Skærm - driver - kort
Fra : Jørgen

Dato : 13-07-04 13:32

Hvor er mon fejlen her?

1) Farverne er helt tossede

2) I Skærmindstillinger står den på 640x480 pix. Jeg vil gerne have den på
800x600, men skyderen lader sig ikke rokke. Desuden har jeg kun valget
imellem 2 farver og 16 farver. Der bør da vel være mange flere?

3) I enhedshåndteringen er der gule spørgsmålstegn ved "Andre enheder"
PCI Communication Device og
PCI Multimedia Audio Device.

4) Skærmkort; der står
Standard PCI-grafikkort (VGA)

Den blå farve og ikonerne i skrivebordet er tilsyneladende i orden, men
lagrede billeder er helt ødelagt.

Er der en kløgtig fyr her, der kan gennemskue mit problem og anvise måden,
jeg retter det på?

Mvh Jørgen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-07-04 13:38

On Tue, 13 Jul 2004 14:31:38 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lagrede billeder er helt ødelagt.
>
>Er der en kløgtig fyr her, der kan gennemskue mit problem og anvise måden,

Mna behøver ikke være særlig kløgtig for at vide at man skal
installere graffikkortdriverne. Skærmen plejer man mange gange ikke at
installere.

Prøv at finde ud af hvilket graffikkort du har, og find så
producentens hjememside, der måde have nogle drivere.

Fra : Jørgen

Dato : 13-07-04 15:20

> [...]
>
> Prøv at finde ud af hvilket graffikkort du har, og find så
> producentens hjememside, der måde have nogle drivere.

Ja, jeg er i hvert fald ikke særlig kløgtig til detteher.
Hvordan ser jeg, hvad kortet hedder? Kan jeg aflæse det på skærmen på en
eller anden måde, eller skal jeg aflæse det selve kortet inde i kassen? Jeg
troede, det var det, jeg læste i enhedshåndteringen (Standard PCI-grafikkort
(VGA)).

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-07-04 15:30

On Tue, 13 Jul 2004 16:19:47 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>troede, det var det, jeg læste i enhedshåndteringen (Standard PCI-grafikkort

Nej det siger den bare fordi den ikke har drivere til kortet, og så
bruger den kun standart drivere.

Prøv dette program:
http://www.pcworld.com/downloads/file_download.asp?fid=4005&fileidx=1

Det kan muligivis fortælle dig det. Når det er installeret klikker du
dig ind under video system information.

Ellers må du åbne kassen og se hvad det er for et.

Fra : Jørgen

Dato : 13-07-04 18:33

> [...]
> dig ind under video system information.
>
> Ellers må du åbne kassen og se hvad det er for et.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nej, jeg kan søreme ikke finde, hvad jeg skal bruge.
Er der nogen, der kan hjælpe mig?

PC-en er LIFETEC
Model PC MT4
Typ. MED MT41
-og den kører nu med Win 98

Skærmkortet er mærket med store bogstaver: N1996
og med små: MS8806 Ver: 1.1

Jeg skal have downloaded driveren billigst muligt. Er der nogen, der kan
hjælpe mig?
Mvh Jørgen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-07-04 18:46

On Tue, 13 Jul 2004 19:32:57 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Skærmkortet er mærket med store bogstaver: N1996
>og med små: MS8806 Ver: 1.1
>
>Jeg skal have downloaded driveren billigst muligt. Er der nogen, der kan
>hjælpe mig?

Ja det kan jeg godt..

MSI har numre på alt sit hardware.. MS8806 er et MSI kort..

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=178&kind=2

Fra : Jørgen

Dato : 13-07-04 19:16

> Ja det kan jeg godt..
>
> MSI har numre på alt sit hardware.. MS8806 er et MSI kort..

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=178&kind=2

++++++++++++++++++++++++++++++++

Nu er jeg tæt på målet. Jeg har driveren på diskette, men hvor gør jeg
egentlig af den?
Jeg antager, at jeg kopierer den v.hj.a. Stifinderen, men til hvilket
bibliotek?

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-07-04 19:30

Jørgen wrote:

/MSI driver

> Nu er jeg tæt på målet. Jeg har driveren på diskette, men hvor gør jeg
> egentlig af den?
> Jeg antager, at jeg kopierer den v.hj.a. Stifinderen, men til hvilket
> bibliotek?

Lad den bare være på disketten, du kan installere den derfra. Er der
ikke en setup.exe du kan dobbeltklikke på?

