Skærme
Fijala 3554
hvordan måler man skærmareal?
Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 14-07-04 17:21

Nogen her, der har fulgt med i matematiktimerne?

Hvis jeg kender diagonalen på en skærm (fx. 19"), hvordan finder jeg
så ud af arealet?

KS

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 18:47

kelds99@yahoo.dk wrote:
> Nogen her, der har fulgt med i matematiktimerne?
>
> Hvis jeg kender diagonalen på en skærm (fx. 19"), hvordan finder jeg
> så ud af arealet?

Nu er subjekt jo hvordan man måler det, med en tommestok eller lign ;) det
du nok mente er hvordan du udregner det *S* Pythagoras skal du brugem
A²+b²=c² hvor diagonalen er c²

--
MVH.
N_B_DK

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 14-07-04 20:56

On Wed, 14 Jul 2004 19:46:57 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Nu er subjekt jo hvordan man måler det, med en tommestok eller lign ;) det
>du nok mente er hvordan du udregner det *S* Pythagoras skal du brugem
>A²+b²=c² hvor diagonalen er c²

Som nævnt fulgte jeg ikke særlig godt med i matematiktimerne

Din formel fortæller så vidt jeg kan se, hvordan jeg finder diagonalen
- men det jeg vil finde er arealet ud fra en allerede kendt diagonal..
Kan du ikke skære det ud i pap for mig?

På forhånd tak

KS

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 22:11

kelds99@yahoo.dk wrote:

> Din formel fortæller så vidt jeg kan se, hvordan jeg finder diagonalen
> - men det jeg vil finde er arealet ud fra en allerede kendt diagonal..
> Kan du ikke skære det ud i pap for mig?

Arealet er ca. 1100cm²

Kunne ikke lige finde en lommeregner, så det blev med ca værdier jeg prøve,
på en 19" monitor er den synlige diagonal typisk 18", så derfro regner jeg
med 18 og ikke 19".

18*2.54 =45,72cm (det er nu diagonalen i cm)

En alm 19" er typisk 4/3 i forhold, så jeg prøver med 38cm i bredden, når
jeg "ved" (gætter) at bredden er 38cm, så finder jeg højden ved at tage
38/4*3= 28.5cm

For så og se om det passer nogenlunde indsætter jeg de 38 og 28.5 cm i
foromtalte formel. (38*38)+(28.5*28.5) = 2256,25 kvadrat roden af det er =
47.5cm, ikke så pokkers langt fra de 45.72cm som jeg regnede frem til
tidligere, nu ved via t det passer nogenlunde, og kan tage de 28.5cm og
gange dem med de 38 cm. =1083cm²

Den korrekte måde er at udregne længderne ved brug af tangens og vinklen
mellem diagonalen og (mener jeg) hypofysen, men det kunne jeg ikke lige
regne ud i hovedet *S*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-07-04 23:02

On Wed, 14 Jul 2004 23:11:16 +0200, N_B_DK wrote:

> Den korrekte måde er at udregne længderne ved brug af tangens og vinklen
> mellem diagonalen og (mener jeg) hypofysen, men det kunne jeg ikke lige
> regne ud i hovedet *S*

Hvorfor er tangens mv. mere korrekt end Pythagoras?

.... og så er hypofysen vist noget der sidder et sted i hjernen, hvorimod
hypotenusen er den lange side i en (retvinklet) trekant :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 23:18

Thomas Lindgaard wrote:

> Hvorfor er tangens mv. mere korrekt end Pythagoras?

Fordi du har to ubekendte.

> ... og så er hypofysen vist noget der sidder et sted i hjernen,
> hvorimod hypotenusen er den lange side i en (retvinklet) trekant :)

LOL ja jeg syntes nok det så lidt forkert ud, burde nok ikke have svaret på
den før jeg havde sovet lidt *GG*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-07-04 10:35

On Thu, 15 Jul 2004 00:17:33 +0200, N_B_DK wrote:

> Fordi du har to ubekendte.

Mjaeh - ikke hvis man holder på at formatet er 4:3.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-04 13:52

Thomas Lindgaard wrote:

> Mjaeh - ikke hvis man holder på at formatet er 4:3.

Nej men det er bare ikke alle skærme der har det ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Flare

Dato : 14-07-04 21:48

> Hvis jeg kender diagonalen på en skærm (fx. 19"), hvordan finder jeg
> så ud af arealet?

