Bedste TV-udgang?
Fra : Klaus

Dato : 17-07-04 10:14

Hvilket kort har den bedste tv-udgang, Geforce4 eller Radeon?
Mvh Klaus

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-07-04 13:30

Klaus wrote:
> Hvilket kort har den bedste tv-udgang, Geforce4 eller Radeon?
> Mvh Klaus

Ummidelbart vil jeg sige Radeon.

Med mindre det Geforce4 kort du har kig på ikke har Nvidias egen MV
encoder, så er det (måske) omvendt. Ved du hvilken TV-encoder der sidder
på kortet?

Jeg er selv 'vokset op med' en Chrontel 7007 som sad på mit gamle
Geforce2Ti kort. Selvom jeg kørte composite gennem et 10 meter langt
stereoanlægs phono kabel var billedet knivskarpt og roligt.
Det jeg ikke bryder mig om ved MV encoderen, er at den tilsyneladende
skalerer billedet uanset hvilken opløsning man vælger - den har ikke
nogen 'native' 1:1 opløsning, så man kan aldrig få et helt skarpt
billede.

Derfor har jeg købt et ekstra grafikkort (et Radeon 7000 PCI) og lavet
en direkte kabeltilslutning fra VGA udgangen på det til SCART stikket på
mit TV. Så har man fuld kontrol over alle billedparametre med
Powerstrip, og billedkvaliteten kan blive fuldstændig perfekt hvis man
nørkler længe nok med det. Her er det kabel jeg har lavet:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : TBC

Dato : 18-07-04 01:51

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Powerstrip, og billedkvaliteten kan blive fuldstændig perfekt hvis man
> nørkler længe nok med det. Her er det kabel jeg har lavet:

Hør, hov ...Hallo, sejt!!! ....Respekt der!

Nu bruger jeg godt nok selv CRT projector og ikke et TV når jeg "forråder"
monitoren. Men til HDTV som bliver udsendt i 1080i havde jeg der netop det
bedste resultat med 1080i, og ikke 1080p. Men med den nye grafikkort driver
kan jeg ikke længere få 1080i til at spille med driveren alene.

Så det kunne være jeg skulle give mig i kast med Power strip, jeg var ikke
klar over det havde options og settings for både interlaced og progressive.
Så er 29$ pludselig godt givet ud.

TBC

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 11:14

TBC wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Hør, hov ...Hallo, sejt!!! ....Respekt der!

Haha, det er totalt street mand!

> [...]
> jeg der netop det bedste resultat med 1080i, og ikke 1080p. Men med
> den nye grafikkort driver kan jeg ikke længere få 1080i til at spille

Kan du ikke lave en custom res....nårh nej, lortet skalerer jo billedet
alligevel. Suk.

> Så det kunne være jeg skulle give mig i kast med Power strip, jeg var
> ikke klar over det havde options og settings for både interlaced og
> progressive. Så er 29$ pludselig godt givet ud.

Det er et fedt stykke legetøj. Og du behøver ikke betale med det samme,
demoversionen er fuldt funktionel.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : TBC

Dato : 18-07-04 13:34

> Kan du ikke lave en custom res....nårh nej, lortet skalerer jo billedet
> alligevel. Suk.

Jo, jeg kan godt lave alle mulige custom resolutions. En CRT projector
skalerer intet. Tænker du på noget i forbindelse med grafikkortet?

F.eks kører jeg til PAL DVD'er gerne 720x576p i 50 Hz, eller hvis jeg
skalerer f.eks som forsøg 1440x1152 i 50 Hz.

(720x576i ville give for meget "persienne effekt" på et stort lærred, og det
passer jo iøvrigt fint til pull-down indspillede DVD'er at afspille dem
progressive) .

Det jeg pludseligt IKKE kan (eller ikke har fundet ud af at gøre endnu) er
at få kortet til at outputte interlaced, som det har sin fordel når jeg
bruger PC'en til HDTV modtagelse (www.euro1080.com) som udsendes 1920x1080i,
eller f.eks WMVHD i 1920x1080. Den opløsning kan jeg nu efter sidste 'format
c' og en ny driver kun få til at køre i progresive.

> Det er et fedt stykke legetøj. Og du behøver ikke betale med det samme,
> demoversionen er fuldt funktionel.

Ok, det MÅ jeg bestemt tjekke ud næste gang jeg smider PC'en på projectoren
til HDTV. Og hvad jeg lige læste om Powerstrip på hjemmesiden er det da vist
et par hundrede kroner værd.

TBC

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 14:04

TBC wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, jeg kan godt lave alle mulige custom resolutions. En CRT projector
> skalerer intet. Tænker du på noget i forbindelse med grafikkortet?

Ja, det er det jeg siger, MV encoderen skalerer billedet, der findes
ikke noget 1:1 output. Alt hvad den smider ud er filtreret som en
romantisk scene i en film fra 1980. Men det kan jo være du ikke har et
Nvidia baseret kort...

> [...]
> som udsendes 1920x1080i, eller f.eks WMVHD i 1920x1080. Den opløsning
> kan jeg nu efter sidste 'format c' og en ny driver kun få til at køre

Det er jo en hel videnskab det der.
Jeg har lavet interlaced PAL og NTSC modes, een af hver, i Powerstrip,
og så behøver jeg foreløbigt ikke mere. Men forbered dig på at det tager
LANG tid at justere billedet ned til minimal overscan. Og bagefter skal
man få det til at holde op med at vibrere eller stå og hoppe...

> Ok, det MÅ jeg bestemt tjekke ud næste gang jeg smider PC'en på
> projectoren til HDTV. Og hvad jeg lige læste om Powerstrip på
> hjemmesiden er det da vist et par hundrede kroner værd.

Ja, 100%. Og supporten er også i top. Prøv at tage et kig på forummet en
gang.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : TBC

Dato : 18-07-04 16:36

> Ja, det er det jeg siger, MV encoderen skalerer billedet, der findes
> ikke noget 1:1 output. Alt hvad den smider ud er filtreret som en
> romantisk scene i en film fra 1980.

Øehh, er MV encoderen ikke en intern encoder relateret til TV in/out ?
....Eller har jeg misforstået noget?

Jeg kommer slet ikke i nærheden af at bruge noget med TV in/out på mit kort.
Jeg kommer kun i nærheden af PC'ens RGBHV udgangssignal i HD15 stikket, så
jeg burde vel ikke have problemer med, eller komme i nærheden af MV
encoderen. Mit eneste potentielle problem burde vel være hvis selve RGBHV
udgangssignalets low-pass filter er for hidsigt og nabovenligt.

PC'en performer faktisk bedre på projectoren end mine eksterne/stationære
enheder til DVD afspilning (Sony DVP-S7700+Faroudja scaler), særligt når
PC'en sættes til 720x576p @ 50 Hz.

> Men det kan jo være du ikke har et
> Nvidia baseret kort...

Nej [ikke for tiden/endnu].
Jeg er uden præferencer i den "krig", og køber blot hvad der tjener mig selv
bedst ydelse/pris mæssigt, uanset mærke og fabrikant. Og nu kunne en ven i
USA igennem sit arbejde tilfældigvis skaffe mig mit nuværende kort billigt,
så det blev det. Mit kort er et E-VGA Geforce FX 5900 Ultra. I mellemtiden,
og uanset hvilket kort jeg har og med tiden måtte få, så glæder jeg mig over
den hårde konkurence som tjener os som forbrugere fortrinligt

> [...]
> LANG tid at justere billedet ned til minimal overscan. Og bagefter skal
> man få det til at holde op med at vibrere eller stå og hoppe...

Overscan, og MV encoder? ...Jeg tror måske vi taler lidt forbi hinanden.

