Forberedt brun sovs juleaften
Fra : Lars Pedersen

Dato : 10-07-04 10:23

Apropos brun sovs...

Findes der en god strategi til at lave store mængder brun sovs, der kan
bakses sammen under stressende omstændigheder, uden at noget kan gå galt?

Jeg står for madlavningen juleaften, og sovsen plejer altid at være det
store problem i vores familie. Enten er der for lidt af den, eller også
smager den ikke af noget. Vi har nemlig kun stegeskyen fra flæskestegen at
trække på. Vi spiser ikke and, og der er familiemedlemmer der ikke spiser
smagsforstærkere. (Altså ingen sovseterninger til os)

Det jeg godt kunne tænke mig var, at i stedet for at bakse med at få alt
fedtet væk fra stegeskyen, at jeg så i stedet kunne hælde det hele i
køkkenvasken, og hive noget præ-fabrikeret ud af fryseren, som jeg helt
problemfrit og med statsgaranti kunne forvandle til en stor portion god
sovs.

Jeg forestiller mig at det er noget med at jeg går ned hos slagteren nogle
måneder i forvejen og køber et eller andet ikke alt for dyrt, som jeg så
koger løs på en eftermiddag, og derefter hælder i små beholdere og fryser
ned.

Er det en god strategi?

Hvad skal jeg købe hos slagteren, så sovsen stadigvæk kommer til at smage af
jul? (Formentligt et eller andet fra en gris, men hvad?)

Hvor meget skal jeg bruge, til cirka en liter sovs?

Hvor mange måneder kan jeg gemme fonden (eller bouillon... ved ikke helt
hvad forskellen er) i fryseren, uden at den tager skade?

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 10-07-04 11:00

Jeg vil gøre, som du skriver. Køb evt. flæskesteg. Hvis du får dette et par
gange inden jul, så frys stegeskyen ned. Det kan sagtens holde sig, ind til
jul. For at det smager af noget, skal du huske at salte skyen godt. Jeg ved
du skriver ingen sovseterning. Men du kan jo købe løs sovsepulver (fon) som
kan kommes i sovsen ( flæskefon )
Så har du da noget stegesky at spæde sovsen op med. Husk altid at lade
sovsen stå og småkoge i lang tid. Det giver klart det bedste resultat. Så
kan du jo give den en slat fløde evt. sukker eller ribsgele. Jeg selv bruger
altid ribsgele, det er lige prikken over i'et.
Når du skal jævne sovsen, bruger folk altid mel og vand og ryster godt
sammen. men nej. Det jeg gør : kom skyen i en gryde. (lad gryden være af
vamen imens.) Skyen skal falde helt på plads, så fedtet ligger oven på. Her
drysser du ca. 4 spsk (til en liter) mel med let hånd, så det er let fordelt
oven på skyen. Når melet er trukket helt igennem fedtlaget og faldet til
bund, sætter du gryden på varmen og pisker det helt vildt godt igennem. så
pisker du baré til sovsen er jævnet under god varme.... en meget god ide,
for så smager sovsen nemlig ikke af meljævning.......
held og lykke.
Rikke.

Fra : Ralph

Dato : 10-07-04 11:11

> [...]
> trække på. Vi spiser ikke and, og der er familiemedlemmer der ikke spiser
> smagsforstærkere. (Altså ingen sovseterninger til os)

Æv, så ville jeg ellers have foreslået løg, hvidløg, laubærblad, peberkorn,
en chili, evt. et par gulerødder i stegeskyen, men det er vel dybest set
også smagsforstærkere.

Undskyld, jeg kan godt se at der er alt muligt skrammel i sovseterninger,
men det ovenfornævnte, skulle vel også kunne gøre det, og når du så sigter
skyen så pres evt. lidt af smagsgiverne igennem sigten med en ske - og
selvfølgelig et par glas god rødvin.

--
venligst
Ralph

Fra : Lars Pedersen

Dato : 11-07-04 09:14

Når der står "smagsforstærker" på ingredienslisten, så er det et eller andet
e-nummer, som min søster siger at hun ikke kan tåle. Det er man næsten nødt
til at respektere.

Løg, laurbærblade, peberkorn og gulerødder brugte jeg også sidste år, men
når det hele skal spædes op så der er nok af den, så smager den ikke af
meget.

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-07-04 09:25

Lars Pedersen wrote:
> Når der står "smagsforstærker" på ingredienslisten, så er det et eller andet
> e-nummer, som min søster siger at hun ikke kan tåle. Det er man næsten nødt
> til at respektere.

