Hjelp! CV elektrisk spørsmål:
Fra : Jan Dybedahl

Dato : 10-07-04 21:39

Driver og klargjør vogna for vår første campingferie. Reiser til Danmark i
morgen.
Har i den forbindelse et spørsmål om det elektriske:

Ser at når campinvogna er plugget i bilens stikk lyser tåkebaklyset på
bilen. Når jeg skrur på bryteren til tåkebaklysa, slokner lysene. Hva kommer
dette av, og gjør det noe for bilen/vogna?

Det er montert et hengerfeste med 13 polers stikk med en overgang til 7
poler som det er på vogna.

--
-Jan D
jandyb@online.

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-07-04 22:33

> [...]
> dette av, og gjør det noe for bilen/vogna?
>
> Det er montert et hengerfeste med 13 polers stikk med en overgang til 7

Hej Jan

Har du akkumulator i vognen, som du lader op under kørsel?
På et 7 polet stik bruger man ofte ben "2" til ladestrøm. Dette er faktisk
beregnet til tågelygten.

På et 13 polet bruger man ben "9" og "10" til hhv lys i
campingvognen/ladestrøm og køleskab.

Hvis nu du har akkumulator i vognen som giver 12 volt til ben "2" på det 7
polede stik, sender det jo strøm retur til bilen og dermed tågelygterne.

Om det skader ved jeg ikke, men jeg ville nok finde ledningen på ben "2" på
bilens stik, og afmontere denne.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Jan Dybedahl

Dato : 10-07-04 23:03

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i melding
> [...]
> polede stik, sender det jo strøm retur til bilen og dermed tågelygterne.
>
> Om det skader ved jeg ikke, men jeg ville nok finde ledningen på ben "2"

Hei og takk for svar!

Akkumulator = batteri??

Hvis det er som du sier vil jo tåkebaklysene på bilen få strøm fra vognens
batteri og dermed tappe dette under kjøring? Jeg bør nok ihvertfall koble
fra batteriet under kjøring...

Men hvorfor slukker tåkebaklysene når jeg slår de PÅ??

-Jan D

Fra : Kim Olsen

Dato : 11-07-04 00:04

> [...]
> fra batteriet under kjøring...
>
> Men hvorfor slukker tåkebaklysene når jeg slår de PÅ??

Hej Jan

Akkumulator = batteri

Jeg kan ikke lige forklare at de slukker når du slår dem på, men jeg er
heller ikke elektriker.

Når du har 7 polet stik på campingvognen, bruger du jo ikke tågebaglygterne
på campingvognen (hvis der er nogle) og jeg synes stadig at det nemmeste er
at åbne stikket på bilen og afmontere ledningen til ben "2".
Du kan måske finde den i bagagerummet, hvor den er koblet til bilens
tågelygte.
Et 13 polet jägerstik som du nok har, er nemt at skille ad, og nemt at
overskue. Alle skrueterminaler har numre.

Held og lykke med det

Kim Olsen