Overscan er primært et problem i forbindelse med et TV, ikke en justerbar
monitor eller projector og RGBHV signaler. Ligeledes er det heller ikke
sådan at der med RGBHV på en monitor eller projector er specielle problemer
med at billedet vibrerer eller hopper. Selve Interlacingen kan dog give
nogle grimme "persienne effekter", hvis opløsningen er for lav til
billedstørelsen. Det er dog ikke mit problem ved 1920x1080i, kun ved f.eks
720x576i

> Ja, 100%. Og supporten er også i top. Prøv at tage et kig på forummet en
> gang.

Nice. Tror det bliver et helt essential tool, når nu driveren i sig selv
ikke vil lystre.

TBC

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 18:11

TBC wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Øehh, er MV encoderen ikke en intern encoder relateret til TV in/out ?
> ...Eller har jeg misforstået noget?

Jojo, det er den der genererer TV-outputtet på Svideo stikket. Men....

> [...]
> nærheden af MV encoderen. Mit eneste potentielle problem burde vel
> være hvis selve RGBHV udgangssignalets low-pass filter er for hidsigt

.....det lyder som om du har seperat HDTV udtag på dit kort og det aner
jeg ikke en brik om..eller mener du RGB-delen af VGA stikket..?

> [...]
> kunne en ven i USA igennem sit arbejde tilfældigvis skaffe mig mit
> nuværende kort billigt, så det blev det. Mit kort er et E-VGA Geforce

Jamen det ER jo et Nvidia baseret kort. Men du bruger så VGA stikket til
din projektor?

> Overscan, og MV encoder? ...Jeg tror måske vi taler lidt forbi
> hinanden.

Altså, i ovenstående taler jeg om når jeg bruger Powerstrip til at lave
både komme til at lave et billede der er for bredt, højt eller smalt..
(overscan/underscan). Prøv selv!

> [...]
> heller ikke sådan at der med RGBHV på en monitor eller projector er
> specielle problemer med at billedet vibrerer eller hopper.

Forstår jeg dig ret: Du bruger en speciel driver til at trække en
projector på VGA udgangen?
Jeg er sikker på at du vil forstå hvad jeg mener når du begynder at lege
med Powerstrip...

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : TBC

Dato : 18-07-04 23:39

> ....det lyder som om du har seperat HDTV udtag på dit kort og det aner
> jeg ikke en brik om..eller mener du RGB-delen af VGA stikket..?

Jeg har kun læst om nogle kort der skulle have seperart Component udgang til
HDTV, men mon ikke også dette bliver via en slags "MV encoder", og inferior
til RGBHV ?

> Jamen det ER jo et Nvidia baseret kort. Men du bruger så VGA stikket til
> din projektor?

Ja. Fuldstændigt det samme RGBHV signal i "VGA" stikket som en monitor
bruger. Jeg kommer aldrig i nærheden af TV udgangen.

Projectoren kan tage alle typer videosignaler, den skalerer ikke som
digitale projectorer. For at give dig en ide om typen er det sådan en her:
http://fhvideo.com/pages/product/video/projectors00.html (en 1292Q)

Og RGBHV er nu engang den bedste analoge signal standard til kompatible
analoge skærme og analoge projector. (Ligesom DVI er den bedste alment
udbredte standard til fladskærme og digitale projectorer), så ja det *ER*
naturligvis VGA stikket jeg bruger.

> Forstår jeg dig ret: Du bruger en speciel driver til at trække en
> projector på VGA udgangen?

Nej, blot den helt almindelige Detonator driver. Men efter format c og ny
driver kan jeg ikke længere "costomize" kortet når jeg skal se HDTV på PC'en
og køre 1920x1080i med driver softwaren alene

> Jeg er sikker på at du vil forstå hvad jeg mener når du begynder at lege
> med Powerstrip...

Ok?

Jeg tror i hvertfald fra hvad jeg kan læse om Powerstrip at der er et godt
stykke værktøj. Jeg håber det vil kunne hjælpe mig. Når jeg får tid vil jeg
give prøve at lege med det.

TBC

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-07-04 00:17

TBC wrote:

> Nej, blot den helt almindelige Detonator driver. Men efter format c
> og ny driver kan jeg ikke længere "costomize" kortet når jeg skal se
> HDTV på PC'en og køre 1920x1080i med driver softwaren alene

Du mener, du kan ikke lave custom resolutions mere?
Det fungerer ellers her med 56.72 driverne. Det vil sige, jeg kunne kun
få lov til at lave en 1920x1080 opløsning ved 50Hz, ikke ved 60Hz. Men
det kan jo være min monitor der sætter den begrænsning.
Bortset fra det, så er den opløsning jo så ikke interlaced, jeg går ud
fra det er det "i" betyder..?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : TBC

Dato : 19-07-04 23:17

> Du mener, du kan ikke lave custom resolutions mere?

Jo, jeg kan godt lave custom resolutions ("tilføj" brugerdefinerede ...osv),
bare ikke længere den sande HDTV opløsning når jeg skal se Euro1080 via
PC'en i 1920x1080i. Jeg kan kun få lov at lave 1920x1080p

> [...]
> det kan jo være min monitor der sætter den begrænsning.
> Bortset fra det, så er den opløsning jo så ikke interlaced, jeg går ud

Ja, "i" for interlaced. "p" for progressive.

TBC

Fra : Sune Salminen

Dato : 19-07-04 00:30

TBC wrote:
> [...]
>
> Jeg har kun læst om nogle kort der skulle have seperart Component
> udgang til HDTV, men mon ikke også dette bliver via en slags "MV

Jo, det skal nok passe. For lige at forklare, MV er simpelthen bare
navnet for Nvidia's egen TV-Out chip der er en integreret del af alle
nye Nvidia baserede kort. Enkelte kort med VIVO (Video out/Video in)
bruger dog andre chips til in-delen. Før i tiden kunne man finde f.eks.
Brooktree, Chrontel, Philips og Conexant TV-encoder chips på Nvidia
kort, ofte med meget svingende kvalitet. Men Nvidia's egen (MV) er efter
min mening noget værre lort uanset hvordan man vender og drejer det!
På Chrontel 7007'eren som sad på mit forrige Geforce kort kunne man i
det mindste få et ufiltreret billede i de få opløsninger den nu
understøttede. Men med MV encoderen kan man køre TV-Out i alle mulige og
umulige opløsninger, men billedet er altid filtreret, og det dur jo
nærmest ikke engang til spil, det er møg-uskarpt. Men okay jeg er
selvfølgelig også forvent med mit perfekte Powerstrip-tunede ekstra
grafikkort

> [...]
>
> Projectoren kan tage alle typer videosignaler, den skalerer ikke som
> digitale projectorer. For at give dig en ide om typen er det sådan en

Den ser rigtig sej ud. Efter at have kigget på specs'ne er jeg
overbevist om at du vil få meget stor glæde af Powerstrip. Du vil endda
kunne bruge de timings der er beskrevet på det føromtalte website, så
der er ikke nogen undskyldning for ikke at komme i gang!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : TBC

Dato : 19-07-04 23:22

> [...]
> umulige opløsninger, men billedet er altid filtreret, og det dur jo
> nærmest ikke engang til spil, det er møg-uskarpt.

Ja, det lyder som noget møg.

> Men okay jeg er
> selvfølgelig også forvent med mit perfekte Powerstrip-tunede ekstra
> grafikkort

Jeg syntes i hvertfald det lyder som en god løsning til TV du har fået
flikket sammen, men jeg forstår det nu også sådan at du bruger VGA udgangen
i tweaked version, og heller ikke komer i nærheden af noget korts TV-chip.

