Udviklingsmiljøer
Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-01-01 20:30

Hi there!

Jeg har været væk fra Scapal en rum tid, og kunne godt tænke mig
at vide hvad der rykker idag.

Grunden til den fornyede nysgerrighed er at jeg for nyligt er
faldet over en del Pascal oversættere (FreePascal, SpeedPascal,
IeriePascal, Virtual Pascal), der alle har det til fælles at de
findes til en mangfoldighed af platforme (Gerne Win32, Linux og
OS/2 er fællesnævnerne). Derudover er Sybil (Object Pascal) ved
at være klar til Linux og findes derudover til de to tidligere
nævnte platforme.

Ja....crossplatform tanken er lidt fascinerende

Umiddelbart set det ud til at Object Pascal er det store hit...
Men hvad benytter folk rundt omkring ??

På forhånd tak!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Jesus is coming, everyone look busy.

Fra : Thomas P

Dato : 06-01-01 20:00

Hej ;)

I denne gruppe bliver der for 9/10's vedkommende programmeret Delphi. Jeg
selv programmerer også Delphi (som jo også er object pascal, bare med
windows grænseflade), men også en del FreePascal (som ligeså er oop). Men...
hvis man _virkelig_ er for det med at programmere til flere forskellige
platforme er det nok en god idé at vælge FreePascal. Dels fordi det som
navnet siger, er gratis og dels fordi der hele tiden bliver spyttet nye
versioner ud af det glade opensource team (hele source koden til programmet
er OGSÅ frit). Desuden er det forholdsvis overkommeligt at kompilere en kode
man har skrevet i en Linux-version af FreePascal til en Win32-version.

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

Peter Jespersen <flywheel@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:syljurryjbeyqbayvarqx.g6ro2h0.pminews@news.worldonline.dk..
..

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-01-01 17:25

On Sat, 6 Jan 2001 20:00:02 +0100, Thomas P wrote:

Aloha!

> [...]
>windows grænseflade), men også en del FreePascal (som ligeså er oop). Men...

Er det så noget der generelt er tilfældet her i landet eller er
det "kun" denne gruppe ???
Jeg spørger fordi en del uddannelsesinstitutioner (Datamatiker,
samt nogle af de højere som DTU) er ret glade for
Delphi-dialekten af Object Pascal...hvilket jo så må betyde at
der er et behov, men det er ofte et sprog der bliver stemplet
som gårsdagens.

> [...]
>man har skrevet i en Linux-version af FreePascal til en Win32-version.

Jeg kan så underholde med at jeg førhen ikke har haft det store
til overs for tegn-og-fortæl værktøjer (Nok mest baseret på
erfaringer med tidlige versioner af MS-VB) og har virkelig været
ude i bitre kampe med C++ Builder (må sige at jeg har tabt hver
gang). Men her i går installerede jeg en Sibyl/2 demo, smed FP4
på den og vupti, det var faktisk et lækkert miljø. På få min
lykkedes det at bakse en form sammen med et analogt ur , en
kalender og en exit-knap....sidstnævnte astedkom sætningen
"Close;" som eneste manuelt skrevne kode... Hvis jeg kunne få
styr på Database-delen, der ligger som et selvstændigt program,
skulle der nok kunne komme noget anstændigt ud af det og de
103.92 en Edu version koster givet godt ud.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
If I only had a nickel for every time Windows crashed ...

Fra : RoceKiller

Dato : 08-01-01 20:31

On Sat, 6 Jan 2001 20:00:02 +0100,
"Thomas P" <blomme@post.com>
used 49 lines to tell us:

>Desuden er det forholdsvis overkommeligt at kompilere en kode
>man har skrevet i en Linux-version af FreePascal til en Win32-version.

Hvor downloader du det FreePascal? Så skal jeg da straks i gang med at
programmerer i Linux.

Greetings
RoceKiller

--
{E-Mail: RoceKiller(at)trashcan.dk UIN: #36155647 IRC: #RK at Undernet}
"Livet er et sygehus, hvor hver eneste patient er besat af længslen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-01-01 02:04

http://www.google.com/search?q=freepascal

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : RoceKiller

Dato : 10-01-01 21:19

On Tue, 09 Jan 2001 01:04:19 GMT,
jensaxel@soegaard.net (Jens Axel Søgaard)
used 13 lines to tell us:

>http://www.google.com/search?q=freepascal

jaja, jeg havde skam søgt efter det, hvis ikke det var fordi jeg ikke
havde til det idag, så jeg håbede på et direkte link (som jeg også fik).

