En eunuk
Fra : Per Rønne

Dato : 14-07-04 10:01

På TV2 tekst-tv kan man finde følgende notits:

»En britisk mand, der ved et uheld kom til at skyde sig selv i
testiklerne med et oversavet haglgevær, er blevet idømt fem års fængsel
for ulovlig våbenbesiddelse, skriver Reuters.

Den 28-årige mand havde drukket 15 pints (ca. 7 liter) fadøl på den
lokale pub og var kommet op at toppes med en ven. Manden gik hjem for at
hente geværet, som han stak ned i bukserne. På vej tilbage til pubben
gik geværet af. Efterfølgende måtte læger fjerne de sidste rester af
testiklerne under en hasteoperation.«

Tjae, som amerikanerne lidt ignorant siger det. For at se på den lyse
side, så kan han jo nu melde sig til fængslets drengekor. Om hans
fremtidige seksualliv kan der ikke være større tvivl om, i hvert fald
ikke for de næste fem års vedkommende. Engelske fængsler skal nemlig på
det punkt ligne de amerikanske ganske meget ...
--
Per Erik Rønne

Fra : ThomasB

Dato : 14-07-04 10:21

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hente geværet, som han stak ned i bukserne. På vej tilbage til pubben
> gik geværet af. Efterfølgende måtte læger fjerne de sidste rester af

Puha, det er jo værre end det værste der overhovedet kan ske!

Fra : vadmand

Dato : 14-07-04 15:39

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Puha, det er jo værre end det værste der overhovedet kan ske!

Nej da. Det var da værre, hvis han havde skudt pikken af og beholdt
testiklerne!

Per V.

Fra : ThomasB

Dato : 14-07-04 21:41

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej da. Det var da værre, hvis han havde skudt pikken af og beholdt
> testiklerne!

Puha da da da... Lidt som at blive omskåret som kvinde..

Fra : PerX ...

Dato : 14-07-04 12:26

In article <1ggwtu1.11ckbpe1iye54wN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid says...
> Efterfølgende måtte læger fjerne de sidste rester af
> testiklerne under en hasteoperation.«

Natural selection.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-07-04 12:58

PerX ... wrote:

> In article <1ggwtu1.11ckbpe1iye54wN%spam@husumtoften.invalid>,
> spam@husumtoften.invalid says...

> Natural selection.

Darwins evolutionsteori

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-07-04 13:20

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Darwins evolutionsteori

Han burde indstilles til:

http://www.darwinawards.com/

-Michael.

Fra : vadmand

Dato : 14-07-04 15:40

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjae, som amerikanerne lidt ignorant siger det. For at se på den lyse
> side, så kan han jo nu melde sig til fængslets drengekor.

Lige for en ordens skyld (Per R. ved det sikkert godt, men det er der mange,
der ikke gør): Man får ikke drengestemme af at blive kastreret som voksen.
Kastratsangere (som den berømte Farinelli) blev kastreret, før
kønsmodningen, så deres stemmer ikke gik i overgang.

Per V.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 15:57

> Lige for en ordens skyld (Per R. ved det sikkert godt, men det er der
mange,
> der ikke gør): Man får ikke drengestemme af at blive kastreret som voksen.

Jo. Manden producerer normalt store mængder mandligt kønshormon i
testiklerne, men producerer samtidigt også kvindeligt kønshormon. Fjernes
testiklerne, produceres stort set ikke længere mandligt kønshormon, hvorfor
den stadige produktion af kvindeligt kønshormon pludselig bliver betydende.
Manden vil bl.a. udvikle (små) bryster og stemmen vil med tiden blive lysere
og lysere, ligesom skægvæksten vil ophøre. Samme situation opstår sjovt nok
for alkoholikere, da umådeholden indtagelse af alkohol stimulerer
produktionen af kvindeligt kønshormon.

--
-Jens B.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-07-04 16:40

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]

> Manden vil bl.a. udvikle (små) bryster og stemmen vil med tiden blive lysere
> og lysere, ligesom skægvæksten vil ophøre.

Jeg kan kun sige at det strider mod alt hvad jeg har hørt tidligere.

> Samme situation opstår sjovt nok for alkoholikere, da umådeholden
> indtagelse af alkohol stimulerer produktionen af kvindeligt kønshormon.

