Nyt rekordforsøg - i København
Fra : Ruth Kjær

Dato : 16-07-04 16:17

Har du en Verdensrekord?
Vi søger dykkere til rekordforsøg!
Københavns Havn er rammen om verdens hidtil største dykkerprojekt:
Et rekordforsøg hvor over 600 dykkere er nede på én gang - om natten.

Vetch's Pier, Durban, Sydafrika.
Den 7. juli 2001 dykkede 592 dykkere på en gang - og kom i Guinness
rekordbog.

Københavns Havn, Danmark.
Den 6. august 2004 slår vi rekorden og viser at selv om vandet er
koldt, så kan vi mønstre flere dykkere, som ikke bare slår en rekord, men
også sætter en ny - verdens største natdyk.

Så den 6. august forvandler vi Københavns havn til et stort lysende
boblebad, når over 600 dykkere forsøger at slå rekorden for verden største
dyk.

Klik ind på www.air365.dk og meld dig til.

PS: Det koster ikke noget at deltage.

De bedste hilsner

Ruth Kjær
AIR365 - Dykkerklubben for alle certifikater

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-07-04 00:37

"Ruth Kjær" <Ruth@dacor.dk> wrote in message news:<40f7efe0$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Ruth Kjær
> AIR365 - Dykkerklubben for alle certifikater

for alle certifikater!!! i modsætning til????

Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være

AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
Dykkerklubben for alle certifikater

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-07-04 04:23

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> for alle certifikater!!! i modsætning til????

Tjah...i modsætning til en let frihedsberøvende tilgang til ens
fritidsfornøjelse?

> Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være
>
> AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!

Nå ja, så faens forskelsafgørende er DSF altså ikke, så faens fede er deres
ydelser alligevel ikke. Handler det ikke om at komme ud og dykke? Ikke at
det måske er så meget DSF som CMAS' lidt småarrogante, borderline
Bush-agtige holdning til sig selv, "er du ikke med os og er du imod os".
Alle DSF-klubber burde være åbne for alle de store certifikater.

The troll has to be fed...

Fra : HKN

Dato : 17-07-04 06:06

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> "Ruth Kjær" <Ruth@dacor.dk> wrote in message
>
> for alle certifikater!!! i modsætning til????

I modsætning til de klubber som endnu ikke har set ideen i at tage andre
certifikater seriøst!

> Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være
>
> AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!

Hvordan det? Enhver (også PADI dykkere!) kan da melde sig ind i en klub
under DSF (såfremt de tager andre certifikater) og så gøre brug af alle de
"mange" tilbud der..??

Mvh

Henrik (PADI AOW osv. og medlem af E-Scuba - en klub under DSF!)

Fra : Michael Hansen

Dato : 17-07-04 10:20

> Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være
>
> AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!

Hvordan skal det forstås..? Er klubben ikke med i DSF, eller hvad?
(Hvad der jo sådan set ikke kan være noget galt i hvis det er det man
vil...)

/Michael

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-07-04 15:16

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) wrote in message news:<33ac1086.0407161537.7f445a9@posting.google.com>...

> [...]
>
> Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være
>
> AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!

Hej Jens

Nu har jeg bemærket flere gange at så snart at Air365 bliver nævnt, så
bliver du pissed. Hvorfor egentlig det ? Hvad er det der gør at du (og
formodentlig andre der tilhører samme gruppering) bliver skidesur over
at nogen er organiseret i en klub hvor man tilsyneladende har valgt
noget dødvægt fra ? Det formoder jeg er deres opfattelse (Air365),
ellers ville man vel stadig betale til DSF.
Jeg har været medlem af dykkerklubber i en 2-3 omgange de sidste 10
år. Men jeg konstaterede hver gang at jeg hellere ville bruge tid og
energi på aktiv dykning - og dermed følgende oplevelser delt med andre
ligeledes aktive dykkere.
Er det så slemt ikke at have sværget evigt troskab til en bestemt
organisering ?

Om en klub eller et individ ikke helt mener at de hører hjemme under
en bestemt struktur, er jo ikke ensbetydende med at de har stjålet alt
havvandet og nu opbevarer det utilgængeligt for alle de andre...
Live - and let live

mvh
JZC
Dykning skal nydes med måde, max 59 minutters bundtid pr time...

Fra : Allan Norsk

Dato : 17-07-04 19:08

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg bemærket flere gange at så snart at Air365 bliver nævnt, så
> bliver du pissed. Hvorfor egentlig det ?

Nu hedeer jeg godt nok ikke Jens, men jeg kan da helt følge Jens når han
bliver irriteret over en signatur, der antyder at Air365 er den eneste klub
i Danmark der er åben for alle certifikater. De fleste klubber i DK er i dag
åbne for alle certifikater - og dem der ikke er er sikkert ved at uddø.

Hvad med en signatur der hed "CMAS - certifikatet der ikke slår dig ihjel"
bare for at sætte tingene på spidsen. Udsagnet er jo ikke usandt, men vil
sikkert pisse nogen af hvis det blev nævnt igen og igen.

/Allan Norsk
Vedbæk sportsdykkerklub
Den aktive dykkerklub med de fede faciliteter og den fede humor for alle
certifikater.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-07-04 19:13

Jamen han bliver jo generelt stødt lidt på manchetterne når Air365 er på
banen. Syrlige bemærkninger er jo kommet over andre ting end bare det med
certifikat signaturen.

Så jeg undres faktisk oprigtig. (nej, jeg er ikke smart-ass)

JZC

Fra : Jens Olsen

Dato : 17-07-04 23:39

Johnny_chri@hotmail.com (Johnny Christensen) wrote in message news:<4bbecc1c.0407170615.4029764f@posting.google.com>...

> Hej Jens
>
> Nu har jeg bemærket flere gange at så snart at Air365 bliver nævnt, så
> bliver du pissed. Hvorfor egentlig det ?

Jeg er faktisk ikke sur på AIR365, men er i dette tilfælde specifikt
irriteret over at man vælger at markedsføre sig som klubben "der er
åben for alle certifikater".
Man skaber (bevidst?) det indtryk, at man hermed adskiller sig fra
landets øvrige dykkerklubber. Og dette er jo på ingen måde tilfældet.
Masser -ja måske endda det helt overvejende flertal af landets klubber
- er åbne over for alle certifikattyper.
Hvis man bevidst vildleder for at give det indtryk, at man ved at være
åben for alle certifikater, adskiller sig fra andre klubber, så finder
jeg det utiltalende. Da man herved misinformere sportsdykkere der er
nye i dykkermiljøet. Hvis det er fordi man ikke er klar over den
faktiske tilstand, så har man brug for at få det rettet.

> [...]
> en bestemt struktur, er jo ikke ensbetydende med at de har stjålet alt
> havvandet og nu opbevarer det utilgængeligt for alle de andre...

Præcis. Og netop her har AIR365 noget der gør klubben unik, idet man
har valgt at stå uden for DSF. Hvorfor så ikke markedsføre sig med
denne kendsgerning, der virkelig kendetegner klubben. Jeg går ud fra
at det er en beslutning, man synes er god og rigtig, og derfor må være
noget man er glad for at fremhæve ved klubben.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
der altså også er "en dykkerklub for alle certifikater"

Fra : Christian

Dato : 19-07-04 08:58

> [...]
> Masser -ja måske endda det helt overvejende flertal af landets klubber
> - er åbne over for alle certifikattyper.

Her er jeg stærkkt uenig med dig Jens. For det første er det faktisk
ikke særlig lang tid siden at DSF klubberne begyndte at åbne op for
andre certifikater, og her var AIR365 faktisk en af de første. For det
andet er det så som så med denne åbenhed.

