Oracle, MacOS X & MacOS X Server
Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 12:51

Jeg forsøger at installere den nye Oracle på min G4. Jeg får at vide at
den kræver MacOS X Server, og under installationen får man fløgende
besked:

1. Change directory to the following directory:

# cd /System/Library/StartupItems/IPServices

2. Open the IPServices script using any text editor.

3. Add the following ulimit commands to the start of the StartService
script

ulimit -Hu 2068
ulimit -Su 2068
ulimit -Hn 65536
ulimit -Sn 65538
===

Se, nu har jeg forstået at MacOS X Server er det samme som MacOS X
tilføjet nogle mindre væsentlige grafiske værktøjer. Men jeg kan altså
ikke finde noget IPServices script at åbne.

Oracle 10g Database kan downloades fra:
http://www.apple.com/downloads/macosx/networking_security/oracle10gdatab
ase.html

Den må kun bruges i 30 dage, men der har nu aldrig været nogen kontrol
på det - bruges primært af professionelle Oracle-udviklere til privat
brug. Det er ikke den endelige udgave; den kommer senere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 15-07-04 14:16

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Se, nu har jeg forstået at MacOS X Server er det samme som MacOS X
> tilføjet nogle mindre væsentlige grafiske værktøjer. Men jeg kan altså
> ikke finde noget IPServices script at åbne.

Prøv at markere denne linje:
/System/Library/StartupItems/IPServices
og gå i Programmenuen - Tjenester - Finder - Åbn
eller bare kopiér den og skift til Finder, tast skift-æble-G og sæt
ind...

I denne mappe har jeg et "Unix-arkiv, der kan udføres", som indeholder
teksten:
<start>
#!/bin/sh

##
# IP Services
##

.. /etc/rc.common

StartService ()
{
##
# Internet super-server.
##
ConsoleMessage "Starting internet services"
xinetd -inetd_compat -pidfile /var/run/xinetd.pid

##
# Internet Address Sharing.
##
if [ -a /etc/com.apple.named.conf.proxy ]
then
ConsoleMessage "Starting Internet address sharing"
/usr/libexec/InternetSharing
fi
}

StopService ()
{
return 0
}

RestartService ()
{
return 0
}

RunService "$1"
<slut>

Det må være dette script, du skal rette i!

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 16:47

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Prøv at markere denne linje:

Tak skal du have - men nu kan jeg pludselig finde filen? Med følgende
data:

G4:/System/Library/StartupItems/IPServices per$ ls -l
total 16
-rwxr-xr-x 1 root wheel 492 20 Feb 21:31 IPServices

Så den var åbenbart ikke en del af MacOS X Server.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 18:01

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Så den var åbenbart ikke en del af MacOS X Server.

Og så kan man starte installations-scriptet, som reagerer således:

../runInstaller: line 62: /Users/oracle/Oracle: No such file or directory
G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ cat runInstaller
#!/bin/sh

# The environment variable $SRCHOME cannot be set during the
installation
unset SRCHOME
unset DISPLAY

CMDDIR=`dirname $0`
SRVCONFIG_FILE=/var/opt/oracle/srvConfig.loc
CAT=/usr/bin/cat
GREP=/usr/bin/grep
LOCAL_ONLY=local_only
CUT=/usr/bin/cut
NONRAC_OPTION="-noClusterEnabled"

if [ "$CMDDIR" = "." ];then
CMDDIR=`pwd`;
fi
# Replace relative path with fully qualified path.
if [ ! "`echo $CMDDIR|grep '^/'`" ];then
CMDDIR=`pwd`/$CMDDIR;
fi

if [ x${PATH} != x ] ; then
PATH=/usr/bin:/usr/ccs/bin:$PATH:$CMDDIR/install
export PATH
else
PATH=/usr/bin:/usr/ccs/bin:$CMDDIR/install
export PATH
fi

if [ x${DYLD_LIBRARY_PATH} != x ] ; then
DYLD_LIBRARY_PATH=/usr/lib:$LD_LIBRARY_PATH
export DYLD_LIBRARY_PATH
else
DYLD_LIBRARY_PATH=/usr/lib
export DYLD_LIBRARY_PATH
fi
JAVA_HOME=/Library/Java/Home
export JAVA_HOME
#cd $CMDDIR/install

# Checks if we are running OUI on a cluster, for OH install only.
# if srvConfig.loc does not exist, then it is NOT a cluster.
# if srvConfig.loc exists, and local_only is set to TRUE, then it is NOT
# a cluster, else
# if local_only is FALSE then it IS a cluster
# Alternatively, if srvConfig.loc exists and does not have a local_only
entry
# in it, then it is a cluster.

