Søger oplysninger om Tjekkiet og Ungarn
Fra : km

Dato : 14-07-04 07:47

Min søn (16 år) og jeg har lavet vores rejseplan om. Vi tager også et smut
omkring Tjekkiet og Ungarn, hvad er der at se i de lande, vi er ikke
interesseret i museer og billeder, men skøn natur er ikke at foragte eller
nogle gamle borge. Andet? ( ørneborgen fra filmen ligger den ikke tæt på i
Østrig)

Vi skal campere. nok ikke mere en et par dage hvert sted. Hvad har i af
erfaringer med gode billige campingpladser, det skal ikke være luksus, men
det gør selvfølgelig ikke noget der er ordentlige toiletforhold, og hvis det
er meget varmt gør det selvfølgelig ikke noget der er et svømmebad. det med
Luksus skal ikke tages bogstaveligt.

Har i nogle gode oplevelser der hvor i har været. og mener det skal vi se
eller opleve så skriv.

Og er der noget jeg skal være opmærksom på i de lande, jeg kører selv,
grønt og rødt kort fra forsikringen er i orden. men jeg ved at i Italien
skal vi have en selvlysende vest med, har de lande også et eller andet som
os dansker måske ikke lige tænker på.

Hvad kan betale sig at købe, jeg tænker på tøj/musik eller andet, det må
ikke fylde ret meget da vi ikke har meget plads. Vi tager gammelt tøj med
som vi smider ud efterhånden som det bliver beskidt, så lidt kan der blive
plads til .

Håber på nogle gode svar

KM

Fra : lhs

Dato : 14-07-04 17:07

Hejsa

Hvad er jeres rute mere præcis ?

Lars HS

Fra : km

Dato : 15-07-04 04:57

>Hvad er jeres rute mere præcis ?

>Lars HS

Hej vi har ingen rute, vi kører bare, og det har vi også gjort andre år. Så
vi ved aldrig hvor vi rigtigt kommer hen. men vi har altid haft et mål men
det er ikke altid vi er kommet til det, men det har altid været en god
ferie. Derfor er jeg interesseret i at høre for andre der kender til
området. 200/300 km fra området betyder intet, eller mere, hvis det bare er
godt.
MVH.
KM

Fra : lhs

Dato : 15-07-04 19:55

Hej Jeg har da et par tips til tjekkiet:

Efter den obligatoriske tur Bad Segeberg - Berlin - Dresden, bør I vælge den
`flotte tur´ til Tjekkiet, Hrensko langs Labe
http://www.thybo.net/tjekkiet/hrensko.htm
http://vandr.wz.cz/cs/piskovce/hrensko.jpg og derfra via evt Liberec
http://www.infolbc.cz/indexen.html.
Besøg evt. den historiske by Olomouc http://web.olomouc.com/ der i stemning
og arkitektur er meget på linie med Prag. På vejen til Omomouc kan I evt.
besøge en af de flotteste drypstenshuler vi har været i i Tjekkiet
Javoricske Jeskyne
http://www.caves.cz/jeskyne.php?jazyk=UK&jeskyne=JAV#id001 i samme hug tog
vi Hrad Bouzov, der i middelalderen har huset den tyske ridderorden og under
anden verdenskrig huset nazister, en meget flot borg, der desværre var
lukket så vi måtte nøjes med det stemningsfulde udenomsareal
http://www.hrad-bouzov.cz/. Sumperk var en af de nærmeste store byer
http://www.sumperk.cz/_sumperk/menu.phtml?filtr=&druh=&id_obce=&id_nuts_2=&kraj=&okres=&id=&typ=&nazev=&lng=2
en typiske´ tjekkisk provinsby med et strejf sydeuropa over sig på torvene
og markederne.
En lille afstikker kan i tage til den meget hyggelige lille by Kraliky, hvor
vi spiste den lækreste hvisløgssuppe i Tjekkiet på hotel Beseda på torvet
(det miderste billede i linket) http://www.orlicko.cz/Kraliky/E_IMAGES.HTM I
ved det sædvanlige, med springvand, fontæner og sydeuropæisk inspireret
bytorv