Vi havde på et tidspunkt en diskussion her på gruppen omkring åbenhed,
der strakte sig over en længere periode med i alt 128 indlæg. Jeg
valgte tilsidst at opsummere de indlæg der kom fra klubberne, med
dette resultat.
Snip start fra mit indlæg:
Efter en kort uvidenskablig undersøgelse, af de forskellige svar, kan
det konkluderes at ud af 17 klubber er 8 åbne, 8 er halvåbne og 1 er
lukket (se definitionen neders).

De åbne klubber er; Cousteau, PI dyk, Aktiv, AIR365, Calypso, Islev,
Aqua-quick og Korsør.

De halvåbne klubber er (med begrænsning i parantes);
Rødovre (min. AOW, introdyk, dyk med mellemline og efter
standardtabel)
KDC (Bestået førstehjælp, lægeerklæring, ophentningsøvelser)
Nikon (AOW + Rescue diver)
Aalborg (** teori)
Nørresunby (AOW)
Havbasserne (AOW)
Søhesten (AOW + deltage i næste CMAS ***)

Den lukket klub er:
Biodyk

Delfinen kan ikke klassificeres, da jeg åbenbart kun kan se fragmenter
af Klaus Christensens indlæg.
Snip slut fra mit indæg.

Søren Arnvig fulgte op med disse to informationer.
Snip start fra Sørens indlæg:

Roskilde Frømands klub halvåben ( på eksperimentalt basis, PADI
REscue /
Nase advanced)
Gundsø Dykkerklub :Helt åben
Snip slut fra Sørens indlæg

Så ikke en gang din egen klub, KDC, kan du betegne som åben!!!!!

Så næste gang bedes du underbygge dine påstande for ikke at vildlede
de nye dykkere

Og helt ærligt Jens, der må være mere bag din nidkærhed en en simple
signatur?

Hilsen
Christian

Fra : JSC

Dato : 19-07-04 09:27

"Christian" <christian_due@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre certifikater, og her var AIR365 faktisk en af de første. For det
> andet er det så som så med denne åbenhed.

Sludder!!!

Gennem de sidste 10 år har mange klubber været åben for certifikater der
svarer til den dykning som de udøver (uafhængigt af navnet på certifikatet).
Dvs. en række klubber forlanger AWO eller CMAS** . Det vil med andre ord
sige, at de heller ikke acceptere CMAS*, netop fordi den dykning de udfører
ikke er forenelig med uddannelsesniveauet....

Så din definition på halvåben er jo bare et udtryk for, at du gerne vil have
det til at se ud som om CMAS klubberne ikke acceptere andre certifikater.
Det vil da være mere useriøst at byde folk velkommen til at betale
kontingent og så ikke tilbyde dem noget dykning.

Når vi får en henvendelse i VSK, gør vi folk opmærksomme på, at vores
dykning typisk foregår på +20m og man skal være i stand til at tage varer på
sig selv og sin makker, hvilket vi tolker som CMAS**, AWO. Nogle vælger så
at tage CMAS** i klubben andre tager AWO i en butik og de er alle lige
velkommen. Vi kunne selv uddanne CMAS*, men det gør vi ikke p.t. da vi ikke
kan tilbyde dem relevant dykning efterfølgende.

For mig at se er den største forskel på AIR365 og de fleste andre klubber,
at AIR365 har valgt at stå uden for DSF - Det har i sikkert gode grunde til,
så brug det dog i jeres markedsføring i er helt fremme i skoene på det
punkt!!

Mvh.
Jørgen
Medlem af en åbenklub med gode faciliteter og mere end 80 båddyk om året!!
www.vskdyk.dk

Fra : Christian

Dato : 19-07-04 15:03

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message news:<40fb8539$0$239

> Sludder!!!
>
> Gennem de sidste 10 år har mange klubber været åben for certifikater der
> svarer til den dykning som de udøver (uafhængigt af navnet på certifikatet).

Nu har jeg været med siden 1995/96 og kan udfra min erfaring (Folk der
kom i min klub den gang, med PADI eller andet certifikat) kun sige, at
dengang var det utrolig svært, at komme ind i en CMAS klub med et
anderledes certifikat. Men med din definition af åben passer det
sikkert!!!

> [...]
> Det vil da være mere useriøst at byde folk velkommen til at betale
> kontingent og så ikke tilbyde dem noget dykning.

Undskyld Jørgen, men jeg ikke noget ønske om give udtryk for at CMAS
klubberne ikke er åbne. Jeg er selv uddannet CMAS dykker og har p.t.
intet med AIR365 at gøre. Jeg har ikke noget imod at klubber definerer
deres egen grænser for hvem de vil optage udfra hvordan eller
hvorledes de dykker, men så skal man heller ikke kalde dem
åbne...(udfra min definition!)

> [...]
> velkommen. Vi kunne selv uddanne CMAS*, men det gør vi ikke p.t. da vi ikke
> kan tilbyde dem relevant dykning efterfølgende.

Fair nok. Det har jeg heller intet problem med og jeg synes til og med
at det lyder fornuftigt, hvis man kun kan tilbyde den form for
dykning!

> [...]
> så brug det dog i jeres markedsføring i er helt fremme i skoene på det

Markedføring... Undskyld, men der må igen ligge noget andet bag det
her end en uskyldig signatur fra Ruth! (AIR365 - Dykkerklubben for
alle certifikater)
Hvordan nogen kan hidse sig op over det, står for mig som en gåde!!!
Specielt når formålet er at fremme dykningen i DK!

Og når vi lige skal berøre DSF. AIR365 har valgt, at spare 250 (er
ikke helt sikker på beløbet) kr. pr. medlem pr. år ved ikke være
medlem. Eneste ulempe er at klubben ikke kan certificere i CMAS!
Klubben har så valgt, at bruge de ekstra ca. DKK 25.000,- om året
direkte til medlemmernes fordel....

Klubben forbyder ingen af sine medlemmer at melde sig ind i DSF hvis
man ønsker dette. Havde DSF dog bare den samme fleksibilitet!

Hilsen
Christian

Fra : JSC

Dato : 19-07-04 15:41

> [...]
> kom i min klub den gang, med PADI eller andet certifikat) kun sige, at
> dengang var det utrolig svært, at komme ind i en CMAS klub med et

Det er så ikke min erfaring generelt!

Men med din definition af åben passer det
> sikkert!!!

Min definition har intet med navnet på certifikatet - det har noget med
uddannelsesniveau at gøre.

> Fair nok. Det har jeg heller intet problem med og jeg synes til og med
> at det lyder fornuftigt, hvis man kun kan tilbyde den form for
> dykning!

Vi ligger ved en havn, har en god båd, for os er det bare meget nemmere lige
at smide udstyret i både og sejle ud på sundet - Dvs. vi fravælger stranddyk
fordi det er meget mere besværligt og så fordi de bedste naturdyk i Øresund
findes på vragene. Nu er vi jo ikke herre over hvor vragene er sunket og det
er oftest i 20-30m intervallet i Øresund...

> Hvordan nogen kan hidse sig op over det, står for mig som en gåde!!!
Nu kan AIR365 ikke hidse mig synderligt op, men for mig at se har AIR365
generelt travlt med at markedsføre sin klub det er også helt fair vi lever i
frit samfund. Men deres signatur spiller lidt på en gammel fordom om klubber
som en lukket klan, hvor der helst skal være 4 bogstaver og en masse stjerne
på certifikatet. Det mener jeg er usympatisk!

> Specielt når formålet er at fremme dykningen i DK!

Hvad gør de for dykningen i Danmark - For mig at se, er deres primære formål
at fremme medlemstallet i deres klub?

Hvis du tænker på deres arrangement i havnen, så var der nok større chance
for succes, hvis de valgte et samarbejde med flere af de Københavnske
klubber - Hvis de gerne vil adskille sig fra resten af danske klubber, hvad
er sandsynligheder for at resten af klubberne vil støtte op om en ellers god
idé??

> Og når vi lige skal berøre DSF. AIR365 har valgt, at spare 250 (er
> ikke helt sikker på beløbet) kr. pr. medlem pr. år ved ikke være
> medlem. Eneste ulempe er at klubben ikke kan certificere i CMAS!

Eller største ulempe

Man kan også se sådan på det, at de kører på frihjul i for hold til det
arbejde DSF udfører i forhold til myndighederne m.m.

> Klubben har så valgt, at bruge de ekstra ca. DKK 25.000,- om året
> direkte til medlemmernes fordel....

Så skulle de da hellere reklamere med deres billige kontingent og fine
faciliteter - Så dykkere reelt kan sammenligne hvad de får for deres penge.

Mvh.

Jørgen
Der er medlem af en klub en masse gode faciliteter og et billigt kontingent

Fra : Christian

Dato : 20-07-04 07:57

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message news:<40fbdce0$0$226
> Men med din definition af åben passer det
>
> Min definition har intet med navnet på certifikatet - det har noget med
> uddannelsesniveau at gøre.

Aha, så hvis AIR valgt, at anvende en signatur der så sådanne ud
"AIR365 - Dykkerklubben for alle certifikater uden begrænsning i
uddannelsesniveau" så ville det være ok med dig?

> [...]
> findes på vragene. Nu er vi jo ikke herre over hvor vragene er sunket og det
> er oftest i 20-30m intervallet i Øresund...

Fair nok.

> [...]
> som en lukket klan, hvor der helst skal være 4 bogstaver og en masse stjerne
> på certifikatet. Det mener jeg er usympatisk!

Travlt - hvad mener du? Jeg har ikke set flere indlæg fra deres side
over det sidste stykke tid!

> Hvad gør de for dykningen i Danmark - For mig at se, er deres primære formål
> at fremme medlemstallet i deres klub?
Måske du kunne anvende den positive vinkel og sige at de tager sig af
de dykkere der ikke er velkomne i andre klubber og dermed sørge
for, at der er tilbud til alle nivueaer i stedet for til de få.. (her
ikke ment numerisk)

> [...]
> er sandsynligheder for at resten af klubberne vil støtte op om en ellers god
Jamen, den er da sikkert god. Jeg kender ikke grundlaget for deres
beslutning.

> Eller største ulempe
>
> Man kan også se sådan på det, at de kører på frihjul i for hold til det
> arbejde DSF udfører i forhold til myndighederne m.m.

Nu tror jeg vi er ved at komme til sagens kerne. Du vælger at anlægge
en kollektivistisk synsvinkel. Hvis det nu var så vigtigt, så kunne
DSF vel vælge at åbne op for medlemmer der ikke var med i en
klub/forening. (det gør Dansk Jægerforbund, hvor jeg er medlem direkte
udenom en forening).

Og nu hvor vi er her. Hvad er det egentlig DSF har gjort så godt over
for myndighederne eller deres medlemmer der retfærdiggøre deres
eksistens? Er det deres arbejde for at ophæve det uretfærdige forbud
mod UV fiskeri i Øresund? Er deres tvungne forsikring til alle
medlemmmer uanset behov? Fortæl mig endelig!

> Så skulle de da hellere reklamere med deres billige kontingent og fine
> faciliteter - Så dykkere reelt kan sammenligne hvad de får for deres penge.

Jeg skal give dig et gratis råd. Folk kan tænke selv! Faktisk, så kan
du være sikker på at medlemmerne strømmer ud, hvis du ikke kan tilbyde
dem det de vil have. Og hvis jeres klub kan tilbyde hvad de vil have
kan du være sikker på at de nok skal komme....

Med venlig hilsen
Christian

Fra : JSC

Dato : 20-07-04 09:26

> [...]
> "AIR - Dykkerklubben for alle certifikater uden begrænsning i
> uddannelsesniveau" så ville det være ok med dig?

Det vil da være fint - næppe nogen god reklame. Gad nok vide om de også
ukritisk optager dykkere med certifikater taget i varmt vand??

Jeg har bal.a. kendskab til certifikater taget ved Rødehavet, hvor
teoriprøven løses sammen med instruktøren, for at undgå for mange fejl. Hvis
det er den type certifikater de også optager, så god fornøjelse!! Og hvis
ikke, så er de jo ikke nogen åben klub....

Misforstå mig nu ikke, jeg syntes at det er fint klubber optager CMAS*, OW
dykkere og tilrettelægger deres dykning efter dette uddannelsesniveau. Det
er der faktisk flere CMAS klubber der gør i dag.

> Travlt - hvad mener du? Jeg har ikke set flere indlæg fra deres side
> over det sidste stykke tid!

Det er sommerferie !

> [...]
> DSF vel vælge at åbne op for medlemmer der ikke var med i en
> klub/forening. (det gør Dansk Jægerforbund, hvor jeg er medlem direkte

Jeg er ikke specielt hellig i forhold til DSF, selvom jeg har mit instruktør
certifikat derfra. Det vil da passe mig fint om de optog medlemmer direkte.
Skulle det så være til en merpris, som du også betaler som direkte medlem af
jægerforbundet i forhold til at være medlem af en lokalforening??

Da du er medlem af jægerforbundet, så kender du jo nok fortiden med flere
landsforbund og manglende politisk gennemslagskraft!!

> [...]
> for myndighederne eller deres medlemmer der retfærdiggøre deres
> eksistens? Er det deres arbejde for at ophæve det uretfærdige forbud

Der er arbejdet på ophævelse af dette forbud, status p.t. kender jeg ikke!

Er deres tvungne forsikring til alle
> medlemmmer uanset behov? Fortæl mig endelig!

Jeg er heller ikke fan af deres tvungne forsikring! - De deltager i den
offentlige debat f.eks. i forbindelse med ulykker, hvor pressens
fremstilling kan være lidt unuanceret.

Via et samarbejde med vores klub og DSF i forhold til Søfartsstyrelsen er
der i år blevet ændret i reglerne for at medtage betalende gæster i
klubbåde, hvilket reelt ikke var lovligt tidligere!!

Der er udformet retningslinier for hvilken afstand der skal holdes til både
med dykkerflag i samarbejde med Søfartsstyrelsen - Jeg kunne godt have ønske
mig en større afstand!

> Jeg skal give dig et gratis råd. Folk kan tænke selv!

Nu er det da vist den højere videnskab vi har fat i!

> [...]
> dem det de vil have. Og hvis jeres klub kan tilbyde hvad de vil have
> kan du være sikker på at de nok skal komme....

Det gør de også i stor stil endda uden vi behøver at markedsfører os!!

Mvh.
Jørgen
Der er glad for at være i en der stiller krav til uddannelsesniveau og
optager alle certifikater!

Fra : Christian

Dato : 20-07-04 15:49

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message news:<40fcd68f$0$235
> [...]
> det er den type certifikater de også optager, så god fornøjelse!! Og hvis
> ikke, så er de jo ikke nogen åben klub....

Ja, ingen tvivl om at det kan blive en farlig cocktail. Og man behøver
vel ikke en gang at tage til udlandet for at finde den!

Jeg skal ikke kunne sige helt præcis hvad AIR gør, men i så fald
overholder de ikke reglen "du må dykke efter de regler som dit
certifikat tillader" og svjv er reglen, at du kun kan bruge dit
certifikat under lignende forhold som det er taget! Men du har ret.
Hvis man har yderligere begrænsninger, udover dem som den
certifikatudstedende organisation har, så er man ikke åben (efter min
definition)

> Misforstå mig nu ikke, jeg syntes at det er fint klubber optager CMAS*, OW
> dykkere og tilrettelægger deres dykning efter dette uddannelsesniveau. Det
> er der faktisk flere CMAS klubber der gør i dag.
Ja, men det behøver jo ikke at betyde, at man kun tilbyder den form
for dykning. Der kan være begge dele i en klub (hviket jeg mener der
er i AIR).

