Lille java editor...
Fra : Henrik

Dato : 12-07-04 11:58

Hej NG !

Til et servlett kursus, har jeg brug for en simpel java editor - altså
ikke Netbeans/IntelliJ/Jdeveloper/Eclipse/osv. - men bare en simpel
editor med compileringsfacilitet.

mvh, Henrik

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 12-07-04 12:33

"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG !
>
> Til et servlett kursus, har jeg brug for en simpel java editor - altså
> ikke Netbeans/IntelliJ/Jdeveloper/Eclipse/osv. - men bare en simpel
> editor med compileringsfacilitet.

UltraEdit kan med lidt opsætning give syntaxhighlight og kompilering, hvor
den med JDK'et medfølgende kompiler anvendes.

Opsætning:
http://www.akira.ruc.dk/~jbendsen/dat_a/Installation/Installation.htm

Vh
Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-07-04 13:16

xs650@ofir.dk (Henrik) wrote in

> Til et servlett kursus, har jeg brug for en simpel java editor -
> altså ikke Netbeans/IntelliJ/Jdeveloper/Eclipse/osv. - men bare
> en simpel editor med compileringsfacilitet.

JCreator kan en hel masse men er ret simpel at gå til så jeg tror den
kan opfylde dine krav.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Dennis Olesen

Dato : 12-07-04 16:24

På det Java kursus som jeg er på bruger vi BlueJ. Dette syntes jeg er
rimligt nemt. Det kan "steppe" sig igennem koden så man kan se hvad der sker
med variablerne. Skønt for en nybegynder.

http://www.bluej.org/

MVH
Dennis Olesen

Fra : Flare

Dato : 12-07-04 20:15

> [...]
sker
> med variablerne. Skønt for en nybegynder.

Debuging er skam også skønt for garvede programmører. :) Tør ikke tænke på
hvordan software ville se ud hvis debugere ikke fandtes

Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-04 19:12

Henrik skrev:

>Til et servlett kursus, har jeg brug for en simpel java editor - altså
>ikke Netbeans/IntelliJ/Jdeveloper/Eclipse/osv. - men bare en simpel
>editor med compileringsfacilitet.

JCreator LE - freeware.

http://www.jcreator.com/

--
Bertel

Fra : Peter Lind

Dato : 14-07-04 18:49

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> JCreator LE - freeware.
> http://www.jcreator.com/

Den er sikkert udmærket - jeg har ikke prøvet den - men jeg undrede mig
alligevel lidt over følgende udsagn på hjemmesiden: "JCreator is written
entirely in C++, which makes it fast and efficient compared to the Java
based editors/IDE's." - man har åbenbart ikke megen tiltro til sproget man
laver editors til ...
Lidt spøjst.

Mvh
Peter Lind

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-04 20:35

Peter Lind skrev:

>Den er sikkert udmærket - jeg har ikke prøvet den - men jeg undrede mig
>alligevel lidt over følgende udsagn på hjemmesiden:

Det behøver du ikke undre dig over.

>"JCreator is written entirely in C++, which makes it fast and efficient
>compared to the Java based editors/IDE's."

Ja.

>man har åbenbart ikke megen tiltro til sproget man laver editors til ...

>Lidt spøjst.

Jeg vil nu sige at dit udsagn er spøjst. Det er ikke udtryk for
mistro til Java. Der tales kun om hastigheden.

Prøv selv at sammenligne JCreators opstart med f.eks. JEdit.
C(++) er ganske simpelt hurtigere end Java til mange ting. Det er
et designvalg.

Java skal kunne køre på alle platforme. Derfor er der lavet en
JVM til hver eneste platform, så afviklingen går:
Javakode-JVM-maskinkode.
Fordel: Skriv et Javaprogram, og det kan uændret køre på stort
set alle maskiner, også når det er kompileret.
Ulempe: Der er et ekstra afviklingstrin hvilket nedsætter
hastigheden.

C(++) bliver kompileret direkte til maskinkode på det system det
skal køre på.
Fordel: Det er rasende hurtigt.
Ulempe: Det skal rekompileres hver eneste gang det skal kunne
afvikles på et nyt system - og har man ikke kildekoden, kan det
slet ikke porteres.

Man vælger naturligvis programmeringssprog bevidst ud fra hvad
der bedst løser den stillede opgave.

- Jamen, hvorfor er der så overhovedet nogen der koder editorer i
Java?

Fordi når først mukkebikken er varmet op og har fået hostet sig
igang, så er der ingen problemer med arbejdstempoet. Og i øvrigt
er Java imponerende hurtigt til mange ting til trods for det
ekstra trin.