Jeg slog lige ordet »eunuch« op i min Encyclopædia Britannica 2003, med
følgende forbløffende resultat:

The Roman emperors Claudius, Nero, Vitellius, and Titus employed eunuchs
as such, as did most of the subsequent emperors of the Byzantine Empire.
Indeed, many of the patriarchs of Constantinople during Byzantine times
were eunuchs.
===
Konstantinopels eunukpatriarker? Det var nu en nyhed. Er der nogen der
har hørt om /eunukpaver/? Den eneste vestlige eunukmunk jeg har hørt om
var filosoffen Peter Abélard [1079-1142], og det var ikke frivilligt at
han blev kastreret. Hans elskerindes brødre foretog indgrebet mod hans
vilje ;-(. Abélard afbrød sin universitetskarrière og gik i kloser af
skam - men endte da som abbed.
===

... The Italian practice of castrating boys in order to train them as
adult soprano singers (castrati) was ended by Pope Leo XIII (1878).

Eunuchs who were emasculated voluntarily for the avoidance of sexual sin
or temptation - the Christian theologian Origen (c. AD 185-c. 254) being
the most celebrated example - have appeared in several Christian
periods, basing their action on the text of Matthew 19:12; 5:28-30. The
3rd-century Valesii, a Christian sect of eunuchs, castrated themselves
and their guests in the belief that they were thereby serving God.
===

Lad os gætte på, at disse valesere næppe har haft så forfærdeligt mange
gæster, i hvert fald ikke af hankøn!

Og så kan man se at kastration har være brugt i visse kulturer:

===
Body modifications and mutilations
The genitalia

.... Customary unilateral castration (monorchy) is known in central
Algeria, among the Beja (Egypt), Sidamo (Ethiopia), Sanand Khoikhoi
(southern Africa), and some Australian Aborigines, and on Ponape Island
(Micronesia). Bilateral castration was common to produce eunuchs for
Muslim harem attendants and for several centuries (until prohibited by
Pope Leo XIII in the late 19th century) to produce male sopranos or
contraltos called castrati (see castrato) for ecclesiastical chants in
the Roman Catholic church. Bilateral castration is a mutilation
mentioned as punishment for adultery among the Azande (central Africa),
Babylonians, ancient Egyptians, ancient Chinese, and elsewhere.
===

Tænk, jeg troede at babylonere, ægyptere og kinesere var lige så store
tilhængere af den dobbelte moral som europæere. Og så straffedes
ægtemænd for at prøve lykken uden for ægtesengen med - kastration.

Et andet sted får vi så at vide det vi alle sammen ved:

===
sexual behaviour, human
A boy castrated before puberty does not develop masculine physical
characteristics and manifests in adult life more of a feminine body
build, lack of masculine body and facial hair, less muscular strength, a
high voice, and small genitalia.
===
Men det siger stadig intet om at mænd får lysere stemmer af at blive
kastreret. Og Lademanns Lægeleksikon siger:
===
kastration
Ved kastration før puberteten udebliver kønsmodningen; de ydre kønsdele
bevarer deres barnlige præ, ..., drengen får ikke skæg, og hans stemme
går ikke i overgang, men forbliver lys (fistelstemme). Udføres indgrebet
på en fuldvoksen kvinde ... Hos mænd mindskes legemsbehåringen, mens
skægvæksten fortsætter. Hos begge køn svækkes køsdriften som regel
væsentligt.
===

Så, Jens Bruun, hvor har du fra at eunukker kastreret efter puberteten
med tiden udvikler lysere stemme?
--
Per Erik Rønne

Fra : vadmand

Dato : 14-07-04 17:39

> [...]
nok
> for alkoholikere, da umådeholden indtagelse af alkohol stimulerer

Stemmen blivere måske lidt lysere, men ikke så den kan bruges i et
drengekor, endsige til solosopransang.

Per V.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-07-04 13:33

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> ikke for de næste fem års vedkommende. Engelske fængsler skal nemlig på
> det punkt ligne de amerikanske ganske meget ...

Ja, og havde det virkeligt været i USA, så havde manden nok lagt sag an mod
fabrikanten....

-Michael.