Greetings
RoceKiller

Fra : Thomas P

Dato : 09-01-01 07:07

Freepascal.org (oprindeligt henvist af Niels :)))

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com]

RoceKiller <RoceKiller@trashcan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qfbh5t8gmeli9943n7b25l9lhpt13ofs48@4ax.com...

Fra : RoceKiller

Dato : 10-01-01 21:19

On Tue, 9 Jan 2001 07:06:59 +0100,
"Thomas P" <blomme@post.com>
used 28 lines to tell us:

>Freepascal.org (oprindeligt henvist af Niels :)))

Takker.

Greetings
RoceKiller

Fra : Niels (niLLer)

Dato : 08-01-01 15:59

Just as I expected, "Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> came
up with this:

>Jeg har været væk fra Scapal en rum tid, og kunne godt tænke mig
>at vide hvad der rykker idag.

Scapal ???

>Grunden til den fornyede nysgerrighed er at jeg for nyligt er
>faldet over en del Pascal oversættere (FreePascal, SpeedPascal,
>IeriePascal, Virtual Pascal)

Kun hørt om FreePascal.

>Men hvad benytter folk rundt omkring ??

Siden min Windows (eller hvad man nu skal sige) gik i (*indsæt grimt
ord her*) har jeg kun arbejdet med FreePascal, ellers har det normalt
været Delphi jeg har brugt. Jeg har aldrig arbejdet med andre
Pascal'er.
Jeg vil nok anbefale FreePascal, muligvis Kylix (Delphi til Linux) når
det engang kommer.

Niels (aka. niLLer)
--
e-mail: nmartin at iname dot com ICQ UIN: 50187323
http://xoasis.com/~niller/ - niLLer's pages (My programs, in English)

Fra : Thomas P

Dato : 08-01-01 18:18

> Scapal ???

Slang for Pascal :)

--
- Thomas [blomme@post.com] [http://www.FlowCode.f2s.com] - dette er vist
den bedste måde at promovere sit site på :)))

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-01-01 00:45

On Mon, 08 Jan 2001 14:58:37 GMT, Niels (niLLer) wrote:

>Just as I expected, "Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> came
>up with this:

>Scapal ???

Forvanskning af Pascal

>Kun hørt om FreePascal.

Ellers er der :

SpeedPascal/Sybil <http://www.speedsoft-online.de> (OS2, Win32,
Linux under udvikling)
IeriePascal <http://www.irietools.com> (OS2, Linux, FreeBSD,
Win32, Solaris, DOS,.....)
Virtual Pascal <http://www.vpascal.com> (OS2, Win32, Linux under
udvikling)

> [...]
>Pascal'er.
>Jeg vil nok anbefale FreePascal, muligvis Kylix (Delphi til Linux) når

FreePascal er åbenbart højt agtet, har også hørt at der er denne
oversætter der afleverer det hurtigste slutprodukt....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Cats crawl under gates, software under Windows.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-01-01 00:33

On Sat, 06 Jan 2001 19:30:17 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

Takker for svarene....

Selvom det har bidraget yderligere til min forvirring, da det
ser ud til at Scapal stadig hører til i den ende hvor der sker
noget...det er ikke kun med C++ og Java at tingene sker.
Til mine formål er Sibyl faktisk udemærket og jeg er faktisk
begyndt at overveje at portere mit skidt fra C++, hvor jeg er
røget ind i nogle modbydelige allokeringsproblemer, der har
tvunget mig over på en oversætter der ikke kan fremvise en
visuel builder...det er altså ikke så skægt mere, hvis jeg skal
til manuelt at stykke en GUI sammen...Ligeledes kunne det være
skægt at have sine programmer til at køre på flere
platforme...med minimum arbejdsbyrde.

Har lige nu en Visual Pascal og en SpeedPascal(Via Sibyl)
Installeret og er ved at hente en FreePascal, så må vi se hvad
de forskellige varianter har at byde på, udover næsten komplet
Borland Pascal og en delvis Delphi kompatibilitet

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
HEADLINE: Apathy Rally Cancelled Due To Lack Of Interest.