> Det er sommerferie !

ahhhh, og dårligt vejr

> [...]
> Skulle det så være til en merpris, som du også betaler som direkte medlem af
> jægerforbundet i forhold til at være medlem af en lokalforening??
Det er jeg sådan set ligeglad med, men hvis man f.eks. kan
retfærdiggøre, at der er en merudgift forbundet med at administrere
enkeltmedlemmer, så synes jeg det er helt fair at disse mennesker
betaler den.

> Da du er medlem af jægerforbundet, så kender du jo nok fortiden med flere
> landsforbund og manglende politisk gennemslagskraft!!

Det gør jeg, men der er altid flere sider af samme sag. Og i dag
mangler der ihvertfald ikke jægere der er utilfredes med hvad
jægerforbundet gør for lige netop dem og deres form for jagt!

> Nu er det da vist den højere videnskab vi har fat i!

he he, det er sommerferie

> Det gør de også i stor stil endda uden vi behøver at markedsfører os!!

Hvilket så burde være endnu mere grund til ikke at blive sur over
småting!

Hilsen
Christian

Fra : JSC

Dato : 22-07-04 07:24

> Hvilket så burde være endnu mere grund til ikke at blive sur over
> småting!

Det regner!!! Spøg til side, der skal heldigvis mere til at jeg bliver sur

Hilsen

Jørgen

Fra : Allan Juhl Keistense~

Dato : 27-07-04 21:39

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407200648.1c152b7e@posting.google.com>...

> [...]
> Hvis man har yderligere begrænsninger, udover dem som den
> certifikatudstedende organisation har, så er man ikke åben (efter min

Vil det så sige at vis man har taget sit certifikat i Danmark "kold
vand", så må man ikke dykke i f.eks. Røde Havet da der her er helt
andre forhold? ;)

mvh
Allan

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-07-04 23:02

"Allan Juhl Keistensen" <all@nkristensen.dk> skrev i en meddelelse
> christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message

Dette er ikke korrekt!
PADI anbefaler at man dykker under samme eller bedre forhold end de
hvorunder man tog sit certifikat indtil man får træning/erfaring under
sværere forhold.
I PADI regi er det principielt nok med et enkelt dyk sammen med en
instruktør i koldt vand for at være kvalificeret til koldt vands dykning.

> Vil det så sige at vis man har taget sit certifikat i Danmark "kold
> vand", så må man ikke dykke i f.eks. Røde Havet da der her er helt
> andre forhold? ;)

Jeg går ud fra at der er en hel del ironi i dit spørgsmål der.
Varmt vand anses for at være lettere forhold end koldt vand...

Thomas

dykkerteori.dk - lær at dykke på den fede måde...

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-07-04 16:05

> [...]
> medlem. Eneste ulempe er at klubben ikke kan certificere i CMAS!
> Klubben har så valgt, at bruge de ekstra ca. DKK 25.000,- om året

Ja det lyder besnærrende hvis det var eneste ulempe. Vi ( Havbasserne ) har
ovenpå at den "obligatoriske lorteforsikring" er trukket ned over hovedet på
alle medlemmer været igennem forskellige overvejelser med hensyn til fortsat
medlemsskab at DSF. Dels det individuelle medlemsskab a la Fakse ordningen,
men vi fandt at vi ikke ville administere et medlemsskab i klubben af A og B
medlemmer som på sigt kunne give os problemer. Dels overvejede vi at melde
klubben ud af DSF og som klub blive optaget i DGI. Det ville løse de
ansvarsmæssige forsikringsproblemer som en klubbestyrelse og instruktører
kunne havne i, til gengæld ville vi miste Sportsdykkeren og kunne ikke mere
spille i uv-rugby turneringen. Vi landede på et forsat medlemsskab hvor vi
har differentieret kontingentet, dels til klubben ( 800 Kr/år ) og til
enhver tid hvad DSF og forsikring er ( pt <300 kr/ år ). Vores holdning til
DSF er pt. noget kølig men Sportsdykkeren, uv-rugby, luftanalyser på
kompressorer og ikke mindst ansvarsforsikringen ( under DIF ) vejede den
anden vej for os. Jeg skal ikke kritisere AIR for deres valg men vil påpege
at deres bestyrelse og ledere løber en risiko for personligt at få et kæmpe
økonomisk erstatningskrav ved et evt. dykkerulykke. Med et mix af medlemmer
med forskellige certifikater og niveauer uden fælles forudsætninger ( læs
~til f.eks ** ) var det ikke noget jeg som leder, ville lægge ansvar til.

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-07-04 18:42

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

Med et mix af medlemmer
> med forskellige certifikater og niveauer uden fælles forudsætninger ( læs
> ~til f.eks ** ) var det ikke noget jeg som leder, ville lægge ansvar til.

Et spørgsmål.

"var det ikke noget jeg som leder, ville lægge ansvar til."

Mener du her som administrativ leder, d.v.s. sidde i en klubbestyrelse ?
Eller mener du i en dykkerleder / divemaster funktion ?

JZC

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-07-04 19:25

> [...]
>
> Mener du her som administrativ leder, d.v.s. sidde i en klubbestyrelse ?
> Eller mener du i en dykkerleder / divemaster funktion ?

En række af de sidste "politisager" i forbindelse med dykkerulykker har gået
efter både bestyrelserne, instruktørerne og dykkerlederne. Som
"administrativ leder" i klubben støtter jeg ikke vores normale klubdykning
med hverken * eller OW. Som dykkerleder er det heller ikke min "kop the".
Vi dykker udfra fælles forudsætninger. At skulle tage hensyn til manglende
forståelse, viden og kunnen og dermed også tage ansvar, ja så har jeg meldt
fra. Se blot:
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=255855 Det skal være
billigt, hurtigt og ukompliseret og bagefter kan man så stå i en dansk klub
og forlange at accepteret på ligefod. Der kan selv være langt fra at være
divemaster i Thailand og så til dykning i koldtvand med strøm og dårlig
sigt.

Allan Hansen

Fra : Jens Olsen

Dato : 19-07-04 22:51

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message news:<cdh3m6$cjo$1@news.cybercity.dk>...
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=255855 Det skal være
> billigt, hurtigt og ukompliseret og bagefter kan man så stå i en dansk klub
> og forlange at accepteret på ligefod.

Og det kan man vel så heller ikke, heller ikke vis man går ned i et
kommercielt PADI-center.
Så vidt jeg ved, kræver man inden for PADI-systemet, at certifikatet
skal være taget under forhold der er sammenlignelige med danske. Så
hos PADI skal man vel tage et konverteringskursus til danske forhold
(PADI-folket bedes korrigere hvis dette er forkert).
Så jeg gør da ud fra (håber), at OW-dykkeren med et Thailands
certifikat vil blive nægtet adgang til dykning hos et PADI-center, før
han har taget et konverteringskursus.

> Der kan selv være langt fra at være
> divemaster i Thailand og så til dykning i koldtvand med strøm og dårlig
> sigt.

Jeps. Interresant holdning artiklen lægger for dagen ellers, at det
vigtigste kriterium for at vælge hvor man skal tage et kursus, som en
liv afhænger af, er prisen.

Fra : Thomas VJ

Dato : 22-07-04 09:25

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
> hos PADI skal man vel tage et konverteringskursus til danske forhold
> (PADI-folket bedes korrigere hvis dette er forkert).

PADI anbefaler at man dykker under samme eller bedre forhold som de man blev
trænet under.
Et konverterings kursus er i PADI regi stort set bare ét dyk under de
sværere forhold med en instruktør.

mvh
Thomas

Fra : Flemming Jensen

Dato : 20-07-04 00:19

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev:
>Vi ( Havbasserne ) har ovenpå at den "obligatoriske
>lorteforsikring" er trukket ned over hovedet på
>alle medlemmer

Det er IKKE en lorteforsikring! (Den dækker jo ikke en skid ;)

--

Flemming

Fra : Jens Olsen

Dato : 19-07-04 18:53

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407182357.1ba78b06@posting.google.com>...

