Løgbrød uden brød, knækbrødsflækning
Fra : Bo Warming

Dato : 19-07-04 13:21

Tørrede (hjemmeproduceret) løg
ELLER de færdige "ristede løgn" (der dog er lidt fede, )
er gode i brød.

Evt bland blot med lidt kartoffelmel til at klæbe løgsmulderet sammen og
tilsæt karrykrydderier og mindst mulig kogende vand, så løgne limes sammen
ved omrøring .
Læg mellem to stykker bagepapir og kør det tyndt med kagerulle og fold
sammen og læg i i mikrobølgeovn og giv det et par minutter så
forklistringspunktet for jævningen nås.

Det flade løgbrød kan holde sig i månedsvis udenfor køleskab og smager godt
sammen med alt, bl.a. knækbrød

Da knækbrød ved bid brækker usystematisk og derfor er svært at spise mens
man læser avis, så splitter jeg på langs med franskbrødskniv (eller
elektrisk kniv, hvis jeg vil have en måneds forbrug flækket til
stænger/breadsticks og lagt i høje agurke/marmeladeglas, så de holder
sprødheden).

så har man en brødpind, hvor brudflader er forudsigelig når man bider en
mundfuld af

Også fladbrød "flækker" jeg efter at have smurt tyndt lag kærgården på og så
strøet tørre fx ristede løg på.

Løgbrød-m-minimalt-mel gør jeg også til bekvemme stænger, men med en saks.

Med sådan forudseendhed , krummer men næsten ikke!
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Peo

Dato : 19-07-04 14:10

Du spiser nogle sjove ting Bo.

Peo

Fra : Bo Warming

Dato : 19-07-04 17:34

"Peo" <michael*UNDERWEAR*@swush.com> wrote in message
> Du spiser nogle sjove ting Bo.

Jeg er inspireret af 4 år i ulande (Zambia og Afghanistan) samt NÆRIGHED og
DOVENSKAB.

At det ikke gir ringe smag, ses på min livvidde.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-07-04 19:33

> "Peo" <michael*UNDERWEAR*@swush.com> wrote in message
>
> Jeg er inspireret af 4 år i ulande (Zambia og Afghanistan) samt NÆRIGHED
og
> DOVENSKAB.

Der er desuden Tilbage-til-naturen filosofi i løgbrød, som jeg stadig
forbedrer opskriften på.

Jeg mener ikke man skal leve for at spise, men spise for at lave, men det er
værd at flytte menneskehedens grænser mht at forstå mad&vin-mysterier og
finde helt nye veje til velsmag..

Jeg er søn af opfinder/ingeniør, som på væggen i sit værksted havde en
vittighedstegning med teksten "Dont make it better, make it different", og
han belærte mig om de mange Edison-fornyelser der skyldtes leg med fornyelse
for legens skyld, som så viste sig at værd at gøre udbredt.

Madlavning og vin-indkøb er spændende, når man har et "håb-træ, der sætter
nye blomster" jvf:

"Lord save us all from old age and broken health and a hope tree that has
lost the faculty of putting out blossoms". Mark Twain

MIN LØGBRØD-OPSKRIFT er nu efter snese af forbedringer følgende:

1. Store mængder almindelige løg købes, og spids og rod afklippes eller
afskæres , og de opvarmes til blødhed i mikrobølgeovn Hvis du hører løg
eksplodere i ovnen, er 100 grader nået - det halve er nok.
2. Mel, koriander, spidskommen, salt, chili , citronsyre til sættes løgene
i en høj plastikspand og med en hammer eller støder smadrer man de bløde løg
der samtidig bliver æltet til dej, der spredes i et bælte midt på nogle
meter bagepapir, som foldes tilbage over dejen, fx på gulvet.
3. Med en kagerulle jævnes dejen ud i et tyndt lag (så et nogenlunde lige
tykt lag dej ligger mellem de to bage-papirlag) , og bagepapiret foldes
sammen mange gange og lægges i mikrobølgeovnen, så melet forklistrer. Altså
ikke til et sted mellem 40 og 80 grader.

Det flade løgbrød kan spises straks eller i de næste måneder, uden at skulle
i køleskab. Spreder man det ud i solen i haven eller lægger det
sammenrullede, men en gang løsnede bagepapir over oliefyret, får man det
tørret til langtidsholdbarhed.

Det er et måltid i sig selv , til hverdag eller fest, og det er fedtfattigt.
Og stærkt-smagende. Hvis man vil have det lækrere, så dypper man de
tørrede "tykke franske kartofler" i god sovs (eller smør/fedt) eller varmet
leverpostej, eller hakket oksekød der er rørt flydende med varm væde og
spises råt, tartaragtigt.

