Camping i Kroatien Istrien
Fra : Dorthe

Dato : 13-07-04 20:43

Hej

Vi vil gerne høre lidt erfaringer fra alle jer, der allerede har været på
campingferie i Kroatien.

Valg af campingplads:
Vi ønsker det luksus, man nu kan få på en campingplads i form af gode
wc/bade-forhold, så store legepladser for børnene som muligt, dejlig strand,
butikker, restaurenter mv. Vi har ikke noget imod et turistet sted. Vi har
kig på Camping Zalena Laguna, Camping Bijela Uvala og Lanterna Camp. Hvad
vil I anbefale ud fra ovenstående ønsker. Det må også gerne være i gåafstand
til en by med liv og shopping og restaurenter. Kræs for både børn og voksne

Rute:
Vi overvejer at køre ad lande-/hovedveje fra Rosenheim ned til Trieste. Har
nogen prøvet den tur. Hovedvejene på den rute vi overvejer hedder
B171-B173-B178-B161-B108-B100/E66-B110. Har nogen prøvet den tur? Er det
dumt - skal vi bare tage motorvejen Ljubljana i stedet?

Vi kører næste fredag, den 23. juli. Planlægger en uge på Istrien, derefter
en uge i Balatonfüred ved Balatonsøen (der var vi sidste år - kanon
campingplads efter vores mening). Men er det nu hammergodt i Kroatien, så
bliver vi nok der i 14-16 dage.

Håber at høre lidt erfaringer fra jer. Udflugtsmål er MEGET velkomne -
særligt de børnevenlige.

Vi glæder os til at høre fra jer.
Mvh Dorthe og Brian

FUT: dk.fritid.rejse
- også sendt til dk.fritid.camping

Fra : Dorthe

Dato : 18-07-04 18:29

Hej
Er der slet ingen, der kan hjælpe os med at afklare nedenstående?
Mvh Dorthe

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-07-04 22:03

"Dorthe" <nyhedsgruppemailaben@familienbaadsgaard.dk> wrote in message
> Hej
> Er der slet ingen, der kan hjælpe os med at afklare nedenstående?
> Mvh Dorthe

Jeg kan da prøve at komme med et par kommentarer

Jeg har rejst ned langs kysten - fra Istrien til Split. Generelt er
wc/bade-forhold ret primitive (ofte beskidte), selv på store campingpladser.
I hvert fald sammenlignet med f.eks. USA og Australien. Måske er det bedre i
Istrien, som er et yndet turist-mål - også i gamle 'kommunist' dage.
Forvent ikke badestrande med sandstrand. Hele kystlinien er stenstrand,
nærmest som en svensk skærgård. Det er dog helt OK, når bare man ikke har
sat næsen op efter Rio-lignende strande

I øvrigt en underlig ting: Der er en stor koncentration af
nudist-campingpladser i Kroatien (skulle efter sigende være meget populære
blandt tyskere). Der står ofter en 3-bogstavs forkortelse (som jeg ikke lige
kan huske) efter campingpladsens navn for at signalere dette.

Jeg kan desværre ikke bidrage med mere detaljerede beskrivelser. Jeg håber
ikke det har skræmt jer for meget - Kroatien har masser at byde på.
Strandene er sjældent overbefolkede (men altså af sten...), og man spiser
særdeles godt og billigt hvis man styrer udenom turistfælderne.

Jeg husker ikke meget af vores rute, bortset fra at jeg fik en fartbøde på
motorvejen til Zagreb (200 kroner i bøde for en 60% overskridelse - det skal
dog siges at vi var nærmest den eneste bil på motorvejen).

Håber I får en go' tur,

Martin

Fra : Søren Hansen

Dato : 19-07-04 20:53

> Hej
Vi har i flere år holdt ferie på Camping Kovacine på Øen Cres, som ligger
lige "neden under" Istrien. Campingpladsen er OK efter kroatisk standard og
har efter min mening en virkelig flot beliggenhed op af en bakke, med udsigt
over Cres-bugten til den ene side og Istrien til den anden side. Den ene del
af campingpladsen er reserveret nudister. På campingspladsens bedste pladser
lige ned til bugten er der mulighed for at leje nogle nyere mobilhomes af
udmærket kvalitet. Fra campingpladsen og ind til den hyggelige
venetiansk-inspirerede by ( øen har tilhørt Italien) er der en hyggelig
strandpromenade hvorfra der også kan bades - der er små sand/grusstrande,
men mest klipper. Her er også et par badebroer med mulighed for udspring.
Havet ud for Cres er super til snorkel-dykning og har man lysat til det kan
man gå på dykkerskole og ewrhverve sig et dykkercertifikat. Der er mulighed
for at sejle til idylliske bugter/strande/grotter på dagudflugter fra Cres
by og har man lyst til en Venedig-tur er der Hydrofoilbåd et par gange om
ugen. Byen er ikke så stor, men meget hyggelig og man kan let få et godt
måltid mad uden at blive ruineret. En lidt større by. Mali Losinj ligger på
naboøen og det er muligt at køre dertil i bil via en lille dæmning/bro. I
området omkring Mali L. er der gode chancer for at se delfiner, da en koloni
holder til her. Tæt ved Mali ligger der vist også en udmærket camping - kan
ikke lige huske hvad den hedder.
Håber du kan bruge min info til noget. Skriv hvis du vil vide mere.

Fra : Dorthe

Dato : 21-07-04 21:14

Tak til jer begge - vi pakker jeres erfaringer med i kufferten.
Mvh Dorthe