elektronisk fakturering
Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 21-07-04 16:09

Jeg bruger mit eget system til fakturering, hvor jeg laver en pdf-fil,
som jeg så emailer til mine kunder iflg. aftale.

Jeg kan forstå at denne metode ikke længere er tilladt - hvordan
håndterer andre små virksomheder elektronisk fakturering? Det kan da
ikke passe at den nemmeste løsning er at jeg selv skal skrive
fakturaen ud, og sende den med posten...
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-07-04 18:14

On Wed, 21 Jul 2004 17:09:29 +0200, Lars Balker Rasmussen
<lars@balker.org> wrote:

>Jeg bruger mit eget system til fakturering, hvor jeg laver en pdf-fil,
>som jeg så emailer til mine kunder iflg. aftale.
>
>Jeg kan forstå at denne metode ikke længere er tilladt

Nu er jeg godt nok kommet i tvivl, men jeg mener nu at den metode ikke
tidligere var tilladt men er blevet det.
Jeg benytter mig selv af den metode.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : RoJo

Dato : 21-07-04 19:34

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg godt nok kommet i tvivl, men jeg mener nu at den metode ikke
> tidligere var tilladt men er blevet det.
> Jeg benytter mig selv af den metode.

Sådan har jeg da også forstået det - Håber da det er tilladt, da jeg også
bruger det.

Mvh RoJo
Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 21-07-04 18:59

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> writes:

> Nu er jeg godt nok kommet i tvivl, men jeg mener nu at den metode ikke
> tidligere var tilladt men er blevet det.
> Jeg benytter mig selv af den metode.

Hvordan med "elektronisk signatur, EDI (Electronic Data Interchange)
eller en "anden sikker metode""? Jeg var nysgerrig efter hvor *lidt*
man kan slippe af sted med i forhold til "anden sikker metode".

Se f.eks.

http://www.oes.dk/sw18113.asp
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171274
http://bender.dk/Content/Artikler/Artikelsamling/Internet_e-commerce/04_0427_Nye_regler_om_elektronisk_fakturering.pdf

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 21-07-04 20:30

Hej Lars,

> [...]
> Jeg kan forstå at denne metode ikke længere er tilladt - hvordan
> håndterer andre små virksomheder elektronisk fakturering? Det kan da

Jeg har forespurgt Told & Skat om, hvad der præcist menes med en "anden
sikker metode" som er ækvivalent sikker med OCES (eller hvordan det nu
helt præcist formuleres i bekendtgørelsen)... det kunne de ikke svare
på.

Så det kompromis vi har valgt at benytte er, at vi sender en email til
kunden med oplysning om, at hermed fremsendes faktura nr. XX. Der er så
i mailen et link til en SSL-side med PDF-fakturaen (naturligvis lavet på
en sådan måde, at man ikke kan gætte sig frem til navnene på andres
fakturaer).

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 21-07-04 23:19

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> writes:

> Det er noget helt andet og væsentligt mere avanceret.
> Det benyttes ved handel mellem virksomheder, hvor sælger sender en
> elektronisk faktura direkte til købers bogføringsprogram, som så automatisk
> klarer betalingen. Oftest har køber også sendt sin ordrer direkte fra sit
> indkøbssystem til sælgers lagerstyring osv.

Mjah, det er da ihvertfald en mulig konsekvens af elektronisk
fakturering.

> Det du taler om er blot en simpel "papir-faktura" som du sender pr. e-mail i
> stedet for brevpost og det er mig bekendt stadig lovligt (det benyttes i
> hvert fald i vid udstrækning).
>
> Du må ikke forveksle din PDF-fil med e-faktura og andre lignende systemer.

Jamen, det ville da være belejligt hvis du har ret.

Jeg ville bare godt se noget semi-officielt dokumentation for at det
er tilfældet.

Jeg opfatter ikke en pdf-fil som en "papir-faktura", da den netop kan
blive udsat for modifikationer under transit (det kan en papir-faktura
vel også, men papir har jo en særlig juridisk status).