Jeg bruger cirka en tiendedel så meget mel som løg, men det kan varieres -
bruges meget mel, kan bagepulver eller gær tilsættes så hævning - men det er
en misforståesle, at alt bagværk skal hæve - hvis melet nærmest limer det
lækre sammen, svarer blødt løg - eller rosiner eller havens frugter (og
alskens grønsager og krydderurter) - til de lufthuller, der gør bagværk
blødt.

(Løgtørring som tidligere var step-1 er nemmest ved, at løg fastholdes af
brød i tynde skiver, så tørring kan ske, evt i køkkenet på en høj hylde,
over mange måneder.)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-07-04 23:08

Hejsa Bo

Spændende at læse om de erfaringer, du har gjort dig ved at eksperimentere
med madlavning. Jeg er selv ret glad for løg, så jeg får helt lyst til at
prøve dine løgbrød af - blot lige et par spørgsmål:

Du skrev:
> 1. Store mængder almindelige løg købes, og spids og rod afklippes eller
> afskæres , og de opvarmes til blødhed i mikrobølgeovn Hvis du hører løg
> eksplodere i ovnen, er 100 grader nået - det halve er nok.

Bruger du dem med "skrællen" på?

> [...]
> 3. Med en kagerulle jævnes dejen ud i et tyndt lag (så et nogenlunde lige
> tykt lag dej ligger mellem de to bage-papirlag) , og bagepapiret foldes

Jeg kan ikke helt følge beskrivelsen her. Du lægger dejen på bagepapir og
folder det så én gang, så dejen ligger inde midt i bagepiret, hvorefter du
ruller selve papiret med dejen inden i? Hvor tyndt? Og hvilken led folder
du det så på?

>og lægges i mikrobølgeovnen, så melet forklistrer. Altså
>ikke til et sted mellem 40 og 80 grader.

Ikke til et sted mellem 40 og 80 grader? Hvad skal det sige?

> Det er et måltid i sig selv , til hverdag eller fest, og det er fedtfattigt.
> Og stærkt-smagende.

Lyder lækkert.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
.... som p.t. er på ferie i Kbh.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-07-04 07:44

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:fsyik2bfm48b.1whtox7vlqzn4.dlg@40tude.net...
> [...]
> med madlavning. Jeg er selv ret glad for løg, så jeg får helt lyst til at
> prøve dine løgbrød af - blot lige et par spørgsmål:

"Så længe som kartofler, overhovedet har en skræl/
skal der nogle til at skrælle dem/ for de kan jo ikke selv/"
- sang vi som spejdere, og idag fjerner jeg aldrig den sunde skræl fra
kartofler før de ryger i mikrobølgeovnen og spises med hud og hår.
Der er dog ikke sundhed og velsmag i den hår-tynde, rødbrune, knitrende,
ydre løgskræl, men jeg er doven og fjerner i håndfulde kun de skræller der
er løse, mens jeg fjerner spids og rodstykke med kniv eller saks.
Hvis jeg inviterede gæster på mit produkt, ville jeg måske lade den proces
vare dobbelt så lang tid, ved at kun bruge den saftige del af løget, men det
er altså ikke som hår i maden - det opdages ikke af tungen at disse tynde,
ufordøjelige skræller er i slutproduktet (hvor de af æltningen er ganske
findelt)

> [...]
> ruller selve papiret med dejen inden i? Hvor tyndt? Og hvilken led folder

Sidst lagde jeg otte meter bagepapir på min dagligstues parketgulv, hvoraf
de fire var rullet ud.
På dem klattede jeg dejen i en stribe og med spartel-redskab(smørekniv kunne
have været brugt) spredte jeg klatterne til at halv-jævnt lag på de fire
meter papir.
De næste fire meter lagde jeg så oven i, og gik med bare tær ovenpå og følte
mig som en fransk vinbonde, der jo bruger fødderne.
Derefter rullede jeg så jævnt som jeg kunne på fem minutter. Min mor bagte
fint ens tynde brune kager til jul, og det ideal nærmer jeg mig ikke - hun
havde min far som "smilende køkken-slave" til i timevis at gøre maden
æstetisk.

> Ikke til et sted mellem 40 og 80 grader? Hvad skal det sige?

Undskyld der røg et "ikke" ind fejlagtigt.
Temperaturen er ikke så afgørende, men forklistring altså
stivelsesmolekylernes udfoldning i kontakt med vand, starter så småt ved 40
gr - og hvis blot det nås i nogle minutter, smager det ikke melet. Bruges
kartoffelmel, kan man nøjes med mindre mel.

> Lyder lækkert.

Hver gang jeg har lavet det har det været meget forskelligt, men altid en
succes efter min smag. Jeg læser gerne om din modifikation her, når du har
søgt at følge "opskrift" eller været kreativ "bessermachen-kok".