Gedde
Fra : Kristian Høgh

Dato : 19-07-04 15:10

Hej,

Jeg har lige fået et opkald fra en kammerat der på en fisketur desværre blev
nødt til at tage en gedde med hjem (vi plejer jo at sætte dem tilbage igen).
Fyren havde helt slugt krogen, men var så til gengæld på omkring 60 cm., så
det går vel nok...

Jeg sagde til ham, at man vist plejede at lægge fileterne i mælk et halvt
døgns tid for at få "muddersmagen" ud - har det hold i virkeligheden?

Men hvad kan man ellers gøre ved sådan en, egentlig? Marinere i et eller
andet og grille eventuelt?

/ Kristian

Fra : Margrete Johansen

Dato : 19-07-04 15:49

> Men hvad kan man ellers gøre ved sådan en, egentlig? Marinere i et eller
> andet og grille eventuelt?

Du kan rense, salte/pebre og fylde den med citronskiver, krydderurter,
smørklatter og andre lækkerier. Pakke den ind i sølvpapir og lægge den på
grillen eller ind i ovnen. Tryk blidt på pakken og mærk dig frem til det
helt rigtige tidspunkt at fjerne den fra varmekilden, fisken skal føles
spændstig og yde lidt modstand, når du trykker.

Den skal bare tilberedes så frisk som muligt, ikke noget med at lægge i
mælk.

Servér den med nye kartofler, en klat smør og klippet purløg. Salat efter
smag......

God appetit.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-07-04 16:49

Den Mon, 19 Jul 2004 16:09:47 +0200, skrev Kristian Høgh:

> [...]
>døgns tid for at få "muddersmagen" ud - har det hold i virkeligheden?
>
>Men hvad kan man ellers gøre ved sådan en, egentlig? Marinere i et eller

1 saltvandsgedde ca. 3 kg
4 store gulerødder
3 løg
4 store kartofler
evt. et par porrer eller tomater
grøn dild
grøn salvie
1 glas skotsk whisky
1 kop vand
salt og smør

Gedden renses, skrabes helt ren for skæl og lægges i bradepanden.
Grøntsagerne skæres i skiver, dilden klippes, og alt puttes sammen med
smørklatter og et let drys salt indeni og udenom fisken. Whisky og
vand hældes over. Steger i ovnen ved jævn varme og med jævnlig
drypning ca. 1 1/4 time, efter geddens størrelse; man må lirke lidt,
og se, den går let fra benet. inden anretningen pyntes med lidt
klippet salvie ovenpå.

Dette er en vidunderlig ret, gedden bliver ikke tør på denne måde, og
der er kommet en herlig kraftig skysauce på panden.

Opskriften er fra "Tage la Cour: Whisky kogebogen", som udkom i 1970
på Thejls forlag i København.

Hvorledes du omsætter opskriften til at passe til din fersk- eller
brakvandsgedde, kan jeg desværre ikke råde i, men det er der sikkert
andre der har råd for.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-04 20:41

"Kristian Høgh" <stagh-strygdether@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad kan man ellers gøre ved sådan en, egentlig? Marinere i et eller
> andet og grille eventuelt?

Gedde smager fremragende (især når den er selvfanget , men indeholder
desværre mange ben. Er det et problem, så biks en god fiskefars sammen med
gedde, laks og evt. torsk og steg nogle rigtigt lækre fiskefrikadeller. Husk
at servere dem med nye kartofler, godt med persille, citron, smørsovs og
hjemmerørt remoulade. René-low-carb har vist opskriften på remo'en?

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-07-04 06:59

[Jens Bruun | Wed, 21 Jul 2004 21:41:05 +0200]

>Gedde smager fremragende (især når den er selvfanget , men indeholder
>desværre mange ben.

Ja & Ja - lækker fisk.

>Husk at servere dem med nye kartofler, godt med persille, citron, smørsovs og
>hjemmerørt remoulade. René-low-carb har vist opskriften på remo'en?

Gerne - hjemmelavet remoulade er afsindigt bedre end købeversionen, så her
kommer lige et citat:

Den gamle metode:

Man starter med sennepssyltede grøntsager: man laver en opbagning med smør
og mel, tilsætter en god sjat sennep, et lille drys karry og rører
den tyndere med eddike og sukker - hvorefter de små blancherede grøntsager
(blomkål, gulerøder, agurk, løg m.m.) tilsættes hvorefter den smages til med
salt.

Disse sennepssyltede grøntsager kan hældes på atamonskyllede glas og nydes
på pålæg - uhm - selvom det er synd at de i folkemunde oftest kaldes
"kloarkmesterens fryd".

Disse syltede grøntsager kan også finthakkes, der kan tilsættes mere sukker
hvorefter massen røres i en god mayonnaise.

Glutenfri version vil jeg dog foreslå forenklet: Et lille glas syltede
agurker hakkes groft i en foodprocessor; et par spsk. kapers, lidt
sennepspulver, lidt mild karry, salt, peber og sukker tilsættes sammen med
en god mayonnaise og der blendes lidt mere.

Erstatter man sukker med et godt sødemiddel, og anvender sukkerfri syltede
agurker har man en lowcarb/sukkerfri remoulade.

Ønsker man for glutenfri/sukkerfri versionen en mere fast remoulade, kan man
evt. tilsætte lidt xanthan gummi (fås i visse
specialitetsfødevarerforretninger) eller smeltet opblødt husblads mens
foodprocessoren kører.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-07-04 11:49

"Kristian Høgh" <stagh-strygdether@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

> døgns tid for at få "muddersmagen" ud - har det hold i virkeligheden?
>
> Men hvad kan man ellers gøre ved sådan en, egentlig? Marinere i et eller

Gedde er noget af det bedste til fiskefrikkadeller, men ellers ikke så
velegnet (IMO)

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg