Problem med indlæg, evt. min reader?
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 23:15

Hej!

Ofte ser jeg underlige tegn i en emnelinie. Den kan starte normalt og
senere gå over i volapyk eller omvendt.

Se her:
http://tuxx.dk/filer/screen.jpg
http://tuxx.dk/filer/screen2.jpg

Hvad kan det skyldes?

Jeg bruger Pan 0.14.2 under Mandrake 9.2 / Fluxbox-devel.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-07-04 23:27

Martin Johansen [6000] skrev:

>Hvad kan det skyldes?

Muligvis fordi Tommy Bernholm ikke har sat sin OE rigtigt op, så
den medsender information om anvendt tegnsæt og så kan din
newsreader ikke finde ud af det.
--
Knud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 23:41

On Fri, 09 Jul 2004 00:26:53 +0200, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Muligvis fordi Tommy Bernholm ikke har sat sin OE rigtigt op, så den
> medsender information om anvendt tegnsæt og så kan din newsreader ikke
> finde ud af det.

Kan jeg generalisere omkring det? Altså alle indlæg som ser sådan ud
skyldes en forkert opsat reader fra afsenders side?

Jeg ser det tit og næsten altid er det OE-folk...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-07-04 23:44

Martin Johansen [6000] skrev:

>Kan jeg generalisere omkring det? Altså alle indlæg som ser sådan ud
>skyldes en forkert opsat reader fra afsenders side?

Du kan jo prøve at kigge i headeren på de pågældende indlæg og se
om tegnsæt er angivet eller ej.
--
Knud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-04 23:46

On Fri, 09 Jul 2004 00:44:28 +0200, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Du kan jo prøve at kigge i headeren på de pågældende indlæg og se om
> tegnsæt er angivet eller ej.

Du siger noget.

Det vil jeg holde lidt øje med

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 00:22

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Du kan jo prøve at kigge i headeren på de pågældende indlæg og se om
> tegnsæt er angivet eller ej.

Næh... i alle indlæg i viste tråd:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-07-04 01:14

Martin Johansen [6000] skrev:

Nu medsendte du jo ikke message-id og de første par stykker, jeg
fandt på google.groups med Tommy Bernholm viste, at der blev
brugt OE uden tegnsætangivelse.

Det havde givet et merre korrekt svar, hvis du havde postet et
par message-ids.
--
Knud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 11:20

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nu medsendte du jo ikke message-id og de første par stykker, jeg fandt
> på google.groups med Tommy Bernholm viste, at der blev brugt OE uden
> tegnsætangivelse.

Bare underligt at min reader viser at der netop er brugt charset.

> Det havde givet et merre korrekt svar, hvis du havde postet et par
> message-ids.

Jeg kan desværre ikke bruge msg-ids i min reader så derfor sendte jeg
ingen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 09-07-04 14:18

Hej Martin Johansen [6000], du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Jeg kan desværre ikke bruge msg-ids i min reader så derfor sendte jeg
> ingen.

Det bør den heller ikke kunne.
Men du kan formentlig bruge news-URL'er - fx til dit kl. 12.20-indlæg:

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 16:55

Rudi Stegen skrev:

> Det bør den heller ikke kunne.
> Men du kan formentlig bruge news-URL'er - fx til dit kl. 12.20-indlæg:

Desværre det kan jeg heller ikke. "News is not a registered protocol"
siger Firefox.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-07-04 23:49

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> skrev i en meddelelse

> Ofte ser jeg underlige tegn i en emnelinie. Den kan starte normalt og
> senere gå over i volapyk eller omvendt.

Jeg er overbevist om at dette news:cckhkv$1lig$1@news.cybercity.dk har samme
fejl
og dette charset="iso-8859-15"er så vidt jeg kan se problemet

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 08-07-04 23:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kan jeg generalisere omkring det? Altså alle indlæg som ser sådan ud
> skyldes en forkert opsat reader fra afsenders side?

Jeg er ikke tegnsætsekspert, men jeg tror det skyldes der er 8 bit tegn
i emnelinien. Og derfor er det faktisk ikke en fejl, men helt efter
standarden så vidt jeg ved.

> Jeg ser det tit og næsten altid er det OE-folk...

Nu er det ikke OE, men dog et MS produkt den pågældende bruger:

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 00:19

Carl Drud skrev:

> Jeg er ikke tegnsætsekspert, men jeg tror det skyldes der er 8 bit tegn i
> emnelinien. Og derfor er det faktisk ikke en fejl, men helt efter
> standarden så vidt jeg ved.

Hmm.

> Nu er det ikke OE, men dog et MS produkt den pågældende bruger:

Korrekt men tit og ofte.

Hvad det så end er? Har aldrig hørt om det før..

Fra : Carl Drud

Dato : 09-07-04 00:38

Martin Johansen [6000] wrote:

> Korrekt men tit og ofte.