> [...]
> kunne bruge de timings der er beskrevet på det føromtalte website, så
> der er ikke nogen undskyldning for ikke at komme i gang!

Nej, kun manglende tid lige nu pga privatliv og arbejde.
Men det skal nok løse sig ......med tiden.

Jeg glæder mig i hvertfald til at komme i gang.

TBC

Fra : TBC

Dato : 18-07-04 01:32

"Klaus" <klaus@danbonet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket kort har den bedste tv-udgang, Geforce4 eller Radeon?

Formentligt Matrox. De har efter sigende nogle kort der med et specielt
hjemkøbt kabel har RGB udgang til TV, har jeg i hvertfald tidligere læst om
her i gruppen.

Jeg har dog også et eller andet sted læst om nogle [kommende?] Nvidia kort
(ikke Geforce 4) der skulle have mulighed for Component udgang til TV, og
Component er den næst bedste signalstandard efter RGB. (hvilket passer fint
til f.eks DVD og DVB der som netop er baseret på component.

De Geforce-4 og Radeon kort jeg har hørt om benytter Y/C signal som udgang,
som i ydelse ligger imellem Composite og Component.

TBC

Fra : TBC

Dato : 18-07-04 02:04

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Formentligt Matrox. De har efter sigende nogle kort der med et specielt
> hjemkøbt kabel har RGB udgang til TV, har jeg i hvertfald tidligere læst
om
> her i gruppen.

Bare gør som Sune, med et hvilket som helst kort der er kompatibelt med
Power strip. Så opnår du det bedste resultat med RGB.

TBC

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 18-07-04 15:51

> Bare gør som Sune, med et hvilket som helst kort der er kompatibelt med
> Power strip. Så opnår du det bedste resultat med RGB.

Men er det ikke besværligt, at lave indstilning til alle de opløsning som
man bruger ?
Jeg mener, der er nærmest tusind ting man kan ændre på, hvor skal man starte
henne ?
Var der evt. nogen der kunne komme med udklip fra ini-filen, så man havde
noget at arbejde ud fra ?
Jeg sidder og overvejer, hvad jeg skal gøre når nu jeg skal igang med at
lave en HTPC.

Venlig hilsen Rasmus.

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 16:22

Rasmus Christiansen wrote:

> Men er det ikke besværligt, at lave indstilning til alle de opløsning
> som man bruger ?

I princippet behøver du kun en PAL og en NTSC opløsning, hvis du bare
skal se DVD film på dit TV.

> [...]
> havde noget at arbejde ud fra ?
> Jeg sidder og overvejer, hvad jeg skal gøre når nu jeg skal igang med

Du kan starte med de to glimrende eksempler der er på websitet.
Derfra er det forholdsvist nemt at lave flere modes, det er alle
småjusteringerne der tager tid.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 18-07-04 16:34

> Du kan starte med de to glimrende eksempler der er på websitet.
> Derfra er det forholdsvist nemt at lave flere modes, det er alle
> småjusteringerne der tager tid.

Ok, jeg havde tænkt mig at kører i 800x600. Det er vel den bedste opløsning
man kan på et normalt TV, ik' ?

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 18:21

Rasmus Christiansen wrote:

> Ok, jeg havde tænkt mig at kører i 800x600. Det er vel den bedste
> opløsning man kan på et normalt TV, ik' ?

Efter min mening gælder det ikke om at køre i den bedste opløsning man
kan, det gælder om at afspille DVD'en i den opløsning den ligger i. Hvis
du afspiller en DVD i 1024x768 så bliver billedet strukket og filtreret.
På en DVD ligger billedet enten i 720x480 (NTSC) eller 720x576 (PAL).
Derfor er det bedst at køre TV'et i den opløsning når du ser en DVD.
Billedet bliver ikke bedre af at du kører en højere opløsning.

Du kan læse mere om det her:
http://www.michaeldvd.com.au/Articles/PALvsNTSC/PALvsNTSC.asp

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk