SCSI eller ATA
Fra : Henrik

Dato : 22-07-04 14:13

Hej i NG,

Jeg overvejer at opgradere min G4 med en SCSI Disk som Boot-Disk.
Jeg søger et svar på om det giver nogen mening, meget gerne fra en som har
prøvet det. Maskinen arbejder med video og lign. og er udstyret med SCSI
kontroller og 10K SCSI diske i raid til arbejdes brug.

Det skal ses i forhold til 120Gb ATA Maxtor Disk som køre alene på
kontrolleren. Der er mange filer/billeder som bliver brugt hele tiden, så en
bedre søge tid kunne måske gøre det mærkbart bedre.

Jeg tænkte på at sætte 15K SCSI Disk i, eller er en 10K nok? Der er måske
slet ingen forskel på en 15K og 10K som Boot-Disk?

Køre OSX 10.3.4 med Adaptec SCSI Kontroller 39160.

Ser frem til nogle spændende indlæg

Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 20:58

Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:

> Jeg tænkte på at sætte 15K SCSI Disk i, eller er en 10K nok? Der er måske
> slet ingen forskel på en 15K og 10K som Boot-Disk?

10K diske /kan/ være lige så hurtige som 15K diske såfremt 10K'eren er
af en nyere generation. Kort sagt for optimal performance bør du
investere i den mest moderne teknologi. 15K diske har dog typisk et
forspring hvad angår søgetider, men har det nødvendigvis ikke når det
drejer sig om om læse og skrive hastighed, slet ikke når der kigges på
de inderste sektore på disken hvor ydelsen kan falde dramatisk.

Hvis pris og støjnivau også indgår i dine overvejelser bør du seriøst
overveje en SATA controler + WD Raptor diske (evt i RAID), prisen pr
GB på en Raptor (10K SATA)er kun den halve af prisen på en
tilsvarende 10K SCSI disk.
Raptor diskene understøtter Tagged Comand Queing (som de fleste SCSI
diske) og udemærker sig ved at være lige så lydløse og lidt støjende
som eks. Seagates 7200.7 diske. WD har envidere konstrueret Raptor
diskene, så de har samme lange levetid som langt dyrere SCSI diske (og
yder derfor osse 5 års garanti på dem ved 7-24-365 brug).

I de tests jeg har set af WD's 74GB Raptor, løber den fra samtlige af
konkurenternes 10K SCSI diske (U320) og bliver kun overgået af Maxtors
15K diske (U320)
Da du har en G4 uden onboard SATA og allerede er i besidelse af en
dualchannel U160 controller er valget ikke /helt/ så indlysende, som
hvis du havde haft en stock G5 og ønskede at presse den sidste ekstra
ydelse ud af den uden at spendere en bondegård.

Jeg kan iøvrigt oplyse om at jeg just har at en 300GB Maxtor DiamondMax +10
(16MB cache, 100GB/plade, native comand queing) i min G5'er og at
såvel ydelse som støjnivau er væsentlig forbedret i forhold til den
80GB Seagate 7200.7 (8MB cache, 80GB/plade) som Apple leverer.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk/080804/at_vaere_lagt_for_had>

mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision TFT