Det er nok mononatriumglutaminat (det tredie krydderi). Der er "mange"
der er allergiske over for det stads.

/David

Fra : Peter Græbe

Dato : 11-07-04 19:14

David Rasmussen skrev:

> Det er nok mononatriumglutaminat (det tredie krydderi). Der er "mange"
> der er allergiske over for det stads.

Hvad er egentlig det første og det andet krydderi?
Salt og peber? (Hvis man da kan kalde salt for et krydderi.)

Peter Græbe

Fra : Emil

Dato : 10-07-04 16:49

Lars Pedersen skrev:

>Apropos brun sovs...
>Findes der en god strategi til at lave store mængder brun sovs, der kan
>bakses sammen under stressende omstændigheder, uden at noget kan gå galt?

Ja, en opbagt færdiglavet sovs kan sagtens fryses ned i mindst 3
mdr. De 3 mdr. er fastsat udfra hvorlænge fedtet ikke harskner så
meget at det kan spores. I prsksis kan den holde sig i op mod et
år.

> [...]
>trække på. Vi spiser ikke and, og der er familiemedlemmer der ikke spiser
>smagsforstærkere. (Altså ingen sovseterninger til os)

Så lav den ultimativt bedste sovs der kan laves. Her bruges
smagen og farven fra løg, sukker og mel som grundlaget.
Den kan så krydres efter ønske og tilsættes fond fra det aktuelle
stykke kød.
Det tager tid at lave, men ikke meget egentligt arbejde, mest
overvågning.
Vil du have fremgangsmåden?

> [...]
>køkkenvasken, og hive noget præ-fabrikeret ud af fryseren, som jeg helt
>problemfrit og med statsgaranti kunne forvandle til en stor portion god

Man hælder da ikke GULD i vasken? Kom stegeskyen i et rengjort
*varmt* glas (fra marmelade, rødbeder eller lignende). Fedtet vil
lægge sig som en forsegling over skyen. Faktisk kan skyen holde
sig i månedsvis på denne måde i køleskabet.
Senere kan fedtet bruges som smør under en spegepølsemad, og
selve skyen bruges til en lækker, fedtfattig sovs.

> [...]
>koger løs på en eftermiddag, og derefter hælder i små beholdere og fryser

Det er en genial god strategi, som alle bør følge. Her bruges en
regnvåd dag, hvor ungerne bager "et eller andet sjovt", og hele
familien er i køkkenet. Total hygge.

>Hvad skal jeg købe hos slagteren, så sovsen stadigvæk kommer til at smage af
>jul? (Formentligt et eller andet fra en gris, men hvad?)
>Hvor meget skal jeg bruge, til cirka en liter sovs?

Det vigtigste for smagen (f.eks. af gris) er den indledende
behandling (bruning, saltning, røgning), og julesmagen kommer fra
hele nelliker og det gule fra appelsinskallen (usprøjtet,
økologisk eller vasket).

>Hvor mange måneder kan jeg gemme fonden (eller bouillon... ved ikke helt
>hvad forskellen er) i fryseren, uden at den tager skade?

De kloge siger 3 mdr. hvis der er meget fedt i; men du kan næppe
smage forskel efter 12 mdr´s frysning. Jeg skelner ikke mellem
bouillon og fond.

m.v.h. Emil

Fra : Lars Pedersen

Dato : 11-07-04 09:49

> Så lav den ultimativt bedste sovs der kan laves. Her bruges
> smagen og farven fra løg, sukker og mel som grundlaget.
> Den kan så krydres efter ønske og tilsættes fond fra det aktuelle
> stykke kød.

Jeg kan lave en opbagning med finthakket løg i. Er det hvad du har i
tankerne?

> Det tager tid at lave, men ikke meget egentligt arbejde, mest
> overvågning. Vil du have fremgangsmåden?

Ja da, meget gerne.
Juleaften holder jeg mig nok til noget idiotsikkert, men jeg kunne godt
tænke mig at eksperimentere lidt inden.

> [...]
> behandling (bruning, saltning, røgning), og julesmagen kommer fra
> hele nelliker og det gule fra appelsinskallen (usprøjtet,

Så hvad skal jeg købe fra slagteren, der giver mig mest fond for pengene?
Stegeben?

Dem kunne jeg så brune i en gryde med noget smør, eller måske i ovnen i en
bradepande.
Derefter tilsætte løg, gulerødder, laubærblade, sorte peberkorn, hele
nelliker, det gule fra appelsinskallen, og vand til det dækker, hvorefter
jeg lader det simre en eftermiddag?
Hvor kommer røgsmagen ind i billedet? Bacon?

Fra : Emil

Dato : 12-07-04 18:02

Lars Pedersen skrev:

>Juleaften holder jeg mig nok til noget idiotsikkert, men jeg kunne godt
>tænke mig at eksperimentere lidt inden.

Det er sjovt og lærerigt at eksperimentere i køkkenet. Engang
undrede jeg mig over, at næsten ligegyldigt hvad der blev smidt
på sommergrillen, så smagte det godt. Løsningen er, dels at der
tilføres røgaromaer, dels at kødet brunes kraftigt.
Når kød brunes, dannes der nogle meget velsmagende stoffer. Noget
lignende sker også for nogle grøntsager, herunder løg og
gulerødder. Det har, sammen med oldgamle fremgangsmåder, været
mit udgangspunkt for eksperimenterne.
Følgende fremgangsmåde giver en meget fyldig grundsovs:

Til 1 liter brun sovs

1 kg løg [1] befries for skæl med sorte pletter (mug) og rod.
Pæne brune skæl beholdes (de giver farve). Løgene skæres i tynde
skiver, som brunes i en TØR suppegryde ved svag varme (så er det
lettere at styre). Noget af det brune vil sætte sig på bunden af
gryden; så kommes lidt vand (en halv dl.) i, så det kan vaskes
væk v.h.a. løgskiverne.
Når de fleste af løgskiverne er brune, tilsættes vand, for at
opløse farve- og smagsstofferne fra løgene. Tilsæt salt. Kog
videre [2] under låg til løgene et ganske slatne. Si løgene fra,
og indkog opløsningen (uden låg) til et par dl. Løgfonden kan
nedfryses og gemmes i et årstid, så lav rigeligt.

Selve opbagningen af melet kan tilføre yderligere appetitvækkende
smagsstoffer, som de færreste udnytter. Opvarm fedstoffet (gerne
afsmeltet fra den aktuelle udskæring, ellers rapsolie) og kom 5
spsk. hvedemel i, indtil blandingen bliver grødagtig. Brug altid
svag varme, så processen let kan styres. Når vandet er fordampet
fra melet, skal der lidt mere mel i.
På et tidspunkt dufter melet i retning af pop-corn. Her er første
mirakkel sket, og blandingen kan nu bruges til opbagning af en
hvid sovs. På dette tidspunkt tilføres friskt kværnet peber.
Men vores skal jo være brun, så fortsæt med varmen til blandingen
bliver mørkebrun. Det går lidt stærkt til sidst, så vær på vagt.
Opbagningen kan holde sig i fryseren i et år hvis du har brugt
rapsolie, ellers 3 mdr.

Enhver bør prøve ovenstående, som faktisk godt kan stå helt
alene, uden de andre ingredienser jeg har nævnt i noterne, og der
er heller ikke brug for kulør.
Jeg vil gerne have kritik af af ovenstående; men KUN fra de, som
har prøvet det. Det smager meget bedre end det lyder.

>Så hvad skal jeg købe fra slagteren, der giver mig mest fond for pengene?
>Stegeben?

Næppe. Prisen for griseknogler er urealistisk høj. Omkring
juletid er prisen på flæskesteg og kamsteg i bund. Så tag nogle
tynde skiver fra enderne af stegen, brun dem og kog dem af. Eller
gør det let, og køb lidt hakket svinefars, der skal jo ikke
bruges ret meget (50 gram?) til 1 liter sovs.

>Hvor kommer røgsmagen ind i billedet? Bacon?

Det kan være en mulighed. Det var mere generelt røgsmagen mange
finder velsmagende. Om smagen kommer fra hamburgerryg, røget
mørbrad, eller for den sags skyld fra røget sild, må helt afhænge
af den aktuelle ret. Nu snakker vi om flæskesteg, så her duer
silden ikke. Jeg vil tro, at et par skiver røget svinekød skal
koge med i sovsen, og fjernes inden servering. Det vil jeg prøve
ved næste lejlighed.

m.v.h. Emil

[1] Tyndt skivede rodfrugter kan også tilsættes.
[2] Skal sovsen være meget smagsfuld, tilsætter jeg her også to
bundter persille, et bundt kørvel, 5 timiankviste, 5
laurbærblade, 10 hele peber, 5 hele allehånde og tre hele
nelliker - altså efter smag og som absolut maximum.