Hvis i køre til Ungarn kan i evt. tage over Slovakiet, Tatra bjergene er
meget flotte og det romantiske slot Bojnice http://www.bojnicecastle.sk/
som det ultimative ghotiske slotsoplevelse i den lave tatra bjergregion er
et must - der var flere campingpladser omkring slottet så vi (vi campede
ikke da vi var der), der var spøgelselsfestival den første gang vi gæstede
Bojnice, slottet var befolket med alle mulige væsener fra underverdenen og
ungerne synes det var fantastisk - vi forstod meget lidt ( det hele var på
slovakisk) se evt. om I kan komme der en weekend hvor der en eller anden
festival.. i det ydre Tatra bjerge ligger den mystiske by Cicmany, en
lille bjergby med mystiske naturntegn tegnet på de fleste huse
http://www.cicmany.viapvt.sk/ en sær by med næsten spøgelsesagtige
ornamenter malet på de fleste huse. Snyd jer ikke for de lave Tatra bjerge
på vejen lave Tatra bjerge
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.liptovtravel.com/demanovska/jesen.jpg&imgrefurl=http://www.liptovtravel.com/demanovska/a/turistika.html&h=202&w=200&sz=11&tbnid=FFupuaocZ1UJ:&tbnh=98&tbnw=98&start=19&prev=/images%3Fq%3Dlow%2Btatra%2Bpictures%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26sa%3DN
http://www.rundum.cz/ger/24.html .

En af vores favorit byer i Tjekkiet er denden gamle Husuitby Tabor
http://www.tabor.cz/1ja/index.htm , 80 km. syd for Prag, i det område ligger
også Ceske Budejovice (pivo, pivo..) http://www.c-budejovice.cz/ og den
historiske og meget flotte Cesky Krumlov tag en vituel tur her :
http://www.discoverczech.com/cesky-krumlov/virtual-tours.php4?PHPSESSID=59298e1fb4c2ce687e6d353c0abf0a9a
..

Vi har rigtigt mange links til specielt mellem Bøhmen, Nord Moravien og det
vestlige Slovaki, så sig endelig til.

Lars HS

Fra : lhs

Dato : 15-07-04 20:14

Tja jeg glemte et andet must i tjekkiet, nemlig Cesky Raj et natur område
omkring Turnov syd for Liberec http://www.cesky-raj.cz/
http://www.ceskyraj.cz/english/start.htm her er flot, der er borge og der
gode vandre stier og campingmuligheder i hele området..

Lars HS

Fra : km

Dato : 16-07-04 07:54

> [...]
>http://www.ceskyraj.cz/english/start.htm her er flot, der er borge og der
>gode vandre stier og campingmuligheder i hele området..

Jeg siger mange tak for dine svar, så har vi noget vi kan bruge som hjælp
dernede. Hvad med befolkningen kan de engelsk eller skal vi klare os med
fingersprog, og mit visakort kan det bruges, jeg har ikke vekslet så mange
kontanter af deres, men har euro/visakort med.

Også er der lige Ungarn, er der nogle der kender til landet og kørt der.

MVH

KM

Fra : lhs

Dato : 16-07-04 10:26

Hej

Det er begrænset hvad tjekkerne kan af engelsk, tysk er mere brugt men
stadigt i meget begrænset mængder. Hvis man spiser på de lokale steder,
Hostinec eller motorest kan man være heldige at de har spisekort på
tysk/engelsk ellers er det bare at gætte og det meste mad er godt og solidt
med hovedengredienser af kylling, gris eller karpe og forel.
Salaterne er ikke så friske og der serveres ofte med surt, mens man
bestiller kartofler, sovs mv. ved siden af.
En hovedret kostrer typisk 20 - 30 dkr. og en halv liter fad 4 -6 kr.

Vi har altid hævet stort i visa automaterne (du kan maks hæve 8000 czkr. pr.
dag i en automat, men det rækker også langt) selv med visa gebyret får jeg
en bedre kurs, end hvis jeg havde penge med hjemme fra til veksling. Der er
Bankomater overalt til at hæve i, de fleste store supermarkeder kan du også
betale med visa ved kasse uden gebyr http://www.billa.cz/eurobilla/
http://www.ihypernova.cz/. Det der kan betale sig at købe fylder (øl, mums,
krystal) smykker er forholdsvis billige dernede.. Tøj kan man også købe for
en slik på en masse af de kinesiske markedere der findes i de fleste
mellemstore byer. Musik er( cder) er normalt ikke meget billigere hvis det
er internationale navn, men hvis det er lokalt tjekkisk så ert det billigt,
det samme gælder for elektronik. Hvis man vil kikke elektronik har de
elektronik varehusene Okay der er rimelige http://194.228.3.210/cz/index.php
..

I skal desforuden regne med at betale vignetter for at køre på vejene
dernede, koster omkring 150 czkr for 10 dage.

Lars HS

Fra : km

Dato : 18-07-04 18:36

Jeg siger tak, for svarende, jeg kører på tirsdag. og håber jeg for en god
ferie.

MVH
KM

Fra : Manior

Dato : 18-07-04 22:18

> Jeg siger tak, for svarende, jeg kører på tirsdag. og håber jeg for en
god
> ferie.

Jeg kan også anbefale, at I kører forbi tjekkiske kursteder som
Marianske Lazne: http://www.virtualtourist.com/m/1ffe4/627f3/4/
og Karlovy Vary: http://www.virtualtourist.com/vt/63179/

God tur !!

Manior