Forresten , jeg savner Mich:-(
Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-07-04 20:02

Hvor er han?

Det er sgu´da noget af en sommerferie han holder:-/
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-07-04 21:31

Han er da lige her. Men det var han ikke, da du skrev :)

> Det er sgu´da noget af en sommerferie han holder:-/

Nå, ja, fjorten dage er vel ikke overvældende? Men jeg har da fået læst
nogle indlæg hér. Hos svigermor går det ikke an at bruge nettet alt for
meget på hendes telefonforbindelse. Derfor det sene svar.

Tak for dine søde ord i emnelinjen :)

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-04 22:45

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Nå, ja, fjorten dage er vel ikke overvældende? Men jeg har da fået læst
> nogle indlæg hér. Hos svigermor går det ikke an at bruge nettet alt for
> meget på hendes telefonforbindelse. Derfor det sene svar.

Det må du få gjort noget ved. Jeg har da fået min egen mor til at købe
en iMac med en hurtig kabelnet-forbindelse, så jeg kan bruge den. Til
overflod har deres nabo en god trådløs forbindelse, som jeg kan bruge
med min PowerBook i gæsteværelset, og overboen har en, som jeg kan bruge
i stuen. De gamle kan da ikke forvente, at vi kommer på besøg, hvis de
ikke stiller en ordentlig internet-forbindelse til rådighed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-07-04 21:04

> [...]
> overflod har deres nabo en god trådløs forbindelse, som jeg kan bruge
> med min PowerBook i gæsteværelset, og overboen har en, som jeg kan bruge

Jo, men dine forældre er jo også bymennesker. Min sviger bor ude på
landet, så der er _laaaangt_ til nærmeste nabo (han har ikke trådløst).

>De gamle kan da ikke forvente, at vi kommer på besøg, hvis de
> ikke stiller en ordentlig internet-forbindelse til rådighed.

Du kunne jo bare prøve at foreslå, at du vil tage din del af
havearbejdet, så kan du tro, at de bliver glade for, at du kommer
Nå, nej, den altankasse kan de da vist holde selv?

--
v.h.
Mich.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-07-04 22:51

> Til
> overflod har deres nabo en god trådløs forbindelse, som jeg kan bruge
> med min PowerBook i gæsteværelset, og overboen har en, som jeg kan bruge
> i stuen.

he he

mit sommerhus stiller også genboens trådløse til gratis brug (desværre
ikke til Nyheder + afsendelse af Mails, så et eller andet er spærret.
Men Jeg hentede da 60 GB opdateringer mens han ikke selv brugte det
(genboen er ejendomsmægler)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-07-04 23:52

Martin Ammentorp - martin@xyzammentorp.org on 19/07/04 23:50 wrote:

> Men Jeg hentede da 60 GB opdateringer mens han ikke selv brugte det

60GB opdateringer - det var sgu en ordentlig slat

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-04 00:11

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> mit sommerhus stiller også genboens trådløse til gratis brug (desværre
> ikke til Nyheder + afsendelse af Mails, så et eller andet er spærret.

Tror du ikke bare, det er fordi han bruger en anden udbyder og dermed
andre news- og SMTP-servere? Som jeg skrev i et andet indlæg, så er det
ikke helt dumt at bruge TDC. For det gør alle andre, og så kan man bare
bruge sine sædvanlige servere, når man er ude.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 20-07-04 09:15

> [...]
> ikke helt dumt at bruge TDC. For det gør alle andre, og så kan man bare
> bruge sine sædvanlige servere, når man er ude.

Martin må over at spørge naboen hvilken udbyder, han bruger.

--
Christian

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-07-04 17:34

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Martin må over at spørge naboen hvilken udbyder, han bruger.

