apropos meget nedbør...
Fra : Dak

Dato : 09-07-04 18:38

Nu hvor det lige har været oversvømmelser rundt omkring i landet så har jeg
følgende spørgsmål:

Hvis man kører henover en STOR vandpyt, hvor langt må vandet så komme op på
motorcyklen? F.eks. en Suzuki GS500E?
Er det op til de to "huller"(Hvad er de huller egentlig til?) foran motoren?
Udstødningsrøret? eller helt op til batteriet/luftfilter?

Dak
Suzuki GS500Ev
"Vigtig viden hvis nu broerne fra amager blev skyllet væk. "

Fra : Jakob D

Dato : 09-07-04 19:04

"Dak" <dak_n@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]

motoren?
> Udstødningsrøret? eller helt op til batteriet/luftfilter?

Prøv det i praksis................

Jakob D

Fra : Ronni Jensen - GSX60~

Dato : 09-07-04 19:08

> [...]

> Dak
> Suzuki GS500Ev
> "Vigtig viden hvis nu broerne fra amager blev skyllet væk. "

Det er sjovt du spørger, for det tænkte jeg jeg nemlig også i lørdags da
jeg var en tur i Helsingør. Det mildest talt pissede ned i lårfede
stråler, og da jeg var ved at flette ud på Strandvejen var der en mega
"vandpyt" som dækkede hele vejen.. Anyway, jeg var jo nødt til at prøve,
så jeg tog chancen.. ned i 1. og så afsted.. vandet stod op til midt på
skinnebenet og ja, den sku' da lige ha' lidt gas for at pløje sig frem,
men det lykkedes da :P

Såe.. den kan fint klare til "hullerne" i hvert fald, og den hostede ikke
engang bagefter..

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : anders majland

Dato : 09-07-04 19:55

> Såe.. den kan fint klare til "hullerne" i hvert fald, og den hostede
> ikke engang bagefter..

Sålænge den ikke får vand i luftfilteret kan den nok klare det meste -
men det er ikke det smarteste at dyppe en glohed luftkølet motor i vand.
Ikke sikkert den bliver ved med at være tæt efter sådan en omgang ...

(Minder mig om engang i Aalborg hvor jeg ikke var helt vågen da jeg
cyklede ned i en tunnel (ved nykredit og auc) Der var godt nok noget
vand, men det havde det også våret i nogle andre tunneler på vejen), men
den her var lidt dybere. Jeg fik vand i nefa lygten på styret af min
mountainbike - men jeg kom igennem uden at stå af - men jeg var så våd
at jeg ligesågodt kunne have svømmet - Måske jeg burde have opdaget hvor
lavt der egenligt var fra vandet til loftet ...)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : S.G

Dato : 09-07-04 20:32

> [...]
> at jeg ligesågodt kunne have svømmet - Måske jeg burde have opdaget hvor
> lavt der egenligt var fra vandet til loftet ...)

tsk tsk.. fulde folk og cykler :D

Fra : Armand

Dato : 10-07-04 16:37

Ronni Jensen - GSX600F <jackass_udendette@fail.dk> skrev i en

> [...]
> så jeg tog chancen.. ned i 1. og så afsted.. vandet stod op til midt på
> skinnebenet og ja, den sku' da lige ha' lidt gas for at pløje sig frem,

Privat Off-road, såvel som militært, ses sjældent meget dybere - Som du selv
har mærket stiger modstanden vildt Ligesom der vil hurtigt vil opstå en form
for opdrift - Skal man f.eks. krydse vandstrømme gøres dét af samme grund i
en 45° vinkel nedstrøms, for at reducere vandhastighedens indvirkning på
opdriften!
Altsammen sammenholdet med at vægten for i-vand-nedsænket-jern falder med
omkring 15% og alu det dobbelte, hvorimod dækkene ligefrem vil forsøge at
flyde ovenpå!

--
Armand.
(der egentlig bare burde afvente at Off-rødderne blander sig når de kommer

Fra : Armand

Dato : 10-07-04 17:10

Dak <dak_n@FJERNhotmail.com> skrev i en
> [...]
motoren?
> Udstødningsrøret? eller helt op til batteriet/luftfilter?

Off-roaderne har ingen respekt i den retning; men for en daglig-brugs
motorcykel, som ikke er konserveret og efterfølgende heller ikke bliver
gennemgået for indtrængende vand, vil jeg anbefale ikke at neddyppe noget
punkt på elkredsløbet, hvilket i praksis vil sige motoren!

I militæret finder man det upraktisk at udstødningens ende er "neddykket" i
tilfælde at motoren går i stå (og muligvis "suger baglæns" hvis kompression
tvinger krumtappen en anelse baglæns idet motoren stopper (under daglig
drift kan man på samme måde opleve at høre at starterfriløbet lige får et
kick af samme bevægelse ved motor-"stall'ning"!)

Selvom det er fristende at skille sig ud fra trafikken i dén henseende vil
jég ikke anbefale at køre dybere end komforten (á våde fødder) opfordrer
til.
Der er jo også den kendsgerning at du ikke kan se vejbanens beskaffenhed og
derfor kan snuble i en uforudset forhindring (det er vel ikke umuligt at
kloak-dæksler ligefrem spules af, af bagtrykket fra styrtfloden - Jeg husker
ihvertfald visse dæksler i nærheden af stranden blive sikret med tværstænger
efter nogle tordenskyller i min barndom!), og ½meter vand er ikke lige
stedet at lægge sin motorcykel fra sig :-|

--
Armand

Fra : Rittig

Dato : 13-07-04 14:12

Armand wrote:

> motoren?

> Off-roaderne har ingen respekt i den retning;

Sludder, det har vi skam STOR respekt for! Du vil meget sjældent se en
off-rod køre i vand der når ret meget højere op end til sædekanten, uden
at han samtidig begynder at se stresset ud.