Man kan "bashe" OE for meget, men som sagt hvis den laver subjects på
den måde, mener jeg som sagt det er helt efter foreskrifterne. Faktisk
mener jeg at det er denne her RFC der beskriver det:

http://www.faqs.org/rfcs/rfc2047.html

> Hvad det så end er? Har aldrig hørt om det før..

Det er vist et program til Apple.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 00:52

Carl Drud skrev:

> Man kan "bashe" OE for meget,

DET kan man

> men som sagt hvis den laver subjects på den
> måde, mener jeg som sagt det er helt efter foreskrifterne. Faktisk mener
> jeg at det er denne her RFC der beskriver det:

"Problemet" er at alle indlæg i den tråd er sendt i 8bit men kun indlæg
fra ham der har startet tråden ser sådan ud.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-07-04 02:56

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ofte ser jeg underlige tegn i en emnelinie. Den kan starte
> normalt og senere gå over i volapyk eller omvendt.

> [...]

Det må være din newsreader, som ikke kan finde ud af at afkode
det, for selv Xnews kan finde ud af det og det siger vist ikke
så lidt.

<news:BD0B7D52.3654A%bernholmnospam@nospamadslhome.dk> har både
tegnsætsangivelse i header og body, så vidt jeg kan se og det
skal der vel også være, når der er brugt tegn som æ, ø eller å.
Hele den tråd afkodes fint her i Xnews (udenom diverse hjælpe-
programmer).

Denne her emnelinie bliver derimod til noget vrøvl(*) i Xnews,
men ikke i OE: <newsr9msdlgx0t93wa@pc-06.projekt-contra.net>.

(*) Subject: =?iso-8859-15?Q?St=F8jsvag_k=F8ler_til_Socket_604_=28Xeo?= =?iso-8859-15?Q?n=29?=

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 11:21

Thomas G. Madsen skrev:

> Det må være din newsreader, som ikke kan finde ud af at afkode det, for
> selv Xnews kan finde ud af det og det siger vist ikke så lidt.

Hmm det kan være min reader er sart, defekt eller bare meget striks med
indlæg.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-07-04 18:19

Carl Drud skrev:

> Dialog klarer den uden problemer.

Det gør Xnews også, hvis MorVer hjælper.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-07-04 15:39

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår din pointe her.. Der
> skal da netop tilføjes et Re: ved svar...

Ikke to gange. Din newsreader smækker tilsyneladende et ekstra Re:
på, så der står 'Re: Re: Problem med indlæg, evt. min reader?' i
stedet for 'Re: Problem med indlæg, evt. min reader?'.

Både i <news:pan.2004.07.10.10.18.21.922118@website.invalid> og:
i <news:pan.2004.07.11.14.17.00.622284@website.invalid>, har den
gjort det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-04 20:39

Thomas G. Madsen skrev:

> Ikke to gange. Din newsreader smækker tilsyneladende et ekstra Re: på,
> så der står 'Re: Re: Problem med indlæg, evt. min reader?' i stedet for
> 'Re: Problem med indlæg, evt. min reader?'.

Hvis du lægger mærke til det så smækker den kun et på - se tråden
længere oppe.

Det er pga. emnelinien som er fucked op efter Peder kom med en post - mit
reader kan ikke lide hans indlæg - fatter ikke lige hvorfor.

> Både i <news:pan.2004.07.10.10.18.21.922118@website.invalid> og: i
> <news:pan.2004.07.11.14.17.00.622284@website.invalid>, har den gjort det.

Se mit link i mit svar til Carl - jeg ser kun et Re: da emnelinien er helt
fucket op.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-07-04 22:21

Jesper Harder skrev:

> Emnelinjen i det indlæg er forkert

Okay. Så har man altså bare nogle programmer, som kan tyde det,
selvom det er forkert. Det er jeg egentlig glad for, for det
er irriterende med alle de vrøvle-emnelinier man ville se, hvis
man ikke havde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Carl Drud

Dato : 09-07-04 17:21

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Nu medsendte du jo ikke message-id og de første par stykker, jeg
> fandt på google.groups med Tommy Bernholm viste, at der blev
> brugt OE uden tegnsætangivelse.

Udfra Martins screenshot fandt jeg denne her:

http://groups.google.dk/groups?selm=BD0B7D52.3654A%25bernholmnospam%40nospamadslhome.dk&output=gplain

Det er ikke OE og der er angivet tegnsæt.

Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 09-07-04 17:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hmm det kan være min reader er sart, defekt eller bare meget striks med
> indlæg.

Det ser bare ud til at OE kan håndtere det bedre end Pan kan

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 19:40

Carl Drud skrev:

> Det ser bare ud til at OE kan håndtere det bedre end Pan kan

Eller også er det med OE som det er med IE - den decoder uanset hvor
slamagtigt en side er kodet

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-07-04 21:07

Martin Johansen [6000] skrev:

> Eller også er det med OE som det er med IE - den decoder uanset
> hvor slamagtigt en side er kodet

OE laver vel bare et gæt, ud fra indlæggets tegnsætheader, alterna-
tivt ud fra den læsende brugers lokale opsætning.