)

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-07-04 13:01

> så er det ikke helt dumt at bruge TDC. For det gør alle andre

Og så skal man også bruge windows, for det gør alle andre

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-04 14:35

In article <1gh86ur.1rjxfm91adpvm2N%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Og så skal man også bruge windows, for det gør alle andre

Ikke nødvendigvis, men det har sine fordele. Det er jo smart, at man kan
bruge alt og få dokumenter fra alle. Men en Mac skal man konstant spørge
til dokumenttyper, kompatibilitet o.l. Jeg siger heller ikke, at TDC er
det bedste på alle punkter. Men jeg synes da, det er smart, at jeg
umiddelbart kan bruge de netværk, jeg hidtil er stødt på. Jeg bruger
heller ikke selv TDC som sådan, men jeg har forbindelse hos Esenet, der
leverer internet over kabelnettet her i Esbjerg. Og Esenet har åbenbart
forbindelse ud i verden via TDC.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 20-07-04 17:38

> Som jeg skrev i et andet indlæg, så er det
> ikke helt dumt at bruge TDC. For det gør alle andre, og så kan man bare
> bruge sine sædvanlige servere, når man er ude.

Jeg bruger da bare modem til mail + nyheder. Det er også mere bekvemt,
omend laaaangsomt. (Bekvemt fordi jeg ikke kan fange det trådløse
indendørs).

Og argumentet med, at "det gør alle andre" er jeg for erfaren/gammel til
at gide kommentere her og nu

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-04 22:17

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> mit sommerhus stiller også genboens trådløse til gratis brug (desværre
> ikke til Nyheder + afsendelse af Mails, så et eller andet er spærret.

det er fordi i ikke bruger samme udbyder, din udbyder tillader ikke at
du tilgår deres smtyp og news server fra andre udbyderes netværk.

hit enten ud af hvilken udbyder han bruger og ret news og smtp på din
maskine - Eller brug en udbyderuafhængig news server som eks
news.sunsite.dk og en "privat" smtp server. Hvis du har et ordenligt
webhotel er der normalt osse en smtp service inkluderet.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-07-04 22:40

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> news.sunsite.dk og en "privat" smtp server. Hvis du har et ordenligt
> webhotel er der normalt osse en smtp service inkluderet.

TDC er begyndt at spærre for udgående SMTP, så man _skal_ gå via deres
SMTP-server. Da jeg kiggede på Postfix (10.1) så kunne jeg ikke hitte
ud af at fortælle den at hvis man havde et givent IP-nummer så skulle
den opføre sig på en bestemt måde.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-07-04 11:13

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> SMTP-server. Da jeg kiggede på Postfix (10.1) så kunne jeg ikke hitte
> ud af at fortælle den at hvis man havde et givent IP-nummer så skulle

Jeg har netop prøvet at sætte Postfix op på min PB, så man kunne sende
med sin egen SMTP-server ligegyldigt hvilken forbindelse man var på. Al
udgående post fik en timeout, af ovennævnte årsag går jeg ud fra.

Det lykkedes heller ikke mig at finde ud af hvordan man forklarede den
at jeg var en godkendt afsender.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: new guy cross-connected phone lines with ac power bus.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 12:28

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg har netop prøvet at sætte Postfix op på min PB, så man kunne sende
> med sin egen SMTP-server ligegyldigt hvilken forbindelse man var på. Al
> udgående post fik en timeout, af ovennævnte årsag går jeg ud fra.

Er det ikke det gammelkendte problem med at at SMTP traffik på TDC's
netværk skal gå gennem backup-mx.post.tele.dk?

dvs du skal tilføje TDC's mx-backup til til dns service:

foo.bar. 3h IN MX 10 foo.bar.
foo.bar. 3h IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

om det kan lade sig gøre med en et dyndns.dk subdomaine ved jeg ikke.

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 12:47

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

> dvs du skal tilføje TDC's mx-backup til til dns service:

> foo.bar. 3h IN MX 10 foo.bar.
> foo.bar. 3h IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Nu er jeg rimelig ringe og uerfaren med DNS og BIND, kan du hinte mig
til hvor jeg skal tilføje dette? Er det på min egen box, eller hos min
udbyder.

> om det kan lade sig gøre med en et dyndns.dk subdomaine ved jeg ikke.

Jeg ville egentlig bare bruge Postfix som afsender for mails, det er
handy når man er trådløs, og ikke altid lige har adgang til en
SMTP-server fra det AP man sidder på.