Som N.B sagde kan du tage udgangspunkt i pythagoras sætning

A ) Bredde²+Højde²=skærmtommer²

som du ser er der 2 ubekendte i denne ligning. Det vi godt kunne tænke os
var at vi kunne udlede bredde og højde så vi kunne sige bredde * højde =
areal. Men som sagt der er to ubekendte og der er derfor uendelig mange
muligheder..Hvad gør vi så? Vi kan jo gætte os frem

Vi isolerer lidt... sqrt betyderkvadratroden af. tommer = 17"

B ) sqrt(bredde² + højde²) = 17

For at få det til at gå op kunne en løsning være

C) sqrt(10.8² + 13.6²) = 17

altså er areal på en 17 tommer = 10.8 * 13.6 * 2.5 = 293 cm² (min der
hjemme)

Arealet forbliver det samme i ligning C lige meget hvilken bredde og længde
vi valgt så længe forholdet er det samme.

Så for 19"

sqrt(13² + 14²) ~= 19 altså = 13*14*2.5 = 450 cm²

Anders J

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 14-07-04 22:21

On Wed, 14 Jul 2004 22:48:00 +0200, "Flare" <none@at.all> wrote:

> [...]
>vi valgt så længe forholdet er det samme.
>
>Så for 19"
>
>sqrt(13² + 14²) ~= 19 altså = 13*14*2.5 = 450 cm²

Tusind tak, nu fes den (vist) ind. Min gamle regnelærer vil sikkert
vende sig i graven, hvis han vidste hvor sløjt det stadig står til -
men heldigvis er der da hjælp at hente her.

vh

KS

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 22:33

Flare wrote:

> Så for 19"
>
> sqrt(13² + 14²) ~= 19 altså = 13*14*2.5 = 450 cm²

Næsten rigtigt, du mangler at at få både 13" og 14" til cm så derfor
(13*2,5)*(14*2,5)= 1137,5²
cm (ikke så langt fra mine ca 1100 i hovedregning *G*)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Flare

Dato : 15-07-04 10:49

> Næsten rigtigt, du mangler at at få både 13" og 14" til cm så derfor
> (13*2,5)*(14*2,5)= 1137,5²
> cm (ikke så langt fra mine ca 1100 i hovedregning *G*)

Jeeeee. Ja selfølgelig.(13 * 14) * 2,5 stod også på parpiret men glippede på
min lommeregner

Anders

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-04 13:53

Flare wrote:

> Jeeeee. Ja selfølgelig.(13 * 14) * 2,5 stod også på parpiret men
> glippede på min lommeregner
>
> Anders

Det går nok, det går jo stærkt engang imellem *S*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Linde

Dato : 14-07-04 22:27

ROFL nu vil jeg sgu også prøve med et bud, der ser ud til at være mange
ideer om det

Reglen siger a2+b2=c2, og hvis skærmens forhold er 3/4 kan vi sige: 3(i
anden)+4(i anden)=5(i anden). Hvis vi ganger ned fra de 19 tommer, ser vi
at: a er lig 11,4, v er lig 15,2 og c er lig 19. Så laver vi det om til cm,
det giver så: a lig med 28,956, b lig med 38,608 og så behøver vi ikke mere;
arealet er 1117,933 cm2.

Mvh
Linde

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-07-04 17:12

kelds99@yahoo.dk wrote:

> Nogen her, der har fulgt med i matematiktimerne?
>
> Hvis jeg kender diagonalen på en skærm (fx. 19"), hvordan finder jeg
> så ud af arealet?

Hvis du antager, at forholdet er 4:3 og lader x betegne højden af
skærmen målt i centimer, mens z betegner diagonalen målt i tommer (19"),
så får du følgende udtryk for højden:

((4/3)x)^2 + (x)^2 = (2.54z)^2
<=>
x^2 = (9/25) * (2.54z)^2
=>
x = sqrt((9/25) * (2.54z)^2)
= (3/5)*2.54z
= 1.524z

Dvs at højden på eksempelvis en 19" skærm er 1.524*19 = 28,956cm

Da vi har antaget, at forholdet på skærmen er 4:3, vil bredden (y)
dermed være:

y = (4/3) * x
= (4/3) * 1.524z
= 2.032z

Skærmarealet findes som bekendt, som højden gange bredden og er dermed
(målt i kvadratcentimeter)

A = x * y
= 1.524z * 2.032z
= 1.524z * 2.032z
= 3.097z^2

Dette betyder, at skærmarealet for en 19" skærm målt i cm2 bliver:

A = 3.097*19^2 = 1.118,02cm2

Slut herfra - Tommy

Fra : Peter Jespersen

Dato : 15-07-04 20:26

On Wed, 14 Jul 2004 18:21:17 +0200, kelds99@yahoo.dk wrote:

>Nogen her, der har fulgt med i matematiktimerne?
>
>Hvis jeg kender diagonalen på en skærm (fx. 19"), hvordan finder jeg
>så ud af arealet?

Synligt areal ??
Hvis ja, så er der jo en lille spøjs ting ting med CRT skærme...

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Life's a virus and then you format.