island i okt ?
Fra : jytte jensen

Dato : 22-07-04 21:16

Er der nogle i gruppen som har erfaringer med at rejse til Island i
midten af oktober ? Jeg mener er det for koldt og ubehageligt
overhovedet at være der.

venlig hilsen
Jytte Jensen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 23-07-04 19:06

On 22 Jul 2004 20:15:54 GMT, jytte jensen <missmerkur@T5PH9esenet.dk>
(slet T5PH9) wrote:

>Er der nogle i gruppen som har erfaringer med at rejse til Island i
>midten af oktober ? Jeg mener er det for koldt og ubehageligt
>overhovedet at være der.

Var der sidste år i midten af oktober. Det største problem er at det
bliver tidligt mørkt.

Derude i nordatlanten kan vejret skifte på ufattelig kort tid, så I
skal være forberedt på lidt af hvert.

Vi kom fredag aften. Lørdag tog vi "Golden Circle" turen, og vejret
var fantastisk indtil sidst på dagen, så snescooter turen blev en
smule kortere, da sigtbarheden på gletcheren blev ret dårligt.

Søndag regnede det. Det eneste vi skulle var en tur i Blue Lagoon. Og
det har da en vist charme at befinde sig i varmt vand mens himmel og
jord står i et

Men som sagt skifter vejret meget fra det ene øjeblik til det andet,
så du kan være uheldig på alle tidspunkter.

Vi skal derop i september på en 14 dages tur med færge via Færøerne.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : jytte jensen

Dato : 23-07-04 20:21

Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net> skrev:
> [...]
andet,
>så du kan være uheldig på alle tidspunkter.
>
>Vi skal derop i september på en 14 dages tur med færge via

hej nicolai
ved du hvornår det bliver lyst og mørkt i okt. I midten ?
så er der vejret: hvor koldt er det ? Det jeg mener er, at hvis
barometere viser f.eks. 5 gr. hvordan føles det så ? her tænker
jeg selvfølge hvordan golfstrømmen påvirker kulden ?

venlig hilsen
Jytte

Fra : Nicolai Lang

Dato : 25-07-04 10:26

On 23 Jul 2004 19:21:14 GMT, jytte jensen <missmerkur@esenet.dk>
wrote:

Hej Jytte,

>ved du hvornår det bliver lyst og mørkt i okt. I midten ?

Nej, men det kan man finde ud af på
http://timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=211&obj=sun&month=10&year=2004&day=1

October 15, 2004 8:19 AM 6:07 PM - det vil sige solen står op 20
minutter over 8 og går ned 10 minutter over 6.

>så er der vejret: hvor koldt er det ? Det jeg mener er, at hvis
>barometere viser f.eks. 5 gr. hvordan føles det så ?

Barometeret viser nu ikke temperaturer men tryk. Termometeret derimod
.... ;)

Jeg har været for lidt deroppe indtil nu, til at sige noget brugbart
om det, andet end at jeg syntes ikke det var direkte koldt - selvom de
statistikker jeg har set nævner 5 grader i oktober.

>her tænker
>jeg selvfølge hvordan golfstrømmen påvirker kulden ?

Den gør det jo varmere end det ellers ville være, men den påvirker jo
ikke hvordan den aktuelle temperatur føles.

Som jeg vist har skrevet, og som mange har sagt til os ihvertfald - så
skal man være forberedt på alle typer vejr.

Du kan finde historieske målinger på
http://www.vedur.is/vedurfar/vedurfarsmyndir/index.html

/Nicolai

--