Jeg fulgte anvisningerne i denne artikel:

<http://www.reitter-it-media.de/software/osxpostfix.html>

og det lader til at det virker som det skal, altså lige bortset fra at
jeg ikke kan sende, fordi jeg ikke kan forbinde til eksterne
SMTP-servere. Jeg får blot en timeout på forespørgslerne, og jeg antager
det er fordi jeg ikke ligner en TDC-æske, når jeg bare hedder localhost.

Eller? Nogen gode ideer?

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 26-07-04 21:09

> [...]

> SMTP-servere. Jeg får blot en timeout på forespørgslerne, og jeg antager
> det er fordi jeg ikke ligner en TDC-æske, når jeg bare hedder localhost.

TDC har for nyligt blokeret for udgående SMTP, og mig bekendt findes der
ikke en måde at omgå det. (Det burde være muligt at opsætte en
"SMTP-proxy" et eller andet sted, men jeg kender ikke til, at det
findes.)

Det problem, Morten beskriver, er TDCs blokering af indgående SMTP. Det
er en gammel historie, og TDC har selv beskrevet løsningen. Det er noget
helt andet.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-04 21:09

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Nu er jeg rimelig ringe og uerfaren med DNS og BIND, kan du hinte mig
> til hvor jeg skal tilføje dette? Er det på min egen box, eller hos min
> udbyder.

Du skal sende _al_ udgående post via TDC's smtp-server. Det hedder
vist noget med relay.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 21:53

> Du skal sende _al_ udgående post via TDC's smtp-server. Det hedder
> vist noget med relay.

Okidoki. Det er jo ikke lige sådan at omgå.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-07-04 22:40

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Okidoki. Det er jo ikke lige sådan at omgå.

Sakset fra <http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58048>:
"Bruger du din egen udgående mailserver?
Har du opsat din egen mailserver på din bredbåndsforbindelse, skal du
være opmærksom på, at lukningen af udgående port 25 rammer dig. Det er
dog simpelt at komme uden om problemet ved at benytte muligheden for
relay host.

Du skal således ændre opsætningen af din mailserver til at bruge
smarthost, som sættes til smtp.mail.dk (hedder også relay host).

I postfix gøres dette for eksempel ved at indsætte følgende linie i
/etc/postfix/main.cf: relayhost=smtp.mail.dk"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 23:19

In dk.edb.mac, Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> [...]

> I postfix gøres dette for eksempel ved at indsætte følgende linie i
> /etc/postfix/main.cf: relayhost=smtp.mail.dk"

Goddammit! Tak Preben, du er hermed udnævnt til mine nye briller, og
mine nye øjne. (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Elves on strike. (Why do they call EMAG Elf Magic)

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-07-04 23:32

Jonas Voss - voss@null.dk on 27/07/04 0:18 wrote:

> Goddammit! Tak Preben, du er hermed udnævnt til mine nye briller, og
> mine nye øjne. (:

Men hvis du bruger relayhost i postfix, så skal du jo bare ændre det når du
er på farten. Så er du vel lige vidt?

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 23:49

In dk.edb.mac, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Men hvis du bruger relayhost i postfix, så skal du jo bare ændre det når du
> er på farten. Så er du vel lige vidt?

Peter, du er så hermed udnævnt til min nye hjerne (:

Har du travlt i morgen?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The co-locator cannot verify the frame-relay gateway to
the ISDN server.

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-07-04 00:32

Jonas Voss - voss@null.dk on 27/07/04 0:49 wrote:

> Peter, du er så hermed udnævnt til min nye hjerne (:
>
> Har du travlt i morgen?

Njaaahh. Skal sætte nogen fodlister op i mit køkken og lidt andre småting,
men ellers ikke det store

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-07-04 23:19

In dk.edb.mac, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Njaaahh. Skal sætte nogen fodlister op i mit køkken og lidt andre småting,
> men ellers ikke det store

Øv, jeg ville lige have lavet et snappy come-back, men det fik jeg
aldrig gjort.

(:

"Great things are afoot!"