if [ -f ${SRVCONFIG_FILE} ] ; then
RESULT=`${CAT} ${SRVCONFIG_FILE} | ${GREP} ${LOCAL_ONLY} | ${CUT}
-d"=" -f2`
case $RESULT in
true)
$CMDDIR/install/runInstaller ${NONRAC_OPTION} $*
;;
false | "" | *)
$CMDDIR/install/runInstaller $*
;;
esac
else
$CMDDIR/install/runInstaller ${NONRAC_OPTION} $*
fi
G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$
===

Insatllationsmanualen skriver blot:
After configuring the oracle user's environment, start the Installer and
install the Oracle software, as follows:

1. To start the Installer, enter the following command:
$ /Volumes/<disc_label>/runInstaller

2. Use the following guideline to complete the installation:

- men så langt når jeg altså ikke ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-04 19:24

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> ./runInstaller: line 62: /Users/oracle/Oracle: No such file or directory

Hvorledes afviger din installation fra det som
installationsvejledningen beskriver?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:11

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hvorledes afviger din installation fra det som
> installationsvejledningen beskriver?

Den burde ikke afvige det fjerneste, idet jeg dog bruger MacOS X 10.3.4
i stedet for MacOS X Server. Et forsøg med at tilføje kataloget viser i
øvrigt at scriptet forventer en fil med navnet Oracle i /Users/oracle/,
og det nævnes der med sikkerhed intet om i instalationsvejledningen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 20:21

In dk.edb.mac, spam@husumtoften.invalid wrote:

> [...]
> øvrigt at scriptet forventer en fil med navnet Oracle i /Users/oracle/,
> og det nævnes der med sikkerhed intet om i instalationsvejledningen.

Har du en URI til den installationsvejledning?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: we just switched to FDDI.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:47

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Har du en URI til den installationsvejledning?

Du mener en URL? Nej, ikke andet end at man får html-filerne med når man
downloader pakken [kanp 800 M]. Der medfulgte dog også en pdf-udgave,
som jeg kan sende til dig. 1,5 M.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 21:19

In dk.edb.mac, spam@husumtoften.invalid wrote:

> Du mener en URL?

Jeg mente nu en URI.

> Nej, ikke andet end at man får html-filerne med når man
> downloader pakken [kanp 800 M]. Der medfulgte dog også en pdf-udgave,
> som jeg kan sende til dig. 1,5 M.

Nej, det behøves vist ikke. Det var mere hvis man lige kunne læse
installationensvejledningen hurtigt, men det ladet det ikke til at
man kan.

Jeg har ikke tænkt mig at installere det selv, så jeg kan ikke rigtig
teste, om det er Oracle-installationen det er galt med.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Electricians made popcorn in the power supply

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-04 21:26

> [...]

> øvrigt at scriptet forventer en fil med navnet Oracle i /Users/oracle/,
> og det nævnes der med sikkerhed intet om i instalationsvejledningen.

Jeg har ikke installeret 10g, men under 9i oprettes den slags af
installationsprogrammet. Efter min erfaring skal der laves en del
opsætning af systemet inden man kan gå i gang med at installere.

Fx kræver solaris tilpasning af kerneparametre for at opsætet System V
Shared Memory og reboot. Det kan let være den slags ting der skiller
klienten fra serveren.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 19:26

In dk.edb.mac, spam@husumtoften.invalid wrote:

> ./runInstaller: line 62: /Users/oracle/Oracle: No such file or directory
> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ cat runInstaller

Så vidt jeg kan se på ovenstående står du i:

/Volumes/Users/oracle/Oracle - Mac/Disk1

og installeren siger den ikke kan finde /Volumes/Users/oracle/Oracle.

Kan det tænkes at det er fordi, at du som runinstaller siger, ikke har
en mappe der hedder /Users/oracle/Oracle?

Og hvad står der i linie 62?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Processes running slowly due to weak power supply

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:11

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan se på ovenstående står du i:

> /Volumes/Users/oracle/Oracle - Mac/Disk1

Næh, i:

G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ pwd
> [...]

> Kan det tænkes at det er fordi, at du som runinstaller siger, ikke har
> en mappe der hedder /Users/oracle/Oracle?

Næppe. Der angive såvel muligheden fil som katalog, og tilføjelsen af et
tomt katalog giver samme fejlmedddelelse.

> Og hvad står der i linie 62?

Der står:
$CMDDIR/install/runInstaller ${NONRAC_OPTION} $*

Men så bliver det jo interessant, for denne linie indeholder jo faktisk
et kald til en anden version af runInstaller. Som eksisterer, men som
ikke er et script men en binær fil.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 20:20

> Næh, i:

> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ pwd
> /Users/oracle/Oracle - Mac/Disk1
> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$

Sorry, my bad, hos mig selv har jeg min brugermappe liggende på en anden
partition. Jeg mente naturligvis:

/Users/oracle/Oracle - Mac/Disk1

> Næppe. Der angive såvel muligheden fil som katalog, og tilføjelsen af et
> tomt katalog giver samme fejlmedddelelse.