> Så ikke en gang din egen klub, KDC, kan du betegne som åben!!!!!

Det er dog utroligt, at tør korrigere mig på det punkt. Muligheden for
at du tager fejl er jo overvældende, i og med at det er mig der har
deltaget i KDC's bestyrelsesmøder og ikke dig.
Og du tager i den grad fejl. I KDC tager vi folk ind med alle (ALLE)
certifikater. Også OW og CMAS*. Det er vist svært at blive mere åbne
end det.

Når du tager så grundigt fejl mht. KDC, så kan man jo kun spørge sig
selv om, hvor mange andre kæmpe fejltagelser der er i den
opsummeringen du giver.

Det lyder som om, du i høj grad har brug for at få nogle slemme
fordomme taget op til revision.

> Så næste gang bedes du underbygge dine påstande for ikke at vildlede
> de nye dykkere

Og det er så hermed gjort.

> Og helt ærligt Jens, der må være mere bag din nidkærhed en en simple
> signatur?

Tror du, ja. Men det er der faktisk ikke. Ved at markedsføre sig selv
som klubben åben for alle certifikater er AIR365 med til at fasthold
fordomme og en splittelse i dykkermiljøet, som de flest DSF-klubber
for længst er kommet ud over. Det synes jeg nok er et indlæg på
nyhedsgruppen væde.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
klubben med både continious-mix og partialtryks-mix anlæg til nitrox
(slå lige den)

Fra : Christian

Dato : 20-07-04 07:40

> [...]
>
> Når du tager så grundigt fejl mht. KDC, så kan man jo kun spørge sig
> selv om, hvor mange andre kæmpe fejltagelser der er i den

Nu har jeg anvendt informationer fra jeres hjemmeside....

citat begynd (http://www.kbhdyk.dk/index.php?ID=9&Template=1)
"Udover læge erklæringen skal du igennem et førsthjælps kursus, lave
en ophentningsøvelse af en bevidstløs dykker og for at deltage i vrag
dykningen skal du også have en 'vrag lektion'."
citat slut

Enten må du have sovet til de bestyrelsesmøder, som du har været til
eller også er der noget andet galt.... Jeg vil godt pointere, igen, at
der kan være meget fornuft i at have disse "begrænsninger", men at
sige, at man er fuldstændig åben er ikke korrekt, IMHO.

Når du ikke en gang ved hvad der gælder i din egen klub, kan jeg kun
gisne om hvad du ellers ikke ved

> Det lyder som om, du i høj grad har brug for at få nogle slemme
> fordomme taget op til revision.

Jeg har ingen fordomme. Jeg forholder mig primært til facts!

> Og det er så hermed gjort.

Og her med modgjort.

> [...]
> fordomme og en splittelse i dykkermiljøet, som de flest DSF-klubber
> for længst er kommet ud over. Det synes jeg nok er et indlæg på

Det er bare sjovt, at deres signatur først møder modstand efter
klubben har meldt sig ud af DSF!

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 20-07-04 15:18

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407192240.15660526@posting.google.com>...

> [...]
> en ophentningsøvelse af en bevidstløs dykker og for at deltage i vrag
> dykningen skal du også have en 'vrag lektion'."

Du citerer korrekt. Det er jo en god begyndelse.

> [...]
> der kan være meget fornuft i at have disse "begrænsninger", men at
> sige, at man er fuldstændig åben er ikke korrekt, IMHO.

Men du kan tilsyneladende ikke forstå hvad jeg mener,... eller også
ønsker du ikke at forstå det.
Jeg gentager en gang til for din skyld (her skal ikke være nogen
smalle steder).
KDC er åben over for alle cerifikater også OW og CMAS*.

Vi stiller endda alle certifikater lige, så de citerede krav gælder
lige gyldigt hvilket certifikat man kommer med. Vi er nemlig
interesserede i vores medlemmers sikkerhed og helbred.
Vi mener f.eks, ikke at det er ligegyldigt, om de lider af sygdomme
der kan skade dem under dykning. Og vi synes også, at det er rart,
hvis medlemmerne kan hjælpe hinanden hvis en ulykke skulle indtræffe.

Det slags kan man naturligvis også gi' fanden i, og så mene at man
dermed løber med prisen som danmarks mest åbne klub. I min (ikke
særligt beskedne mening) løber man snarer med prisen som den mest
uansvarlige klub, der skider på medlemmernes ve og vel hvor det
virkeligt betyder noget.
Den pris er vi i KDC ikke interreseret i at konkurrere om.

> Når du ikke en gang ved hvad der gælder i din egen klub, kan jeg kun
> gisne om hvad du ellers ikke ved

Synes du helt ærligt selv at du har noget at have det i????? bare den
mindste lille smule????

> Jeg har ingen fordomme. Jeg forholder mig primært til facts!

Som er ??? at mange klubber i Danmark akcepterer ALLE typer
certifikater, og samtidig bekymrer sig om medlemmernes sikkerhed.

> Og her med modgjort.

Øhhh, hvorledes ???

> Det er bare sjovt, at deres signatur først møder modstand efter
> klubben har meldt sig ud af DSF!

Har de væet medlem. Anede det ikke. Jeg interesserer mig ikke specielt
meget for AIR365.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
klubben der ikke giver fanden i medlemmernes sikkerhed

Fra : Christian

Dato : 21-07-04 08:35

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) wrote in message
> Du citerer korrekt. Det er jo en god begyndelse.
Jeg takker. Så er der vel håb endnu!

> [...]
> der kan skade dem under dykning. Og vi synes også, at det er rart,
> hvis medlemmerne kan hjælpe hinanden hvis en ulykke skulle indtræffe.

Det du i princippet siger er at de forskellige organisationer ikke er
deres ansvar bevidst! Igen vil jeg godt pointere, at det kan være
fornuftigt, men at sige man er åben, mener jeg er forkert.

> [...]
> virkeligt betyder noget.
> Den pris er vi i KDC ikke interreseret i at konkurrere om.
Hvilke(n) organisation(er) er så den mest uansvarlige i følge din
terminologi?

> Synes du helt ærligt selv at du har noget at have det i????? bare den
> mindste lille smule????
Come on Jens ikke så sur!

> Som er ??? at mange klubber i Danmark akcepterer ALLE typer
> certifikater, og samtidig bekymrer sig om medlemmernes sikkerhed.
Ja det er korrekt, men det er derved ikke ensbetydende med at de er
åbne (IMHO) Og igen påstår du at de forskellige organisationer ikke
bekymre sig om deres dykkeres sikkerhed...

> Har de væet medlem. Anede det ikke. Jeg interesserer mig ikke specielt
> meget for AIR365.
Right!

Hilsen
Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-07-04 21:41

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407202335.164659a2@posting.google.com>...
> Ja det er korrekt, men det er derved ikke ensbetydende med at de er
> åbne (IMHO) Og igen påstår du at de forskellige organisationer ikke
> bekymre sig om deres dykkeres sikkerhed...

Ja, jeg mener nok, at de en af mange de forskelle, der er på de
forskellige organisationer, er den vægt der lægges på sikkerhed.
F.eks.har PADI og GUE nok forskellige holdninger på det område.
En anden og vigtig forskel er hvad dykkerne uddannes til i de
forskellige organisationer og klubber. I vores klub uddannes dykkerne
til at kunne dykke selvstændigt i makkerpar der varetager egen og
makkers sikkerhed. Det mener jeg faktisk ikke er tilfældet med en
f.eks.en PADI OW (eller NASE OW eller ..whatever.. OW) dykker, der
uddannes til at dykke under under ledelse af en divemaster. Vi er
derfor nødt til at sikre, at vores medlemmer er i stand til
sikkerhedsmæssigt forsvarligt at dykke på den måde der dykkes på i en
klub.

