Router-problem
Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 13:56

Jeg har et problem med at få hul igennem udefra til min webmappe (har
lagt nogle filer som en ven skal hente). Jeg har naturligvis slået
personlig webdeling til og jeg har ladet porten hertil stå åben i
firewall'en. Jeg har efter lidt pilleri lokaliseret problemet til min
Linksys router for når jeg piller den fra og sætter puteren direkte på
kabelmodemet går det fint. Dvs. det er noget med opsætningen af routeren
hvor jeg skal have lavet et hul igennem, men selv om jeg slår routerens
firewall helt fra hjælper det lige lidt. Nogle forslag til hvilke
indstillinger jeg skal have fat i?

(det er i øvrigt en trådløs Linksys WRT54G, men det er min stationære
som er kabelforbundet til routeren det drejer sig om)

Mvh, Michael

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-07-04 14:04

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
>
> (det er i øvrigt en trådløs Linksys WRT54G, men det er min stationære
> som er kabelforbundet til routeren det drejer sig om)

Du skal rode med NAT opsætningen, da routeren formentlig tildeler dine
maskiner lokale IP numre. I praksis skal udfrakommende hendvendelser til
dit offentlige IP nr videredirigeres til dit lokale IP nr. Routeren aner
jo kke hvilken af dine to maskiner som der bliver talt til!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 14:17

> [...]
> dit offentlige IP nr videredirigeres til dit lokale IP nr. Routeren aner
> jo kke hvilken af dine to maskiner som der bliver talt til!

Det lyder meget logisk, men den adresse som opgives automatisk i
systemindstillinger når jeg starter webdeling er netop det ip-nummer som
den stationære er tildelt af routeren. Men så igen - det eksisterer jo
ikke udadtil så det må være noget med at den eksterne bruger skal kalde
en eller anden kombination af mit offentlige ip-nummer kombineret med
det lokale på den stationære?

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 14:24

> [...]
> dit offentlige IP nr videredirigeres til dit lokale IP nr. Routeren aner
> jo kke hvilken af dine to maskiner som der bliver talt til!

Hmm - jeg synes ikke jeg kan finde noget om NAT i routeropsætningen.
Hvad er det en forkortelse for?

Fra : EPL

Dato : 13-07-04 14:31

micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote in

> Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:
[snip]
> Hmm - jeg synes ikke jeg kan finde noget om NAT i routeropsætningen.
> Hvad er det en forkortelse for?

Nat eller napt som er den rigtige forkortelse du skal have fat i står for
Network Address Port Translation. Det går i sin enkelt hed ud på at den IP
addresse du har offentligt kan bruges internt. Det vil sige at hvis du har
en offentlig IP på 12.13.14.15 og din stationære har en intern ip på
10.0.0.10 så kan du i dit linksys oprette en port forward til f.eks. 80 så
hvis nogen prøver at bruge 12.13.14.15 port 80 så vil de få fat i 10.0.0.10
port 80 i stedet.
Ved ikke om du kan hitte hoved og hale i det her.

/epl

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 16:36

EPL <EPL@EPL.DK> wrote:

> [...]
> port 80 i stedet.
> Ved ikke om du kan hitte hoved og hale i det her.

Okay det vil sige at det er min offentlige ip der skal kaldes for at
fange den interne. Tak for det - så langt så godt.

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-07-04 15:48

In dk.edb.mac, micFJERN@reflector.dk wrote:

> Hmm - jeg synes ikke jeg kan finde noget om NAT i routeropsætningen.

LinkSys har så valgt at lægge det ind under "Applications & Gaming",
her finder du "Port Range Forward".

Jeg har selv omtalte router, og har sat port 80 til at blive forwardet
til min staionære, som jeg har tildelt fast IP på LAN'et.

Jeg har udfyldt den med:

Application Start End Protocol IP Address Enable
Apache 80 80 Both xxx.xxx.xxx.xxx (hak)

Hvor xxx.xxx.xxx.xxx er LAN-IP'en på den maskine der agerer webserver.

Virker her i hvert fald.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: /dev/clue was linked to /dev/null

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 16:27

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> Apache 80 80 Both xxx.xxx.xxx.xxx (hak)
>
> Hvor xxx.xxx.xxx.xxx er LAN-IP'en på den maskine der agerer webserver.

Det virker stadig ikke, men hvilken adresse skal så kaldes udefra - har
prøvet både med lan-ip på webservermaskinen og min hoved-ip. Er der
andre indstillinger der skal ændres i forhold til standardsetup'et?

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 16:42

> [...]

> prøvet både med lan-ip på webservermaskinen og min hoved-ip. Er der
> andre indstillinger der skal ændres i forhold til standardsetup'et?

Tak for hjælpen - det er mig der en klovn - det virker når bare jeg lige
fatter hvad min offentlige ip er. Thanks again.

Mvh, Michael

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-07-04 16:55

> Det virker stadig ikke, men hvilken adresse skal så kaldes udefra - har
> prøvet både med lan-ip på webservermaskinen og min hoved-ip.

Det er din hoved-IP, altså din WAN IP. Jeg har lige testet at det
virkede:

[17:49][voss@hexley ~]% telnet 62.107.105.136 80
Trying 62.107.105.136...
Connected to 3e6b6988.rev.stofanet.dk.
Escape character is '^]'.
GET / HTTP/1.0

HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 13 Jul 2004 15:49:43 GMT
Server: Apache/1.3.29 (Darwin)
Connection: close

[snip]

Connection closed by foreign host.
[17:49][voss@hexley ~]%

> Er der andre indstillinger der skal ændres i forhold til
> standardsetup'et?

Næh, det virker jo tydeligvis. Hvilke problemer oplever din kammerat med
at forbinde?
--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: magnetic interference from money/credit cards

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-07-04 18:02

> [...]

> Connection closed by foreign host.
> [17:49][voss@hexley ~]%

> Næh, det virker jo tydeligvis. Hvilke problemer oplever din kammerat med

Yep det virker - du har ikke læst mit andet indlæg. (Eller skulle du
lige blære dig med dine detektivevner

Jeg må hellere lukke inden hele gruppen sidder og henter Bent Fabric fra
min stue...

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-07-04 18:43

In dk.edb.mac, micFJERN@reflector.dk wrote:

> Yep det virker - du har ikke læst mit andet indlæg. (Eller skulle du
> lige blære dig med dine detektivevner

Næh, jeg fik det læst for sent. Jeg blev afbrudt af telefonen mens jeg
sad og skrev indlægget, og netop da jeg havde sendt, så jeg at du havde
fået det til at virke.

> Jeg må hellere lukke inden hele gruppen sidder og henter Bent Fabric fra
> min stue...

Jeg var endda så høflig at klippe mappevisningen ud af mit indlæg. Så
den der er en selvhenter (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The Dilithium Crystals need to be rotated.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-04 19:36

> [...]

> (det er i øvrigt en trådløs Linksys WRT54G, men det er min stationære
> som er kabelforbundet til routeren det drejer sig om)

Du skal også åbne porten i routeren. I en Netgear router er det under
advanced>ports
Kender desværre ikke Linksys.
M.