Hvis der ikke er det, så kan du installere driveren fra
enhedshåndtering. Højreklik på 'standard VGA' eller hvad det nu hedder,
vælg egenskaber og find det faneblad hvor du kan skifte driver. Så skal
du vælge 'har diskette' eller noget i den retning, og så peger du den
bare hen på A:\ drevet og siger OK.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jørgen

Dato : 13-07-04 19:59

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælg egenskaber og find det faneblad hvor du kan skifte driver. Så skal
> du vælge 'har diskette' eller noget i den retning, og så peger du den

+++++++++++++++++++++++++

OMSIDER

Tak for hjælpen. Det hele er tilsyneladende i orden nu.
Mange hilsner
Jørgen

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-07-04 20:04

Jørgen wrote:

/Driverhjælp

> OMSIDER
>
> Tak for hjælpen. Det hele er tilsyneladende i orden nu.

Godt, så mangler du bare drivere til lydkortet og modemet!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-07-04 19:51

On Tue, 13 Jul 2004 20:16:20 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>egentlig af den?
>Jeg antager, at jeg kopierer den v.hj.a. Stifinderen, men til hvilket

Hvad er det for en diskette du har fat I?

Er du sikker på du ikke har kommet til at downloade manualen istedet
for driveren.. Man kan jo ikke se meget på 640*480 opløsning som du
tilsyneladende kører med...

Helt nede i bunden af skærmen er der nogle lidt ældre drivere som
anbefales til lidt ældre bundkort.. Det kunne godt være du skulle
prøve denne driver først.

Så ligger du det ned på harddisken, og så er det en EXE fil.. og enten
installere den det for dig, ellers er det bare en selvudpakker, som
vist default plejer at stå til at udpakke i den mappe som den åbnes
fra. Og så skal du ind i mappen efterfølgende at se om der en
setupfil.. Ellers skal du ind og manuelt sige opdater drivere for
kortet.

Det kan du sikkert finde noget om i manualen, som du sikkert har fået
hentet.. den læser du med acrobat reader www.adobe.com

Fra : Jørgen

Dato : 13-07-04 20:53

Sune, det kan du søreme ikke være bekendt. Jeg er så strålende glad og har
sendt en begejstret mail til min veninde, som jeg har hjulpet med dette her.

Jeg har da ikke spildt lyden og modem'et en tanke. Så er jeg jo kun 1/3 af
vejen. Jeg har slet ikke haft højttalere tilkoblet, og internetforbindelsen
skal først stilles op, hjemme hos hende. Hvis det indbyggede modem virker.
Hvordan kan jeg se det her, inden jeg afleverer den? Jeg har godt nok stadig
et gyldigt og funktionsdygtigt abonnement hos Orange, som jeg bruger i
nødstilfælde.

M.h.t. lydkortet er fremgangsmåden velsagtens den samme, at jeg lukker op og
læser på kortet, hvad det hedder - og derpå spørger Google, hvor jeg skal
hen?

Bjarke. Jo, jeg downloadede først manualen, og jeg undrede mig over, at
filen kun var på 2-300 kB. Så opdagede jeg fejlen og valgte den allerøverste
driver, som udpakket fylder ca 19 MB. Det er jo en hel anden sag. Den
brændte jeg og gik ned i kælderen med til patienten. Den ser ud til at virke
fortræffeligt. På de andre var der nogle advarsler, jeg ikke rigtigt
forstod.

Tak for hjælpen so far.
Jørgen

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-07-04 21:03

Jørgen wrote:
> Sune, det kan du søreme ikke være bekendt. Jeg er så strålende glad
> og har sendt en begejstret mail til min veninde, som jeg har hjulpet
> med dette her.

Jamen Jørgen, du har da også gjort et fantastisk stykke arbejde
indtil nu!

> [...]
> afleverer den? Jeg har godt nok stadig et gyldigt og funktionsdygtigt
> abonnement hos Orange, som jeg bruger i nødstilfælde.

Du kan installere modemet (brug samme fremgangsmåde som med
grafikkortet) og så prøve med dit Orange abonnement. Husk at fjerne
opkaldsindstillingerne igen bagefter og installér så din venindes
forbindelse når du sætter PC'en op hjemme hos hende. Du kan slette en
modem/netværksforbindelse inde fra netværksindstillingerne, du trækker
den bare i skraldespanden somom det var et dokument.

> M.h.t. lydkortet er fremgangsmåden velsagtens den samme, at jeg
> lukker op og læser på kortet, hvad det hedder - og derpå spørger
> Google, hvor jeg skal hen?

Ja nemlig. Du kunne nok snige det med i denne tråd også, der er nok
ingen der vil protestere over et par OT indlæg (Yeah right .
Hvis der for eksempel står CT-xxxx (et eller andet nummer) på lydkortet,
så er det fra Creative Labs. Du kan hente drivere til det på
www.soundblaster.com - der er et sted under driver downloads hvor man
bare kan taste modelnummeret ind.

Husk også at gå på Windows Update og hente sikkerhedsopdateringer til
den.

Good luck captain

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk