128 eller 256 MB?
Fra : Peer

Dato : 19-07-04 17:51

Hej NG!

Kan det betale sig at ofre det mere et 256 MB grafikkort koster fremfor en
128 MB (alt andet lige)? Eller er forskellen i spiloplevelsen minimal?
Jeg påtænker at købe et FX5700 kort. Det skal bruges til grafikkrævende spil
ala Far Cry.

Mvh.
Peer

Fra : Dan Mørkbak Sørensen

Dato : 19-07-04 22:29

det har vist sig at specielt farcry er glad for ram
således har flere tests vist at 9800xt med 256MB ram yder op til 15-20% mere
i forhold til modellen med 128MB.

så skal du være "fremtidssikret"(HA!!) skal du gå efter et kort med 256MB.
MEN!!!!!

endelig ikke tag et 9800se eller 9600se med 256 MB ram.. kortene er generelt
for langsomme til at de ekstra ram gør noget som helst. Det skal være et
9800xt/pro for at det giver noget som helst(helst et x800 naturligvis :P )

nu snakker du selv nvidia, men nu ved jeg selvf ikke hvad dit budget er, men
for 1600 får man idag et 9800pro kort. Og det owner altså langt de fleste
andre kort i kategorien op til 2500,-

/Dan

Fra : Peer

Dato : 21-07-04 15:08

Hej Dan!

Tak for dit svar!!

> det har vist sig at specielt farcry er glad for ram
> således har flere tests vist at 9800xt med 256MB ram yder op til 15-20%
mere
> i forhold til modellen med 128MB.

har du evt. et link til de tests??

> så skal du være "fremtidssikret"(HA!!) skal du gå efter et kort med 256MB.
> MEN!!!!!

HA! Ja fremtidssikring kan man nok skyde en hvid pil efter )

> [...]
> 9800xt/pro for at det giver noget som helst(helst et x800 naturligvis :P )

Det er lige præcis den info jeg er ude efter

> [...]
men
> for 1600 får man idag et 9800pro kort. Og det owner altså langt de fleste

Min PC er 2,5 år gammel (P4 1,8 Ghz, 512 MB RAM) og jeg forventer at bytte
den ud med en ny om ca. 1,5 år. Derfor har jeg ikke lyst til at smide for
mange penge i projektet. Jeg havde regnet med en lille tusse som max. Mit
problem er også at min strømforsyning ikke kan klare de nyere grafikkort og
jeg har ikke lyst til også at skulle skifte den ud! Det er derfor mine øjne
er faldet på FX5700, da det ikke kræver ekstern strømforsyning. FX5700
kommer også i en LE version og her kan det vel ikke betale sig med 256 MB
RAM (hvis der findes kort med det)?!

Peer

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-07-04 17:15

"Peer" <morninghair*REMOVETHIS*@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 128 MB (alt andet lige)? Eller er forskellen i spiloplevelsen minimal?
> Jeg påtænker at købe et FX5700 kort. Det skal bruges til grafikkrævende

Du skal ikke købe et FX5700:
I samme prisklasse kan du finde et Radeon 9600 Pro som er klart bedre.

I prisklassen for FX5700 Ultra, kan du både finde et FX5900XT, som er lidt
billigere og meget bedre, og så som det bedste et Radeon 9800 Pro, som IMHO
er det klart bedste køb du kan gøre for tiden.

Selv kører jeg Far Cry flydende på et Radeon 9700 (128Mb) i 1024x768, alt på
højeste settings, undt. Textures og AA som er på hhv. High og Medium.
Anisotropic er til gengæld sat op til 8.
Og hold op hvor er det flot

(øvrige specs: XP2000+, 1024 Mb ram, FSB/ram 200 MHz, nForce2 chipset og
lyd.)

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peer

Dato : 21-07-04 15:08

Hej Henrik!

Tak for svar!

> Du skal ikke købe et FX5700:
> I samme prisklasse kan du finde et Radeon 9600 Pro som er klart bedre.

Kun derfor? Se hvorfor jeg spørger længere nede..

> [...]
IMHO
> er det klart bedste køb du kan gøre for tiden.

Jeg ville gerne have et FX5900XT / 9800 Pro kort, da jeg også har læst gode
reviews om dem, men som jeg også skriver til Dan i indlægget ovenover, kan
min strømforsyning desværre ikke følge med Er det næstbedste så ikke et
FX5700 (der ikke behøver ekstern strøm)??? Eller er der andre alternativer
som er bedre som heller ikke behøver ekstern strøm??

Hmm.. er lidt misundelig

Peer

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-07-04 16:26

> Tak for svar!

Det var så lidt

> Kun derfor? Se hvorfor jeg spørger længere nede..

Er det ikke nok at det er hurtigere, og laver flottere grafik?
Et FX 5700 er vist heller ikke hurtigere end et GF4.

> [...]
> FX5700 (der ikke behøver ekstern strøm)??? Eller er der andre alternativer
> som er bedre som heller ikke behøver ekstern strøm??

Et 9600 Pro kræver heller ikke ekstra strøm.

Men hvor stor, eller rettere hvor lille er din strømforsyning da?
Selv en (god) 300 watter skulle da kunne klare et R9800 Pro.
Og hvis det bare gælder ledninger, så følger der en ekstra med til kortet.