> [...]
> gennemgået for indtrængende vand, vil jeg anbefale ikke at neddyppe noget
> punkt på elkredsløbet, hvilket i praksis vil sige motoren!

For en gadecykel der ikke (som off-roaderne) jævnligt tjekkes grundigt
efter, vil jeg sætte grænsen ved hjul-leje højde, tror jeg. Jeg har kørt
utrolig meget i vand (havde nogle underlige kammerater i en periode), og
hjullejers (og alle andre lejers) levetid går altså lidt ned, hvis de er
neddykkede i vand i længere tid af gangen. En pyt på 10-20 meter gør ingen
skade, men 15min's køretur under vand gør en forskel. Jeg har ved flere
lejligheder kørt ude til "måge-øen" lidt nord for Skagens Gren, jeg har
kørt Nibe Bredning rundt, gennem et utal af åer og vandløb, og der er
nogle forhold man skal være opmærksom på:
1. Der er forskel på vand. Noget af det er saltvand, og det skal man være
meget omhyggelig med at få fjernet fra sin motorcykel igen, det skal ikke
bare have lov at tørre. Mine fælge har som regel holdt til det, men mine
DID alu fælge på Hondaen tærede totalt op på kun et par år, ligesom mit
stel tærede op indefra så det til sidst knækkede, men jeg har også kørt
_meget_ i saltvand og på strand.
2. Du kan sjældent se det der er under vandoverfladen. Det kan give nogle
sjove overraskelser. I Enduro-løb er det yndet at lægge sporet gennem et
vandløb med bund af store glatte sten, så kan tilskuerne more sig med at
se kørerne lave noget der ligner ballet-dans gennem skidtet I en
forladt (og oversvømmet) fabrikshal fandt vi engang ud af at der i
betongulvet var nogle "grøfter"/render" til maskiner eller sådan noget. Du
skulle have set hans ansigtsudtryk, da han kom kørende på det plane
betongulv (troede han) og cyklen så pludselig dykkede en ekstra halv
meter! Jeg var knapt færdig med at grine af, da jeg selv dykkede i en
rende. Ved Rubjerg Knude kostede det mig dog en motorcykel, jeg og
gutterne troede vi kune køre rundt om Knuden selvom det var højvande. Det
kan man ikke. Så består bunden nemlig af store mega-glatte lerblokke. Pas
også på å-udløb, fx på kysten. Det er ikke ALTID at bunden er fast,
ligesom det betaler sig at kigge grundigt på åen inden du kører i. Der
hvor den er smallest er typisk også der hvor den er dybest og har mest
strøm. Det er bedre at køre over hvor den er bred.
3. Det kan være svært at komme op igen. Det er hylesjovt at køre i en å,
men det KAN være at det eneste sted brinken er lav nok til at du kan komme
op igen, er der hvor du kørte ned.
4. Selv hvis du rengør cyklen ordentligt bagefter, og jævnligt tjekker den
for slid og defekter, så er det en dårlig ide at lade vandet komme op i
luftfilterkassen (for så bliver det suget ind i motoren, og så er ballet
hurtigt forbi). Armand nævner at det helst ikke skal over
udstødnings-højde, og det er relevant for dig på en GS500E (eller også
skal du bare holde motoren igang). På cykler med høj lydpotte er det
ligemeget (off-roadere og Ducati 916 type potter). Og der er også forskel
på luftfilterkasser, på nogle cykler sidder karburatorens indtag i toppen
af luftfilterkassen, og der er overløb i bunden, og så kan den klare en
del vand før det bliver kritisk, men på fx Hondas XL og XR modeller skal
man passe på. Dels sidder karburator-studserne i bunden af luftfiltret,
dels er motorudluftningen lidt uheldigt ført ned under motoren (XR) eller
lavet gennem et filter til bunden af luftfilterkassen (XL), så den kan
suge vand med ind.

> Selvom det er fristende at skille sig ud fra trafikken i dén henseende vil
> jég ikke anbefale at køre dybere end komforten (á våde fødder) opfordrer
> til.

Jow, pjat, tag sguda en dukkert! Det er sjovt og for det meste ganske
ufarligt. Det bliver alligevel i super-slow-tempo, for kommer der lidt
fart på, bliver du lynhurtigt MEGET våd.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 13-07-04 21:29

Rittig <Rittig@jubiipost.dk> skrev i en news:cd0n23$rk$1@abbeden.bunk.cc...

> [...]
> dels er motorudluftningen lidt uheldigt ført ned under motoren (XR) eller
> lavet gennem et filter til bunden af luftfilterkassen (XL), så den kan

Jeg husker at de gamle Leopard kampvogne er i stand til såkaldt
"dybdevadning" - D.v.s. at der ovenpå tårn-lugen monteres et flere meter
langt
rør af samme diameter hvorigennem også motoren skal trække vejret - Hvis
røret skulle hænde at blive oversvømmet eller knække af, reagerer et system
ved øjeblikkeligt at blæse nogle ballonner/membraner op så de blokerer
motorens
indsugnings-kanaler og derved forhindrer motoren i at druknes af vand.
Fidusen er at efter senere bjergning er en tømning/punktering af disse det
eneste
arbejde der skal til for at få motoren(!) igang igen!
Man kan måske ligefrem tale om at det er nogle værre amatør-Offroadere at i
kører på hvis de ikke på samme måde er udlagt til seriøs dybdevadning!

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 14-07-04 21:20

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>langt
>rør af samme diameter hvorigennem også motoren skal trække vejret

Og samme formål tjener de "snorkler" der ses på nogle Land Rovere og
lignende. Se evt. http://www.safari4x4.com.au/docs/product.htm

--
Kåre