Men mit liv er altså for kort til at vente på at Forte (nu
NetBeans) får startet op.

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-04 21:10

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Men mit liv er altså for kort til at vente på at Forte (nu
> NetBeans) får startet op.

Laver du mere end blot triviel Javaudvikling, skylder du dig selv at
sætte dig ind i Eclipse, og specielt dens refaktorering.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Peter Lind

Dato : 15-07-04 14:39

> Jeg vil nu sige at dit udsagn er spøjst. Det er ikke udtryk for
> mistro til Java. Der tales kun om hastigheden.

"fast and efficient" = hurtig og effektiv/kraftig (der mangler et ord for
efficient på dansk)

Der står indirekte at java er langsomt og ikke har tilstrækkelig med
ydeevne. Jeg synes der tales om lidt mere end hastigheden.

> Prøv selv at sammenligne JCreators opstart med f.eks. JEdit.
> C(++) er ganske simpelt hurtigere end Java til mange ting. Det er
> et designvalg.

Opstartstiden vil altid være et problem med java. Men de færreste regner
computerens opstartstid med i c-programmer, og det burde man vel strengt
taget gøre. Hvis JVM'en blev startet sammen med resten af operativsystemet,
så ville denne primære hastighedsirritationsfaktor være væk.

[snip af snak om JVM vs maskinkode]

> Man vælger naturligvis programmeringssprog bevidst ud fra hvad
> der bedst løser den stillede opgave.

Nemmerlig, og derfor synes jeg at det er underligt at man vælger C++ til en
editor, fordi det netop er et af punkterne hvor Java er rigtigt effektivt.
Og hvis man skal kode cross-platform programmer, så er det også rart med en
cross-platform editor.

> Men mit liv er altså for kort til at vente på at Forte (nu
> NetBeans) får startet op.

Jeg synes også at NetBeans er imponerende langsom. Også at bruge i det hele
taget. Men andre editorer som f.eks. IntelliJ føles helt helt anderledes.

Og i vore dage, med de sindsygt hurtige computere vi har, så er der næsten
ikke nogen hastighedsforskel på de forskellige sprog - slet ikke i
programmer der venter på user-input det meste af deres levetid. Faktisk
opnår man oftere hastighedsforøgelser ved at ændre på algoritmer og optimere
sit programs hukommelsesforbrug, end ved at skifte til et andet sprog.
Så det undrer mig stadig at man har valgt det salgsargument for netop en
java-editor, især når java-programmører stadig skal høre på at deres sprog
er langsomt og ineffektivt.

Og det bliver jeg ved med.

Mvh
Peter Lind

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 19-07-04 11:03

[snip]
> [...]
>
> Der står indirekte at java er langsomt og ikke har tilstrækkelig med
> ydeevne. Jeg synes der tales om lidt mere end hastigheden.
Og dette er vist en sandhed med modifikationer. Se fx
http://www.kano.net/javabench/ samt links i bunden. Det er ikke entydigt
at C++ er det hurtigste.

Er det ikke også et spørgsmål om hvor stort et program der tales om. Jeg
kender ikke lige nogen af de ide'er der nævnes, men fx vil notepad eller
vi nok altid være meget hurtigt til at starte op da det er et ekstremt
små programmer, mens fx IntelliJ idea (som jeg selv er flittig bruger
af) tager sig god tid om at starte. (Det kører dog fuldstændigt hurtigt
og stabilt når det først er igang)

-Peter

Fra : Janus

Dato : 28-07-04 21:21

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

[snippelip]

> [...]
operativsystemet,
> så ville denne primære hastighedsirritationsfaktor være væk.

Hmm, er der nogen der ved, om det er muligt at få JVM'en til at starte op
sammen med operativsystemet? Her tænker jeg på noget i stil med at den skal
køre som en service (så som i Win2000 og WinXP)? Et problem jeg kunne
forestille mig er, at selve kommandoen "java" ikke tager højde for, at
JVM'en allerede ligger og lurer i baggrunden, men bare starter en ny op...
hmm...

/janus

---

Fra : Janosh

Dato : 12-07-04 21:31

xs650@ofir.dk (Henrik) wrote in message news:<a6a8ae2b.0407120258.4a3aa5b3@posting.google.com>...
> [...]
>
> Til et servlett kursus, har jeg brug for en simpel java editor - altså
> ikke Netbeans/IntelliJ/Jdeveloper/Eclipse/osv. - men bare en simpel

Prøv JEdit, open source editore skrevet i java, Det er en super editor.
Se www.jedit.org

/janosh