Til slut lige en lille advarsel: Mange sætter velsmag = deres
moders mad.
Det er forståeligt og naturligt (både for kok og høne), for
hvordan skulle staklerne ellers kunne bedømme et måltid? Hvis du
får den slags gæster, skal du blot lave en alm. tyk, fed, brun
sovs og komme rigeligt med salt, peber, sukker og kulør i. Som
fond bruges her vand eller kartoffelvand. DET tager kegler.
Kommer du også finthakkede løg i, er der ikke et øje tørt.

Fra : Sp@cey

Dato : 10-07-04 18:43

Vi spiser ikke and, og der er familiemedlemmer der ikke spiser
> smagsforstærkere. (Altså ingen sovseterninger til os)

Sålænge du laver maden bestemmer du vel.....og hvad de ikke har ondt
af.........

--
Sp@cey

You don't wanna get laid, man. It leads to kissing and pretty soon you
gotta talk to 'em.

Fra : Nette

Dato : 11-07-04 15:25

"Lars Pedersen" skrev

> Findes der en god strategi til at lave store mængder brun sovs, der kan
> bakses sammen under stressende omstændigheder, uden at noget kan gå galt?

Ja!

> [...]
> trække på. Vi spiser ikke and, og der er familiemedlemmer der ikke spiser
> smagsforstærkere. (Altså ingen sovseterninger til os)

Det spiser vi så sandelig heller ikke. Men du skriver, at du KUN skal bruge
en liter sovs?
Jeg kan da sagtens, helt uden besvær få den stegesky fra selv en lille bitte
flæskesteg, til at fylde en liter OG samtidig til at smage himmelsk. Også
uden jeg står og bakser med noget som helst. Til sammenligning, så laver jeg
gerne på en almindelig flæskestegsmiddag, mad til fire personer, og laver
over en liter sovs. Vi er to, der spiser kød og almindelig med kartofler og
to der fylder tallerkenen med kartofler der svømmer i sovs. ( Min bedre
halvdel spiser gerne for to, når jeg endelig serverer kartofler og brun
sovs).

Jeg ved ikke, hvordan du laver flæskesteg. Men jeg gør det, at jeg gnidder
stegen med groft salt, lægger den med sværen nedad i ca. 2 cm vand et
ildfast fad. Efter tyve minutter vender jeg den om og steger stegen færdig.
Jeg holder ind imellem øje, for at se om der er vand nok ved stegen. Inden
jeg så skal grille sværen sprød, tager jeg lige fadet ud, stikker en gaffel
i stegen og hælder væden fra i en kop.
Når jeg har grillet sværen, lader jeg stegen trække overdækket med staniol
på et spækbræt. I fadet hælder jeg lidt vand, sådan jeg får resten af alt
det gode med fra stegen, hvis jeg altså ikke synes, der er nok i koppen
allerede.

Til selve sovsen tager jeg en gryde, hvor jeg kommer margarine i. Når det er
smeltet rører jeg en en god håndfuld mel i, des mere mel margarinen tager,
des mere sovs kan du få. Når det er pisket godt sammen og ristet lidt,
tilsætter jeg fonden fra stegen. Faktisk bruger jeg sjældent det hele. Når
det koger igen, tilsætter jeg lidt kartoffelvand, lader det koge ind,
tilsætter mere, lader det koge ind, tilsætter mere osv. indtil jeg har den
tykkelse og mængde sovs, jeg ønsker. Har jeg ikke nok kartoffelvand, bruger
jeg vand fra andre grøntsager eller i nødstilfælde mælk. Nogle tilsætter
også fløde. Det gør jeg ikke. Det synes jeg ødelægger den gode sovs. Men
sådan er vi så forskellige. Til sidst smager jeg til med salt og kulør.

Min mors sovs har altid været berømt blandt venner og familie. Selv de kokke
vi kender glæder sig til at spise hos hende. Det har taget mig ÅREVIS for at
lære at lave sovsen lige så godt som hende. Men jeg har lært det!

Jeg bruger ikke mere end fem seks minutter på sovsen, som jeg synes er en
ret vigtig del, når man står med noget lækkert mad en juleaften. Og det er
skyen fra netop flæskesteg, der smager allerbedst, hvorfor jeg ikke vil råde
dig til at bruge andet. Heller ikke noget nedfrosset fond fra en flæskesteg
lavet nogle dage før.