Hvor angives der dette? Hvor skulle du tilføje et tomt katalog? Leder
den ikke efter filer i /Users/oracle/Oracle? Jeg er ikke lige så stiv
til shell-scripting, så jeg kan ikke lige decifrere scriptet du havde
vedhæftet.

> [...]

> Men så bliver det jo interessant, for denne linie indeholder jo faktisk
> et kald til en anden version af runInstaller. Som eksisterer, men som

Øh, ja. Spændende. Mon ikke google og/eller en oracle-brugergruppe var
værd at adspørge?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: knot in cables caused data stream to become twisted and kinked

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:47

> Hvor angives der dette?

I fejlmeddelelsen.

> Hvor skulle du tilføje et tomt katalog?

/Users/oracle/. Med navnet Oracle.

> Leder
> den ikke efter filer i /Users/oracle/Oracle?

Næh, den brokker sig over at møde et katalog, underforstået i stedet for
en fil.

> Jeg er ikke lige så stiv til shell-scripting, så jeg kan ikke lige
> decifrere scriptet du havde vedhæftet.

Vedhæftet var det nu ikke.

> Øh, ja. Spændende. Mon ikke google og/eller en oracle-brugergruppe var
> værd at adspørge?

Det er et ikke-færdig produkt. Jeg skal snarere spørge i en
engelsksproget mac-gruppe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 21:29

> I fejlmeddelelsen.

Prøv at skriv:

cd jegfindesikke

i en shell. Fejlmeddelelsen 'No such file or directory.' er ganske
standard. Jeg prøvede at cd'e til en mappe der ikke fandtes, men
alligevel fik jeg den nævnte fejlbesked.

> Næh, den brokker sig over at møde et katalog, underforstået i stedet
> for en fil.

Er du sikker på det? Jeg spørger kun af nysgerrighed.

> Det er et ikke-færdig produkt. Jeg skal snarere spørge i en
> engelsksproget mac-gruppe.

Jeg ville stadig satse mine penge på, at en Oracle-brugergruppe ville
være stedet at spørge. Mon ikke der er andre Oracle-brugere end dig der
sidder og fedter med det på OS X, også selvom det er et ikke-færdigt
produkt? Det holder i hvert fald ikke folk fra at spørge om Longhorn i
Windows-grupperne <trommesalut.wav>.

Men der er jo masser af engelske mac-grupper at spørge.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: only available on a need to know basis

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 02:49

> Er du sikker på det? Jeg spørger kun af nysgerrighed.

G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ mkdir /Users/oracle/Oracle/
G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ ./runInstaller
../runInstaller: line 62: /Users/oracle/Oracle: is a directory
G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$

Er det nok?

Men jeg må jo så nok prøve andetsteds.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-07-04 08:08

> [...]

> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ ./runInstaller
> ./runInstaller: line 62: /Users/oracle/Oracle: is a directory

Det har du jo ret i. My bad.

> Men jeg må jo så nok prøve andetsteds.

Jeg tror det må være løsningen.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: I'm not sure. Try calling the Internet's head office --
it's in the book.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-07-04 21:27

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> [...]
>
> Kan det tænkes at det er fordi, at du som runinstaller siger, ikke har
> en mappe der hedder /Users/oracle/Oracle?

10 mod 1 på at Per ikke har oprettet brugeren oracle, og udfører
installationen som denne.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-07-04 21:32

In dk.edb.mac, nospam0000@c.dk wrote:

> 10 mod 1 på at Per ikke har oprettet brugeren oracle, og udfører
> installationen som denne.

Sounds like a wager to me (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Cosmic ray particles crashed through the hard disk
platter.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 02:49

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> 10 mod 1 på at Per ikke har oprettet brugeren oracle, og udfører
> installationen som denne.

G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ whoami
oracle
G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$

Er det nok?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-07-04 08:06

In dk.edb.mac, spam@husumtoften.invalid wrote:

> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ whoami
> oracle
> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$

> Er det nok?

Pokkkers, ingen iskage til mig denne gang (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: magnetic interference from money/credit cards

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-07-04 08:44

> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$ whoami
> oracle
> G4/Oracle - Mac/Disk1 oracle$
>
> Er det nok?

Jada. Heller ingen iskage til mig.

Der ser ud til at Oracle forventer den "gamle" måde at have
brugerkataloger på, og at OS X af en eller anden grund har puttet det
ind under /Volumes måden at håndtere det på.

Kan du ikke slå dataloghjernen til og enten se i scriptet om du kan
angive en anden installationslokation, eller om du kan luske et
symbolsk link ind på passende sted.

http://bigfoot.com/~thunderbear