Krebinetter - karbonader
Fra : Ralph

Dato : 10-07-04 23:20

Hvad er forskellen? MIN version er at de er ens, altså hakket svin med en
slags panering omkring, måske hakket kalv og flæsk, men med oksekød? Den har
jeg ikke hørt før.

Nogen her der har en egenlig definition?

se evt.

venligst
Ralph

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 11-07-04 01:30

On Sun, 11 Jul 2004 00:19:34 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>jeg ikke hørt før.
>
>Nogen her der har en egenlig definition?

Krebinet er (ifølge Sprognævnet) en fordanskning af det franske
crêpinet
Det betyder fedtnet - mens crêpinette brugs om en fladtrykt stegt
pølse pakket ind i fedtnettet. I såvel Frankrig som Tyskland er det
indpakningen (fedtnettet), som er afgørende og ikke så meget
indholdet, der kan være alle slags kød. Så mon ikke det er formen,
mere end indholdet.

Karbonader kommer formentlig fra det lige så franske "carbonade", som
er kød ristet over kulild (carbon = kul). I Tyskland, Frankrig,
Holland o.a er det bare en skive stegt kød/fisk.

Da jeg var barn og vi fik sådan en blandet kalv- og flæsk-delle med
panering udenom, så sagde min vestsjællandske far, at det var en
krebinet, mens min vestjyske mor fastholdt, at det var en karbonade.
Tilbehøret var gemuse (tysk?), som dækkede over en pose gulerødder i
tern og nogle grønærter i en mælkesovs.

Hvis vi fik noget lavet af hakket oksekød, så blev det kaldt en
hakkebøf

KS

Fra : Moster

Dato : 12-07-04 19:34

> Hvad er forskellen?> se evt.

Grundsubstansen er den samme.

En krebinet er lavet af hakket svinekød og paneret med æg og rasp.

En karbonade er lavet af hakket svinekød, men ikke parneret.

Nogen vil hævde at man også kan bruge kalv og flæsk.

Sådan er det i hvert fald i Østjylland.