backslash
Fra : Steen Wrem

Dato : 15-07-04 22:05

hvordan er det nu man laver "\" (backslash) på en mac
vh SteenW

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 22:07

In dk.edb.mac, steen.wrem@mail.dk wrote:

> hvordan er det nu man laver "\" (backslash) p? en mac
> vh SteenW

alt+shift+7

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Second-system effect.

Fra : Morten

Dato : 15-07-04 22:12

Jonas Voss wrote:

> alt+shift+7

Er der egt. nogen fornuftig grund til at Apple har "deres eget" keyboard
layout?

Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-04 23:29

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> Er der egt. nogen fornuftig grund til at Apple har "deres eget" keyboard
> layout?

Noget af det er vist sket i fordanskningen. På amerikansk ligger @
ligesom på en Windowscomputer lige over to-tallet. Da man lavede det
danske tastatur brugte man jo stort set ikke @. Det blev derfor placeret
lidt tilfældigt ude til højre med apostroffen, og det blev ikke engang
skrevet på tasten. Omvendt har vi her i Danmark en Alt-tast ligesom på
Windows. På amerikanske Mac'er hedder den Option, gør den ikke? På det
punkt er det danske tastatur mere standardiseret. Hvis du specielt
tænker på backslash, så er den blevet gemt væk, da man jo slet ikke
bruger den på en Mac. I hvert fald ikke før OS X, og selv nu er det jo
begrænset til nogle meget specielle ting, som 99 % af alle brugere ikke
kommer i nærheden af.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 16-07-04 06:39

Morten skrev:

> Er der egt. nogen fornuftig grund til at Apple har "deres eget" keyboard
> layout?

Var det ikke ret "almindeligt" med forskellige tastatur-layout på det
tidspunkt, da tastatur-layoutet for Mac OS blev fastlagt?

Nå, men i hvert fald har det den fordel, at man let kan skrive en række
tegn, som kun med besvær kan frembringes på et Windows-tastatur, for
eksempel:
ß - [alt][S]
" - [alt][skift][,]
» - [alt][skift][H]
« - [alt][H]
Tankestreg - [alt][-]
… - [alt][X]
≠ - [alt][0]
≈ - [alt][skift][0]
± - [alt][+]
¿ - [alt][skift][+]
‰ - [alt][skift][5]

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 16-07-04 08:34

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
>
> Nå, men i hvert fald har det den fordel, at man let kan skrive en række
> tegn, som kun med besvær kan frembringes på et Windows-tastatur, for

Den opmærksomme læser lægger nu mærke til at disse »alternative« tegn
ligger på taster hvor det almindelige tegn ligner (dog med en del
undtagelser). Dette er grunden til at \ ligger på alt + skift + 7. Det
er også meget mere logisk end på en Windows pc.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-07-04 08:18

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> undtagelser). Dette er grunden til at \ ligger på alt + skift + 7. Det
> er også meget mere logisk end på en Windows pc.

Her har jeg et stort problem, i VPC med win 2000, kan jeg uanset hvilke
sprog jeg bruger (danish -duech (macintosh), kan jeg ikke finde den
sk.... backslach, og er nu, for at kommer videre, begyndt at kopiere den
!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Karl Antz

Dato : 17-07-04 08:37

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> sprog jeg bruger (danish -duech (macintosh), kan jeg ikke finde den
> sk.... backslach, og er nu, for at kommer videre, begyndt at kopiere den

Faktisk er det - altså kopiering af tegnet - den måde Microsoft
anbefaler for at få Alt-Graph-tegnene i VPC.

Mildest talt oldnordisk

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-07-04 09:54

> Her har jeg et stort problem, i VPC med win 2000, kan jeg uanset hvilke
> sprog jeg bruger (danish -duech (macintosh), kan jeg ikke finde den
> sk.... backslach, og er nu, for at kommer videre, begyndt at kopiere den

control + alt +"<" giver en bakckslash i VPC

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-07-04 22:13

Steen Wrem <steen.wrem@mail.dk> wrote:

> hvordan er det nu man laver "\" (backslash) på en mac
> vh SteenW

ALT+SHIFT+7

/Preben
--