Aktier - Hvilke giver mest udbytte
Fra : Dennis

Dato : 16-07-04 09:52

Hejsa.

Hvis man køber aktier for at få udbytte frem for at forvente stigninger, er
der så nogen der er bedre end andre?
Evt. en tommelfingerregel?`

Mvh Dennis

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-04 11:41

Dennis wrote:

> Hvis man køber aktier for at få udbytte frem for at forvente stigninger, er
> der så nogen der er bedre end andre?

Man kan selvfølgelig aldrig vide, om selskaberne omlægger deres
udbyttepolitik, men pt. er TDC vist helt i top, når det gælder udbytte.
Med den aktuelle kurs får du en forrentning af din kapital på over 5%.

> Evt. en tommelfingerregel?`

Nej, det er forskelligt fra firma til firma. Mon ikke du kan finde
oplysninger om de forskellige selskabers udbyttebetaling i de senere år
på Fondsbørsens hjemmeside? Ellers kan andre måske hjælpe med links til
den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Dennis

Dato : 16-07-04 13:08

Okay... TDC..

Og de er ellers så usikre/svingende i kursen synes jeg...

Hmmm det må man hellere prøve...

Takker
Mvh Dennis

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-04 14:13

Dennis wrote:

> Okay... TDC..
>
> Og de er ellers så usikre/svingende i kursen synes jeg...

Nu skrev du også "udbytte frem for at forvente stigninger". Hvis du vil
have et højt udbytte og samtidig en sikker kurs, må du gennempløje
Fondsbørsens hjemmeside for andre selskabers udbyttepolitik og
kursniveau, eller du må håbe, at andre her kommer med forslag til
alternative selskaber.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Dennis

Dato : 16-07-04 14:08

Ganske rigtigt... Det var heller ikke sådan ment ;)

Jeg troede bare det fortrinsvist var firmaer fremgang der også gav stort
udbytte..
Men jeg aner altså nada om sådan noget.. så jeg spørger bare *GGGGG*

Betales der altid udbytte på samme tid.. Eller er det forskelligt fra firma
til firma..

OG.. Betales der kun en gang om året ?

Mvh Dennis

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-04 15:28

Dennis wrote:

> Betales der altid udbytte på samme tid.. Eller er det forskelligt fra firma
> til firma..
>
> OG.. Betales der kun en gang om året ?

Udbyttet udbetales en gang årligt. Det sker i forbindelse med den årlige
generalforsamling, der typisk finder sted nogle få uger efter, at
årsregnskabet er offentliggjort. Hvornår på året udbyttet udbetales
afhænger således af selskabets regnskabsår.

Der kan dog vist betales ekstraordinært udbytte, hvis et selskab for
eksempel får et stort pengebeløb i kassen. Jeg mener, det var tilfældet,
da Intel købte Giga af NKT for 10 milliarder kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-07-04 20:41

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> [...]
> at årsregnskabet er offentliggjort. Hvornår på året udbyttet udbetales
> afhænger således af selskabets regnskabsår.

Sådan har reglerne været frem til 1/7 - 2004, hvor en ny bestemmelse om a
contoudbytte i aktieselskabsloven trådte i kraft. Den lyder:

»§ 109 a. Generalforsamlingen kan med simpelt stemmeflertal, jf. § 77, 1.
pkt., bemyndige bestyrelsen til at træffe beslutning om uddeling af
ekstraordinært udbytte. Bemyndigelse kan højst gives for en periode frem
til næste ordinære generalforsamling.

Stk. 2. Bemyndigelsen skal optages i vedtægterne og skal angive datoen
eller den begivenhed, hvor perioden nævnt i stk. 1 ophører, samt eventuelle
begrænsninger i bemyndigelsen. Optagelse i vedtægterne kræver ikke særskilt
vedtagelse på generalforsamlingen.

Stk. 3. Bestyrelsens beslutning om uddeling af ekstraordinært udbytte skal
optages i bestyrelsens protokol, jf. § 56, stk. 4, og være vedlagt følgende
bilag:

1) En mellembalance, der viser, at der er tilstrækkelige midler til
rådighed for uddelingen. Mellembalancen skal være gennemgået og påtegnet af
selskabets revisor.

2) En erklæring fra bestyrelsen om, at det ekstraordinære udbytte ikke
overstiger, hvad der er forsvarligt under hensyn til selskabets og i
moderselskaber koncernens økonomiske stilling.

Stk. 4. Beslutning om uddeling af udbytte kan tidligst træffes dagen efter,
at vedtægtsændringen, jf. stk. 2, er registreret og bekendtgjort i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens edb-informationssystem.«

Yderligere oplysninger findes i lovbemærkningerne til forslaget:
http://www.ft.dk/Samling/20031/lovforslag_som_fremsat/L125.htm

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Michael

Dato : 16-07-04 17:06

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote in message
> Okay... TDC..
>
> Og de er ellers så usikre/svingende i kursen synes jeg...
>
> Hmmm det må man hellere prøve...
>
> Takker
> Mvh Dennis

Når et selskab betaler højt udbytte, falder kursen kort efter. Det skyldes
jo, at firmaet bliver "mindre værd", når der udbetales udbytte. Hvis der
udbetales f.eks. 5% af kursværdien i udbytte, så kan man regne med et
tilsvarende kursfald.

Generelt er TDC et godt kort synes jeg - solgte sidst til kurs 166 - ÆV!

Fra : Devilicious

Dato : 16-07-04 18:06

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man køber aktier for at få udbytte frem for at forvente stigninger,
er
> der så nogen der er bedre end andre?
> Evt. en tommelfingerregel?

Er det nødvendigt at det skal være aktier?

Hvorfor vil du hellere have udbytte end stigninger/kursgevinster?

Jeg kan godt forestille mig en række grunde, men det er mere produktivt at
tage udgangspunkt i din konkrete situation.

MK

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-07-04 11:37

> [...]
> Hejsa.
>
> Hvis man køber aktier for at få udbytte frem for at forvente stigninger,

"Ressource Trusts", f.ex.

PGH -Pengrowt Energy Trust,
ERF - Enerplus Resource Fund

Svenske Ejendomselskaber bataler også udbytte
Sanistål måske - rent handelsfirma, ikke behov for investeringer.

> Evt. en tommelfingerregel?`

Se til udlandet -

Danmark er alt for lille til at aktiemarkedet vil tilgodese forskellige
"kundesegmenter" og Skattevæsenenets onde indflydelse får de fleste
selskaber til at foretrække f.ex. tilbagekøb af egne aktier i stedet for
udbytte - fordi småsparere kan slippe lidt billigere i skat, hvis udbyttet
kommer som kursgevinster.

Nordnet har rimelige priser for udenlandske aktier.

Fra : gnilbo

Dato : 19-07-04 06:09

Hej !
Det kommer ikke altid an på udbyttet og størrelsen af dette. Nogle
virksomheder som f.eks. Jyske Bank udbetaler slet ingen udbyttet. Og det
er jo ikke ligefrem fordi, at det går dårligt der. Istedet for at
udbetale udbytte køber banken aktier op i markedet for de penge, der
normalt ville blive udbetalt i udbytte. Disse aktier bliver så efter
ekstraordinære generalforsamlinger annulleret. Herefter er der således
færre Jyske Bank aktier at fordele værdierne på - den indre værdi stiger
dermed alt andet lige. Hvis man ønsker at få nogle penge på kontoen
(lige som udbytte), så sælger man blot nogle aktier.
Venlig hilsen
Gnilbo

http://www.kandu.dk/