Helmaske
Fra : Jp J

Dato : 10-07-04 09:42

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer at et OWD certifikat, og skal nu have
slagtet sparegrisen, til ære for grejpusheren.

Men, jeg vil have helmaske, i stedet for en almindelig maske og 2.trin.
Det vil jeg for at få et bedre / bredere ( hader at have skyklapper på )
udsyn, og for at slippe for at skulle ligge og bide i den gummiklods. Jeg
nærer ingen ønsker om intercom etc.

Her er det så, at mine spørgsmål dukker op :
Hvilke fabrikater findes der ?
Hvilke prislejer ligger maskerne i ?
Er der bestemte ting jeg skal være på vagt over for ?
Kort og godt, en generel anbefaling fra de af jer, der har erfaringer her.

Det skal måske nævnes, at mine planer "kun" går ud på at være sommerdykker i
de danske farvande. Indtil videre som OWD ( max. 18m ) men på sigt som AOWD
( 30m )

Pfh. tak

JpJ

Fra : KC

Dato : 10-07-04 14:10

Mine bedste anbefalinger er helt klart. VENT med at bruge penge på en
helmaske til du er MEGET mere erfaren med dykning.
1. De er markant dyrere end almindelige masker til sportsdykning
2. Der er en helt stribe risici du, med din besked erfaring, ikke kan
håndtere endnu.
(3. generel syntes jeg helmasker er en dårlig idé til sportsdykning, men den
diskussion kan vi tage i en anden fremtidig "pind")

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental

Fra : Jp J

Dato : 11-07-04 16:05

> Mine bedste anbefalinger er helt klart. VENT med at bruge penge på en
> helmaske til du er MEGET mere erfaren med dykning.

Aha ....

> 1. De er markant dyrere end almindelige masker til sportsdykning

Det er logisk, det er trods alt både 2.trin og maske.

> 2. Der er en helt stribe risici du, med din besked erfaring, ikke kan
> håndtere endnu.

Såsom ? ( ikke for at virke ubehøvlet, bare nysgerrig/videbegærlig )

> (3. generel syntes jeg helmasker er en dårlig idé til sportsdykning, men
den
> diskussion kan vi tage i en anden fremtidig "pind")

Det betragter jeg som en subjektiv vurdering.
Drejer dykning sig ikke om at få den oplevelse "du" har lyst til ? Jeg har
lyst til at kunne se, alså et bredt synsfelt. Jeg har selv 190°, så det
føles lettere klaustrofobisk med en traditionel maske. Og af
bekvemmelighedshensyn vil jeg gerne være fri at ligge og bide i mundstykket.
Så for mig virker det umiddelbart ideelt med en helmaske. *that's why*

Men, jeg giver dig ret, min erfaring er lig med nul. Det er også derfor jeg
spørger her, i stedet for i en forretning, hvor det langt hen ad vejen
drejer sig om at få noget over disken. Så jeg vil meget gerne høre både din
( og andres ) meninger og erfaringer, enten i denne pind, eller som du selv
er inde på, i en dedikeret.

JpJ.

Fra : Niels

Dato : 11-07-04 17:36

Jp J wrote:

> [...]
> ( og andres ) meninger og erfaringer, enten i denne pind, eller som du selv

Hvis det udelukkende var for udsynets skyld, er det penge lige ud af
vinduet, det med mundstykket kan lige gå an. Men de fleste der bruger
helmaske, gør det for at slippe for brandmænd og kulde.

Men jeg vil tilslutte mig et tidligere svar, få lige ordentlig styr på
dykningen inden du begynder at eksperimentere, du skriver jo selv at du
ingen erfaring har. Dyk et års tid eller mere, og tænk over det igen.

Tænk over at alt efter type:

Det kan være vanskeligere at trykudligne.

Hvis du får lidt vand ind, kan det være svært at få ud igen.

Det kan være svært at få den sat rigtigt på, så den slutter tæt hele
vejen rundt.

Du kan risikere CO2 ophobning, pga. for stort volumen.

Du bør have en almindelig maske med, til en tom for luft situation.

Og hvis du skal skifte til en anden automat en kold vinterdag, skal du
have masken af under vandet. (Det er et helt ubeskriveligt gys det giver)

Dit førstetrin skal være helt på toppen for ikke at fryse om vinteren.
(Ved dykning uden helmaske, begynder man først rigtigt at bruge luft når
man kommer under vandet, hvor temp. som regel er lidt plus.
Helmaskedykkere belaster førstetrinnet et stykke tid på land i minusgrader.)

Det kan være meget svært at kommunikere med makkeren i overfladen, uden
at tage helmasken af, og hvis du tager den af, kan den være meget svær
at tage på igen til fornyet dykning specielt hvis der er lidt søgang.
Eneste muligehed kan være at gå i land eller ombord for at få den på
plads til videre dykning.