Hidtil har de diskussioner om åbenhed jeg har set, drejet sig om
hvilke organisationers certifikater man akcepterede. Og altså om man
havde fordomme (berettigede eller ej) mod visse
uddannelsesorganisationer.

Jeg synes, at det er beklageligt, at du tilsyneladende i stedet vil
gøre spørgsmålet om åbenhed til noget helt andet. Nemlig et spørgsmål
om hvem der stiller de laveste (sikkerhedsmæssige) krav.

Og du mener så, at dine mål for krav er, hvad der definerer om en klub
er åben eller ej. Jeg kan med lige så stor ret sige, at de krav du
stiller gør klubben lukket.
Er det ikke urimeligt, at folk skal diskrimineres, bare fordi de har
lært at dykke et sted, hvor vandet var varmere end i danmark. Lad os
dog ikke lukke klubben for dem.
Og hvorfor dog stille krav om certifikat i det hele taget? Mange
mennesker har lært at dykke af en god ven, og dykker fint og uden
problemer. Hvorfor skal klubben være lukket for dem. Lad os få noget
åbenhed.

Den linie du trækker mht. til krav er lige så vilkårlig som enhver
anden. Så hvorfor skulle netop din opfattelse af, hvad der er et
rimeligt sikkerhedsniveau, kunne bruges til at definere om en klub er
åben?

> Right!

Ja right, så interessante er AIR365 faktisk ikke. Men deres signatur
er ikke heldig.
Med den signatur opnår man samme effekt, som hvis man kalder sin
metode for DIR (kan den bemærkning ikke få nogen op på tæerne ).

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
klubben med Danmarks flittigste 40 HK Yamaha

Fra : Christian

Dato : 22-07-04 08:40

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) wrote in message news:<33ac1086.0407211240.68caa5e5@posting.google.com>...
> Ja, jeg mener nok, at de en af mange de forskelle, der er på de
> forskellige organisationer, er den vægt der lægges på sikkerhed.
> F.eks.har PADI og GUE nok forskellige holdninger på det område.
De dykker også vidt forskellige typer af dyk!

> [...]
> derfor nødt til at sikre, at vores medlemmer er i stand til
> sikkerhedsmæssigt forsvarligt at dykke på den måde der dykkes på i en
Hvilket er fair nok, men så er I ikke åbne!!!

> Hidtil har de diskussioner om åbenhed jeg har set, drejet sig om
> hvilke organisationers certifikater man akcepterede. Og altså om man
> havde fordomme (berettigede eller ej) mod visse
> uddannelsesorganisationer.
Jamen, du har da netop "fordomme" mod de organisationer da du stiller
yderligere krav for at kunne acceptere deres certifikater!

> Jeg synes, at det er beklageligt, at du tilsyneladende i stedet vil
> gøre spørgsmålet om åbenhed til noget helt andet. Nemlig et spørgsmål
> om hvem der stiller de laveste (sikkerhedsmæssige) krav.
Nej, det er ikke mig der stiller "lave" krav. Jeg definere accept
(måske mere åbenhed) udfra at man ikke stiller yderligere (ud over
organisationens krav til samme type dyk) krav til visse certifkater.

> [...]
> Er det ikke urimeligt, at folk skal diskrimineres, bare fordi de har
> lært at dykke et sted, hvor vandet var varmere end i danmark. Lad os
Jamen, svjv kan de ikke dykke umiddelbart i DK, da deres certifikat
ikke er taget under lignene forhold, jvf. deres egen organisation
definition.
> [...]
> mennesker har lært at dykke af en god ven, og dykker fint og uden
> problemer. Hvorfor skal klubben være lukket for dem. Lad os få noget
Synes du selv denne kommentar er relevant i forhold til hvad vi
diskutere?

> [...]
> anden. Så hvorfor skulle netop din opfattelse af, hvad der er et
> rimeligt sikkerhedsniveau, kunne bruges til at definere om en klub er
Jeg vil følge organisationernes krav til de type dyk der skal
gennemføres og derefter rette mig efter det. Hvis jeg sætter
yderligere krav, udover det en given organisation kræver for et givent
type dyk, så er jeg ikke åben mere.
Igen det er ikke MIN opfattelse af hvad der er et rimeligt
sikkerhedsniveau, men de organisationer der certificeres mange mange
dykkere hvert år!!!

Det som du ser ud til at glemme er at det at være åben, efter min
definition, ikke betyder, at en OW kan tage på vragdyk på Jacobus
Fritzen. Nej, det betyder at en OW kan dykke inden for den grænse, som
der er givet fra certificerings organisationens side og ikke andet. Og
hvis jeres klub ikke kan tilbyde dykning til en OW, efter de regler
der nu engang gælder for sådanne en dykker, så er det fint nok... Men
så er man bare ikke åben over for alle certifikater (IMHO).

Hilsen
Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-07-04 16:57

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407212340.13960c1@posting.google.com>...
> Synes du selv denne kommentar er relevant i forhold til hvad vi
> diskutere?

Ja.

> [...]
> Nej, det betyder at en OW kan dykke inden for den grænse, som
> der er givet fra certificerings organisationens side og ikke andet.

Altså præcis som i KDC.

> Og
> hvis jeres klub ikke kan tilbyde dykning til en OW, efter de regler
> der nu engang gælder for sådanne en dykker, så er det fint nok.

Men det både kan og gør vi.

> .. Men
> så er man bare ikke åben over for alle certifikater (IMHO).

Som jeg læser det, så er dit problem, at vi i KDC stiller krav om en
lægeerklæring (hvilket er relevant uanset hvilken slags dykning man er
certificeret til at foretage). Samt at vi forlanger, at det nye
medlem, på den første tur han er med på, skal vise, at han er i stand
til at ophente en bevidstløs dykker.

Jeg synes, at det er en pinligt lille knage, at ville prøve at hænge
sin hat på i bestræbelsen på at pådutte andre klubber at være lukkede.
Vi er som sagt en del, der i stedet opfatter det som et spørgsmål om
at sørge for medlemmernes sikkerhed.

Og sådan er det jo hermed heldvis sådan, at KDC ifølge din opfattelse
er totalt og absolut lukket, da vi forlanger dette af alle nye
medlemmer uanset certifikat, da vi gerne selv vi checke det nye
medlems evner. Men så lider vi da i hvert tilfælde ikke af fordomme
over for nogen organisationer.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
den åben klub der ikke sætter medlemmernes sikkerhed over styr (dette
er en bevidst uforskammet signatur, - kan man være bekendt at have
denne signatur!?)

Fra : Christian

Dato : 23-07-04 09:46

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) wrote in message > > Det som du ser ud til at glemme er at det at være åben, efter min

> Altså præcis som i KDC.
Det er jo ikke korrekt. (kravet om lægerklæring og ophentning af
bevidstløs dykker)

> [...]
> certificeret til at foretage). Samt at vi forlanger, at det nye
> medlem, på den første tur han er med på, skal vise, at han er i stand
Korrekt, fordi det ikke kræves af de pågældende organisationer. Igen,
jeg er ikke modstander af sådanne krav. Kun modstander af at man
kalder sig åben uden begrænsninger.

> Jeg synes, at det er en pinligt lille knage, at ville prøve at hænge
> sin hat på i bestræbelsen på at pådutte andre klubber at være lukkede.
Jeg har aldrig sagt, at de er lukkede! Jeg har tre definitioner af
klubber, som jeg gerne gentager for dig:
1. Åben
2. Halv åben (er villig til at kalde det alt muligt andet bare ikke
åben, f.eks. åben med begrænsning(er))
3. Lukket
Hvor en åben klub acceptere de certifikater der findes efter de regler
som de pågældende organisationer har sat.
En halv åben klub acceptere certifikater der findes, men har en eller
flere ekstra regler (dvs. regler der ligger ud over hvad den
pågældende organisation har sat) inden en given dykker kan dykke inden
for sine rammer.
En lukket klub accepterer kun en type af certifikat.
Dette er min mening og den jeg argumenterer ud fra!