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-07-04 00:44

> Peter, du er så hermed udnævnt til min nye hjerne (:

Men et eller andet sted er det vel stadig lettere at lave den ændring i
postfix end at huske hvilke smtp servere der nu hører til hvilke net. Og det
skulle være muligt at lave et script der modificerer /etc/postfix/main.cf og
reloader postfix alt efter om man er hjemme eller på farten. Nøøøj den
roterer stærkt idag hva?

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-07-04 23:22

> [...]

> reloader postfix alt efter om man er hjemme eller på farten. Nøøøj den

Også i den grad, fik du sat de lister der op og sår'n?

Dit forslag er godt, og en værdig udfordring for mit 'lær nu noget
shell-script, for hælvæ'-projekt.

Det bliver nok bare ikke lige med det samme.

"If there's anything more important than my ego,
I want it caught and shot now."

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-07-04 23:35

Jonas Voss - voss@null.dk on 29/07/04 0:21 wrote:

> Også i den grad, fik du sat de lister der op og sår'n?
>
> Dit forslag er godt, og en værdig udfordring for mit 'lær nu noget
> shell-script, for hælvæ'-projekt.
>
> Det bliver nok bare ikke lige med det samme.

Yep de er sat op og spartlet, så nu mangler bare sidste gang maling.

Den kan jo løses nemt med 2 main.cf og så et script med mv og postfix
reload. Det kan ikke tage mange sekunder at lave....

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-07-04 23:41

In dk.edb.mac, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Den kan jo løses nemt med 2 main.cf og så et script med mv og postfix
> reload. Det kan ikke tage mange sekunder at lave....

Og igen, skarp som en Mora-klinge!

Jeg var allerede ude i noget med at parse main.cf, og alt muligt
overhændigt gas.

Ikke mange sekunder nej. Smart. Tak.

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 12:20

> [...]

> SMTP-server. Da jeg kiggede på Postfix (10.1) så kunne jeg ikke hitte
> ud af at fortælle den at hvis man havde et givent IP-nummer så skulle

Vil det sige at man såfremt man sidder på en TDC forbindelse ikke
længere kan bruge en SMTP service hos eks et Webhotel et vilkårligt
sted på indernedded. - Eller er det bare den gamle port 25 spærring du
referer til?

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 12:54

> [...]
> længere kan bruge en SMTP service hos eks et Webhotel et vilkårligt
> sted på indernedded. - Eller er det bare den gamle port 25 spærring du

Jeg kan fint bruge andre SMTP-servere fra denne forbindelse (TDC ADSL),
så det kan man godt. Men det er muligvis fordi TDC får dem routet
igennem deres SMTP først?

Jeg spørger om mere end jeg har forstand til, og jeg forstår nok ikke
engang svaret, men jeg kaster mig ud i det alligevel.

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-04 21:06

> [...]

> længere kan bruge en SMTP service hos eks et Webhotel et vilkårligt
> sted på indernedded. - Eller er det bare den gamle port 25 spærring du

Ja. Du _skal_ gå via TDC's server.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-07-04 21:07

http://tdconline.dk/artikel.php?id=58046&dogtag=sikkerhed-artikel
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 21:51

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> http://tdconline.dk/artikel.php?id=58046&dogtag=sikkerhed-artikel

Bummer. Tak for link.

Men det skader jo ikke noget at sætte postfix op skulle man få brug for
det en anden god gang.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The new frame relay network hasn't bedded down the
software loop transmitter yet.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-07-04 05:14

> [...]

> nogle indlæg hér. Hos svigermor går det ikke an at bruge nettet alt for
> meget på hendes telefonforbindelse. Derfor det sene svar.

Fedt at du er på banen, jeg synes pludselig at det var 100 år og en
madpakke siden!

Jeg har osse en statetik kørende, ikke på antal af indlæg, men på hvem,
der får mig til at hulke af grin

I er faktisk allesammen med i statestikken men du Mich, har (i samspil
med de andre) formået at holde dig jævnligt i en topplacering!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-07-04 21:04

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

(snip en masse, som får mig til at rødme)

Tak

--
v.h.
Mich.