Jeg synes det er fint at programmer gør sit bedste for at vise indhold,
fremfor at knække sammen over den mindste lille fejl.

Det ovennævnte viser vel at OE efterlever robusthedsprincippet [1] bedre
end Pan?

[1] fra RFC 793: http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc793.html

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-04 11:18

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

> OE laver vel bare et gæt, ud fra indlæggets tegnsætheader, alterna-
> tivt ud fra den læsende brugers lokale opsætning.

Tror jeg også.

> Jeg synes det er fint at programmer gør sit bedste for at vise indhold,
> fremfor at knække sammen over den mindste lille fejl.

Hmm det gør også at folk (som med websider) ikke gider gøre en indsats
for at det skal overholde standarder.

> Det ovennævnte viser vel at OE efterlever robusthedsprincippet [1] bedre
> end Pan?

Tjo det skal jeg ikke afvise.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-07-04 13:56

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hmm det gør også at folk (som med websider) ikke gider gøre en indsats
> for at det skal overholde standarder.

På samme måde som din news-klient ikke kan finde ud af emnelinier. OE
klippede fint det ekstra "Re: " fra, som din Pan åbenbart tilføjer ved
svar.

Jeg er enig i at man skal gøre sit bedste for at overholde standarder.

--
Ah, the beauty of OSS. Hundreds of volunteers worldwide volunteering
their time inventing and implementing new, exciting ways for software to

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-04 15:17

Fra : Carl Drud

Dato : 09-07-04 17:33

Fra : Carl Drud

Dato : 09-07-04 17:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> "Problemet" er at alle indlæg i den tråd er sendt i 8bit men kun indlæg
> fra ham der har startet tråden ser sådan ud.

Som sagt, tror jeg at det er helt efter bogen. I min reader afkodes det
fint.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-04 19:39

Carl Drud skrev:

> Som sagt, tror jeg at det er helt efter bogen. I min reader afkodes det
> fint.

Hmm Fair nok

Fra : Carl Drud

Dato : 11-07-04 15:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår din pointe her.. Der skal da
> netop tilføjes et Re: ved svar...

Men to er ikke nødvendigt.

http://home19.inet.tele.dk/carl/extrare.png

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-07-04 20:38

Carl Drud skrev:

> Men to er ikke nødvendigt.
>
> http://home19.inet.tele.dk/carl/extrare.png

Se her:

http://tuxx.dk/filer/news.jpg

Det må derfor I ser 2 og jeg kun ser et - emnelinien er fucked total op.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-07-04 20:55

Hej Carl Drud, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Men to er ikke nødvendigt.

Nej.

FUT dk.snak.off-topic (bare for en sikkerheds skyld)
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carl Drud

Dato : 11-07-04 21:11

Rudi Stegen wrote:

> Nej.

Jeg skulle lige have KorrNews rettet til

Multiple "Re:"s: Re^2,Re^3,Re^4

> FUT dk.snak.off-topic (bare for en sikkerheds skyld)

Men du glemte den

Carl

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-07-04 17:06

> Men du glemte den

O.k., 1-1

FUT dk.snak.off-topic
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carl Drud

Dato : 11-07-04 21:16

Martin Johansen [6000] wrote:

> Se mit link i mit svar til Carl - jeg ser kun et Re: da emnelinien er helt
> fucket op.

Jeg ved ikke hvorfor, men Peders indlæg ser emnelinien sådan ud:

Subject: =?iso-8859-1?Q?Re:_Problem_med_indl=E6g=2C_evt._min_reader=3F?=

Som i dit svar kommer til at se sådan ud:

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-07-04 22:28

Carl Drud skrev:

> [...]
>
> Som i dit svar kommer til at se sådan ud:
>
> Subject: Re:
> =?iso-8859-1?Q?Re:_Problem_med_indl=E6g=2C_evt._min_reader=3F?=

Også her.

Det ser ud som om MS-Ento-et-eller-andet er fejl på den jvnf. indlæg
højere oppe.

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-07-04 21:56

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> tegnsætsangivelse i header og body, så vidt jeg kan se og det
> skal der vel også være, når der er brugt tegn som æ, ø eller å.

Subject: St=?ISO-8859-1?B?+Gpk5g==?=mpning af et Shuttle SB61G2

Det er en overtrædelse af følgende krav i RFC 2047:

Ordinary ASCII text and 'encoded-word's may appear together in the
same header field. However, an 'encoded-word' that appears in a
header field defined as '*text' MUST be separated from any adjacent
'encoded-word' or 'text' by 'linear-white-space'.

Bemærk at "=?ISO-...=?=" ikke er adskilt fra den omkringliggende tekst
vha. blanktegn.

Vi sender lige Microsoft-Entourage over i skammekrogen for at læse på
lektien, RFC 2047.

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>