Linux på blå-vit
Fra : Marcus

Dato : 21-07-04 17:10

Har försökt flera gånger att installera både Yellow Dog och LinuxPPC
(och vissa andra obskyra avarter) på en gammal blå-vit G3.

Själva installationen går bra i samtliga fall, men sen när det är dags
att boota vill det inte - datorn hittar inget operativ...

Alla Linux-varianter verkar vilja lägga boot-filerna på partitionen hda2
- vilket förutsätter att de första Apple-specifika partitionerna finns
på plats (eftersom det är lääänge sen jag pysslade med Linux på
PPC-maskiner senast blir jag bara förvirrad av att det inte finns ett
mbr att placera LILO på...) men detta verkar inte vara problemet, finns
dom inte där skapas dom av installationsprogrammet. Det förvirrande är
att såvitt jag kan se är det på samma ställe OS X / Darwin / OpenDarwin
lägger motsvarande filer...

Vad gör jag för fel? Tips?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Terje Kvernes

Dato : 21-07-04 18:59

pictorNOSPAM@abc.se (Marcus) writes:

> [...]
> dom inte där skapas dom av installationsprogrammet. Det förvirrande är
> att såvitt jag kan se är det på samma ställe OS X / Darwin / OpenDarwin

hm, jeg har ikke testet allverdens mye, men jeg vet ikke helt hva du
har testet. kanskje litt informasjon om boot-loadere kan hjelpe
deg? har du sett på Gentoo sin dokumentasjon om bootloadere til
PPC? <url: http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-ppc.xml
?full=1#book_part1_chap9 >

--
Terje