Ophør af virksomhed og salg (eller rettere~
Fra : Petersen

Dato : 20-07-04 11:35

Hej NG

Fra 1997-2001 kørte jeg en IT-virksomhed, men stoppede pga. at jeg fik
tilbudt fast arbejde hos en af mine kunder. Da jeg stoppede virksomheden
31/12-2001 var der (efter afskrivninger for året) for ca. 40.000 kroner
aktiver i virksomheden (pc+bærbar hovedsaligt). Dem beholdte jeg jo bare og
brugte til privatbrug følgende.

Nu har jeg så fået et brev fra Told&Skat hvor de nysgerrigt spørger efter
dokumentation for salg af mine aktiver da virksomheden stoppede (i
forbindelse med gennemgang af skatteår 2003).

Efter lidt læsning på nettet kan jeg jo så se, at jeg dummede mig lidt da
jeg bare "overtog" virksomhedens pc'ere.

Hvor stort et skattesmæk står jeg så til nu? Er det momsen af de 40.000
kroner (da aktiverne overgik til privat brug frem for erhverv) dvs. 10.000
kroner eller er det endnu værre? Og der kommer vel renter oveni?

Og ja, jeg er godt klar over at jeg har dummet mig, så plz. ingen
kommentarer vedrørende det smarte i at beholde virksomheds-PC'erne.
hehe.

Med venlig hilsen
KP

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-07-04 12:06

På ejendommeligvis fremsatte Petersen følgende påstand:

> [...]
erhverv)
> dvs. 10.000 kroner eller er det endnu værre? Og der kommer vel

Det er sikkert ikke momsen, de er interesserede i, men nok nærmere de
afskrivninger du har foretaget på dine aktiver i seneste regnskabsår
samt de 40.000 i aktiver...

Jeg vil da mene, at hvis dine aktiver overgår til privat brug, så kan
du ikke afskrive dem fuldt ud i det sidste år, eller også skal du
beskattes af værdien....

Jeg ville med det samme finde en god revisor som kan lukke munden på
dem. De har alle resourcer og de skal nok få ret!

Claus

Fra : Petersen

Dato : 20-07-04 12:13

> Det er sikkert ikke momsen, de er interesserede i, men nok nærmere de
> afskrivninger du har foretaget på dine aktiver i seneste regnskabsår
> samt de 40.000 i aktiver...

Afskrivningerne er vel i og for sig gode nok, da udstyret jo er blevet brugt
hele 2001 i virksomheden?

> Jeg vil da mene, at hvis dine aktiver overgår til privat brug, så kan
> du ikke afskrive dem fuldt ud i det sidste år, eller også skal du
> beskattes af værdien....

OK, dvs. jeg kan risikere at skulle beskattes af 40.000 kroner dvs. ca. 20K
i skattesmæk?

> Jeg ville med det samme finde en god revisor som kan lukke munden på
> dem. De har alle resourcer og de skal nok få ret!

Well. De har jo ret. Jeg har "fucket up" ved at beholde de 40.000 kroners
aktiver som privatperson, da de vel reelt skulle have været solgt da
virksomheden stoppede. Dvs. jeg kan vel næppe lukke munden på dem. Et eller
anden har de jo krav på. Jeg er bare nysgerrig efter, hvor stort et smæk jeg
kan forvente. Andre meninger om dette?

Men stadigvæk, tror jeg nu nok at jeg ringer til en revisor.

Mvh.
KP

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-04 15:12

På ejendommeligvis fremsatte Petersen følgende påstand:

> Afskrivningerne er vel i og for sig gode nok, da udstyret jo er
> blevet brugt hele 2001 i virksomheden?

Ja, men har du straksafskrevet det hele?

> OK, dvs. jeg kan risikere at skulle beskattes af 40.000 kroner dvs.
> ca. 20K i skattesmæk?

Jeg vil ikke gætte på beløbet. Der er jo også forældelse og værditab.

> [...]
> på dem. Et eller anden har de jo krav på. Jeg er bare nysgerrig
> efter, hvor stort et smæk jeg kan forvente. Andre meninger om dette?

De kan jo ikke forlange, at aktiverne bliver solgt, det er dybeste set
dine egne penge. Det kan som jeg ser det udelukkende kun handle om
skatteværdien og det beløb, du har afskrevet tidligere.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 13:59

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Jeg ville med det samme finde en god revisor som kan lukke munden på
> dem. De har alle resourcer og de skal nok få ret!

Hvis de (dvs.T&S) nok skal få ret, hvad skal man så med en revisor?
Eller refererer "de" til revisorerne?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-04 15:08

På ejendommeligvis fremsatte Uffe Kousgaard følgende påstand:

> Hvis de (dvs.T&S) nok skal få ret, hvad skal man så med en revisor?
> Eller refererer "de" til revisorerne?

Det kan godt betale sig at punge ud til en revisor, når man ikke selv
kender skattelovgivningen godt nok. Ofte stopper skattevæsnet en sag,
hvis de fornemmer, at det ikke kan betale sig at bruge flere resourcer
på at forfølge sagen, og hvis de samtidig bliver mødt med nogle
*kvalificerede* modargumenter...

Muligvis kan en revisor ikke hjælpe med at lukke sagen helt uden
tilbagebetaling, men kan han medvirke til, at beløbet bliver nedsat
betragteligt, så er det også værd at tage med.

Claus

Fra : Qbic [6400]

Dato : 20-07-04 12:39

Sælg dem til en i familien og lav en kvittering dateret tilbage
til hvor du stoppede og sæt beløbet så lavt at der ikke skal punges ud
til Told & Skattesmæk.

/ Qbic

Fra : Petersen

Dato : 20-07-04 12:59

"Qbic [6400]" <info@qbic.dk> skrev i en meddelelse
> Sælg dem til en i familien og lav en kvittering dateret tilbage
> til hvor du stoppede og sæt beløbet så lavt at der ikke skal punges ud
> til Told & Skattesmæk.

Hehe. Interessant twist! Men den kvittering (som vel skal dateres
31/12-2001, dvs. den dag virksomheden ophørte) vil jo ikke være afspejlet af
det regnskab for 2001 for jeg allerede har afleveret til T&S (og som de har
godkendt).

Så hvis nu min far/kæreste/søster købte den bærbare 31/12-2001, ville det jo
skulle afspejles af regnskabet og dermed ville aktiverne jo ikke være 40K,
men kun ca. halvdelen.

Eller kan det komme på som en efterpostering til regnskabet?

Med venlig hilsen
KP

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-04 15:04

> [...]

> 31/12-2001, dvs. den dag virksomheden ophørte) vil jo ikke være
> afspejlet af det regnskab for 2001 for jeg allerede har afleveret

Det er dokumentfalsk! Og givetvist også bedrageri...

Husk det....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-04 15:03

På ejendommeligvis fremsatte Qbic [6400] følgende påstand:

Det er bedrageri *OG* dokumentfalsk!

Sikke et elendigt råd at give!

Claus