Er der noget marked for dette.
Fra : BT

Dato : 09-07-04 11:05

Hejsa..

Jeg sad lige og legede med ide'en om at starte op som selvstændigt.
Men der er jo ikke noget ved at starte noget op, hvis der i forvejen findes
en del som kan tilbyde dette produkt som jeg har i tankerne..
Men for at gøre det så'en lidt kort, så går min ide ud på at lave tekniske
tegninger for andre virksomheder. Har erfaring og udstyret.
Men spørgmålet er bare..
Findes der nogen der gør det i forvejen. Hvis ja. Er de så i forvejen i
overtal.
Hvordan er den bedste måde at komme i kontakt med evntuelle kunder. Banke på
deres dør eller sende dem et brev, hvor man gør opmærksom på sit produkt..

Håber der er nogen som kan give mig et par råd med på vejen..

/Brian Toft

Fra : Johan Christiansen

Dato : 09-07-04 13:55

BT wrote:

> [...]
> deres dør eller sende dem et brev, hvor man gør opmærksom på sit produkt..

Det er nogle gode spørgsmål, jeg vil anbefale dig at tage et kig på
www.tegnebordet.dk. Her sidder der alt lige fra begyndere til
professionelle tegnere. Siden har et godt forum, hvor du kan stille
disse spørgsmål - Jeg er sikker på at de kan give nogle gode svar.

--
HazarT Consult v. Johan Christiansen
Sigrid Undsets Vej 284A, 9220 Aalborg Ø

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-07-04 14:05

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nogle gode spørgsmål, jeg vil anbefale dig at tage et kig på
> www.tegnebordet.dk.

Det har ikke meget med tekniske tegninger at gøre

Fra : BT

Dato : 09-07-04 14:14

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse

> Det har ikke meget med tekniske tegninger at gøre

Det vil jeg nu også sige. Men tak for linket alligevel

/BT

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-04 08:03

På ejendommeligvis fremsatte BT følgende påstand:

> [...]

> sit produkt..
> Håber der er nogen som kan give mig et par råd med på vejen..

Allerførst gælder det jo om at finde ud af, om der er er marked, og
hvilke kunder du vil henvende dig til.

Hvem har brug for tekniske tegninger? Det har virksomheder, som
producerer og udvikler.

Og så er spørgsmålet, om de ikke har deres egne tegnere og ingeniører.
Teknisk tegning er i dag en integreret del af udviklingsprocessen og
den efterfølgende salgsfase, og der er særdeles tætte bånd mellem
tegningen og så produktionen. Her tænkes især på CAD/CAM og CNC
styrede makiner, som alle moderne produktionsanlæg er i dag.

Jeg tvivler på, at der fremstilles produkter i dag, som der
efterfølgende skal udførers tegninger til. Det er i hvert fald
minimalt. Desuden er teknisk tegning i dag meget avanceret. Der er
både 2D og 3D tegninger, 3D animationer, fotorealistiske billeder
osv, og man skal som ekstern tegner kunne tilbyde hele denne form for
visualisering, hvis man vil henvende sig til producenter, som ikke har
egne tegnere. Ellers går de bare til en leverandør, som kan levere det
hele. Alt andet er for besværligt.

De virksomheder, som ikke selv producerer, men som blot forhandler
produkter, får sandsynligvis den dokumentation, de har brug for ved
producenten.

Når man tænker på, hvor specialiceret og højteknologisk al produktion
er blevet i dag, så vil jeg tvivle på, at der er et marked for
nyetablerede freelancetegnere. Så skal du i hvert fald finde en ganske
special niche, og det bliver hårdt at starte op uden referencer, og
det er en absolut betingelse, at du kan levere alle de omtalte former
for tegning og visualisering, og at du har en *indgående* erfaring med
alle aspekter og den CAD software, der anvendes.

Samtidig er det nok også værd at bemærke, at uddannelsen "teknisk
tegner" og den beslægtede "teknisk assistent" forlængst er afskaffet.
Det er naturligvis en konsekvens af den teknologiske udvikling.

Hvor mange arbejdsløse teknisktegnere er der? Det kan bl.a. bruges som
en indikation af behovet.

Claus

Fra : BT

Dato : 10-07-04 23:48

> [...]
> tegningen og så produktionen. Her tænkes især på CAD/CAM og CNC
> styrede makiner, som alle moderne produktionsanlæg er i dag.

Jeg ved der findes virksomheder, som ikke har deres tekninske dokumenter
100% iorden.
Min erfaring siger mig at det hovedsagligt er virksomheder indenfor
træindustrien, med under 50 ansatte. De selv samme virksomheder har bla.
invisteret i CNC uden at tænke på CAD/CAM.

> [...]
> visualisering, hvis man vil henvende sig til producenter, som ikke har
> egne tegnere. Ellers går de bare til en leverandør, som kan levere det

Det som jeg nu havde i tankerne var udelukkende teginger der bruges i
produktioenen.
Der findes jo mindre virksomheder, som ikke priotere det med tegnigner så
højt. Og dem som de så har, skulle jo gerne rettes til, hvis der sker
ændringer.

> De virksomheder, som ikke selv producerer, men som blot forhandler
> produkter, får sandsynligvis den dokumentation, de har brug for ved
> producenten.

Helt Enig

> Hvor mange arbejdsløse teknisktegnere er der? Det kan bl.a. bruges som
> en indikation af behovet.

Ja. Ok. Det har jeg så ikke lige styr på. Men det kan jo sige noget om hvor
stor behovet er. Eller rettere sagt, hvor lille et behov..

Takker mange gange for svaret

/Brian

Fra : ole holte

Dato : 10-07-04 18:52

"BT" <et@eller.andet> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men for at gøre det så'en lidt kort, så går min ide ud på at lave tekniske
> tegninger for andre virksomheder. Har erfaring og udstyret.

Du skal være klar over at du har dyb TAVSHEDSPLIGT for dem du arbejder med, tænk hvis du
huggede deres idé og solgte til konkurrenten !
Det svarer til at INGEN får lov til at komme ind i Nationalbanken og kikke lidt på
seddelmaskinerne og nuppe en seddel

Fra : BT

Dato : 10-07-04 23:48

"ole holte" <ole@holte.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> huggede deres idé og solgte til konkurrenten !
> Det svarer til at INGEN får lov til at komme ind i Nationalbanken og kikke

Jo jo.. Det er jo soleklart..

/BRian