> Vi er som sagt en del, der i stedet opfatter det som et spørgsmål om
> at sørge for medlemmernes sikkerhed.
Hvilket er fair nok.

> [...]
> medlemmer uanset certifikat, da vi gerne selv vi checke det nye
> medlems evner. Men så lider vi da i hvert tilfælde ikke af fordomme
Jeg har aldrig sagt at KDC er total og absolut lukket. Jeg har ikke
engang sagt at I bare er lukket!!! Jens, du bliver nødt til at
forholde dig til fakta og læse hvad jeg rent faktisk skriver....
Og sig mig lige en ting, hvor længe er det egentlig siden, at I blev
en åben klub (efter din definition)?

Hilsen
Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-07-04 22:03

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407230046.6be70d95@posting.google.com>...
> Det er jo ikke korrekt. (kravet om lægerklæring og ophentning af
> bevidstløs dykker)

Jo, såmænd er det korrekt. En OW kan dykke inden for den grænse, som
der er givet fra certificeringsorganisationen. Hverken mere eller
mindre. Men der en ophentningsøvelse han lige skal demonstrere inden.

> 1. Åben
> 2. Halv åben (er villig til at kalde det alt muligt andet bare ikke
> åben, f.eks. åben med begrænsning(er))
> 3. Lukket

Jamen jeg synes da bare, at du skal holde fast ved din definition. Den
giver dig jo også så udemærket mulighed for at kategorisere en dejligt
masser klubber som ikke værende ikke åbne.
Imens kan vi alle vi andre jo så fortsætte med at bruge ordene som vi
altid har gjort i det danske sportsdykkermiljø, uden at blande
sikkerhedsspørgsmål ind i det. Så er vi jo sikre på, at det i hvert
tilfælde ikke er os der bibringer nye dykkere forvirring mht. hvilke
klubber der er åbne.

> Jeg har aldrig sagt at KDC er total og absolut lukket.

Korrekt. Det sagde jeg nemlig. Men det var jo selvfølgelig din (dog nu
rafinerede) definition jeg brugte.

> Og sig mig lige en ting, hvor længe er det egentlig siden, at I blev
> en åben klub (efter din definition)?

Tjah, hvad kan det være? Et par år efterhånden, siden vi også begyndte
at akceptere OW og CMAS*.

Og hermed slutter diskussionen så for min del. Jeg har så rigeligt
opnået hvad jeg ville med denne diskussion.

Fra : Christian

Dato : 28-07-04 12:03

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) wrote in message news:<33ac1086.0407231303.76b4dfbc@posting.google.com>...
> Korrekt. Det sagde jeg nemlig. Men det var jo selvfølgelig din (dog nu
> rafinerede) definition jeg brugte.
Jens, kan du bare en gang kan påpege hvor jeg ændre "min" definition
siden jeg skrev om dette emne første gang
news:79d4cc05.0309240413.6aadb209@posting.google.com (den 24 September
2003)?

> Og hermed slutter diskussionen så for min del.
Det kan jeg godt forstå!

Fortsat god sommer
Med venlig hilsen
Christian

Fra : Kalle

Dato : 24-07-04 20:17

SNIP
> [...]
> Med den signatur opnår man samme effekt, som hvis man kalder sin
> metode for DIR (kan den bemærkning ikke få nogen op på tæerne ).

Men der er jo ikke løgn!! AIR 365 ER åben for alle, og DIR er den rigtige og
mest gennemtænkte måde at dykke på!!

Casper

Ps håber det hjælper folk op.

Fra : Christian

Dato : 17-07-04 22:43

> [...]
>
> Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være
>
> AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!

Hej Jens,

Det er nu anden gang du kører et trip af mod AIR365. Hvor det igen
ingen relevans har for den sammenhæng hvori klubben nævnes. Hvis du
har et problem med Air synes jeg du skulle kontakte dem og få ordnet
dit "problem" ellers synes jeg du skulle stikke piben ind igen.

Hilsen
Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 18-07-04 08:04

christian_due@hotmail.com (Christian) wrote in message news:<79d4cc05.0407171343.5852524@posting.google.com>...
> Det er nu anden gang du kører et trip af mod AIR365. Hvor det igen
> ingen relevans har for den sammenhæng hvori klubben nævnes.

Jeg tro at du misforstår mit ærinde.
Hvad du må errindre, er at jeg nævnte, at man ville modtage bladet
sportsdykkeren hvis man meldte sig ind i en klub. Dog skulle man lige
være opmærksom på, at de ikke nyttede at melde sig ind i AIR365 da de
ikke er DSF-medlem.
Det var i et tråd om dykkerblade. Så selvfølgelig, det var tydeligt
ikke relevant i sammenhængen.

> Hvis du
> har et problem med Air synes jeg du skulle kontakte dem og få ordnet
> dit "problem" ellers synes jeg du skulle stikke piben ind igen.

Læs venligst mit svar til JSZ i anden tråd, og kommenter der, hvis du
finder det nødvendigt.

Fra : HKN

Dato : 06-08-04 13:25

> [...]
> sportsdykkeren hvis man meldte sig ind i en klub. Dog skulle man lige
> være opmærksom på, at de ikke nyttede at melde sig ind i AIR365 da de

Nu er det godt nok længe siden at dette emne var oppe - men jeg kan ikke
lade være med at kommentere alligevel. Udover sportsdykkeren, hvad er det så
lige for ydelser man får fra DSF?
Jeg er selv medlem af en klub under DSF og modtager SD med ujævne
mellemrum - desværre finder jeg ikke bladet særligt interessant.....
Derudover synes jeg at det er pinligt at modtage et flot trykt magasin med
utallige stave- og grammatikfejl.
Så har jeg prøvet at skimme tilbage i de sidste 6 udgaver - jeg finder ikke
ordene PADI og andre nævnt i nogen forbindelser - man har stadig "fine"
fornemmelser i DSF! Det til trods for at der er mindst ligeså mange mangler
i den tilhørende uddannelse, som i PADI m. fl.

-Henrik

Fra : Allan

Dato : 06-08-04 14:15

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mellemrum - desværre finder jeg ikke bladet særligt interessant.....
> Derudover synes jeg at det er pinligt at modtage et flot trykt magasin med

Smertegrænse vedr. dansk retskrivning er jo nok forskellig fra person til
person. Selv mener jeg ikke det er det store problem så længe teksten er let
læselig og forståelig.

> Så har jeg prøvet at skimme tilbage i de sidste 6 udgaver - jeg finder
ikke
> ordene PADI og andre nævnt i nogen forbindelser - man har stadig "fine"
> fornemmelser i DSF!

Hvilke oplysninger om PADI mener du da at DSF skal bringe?

DSF promoverer jo CMAS uddannelsen, så det er vel fair at det er den
uddannelse de bruger spalteplads på. Jeg vil da finde det besynderligt hvis
et PADI blad (hvis noget sådan eksisterer) begyndte at skrive en hel masse
om CMAS. Jeg tror ikke at DSF har fine fornemmelser på det punkt. Du kan som
PADI dykker og medlem af DSF deltage på DSFs arrangementer, såfremt dit
certifikat kvalificerer dig til at deltage på de dykninger der skal
gennemføres. Jeg tror ikke en gang de peger fingre ad dig

Og ja - alle uddannelsessystemer har deres svagheder, mangler og
begrænsninger.

/Allan

Fra : Ruth Kjær

Dato : 07-08-04 20:44

På den nye bestyrelse af DSF´s første roadshow hos AIR365 gjorde de netop
meget ud af, at de var åbne for alle uddanelsesretninger inden for dykning -
og at de IKKE var en CMAS forening, men en forening for dykkerne i Danmark.