Alt efter maske og hættetype kan du risikere at få en masse unødig luft
i hætten

Når eller hvis du investerer, så sørg for at få alle remmene justeret
optimalt. Tag din hætte på og juster så den sidder godt stramt, og øv
dig i at tage tage den på, og få den sat rigtigt. Tag den med i
svømmehallen og prøv at tage den af under vand, på lavt vand. Prøv evt.
også at tage den på under vandet, uden hætte er det ikke så svært, og
det kan faktisk godt lade sig gøre at tømme den under vandet.

Mvh. Niels

Fra : Jp J

Dato : 11-07-04 21:08

Niels, en række gode argumenter, der er til at forholde sig til - tak for
det ( selvom det måske ikke lige var dét jeg gerne ville høre )

Hmm - tilbage til "sutten" og den traditionelle maske så. *øv oz*

Tnx.

JpJ

Fra : Morten Dall

Dato : 12-07-04 18:03

> Hmm - tilbage til "sutten" og den traditionelle maske så. *øv oz*

nu ikke så trist, for at mundre dig lidt op kan jeg da fortælle dig at det
med "sutten" det vander du dig til og efter nogle flere dyk så tænker du
slet ikke over det, (det skal nok lige siges at der er stor forskæld på
mundstykker, kik på de modeller med gane støtte eller dem fra sherwood som
støtter ind på kind tænderne)
http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Tilbeh_r_61.html (næsten i bunden)

og hvad udsyn angår kan du få halv masker med betydlig mere udsyn i end der
er i en hel maske. (kik feks på CRESSI-SUB MATRIX)
http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Cressi_sub_21.html

håber at det hjælper lidt på humøret ))

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Jp J

Dato : 12-07-04 19:47

> http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Tilbeh_r_61.html (næsten i
bunden)

Måske slet ikke så tosset - Det fintænker vi lige lidt over.

> (kik feks på CRESSI-SUB MATRIX)
> http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Cressi_sub_21.html

Jeg brugte Cressi på kurset ( den lille sorte fætter næsten i bunden af
siden )
En af ulemperne ved, i hvertfald den, var vandindtrængen nederst i masken,
jeg fik at vide af vores instruktør, at det skyldtes mit overskæg !?! - Jeg
NÆGTER at høvle det af Men jeg kan godt se du har fat i noget, fsv.
angår udsynet med Matrix'en. Nok værd at overveje.

Tnx.
JpJ.

Fra : Esben Sick

Dato : 12-07-04 21:00

Hej Jp J.

Masken kan ikke være standard. Vi har forskellige ansigtsformer og
forskellig ansigtsbehåring som alle masker ikke kan passe til, så du må
finde en der passer dig.
Prøv forskellige masker i en butik, og køb evt. en med retur garanti. Efter
to andre masker som var extremt følsommer over for hvordan de sad har jeg
fundet en som sidder rigtig godt (Cressi Horizon) og har side vinduer.

Mvh Esben

Fra : Jp J

Dato : 12-07-04 21:20

<snip>
> [...]
> to andre masker som var extremt følsommer over for hvordan de sad har jeg
> fundet en som sidder rigtig godt (Cressi Horizon) og har side vinduer.

Har jeg faktisk luret lidt på

JpJ

Fra : Morten Dall

Dato : 12-07-04 20:40

"Jp J" <jp.jensen@n_o_s_p_a_m.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg brugte Cressi på kurset ( den lille sorte fætter næsten i bunden af
> siden )

jeg går ud fra at du mener Focus masken, den benytter jeg også selv men
efter at have prøvet en Matrix vil jeg skifte når jeg får råd.

> [...]
> jeg fik at vide af vores instruktør, at det skyldtes mit overskæg !?! -

over skæg vil være et problem i nok stort set alle masker.
men der er to løsninger 1. teknik og tilvending 2. vaseline
1. teknik, ved javnligt at puste ud gennem næsen under dykket feks. lidt af
hever udånding sikre du dig at der aldrig er under tryk i masken, nærmer
lidt over tryk, og på den måde kan du dyke med en maske der er ret utæt uden
problemer , så længe utæt heden er i bunden af masken, grunden til jeg
skriver tilvæning er at der på den måde i de fleste masker altid vil ligge
en lille slat vand i næsen, men det vænder man sig til og efter nogle dyk
tænker du slet ikke over at din næse svømmer i salt vand (det er faktisk
sundt at skylde næsen i salt vand

2. vasaline, ved at smøre vasaline i overskæget, kan maskie slutte helt tæt,
og du vil ikke have nogle problemer med vand i masken, ulempen er at der er
lidt noget snask at sidde med i en lille gummibåd i høj sø, det er nu letter
at bare lære at leve med lidt salt vand i næsen end det er at skulle fitte
rundt med den slags.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Jp J

Dato : 12-07-04 21:18

> jeg går ud fra at du mener Focus masken, den benytter jeg også selv men
> efter at have prøvet en Matrix vil jeg skifte når jeg får råd.