Hvad angår FX5x00 contra Radeon, så er det SVJV Radeon'erne der giver den
flotteste grafik, og er de hurtigste så længe man bruger AA og Anisotropic.
(Og det gør man )

> på
>
> Hmm.. er lidt misundelig

Heh, det kan jeg godt forstå
Det var jeg også, indtil jeg skiftede bundkort for nylig (fra SIS 735 til
nForce2). Først da kunne jeg køre med så høje settings uden at det hakker.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peer

Dato : 21-07-04 20:45

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke nok at det er hurtigere, og laver flottere grafik?
> Et FX 5700 er vist heller ikke hurtigere end et GF4.

Jo selvfølgelig.. dumt spørgsmål

Eller er der andre alternativer

> Et 9600 Pro kræver heller ikke ekstra strøm.

OK, det vidste jeg ikke! 9600 kunne lyde som et godt valg. Jeg vil gerne
holde mig under 1.000 kr.
Jf. Tom's hardware test (
http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html) kunne
det se ud som om 9600 lige er en tand bedre hele tiden, med undtagelse af
enkelte spil. Det kunne altså se ud som om at det afhænger lidt af hvilket
spil man spiller. Du skulle vel ikke tilfældigvis vide hvad der er bedst til
AAO (America's Army) også??

> Men hvor stor, eller rettere hvor lille er din strømforsyning da?
> Selv en (god) 300 watter skulle da kunne klare et R9800 Pro.
> Og hvis det bare gælder ledninger, så følger der en ekstra med til kortet.

Jeg kan ikke lige huske præcist, men det var enten 250 eller 300 W. Et
5900XT kort fra Club-3D krævede 350 W SF

> [...]
> nForce2). Først da kunne jeg køre med så høje settings uden at det hakker.

Her er det jeg bliver lidt nervøs, for skal jeg nu også til at skifte
bundkort for at kunne udnytte et 9600 Pro fuldt ud??

Peer

Fra : N´far

Dato : 21-07-04 21:55

> Jeg kan ikke lige huske præcist, men det var enten 250 eller 300 W. Et
> 5900XT kort fra Club-3D krævede 350 W SF

Har kørt min POV 5900XT med en 2,8 P4B og 3 forskellige 300W
stømforsyninger uden problemer...

Fra : Peer

Dato : 22-07-04 19:55

"N´far" <rudiFJERNkols@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Peer" <morninghair*REMOVETHIS*@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Har kørt min POV 5900XT med en 2,8 P4B og 3 forskellige 300W
> stømforsyninger uden problemer...

OK, fint! Tak for info!!

Peer

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 22-07-04 00:13

"Peer" <morninghair*REMOVETHIS*@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jo selvfølgelig.. dumt spørgsmål

hehe..

> Eller er der andre alternativer

> OK, det vidste jeg ikke! 9600 kunne lyde som et godt valg. Jeg vil gerne
> holde mig under 1.000 kr.

Det skulle lige passe ind så

> [...]
> spil man spiller. Du skulle vel ikke tilfældigvis vide hvad der er bedst

Næh, men Americas Army kører fint her på mit Radeon.

> Jeg kan ikke lige huske præcist, men det var enten 250 eller 300 W. Et
> 5900XT kort fra Club-3D krævede 350 W SF

250 er nok lige i underkanten. 300 burde som sagt være fint nok.
I øvrigt er de 350 W til FX'et bare for at sikre nVidia, i fald der var
nogen der fik problemer med strømforsyning. Og 9800 Pro burde ikke bruge
mere strøm end FX'et.
250 er muligvis nok til 9600 Pro.

> Her er det jeg bliver lidt nervøs, for skal jeg nu også til at skifte
> bundkort for at kunne udnytte et 9600 Pro fuldt ud??

Nej, ikke et 9600 Pro. Det burde passe fint med dit grej.

Læg mærke til at mit er et 9700, altså 8 pipelines mod 4, og en del
hurtigere. Men altså først når det får noget at arbejde med fra resten af
systemet.
Derudover tror jeg også mit SBLive har hæmmet den gamle maskine en del. Jeg
tror nForce lyden bruger langt færre ressourcer.

Du kan egentlig gøre to ting:
Enten et 9600 Pro nu, og så giv den fuld skrue med ny maskine om 1½ år, med
XP 64 og XT 800 eller FX 6800 eller hvad der nu er hot.
Så holder du også dit budget.

Eller også et 9800 Pro (som er et rigtig godt køb for øjeblikket) som du kan
bruge nu, og så beholde lidt når du opgraderer resten senere.

Valget er dit

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peer

Dato : 22-07-04 19:55

> Næh, men Americas Army kører fint her på mit Radeon.

Fint Det er også et af mine yndlingsspil.

> [...]
> I øvrigt er de 350 W til FX'et bare for at sikre nVidia, i fald der var
> nogen der fik problemer med strømforsyning. Og 9800 Pro burde ikke bruge

Det skal det helst være, for jeg "gider" ikke ofre en SF også! Må jeg
hellere lige undersøge.

> Nej, ikke et 9600 Pro. Det burde passe fint med dit grej.

Fint

> [...]
kan
> bruge nu, og så beholde lidt når du opgraderer resten senere.

Jeg tror jeg vil holde mig til 9600 Pro! Om 1,5 år er et 9800 Pro
formentlig håbløs forældet ...

Tak for din hjælp!!

Ven.Hil.
Peer