Nette

Fra : DaneX

Dato : 12-07-04 14:34

> Jeg ved ikke, hvordan du laver flæskesteg. Men jeg gør det, at jeg gnidder
> stegen med groft salt, lægger den med sværen nedad i ca. 2 cm vand et
> ildfast fad.

Ja undskyld men jeg er helt på bar bund med flæskestege men vil også gerne
forsøge mig med en til den normale and juleaften...
Men lægger du stegen på bunden af bradepanden i selve vandet eller er den på
en rist OVER vandet i bunden?

/Martin

Fra : Nette

Dato : 12-07-04 15:07

"DaneX" skrev
> Ja undskyld men jeg er helt på bar bund med flæskestege men vil også gerne
> forsøge mig med en til den normale and juleaften...

Jamen een gang skal jo være den første.

> Men lægger du stegen på bunden af bradepanden i selve vandet eller er den

> en rist OVER vandet i bunden?

Jeg bruger ingen rist, bare direkte i bunden af fadet.

Nette

Fra : DaneX

Dato : 13-07-04 09:38

> Jeg bruger ingen rist, bare direkte i bunden af fadet.

Jamen, det må jeg jo så se at få prøvet.
Mange tak for svaret.

/Martin

Fra : Thïngmand

Dato : 12-07-04 09:44

> [...]
>
> Findes der en god strategi til at lave store mængder brun sovs, der kan
> bakses sammen under stressende omstændigheder, uden at noget kan gå galt?

Ingredienser:

(4 personer)

25g fedtstof ; smør, margarine eller afsmeltet fedt fra kødet
- (se tilberedning af stegesky, pkt. 5).

2 spsk. mel

ca 4 dl. Stegesky

salt og peber

om nødvendigt: Kulør

Opskrift:

Smelt fedtstoffet i en lille gryde

Rør melet ud heri

Tilsæt stegesky langsomt under stadig omrøring.

Lad sovsen koge igennem og smag til med salt og peber.

Tilsæt (om nødvendigt) kulør.

Tilberedning af stegesky:

Til en god stegesky skal bruges:

Hovedet af en kalv (eller 2 kg kødfulde kalve- eller okseben.)

3 liter vand

2 - 3 løg

1 porre

½ knoldselleri

1 gulerod

1 bdt. Persille

2 laurbærblade

2 tsk. Timian

10 hele peberkorn

salt

Tilberedning, der tager ca. 4 timer, sker således:

Brun hovedet (eller benene) i en stor gryde - eller i en stor bradepande ved
250 grader - i ca. 20 minutter,

Tilsæt løg, selleri og gulerod, skåret i små stykker og lad det brune
yderligere 15 minutter
Hæld 3 ltr. koldt vand over ingredienserne, så det lige er dækket i en stor
gryde.

Bring det i kog og skum godt. Tilsæt peberkorn og lidt salt.

Tilsæt porre, persille og laurbærblade og lad det hele småkoge i ca. 3
timer.

Si suppen. Lad den stå til fedtet har samlet sig foroven.

Skum det af og gem det til at jævne sovsen med

Lad suppen koge ind for god varme, uden låg til der er ca. 2 / 3 tilbage.

Nu har du ca. 2 ltr. God stegesky (kødsky) til at lave brun sovs af og kan
nu fremstille brun sovs til enhver lejlighed.

Skyen kan fryses f. eks. i portioner af 4 dl., så har du altid så du kan
servere brun sovs når du får et par gæster. Sovsen kan holde sig 3 - 4
måneder i fryseren.

Fundet på www.brunsovs.dk

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Peter Westh

Dato : 11-07-04 19:32

> [...]

af
> jul? (Formentligt et eller andet fra en gris, men hvad?)

Jeg ville koge fonden på kalv, tykkam, bov, skank el lign. Jeg tror du får
rigelig grisesmag hvis du hælder stegeskyen i sovsen (og det skal du klart
gøre).

Du skal lave en brun fond, det vil sige, at du steger både kød og urter godt
igennem. før du hæder vand på.

> Hvor mange måneder kan jeg gemme fonden (eller bouillon... ved ikke helt
> hvad forskellen er) i fryseren, uden at den tager skade?

I hvert fald tre måneder, sikkert længere. Det afhænger nok bla. af om
fonden er skummet ordentligt - fedtet kan harskne.

/Peter