Det var "Focus"

> [...]
af
> hever udånding ........ <snip>
>
> 2. vasaline, ved at smøre vasaline i overskæget, kan maskie slutte helt

Den med vaselinen nævnte instruktøren også, og jeg er naturligvis
indforstået med at en maske ( og dens pasform ) er individuel fra person til
person. Jeg løste en stor del af "problemet" ved netop at anvende den form
for teknik du beskriver. Jeg lod simpelthen ca. halvdelen af hver udånding
gå gennem næsen. Det holdt det meste vand ude, men gav til gengæld en del
luft under hætten.

Så jeg tror nok at "die endlösung" bliver en maske, der passer så godt som
muligt, og så ellers vaseline for resten.

JpJ

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-07-04 00:04

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message

> "Jp J" <jp.jensen@n_o_s_p_a_m.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
<snip lidt>
> Jeg
>
> over skæg vil være et problem i nok stort set alle masker.
> men der er to løsninger 1. teknik og tilvending 2. vaseline

Undskyld jeg kommer lidt sent ind her, er lige kommet hjem
fra 14 dage sydpå.

Jeg har dykket med overskæg i 22 år (selvom nogen vil påstå
at det først er begyndt at ligne et overskæg i de sidste 10).

De 2 metoder som Morten anbefaler har deres begrænsninger.
1. Overdreven udånding gennem næsen, kan i visse tilfælde
danne dug på indersiden af masken.
2. Der skal bruges mere vaseline til et dyk, end til en fest hos
havb*sserne.

Den bedste alternativ (efter min subjektive mening) er at trimme
3-4 mm af toppen af overskægget, lige under næsen. Så slutter
masken tæt på det kritiske sted.

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-07-04 12:41

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> danne dug på indersiden af masken.
> 2. Der skal bruges mere vaseline til et dyk, end til en fest hos

Vær opmærksom på at efter de nye nitroxretningslinier kan man ikke mere
bruge vaseline men kun iltkompatibelt fedt i forbindelse med EAN >21 % da
der så er risiko for at der går ild i overskægget

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-07-04 14:23

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
% da
> der så er risiko for at der går ild i overskægget

ROFL

Søren Arnvig

Fra : Jp J

Dato : 26-07-04 20:17

> Vær opmærksom på at efter de nye nitroxretningslinier kan man ikke mere
> bruge vaseline men kun iltkompatibelt fedt i forbindelse med EAN >21 % da
> der så er risiko for at der går ild i overskægget

Ohooooo - dvs, hvis iltmætningen er høj nok, så kan man spare en lygte (
hvertfald for et kort stykke tid )

*gg*

JpJ

Fra : Jp J

Dato : 26-07-04 20:27

> Undskyld jeg kommer lidt sent ind her, er lige kommet hjem
> fra 14 dage sydpå.

Helt okay - jeg for mit vedkomne, tager gerne imod råd fra folk med
erfaring, hellere sent end aldrig
Var det en go' tur ?

> De 2 metoder som Morten anbefaler har deres begrænsninger.
> 1. Overdreven udånding gennem næsen, kan i visse tilfælde
> danne dug på indersiden af masken.

Kan jeg godt forestille mig, uden dog at have oplevet det.

> 2. Der skal bruges mere vaseline til et dyk, end til en fest hos
> havb*sserne.

He-he ...... er det her erfaringen kommer ind

> Den bedste alternativ (efter min subjektive mening) er at trimme
> 3-4 mm af toppen af overskægget, lige under næsen. Så slutter
> masken tæt på det kritiske sted.

Jeg har fundet en anden løsning : Cressi-Sub, Big eyes.
Det, hvad skal vi kalde det..... "bånd" under næsen er ret smalt på den
maske. At den så har et ret godt udsyn i nedadgående retning gør den kun
bedre, mener jeg.

Jeg lånte en ( forud for et køb ) for en lille uge siden, og tog den med på
15m. uden problemer. Så nu er jeg den stolte ejer af sådan en fætter, i klar
silicone og neongule kanter Helt klart den "plovmand" værd, efter min
ringe mening ( og ydmyge erfaring )

JpJ

Fra : Thomas VJ

Dato : 12-07-04 21:45

> [...]
> NÆGTER at høvle det af Men jeg kan godt se du har fat i noget, fsv.
> angår udsynet med Matrix'en. Nok værd at overveje.

Din instruktør har nok ret med hensyn til overskægget.´
Sandsynligvis kommer ingen maske til at sidde helt perfekt på dig så længe
du har overskæg med mindre du enten barberer den øverste ½ cm af overskægget
af under næsen eller bruger vaseline (i skægget).
Med lidt mere erfaring lærer du sikkert at ignorere den smule vand der er i
bunden af masken...

mvh,
--
Thomas

dykkerteori.dk - spar tiden på din ferie - lær teorien hjemmefra.