Det bedste hilsner

Ruth Kjær

Fra : Indlæg til forum

Dato : 07-08-04 21:07

> [...]
mangler
> i den tilhørende uddannelse, som i PADI m. fl.

Det kan vel tænkes at det er fordi der på redaktionen på sportsdykkeren ikke
modtager nogen indlæg som specielt omhandler PADI ! Det er blot en tanke.

Så fat den konstruktive pen, og få skrevet nogle indlæg til sportsdykkeren.
Det er på den måde at sportsdykkeren bliver interessant.

I min verden sidder jeg ikke og leder efter ordene CMAS, PADI ect. Jeg
kikker efter dykkerrelateret stof, og det finder jeg også i sportsdykkeren.
Men ikke kun der. Jeg finder det også på air365 hjemmeside, DYK ect.

Så Dyk, hjælp og kom videre.

P.S. Jeg er ikke fra sportsdykkerens redaktion

Fra : Brian Østergaard

Dato : 12-08-04 17:01

> for alle certifikater!!! i modsætning til????
>
> Meget mere rammmende for netop Air365 ville måske være
>
> AIR365 - Dykkerklubben hvor du ikke kan gøre brug af DSF's ydelser!
>
> Jens Olsen

Sloganet "AIR365 - Dykkerklubben for alle certifikater" Kommer fra et medlem
i Air der i en årrække havde søgt efter en dykkerklub hvor man kunne melde
sig ind med et Padi-certifikat. Han kunne ikke finde en klub og var ved helt
at opgive, at dykke i Danmark, da han fandt Air.
For ham var det meget vigtig at signalerer, at man kunne mødes i Air for at
dykke ligegyldig hvilken certificering man havde.

Måske er det vigtigere for KDC at signalere at man har en 40 HK Yamaha?-)

Mvh.

Brian

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-08-04 17:56

"Brian Østergaard" <afrikabrian@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ved helt
> at opgive, at dykke i Danmark, da han fandt Air.

Han har nok ikke ledt særligt grundigt eller også er det længe siden.

Søren Arnvig

WWW.R-F.DK EEDKÅFAAC

Fra : __vaDer

Dato : 13-08-04 08:18

Det ved du sikkert også alt om hvor længe og mange steder han har forsøgt!?
Så kan jeg godt se, at det er meget nemmere at antyde at vedkommende lyver.
Nedestående er c&p fra en klub, jeg kunne godt tænke mig at vide, er den
åben eller lukket?

Overordnet vil konverteringen bestå af følgende: (Altså kommer man fra andet
end CMAS, og sikkert også gældende hvis man kommer fra en anden klub)
a.. Forevisning af lægeattest (max. 5 år gammel)
b.. Eftersyn af logbog og NASE/PADI bevis (svarende til CMAS **) - min. 10
loggede flaskedyk, heraf 2 på 15 m eller dybere
c.. Eftersyn af dokumentation for førstehjælpskursus, max 1 år gammelt
d.. Teoriprøve til CMAS**
e.. ABC-prøve
f.. Dykning fra båd eller kyst (parledelse, makkerånding, bjærgning af
bevistløs makker)
g.. Distancesvømning efter kompas
h.. Livlinedyk
i.. Multidyk / dybdeprøve (2 dyk til 15 m i 15 min, kutterdyk - tilbud,
dybdeprøve 20 m)
j.. Dykkerledelse
k.. Kursus i brug af klubbens udstyr
l.. Eftersyn af eget udstyr

Fra : Allan

Dato : 13-08-04 08:43

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> g.. Distancesvømning efter kompas
> h.. Livlinedyk
> i.. Multidyk / dybdeprøve (2 dyk til 15 m i 15 min, kutterdyk - tilbud,

Ovenstående drejer sig om et konverteringskursus fra ??? til CMAS**. Klubben
kræver altså i praksis konvertering til CMAS og kan vel som sådan betegnes
som CMAS only.

Der findes sikkert flere klubber med tilsvarende krav, men at påstå at det
er svært at finde en klub med mere åbne døre er da useriøst. Bare se på de
mange der har svaret herinde. De fleste kræver blot at du dykker inden for
dit eget certifikat, og at du overholder klubbens sikkerhedsregler. Det er
vel fair nok og gælder i øvrigt alle dykkere uanset certifikat.

/Allan

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-08-04 09:13

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> wrote in message
> [...]
> g.. Distancesvømning efter kompas
> h.. Livlinedyk
> i.. Multidyk / dybdeprøve (2 dyk til 15 m i 15 min, kutterdyk -

Jeps, i forbindelse med en _konvertering_, er der
en række ufravigelige krav til prøver .
Tror du PADI udsteder et RD cert. bare du kommer og
smider et CMAS ** på bordet ?

Søren Arnvig

Fra : __vaDer

Dato : 13-08-04 10:08

Pointen er! At du ikke får lov til at dykke, med mindre du konventere, sådan
har jeg forstået det.
Ret mig hvis jeg tager fejl.

xxx optager gerne medlemmer med andre bevistyper end CMAS, primært
bevistyperne NASE og PADI.

Det er imidlertid et krav for at dykke aktivt i klubben, at der foretages en
konvertering til CMAS, som er det uddannelsessystem Roskilde Frømandsklub
anvender som følge af sit medlemskab af Dansk Sportsdykker Forbund <--

Ved ikke hvad PADI gør, jeg er også ligeglad. Det kommer ikke sagen ved.

Mvh

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-08-04 16:27

> Pointen er! At du ikke får lov til at dykke, med mindre du
konventere, sådan
> har jeg forstået det.
> Ret mig hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl, men det er forståeligt, da det nævnte afsnit,
om konverterings kravet, er forkert.
Det vil nok blive rettet snarest.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-08-04 20:33

> [...]
> g.. Distancesvømning efter kompas
> h.. Livlinedyk
> i.. Multidyk / dybdeprøve (2 dyk til 15 m i 15 min, kutterdyk - tilbud,

Denne klub er lukket, men tillader andre at komme ind hvis man vil
konvertere til deres system, så man kan måske til nøds kalde den delvis
åben.

Som jeg ser det, er en åben klub er en som accepterer andre organisationer,
og ikke vil pådutte specielle ting som stammer fra en organisation.
F.eks. at en Padi DM sagtens kan dykke sammen med en Nase Open Water, ud fra
største fællesnævner. Eller at en Cmas *** dykker sammen med en Padi
Advanced Open Water igen, under brug af største fællesnævner. Og ting som
f.eks. makkerlinie osv, er ting de så indbyrdes selv finder ud af, og ikke
er noget klubben tvinger en til.

/Søren

/Søren

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-08-04 10:04

"Søren Reinke" <disky@disky.fjern.dk> wrote in message news:<411d17e2$0$73944$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> Og ting som
> f.eks. makkerlinie osv, er ting de så indbyrdes selv finder ud af, og ikke

Det er jeg nu ikke helt enige i. Netop en ting som brug af makkerline
er jo f.eks. ikke noget som kræves inden for en bestemt organisation,
men er noget som en specifik klub kan have fastlagt i denne klubs
sikkerhedsregler. At man ikke bryder som om en klubs sikkerhedsregler,
er vel ikke noget grundlag for at kalde klubben for lukket. Så må man
bare konstatere at man er uenige om hvordan sikkerhedsregler bedst
udformes, og så finde en klub hvor man er enige i de sikkerhedsregler
der gælder i den klub.

I Københavns Dykker Club kræver vi f.eks. ikke brug af makkerline. Men
jeg kender da klubber der gør, og som jeg bestemt ikke vil betegne som
lukkede, da de modtager emedlemmer med alle certifikater.

Fra : Kalle

Dato : 17-07-04 10:57

> Klik ind på www.air365.dk og meld dig til.
>
> PS: Det koster ikke noget at deltage.

Man kunne da godt tage en lille symbols beløb for det. F.eks. 150 kr.

CD