skvaderkål
Fra : METTE LUND

Dato : 06-05-01 07:34

Hej !
Er der nogle der ved hvor man kan se et billede af skvaderkål, jeg har
nemlig stækt på fornemmelsen at jeg er blevet "angrebet" Pludselig myldre
det op med nogle sjove blade i stauder, græsplæne og bede. Hvordan får man
det væk ? for rødderne er jo lange..
Mette

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-05-01 08:27

METTE LUND wrote:

> [...]
> det op med nogle sjove blade i stauder, græsplæne og bede. Hvordan får man

Arbejde
Arbejde Arbejde
Arbejde Arbejde og Arbejde!

Fra : H. Olesen

Dato : 06-05-01 08:46

On Sun, 6 May 2001 08:33:46 +0200, "METTE LUND"
<mette.h.lu@get2net.dk> wrote:

>Hej !
>Er der nogle der ved hvor man kan se et billede af skvaderkål, jeg har
>nemlig stækt på fornemmelsen at jeg er blevet "angrebet"

Ved søgning på Google fandt jeg bl.a. dette billede
http://www.linnaeus.sdu.dk/moseskoven/billeder/skvalderkaal.jpg

Det er skvalderkålen med de største blade.
I bunden af billedet ses også nogle mindre runde blade og gule
blomster. Det har ikke noget med skvalderkålen at gøre, det er
vorterod.

>Pludselig myldre
>det op med nogle sjove blade i stauder, græsplæne og bede. Hvordan får man
>det væk ? for rødderne er jo lange..

Stiklen på skvalderkål lige omkring jordoverfladen er rødlilla. Under
jorden er rødderne hvide og som du siger meget lange.

Metoden som jeg bruger til at få dem væk er, at at ligge på alle fire
og grave planterne op. Få så meget rod med som muligt, da bare et
lille stykke rod i jorden er nok til at give liv til nye planter.

Selvom man er grundig, så vil der altid forblive lidt rødder i jorden.
Men når de er håndlugede/håndgravede så er det ikke så mange der
kommer igen. Og de få der så formaster sig til at komme op alligevel
giver jeg lidt Round-up. Round up'en har jeg i en forstøverflaske,
holder hånden bag planten og sprøjter direkte på bladet. På denne måde
er det minimalt, hvad der bruges af Round Up.

Efter at have brugt denne metode i et par år, er der næsten ingen
skvalderkål tilbage i min have.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 06-05-01 14:34

Hej Mette.

"METTE LUND" <mette.h.lu@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det op med nogle sjove blade i stauder, græsplæne og bede. Hvordan får man

Brug en gasbrænder, og blancher bladene hver gang du ser nogle nye grønne
skud. Så vil du på sigt tage livet af skvalderkålene og andre grimme
besværlige ukrudt med masser af udløbere under jorden.

Det kan godt lade sig gøre i det tidlige forår i et staudebed, bare du
passer på ikke at ramme stauderne med varmen. Jeg har en lille
ukrudtsbrænder med en gasdåse på - til de steder hvor der er lidt plads :) I
busketter er det oplagt med en stor brænder ( stort brændhoved) Ligesom man
kan undgå at skulle afstikke kanten på græsplænen hvis man brænder istedet.

Ukrudtet i plænen er du nødt til at håndluge om du heller ikke vil anvende
kemikalier på din grund.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : lars bach

Dato : 06-05-01 16:40

Hej Mette.
Der er altså også noget med at man kan rive dem af så langt nede på roden som
muligt, og når man har gjort det tilstrækkeligt mange gange forsvinder de
selv.
Det hjalp ihvertfald her hos os.

METTE LUND skriver: