?? Køb af bil til både erhvervs og privatk~
Fra : [8830]plis

Dato : 08-07-04 15:26

Hejsa til alle i gruppen

Jeg har en lille virksomhed som heldigvis begynder at give overskud...og
ville gerne have brændt dette overskud af på en bil - men hvordan gør jeg
for at få så meget ud af mine penge som muligt??

Hvis vi som eksempel siger at jeg har 200.000.- stående på kontoen efter
momsen er indbetalt til T&S.

Nogen der vil hjælpe med svar?? ....Be´om

Gerne svar på mail: lisberg@cas.dk
Bedste hilsner

Peder Lisberg
WebAdvice
Hjemmesider til små og store virksomheder i CMS!
Hvorfor lade andre gøre hvad du kan gøre selv....det koster jo ingenting!

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-07-04 16:46

[8830]plis wrote:

> Jeg har en lille virksomhed som heldigvis begynder at give overskud...og
> ville gerne have brændt dette overskud af på en bil

Det kan du ikke umiddelbart. Bilen er et aktiv, som skal afskrives.
Derfor "forsvinder" dit overskud ikke selv om du placerer pengene i en bil.

Derfor skal du først afsætte penge til at betale skat! Derefter køber
du en varebil på gule plader. Du skal betale fuld moms, men kan til
gengæld trække momsen fra på alle driftsudgifter.
Det kan være en fordel at købe brugt, hvor bilen er billigere, men
reparationsudgifterne måske lidt højere. Specielt hvis du kan finde en
"momsfri" varebil - altså en bil, hvor den tidligere ejer har brugt den
blandet og derfor betalt momsen.

Hvis du en dag skal sælge bilen, er køber ofte ligeglad med, at du
har betalt moms, og derfor er momsen "tabt"! Det kan være en ekstra
grund til ikke at købe alt for dyrt.

Du skal lige være opmærksom på, at du skal betale en tillægsafgift på
ca. 2.500 kr årligt for at bruge bilen delvist privat.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : [8830]plis

Dato : 08-07-04 16:53

> Derfor skal du først afsætte penge til at betale skat! Derefter køber
> du en varebil på gule plader. Du skal betale fuld moms, men kan til
> gengæld trække momsen fra på alle driftsudgifter.

Nu må jeg jo så her lige huske at gøre opmærksom på at bilen skal kunne
rumme 4 personer...og der for er en varebil altså IKKE en option.

Men jeg takker for dit fyldestgørende svar

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-07-04 20:28

[8830]plis wrote:

> Nu må jeg jo så her lige huske at gøre opmærksom på at bilen skal kunne
> rumme 4 personer...og der for er en varebil altså IKKE en option.

Klem jer sammen på forsædet i en stor varebil!

Hvor meget regner du med at køre h.h.v. privat og erhvervsmæssigt?

Fra : [8830]plis

Dato : 08-07-04 23:04

> Klem jer sammen på forsædet i en stor varebil!

Ja det ku du li...*SS*

> Hvor meget regner du med at køre h.h.v. privat og erhvervsmæssigt?
Som situationen er nu...vil det være 70% privat og det resterende
firmamæssigt - det skulle gerne ændre sig til det modsatte med
tiden....forhåbentlig

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-04 08:37

På ejendommeligvis fremsatte [8830]plis følgende påstand:

> [...]
> Som situationen er nu...vil det være 70% privat og det resterende
> firmamæssigt - det skulle gerne ændre sig til det modsatte med

Hvis du kører privat i bilen, så kan du ikke modregne købsmomsen.
(med mindre reglerne er blevet ændret)

Claus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-07-04 08:54

[8830]plis wrote:

> Som situationen er nu...vil det være 70% privat og det resterende
> firmamæssigt - det skulle gerne ændre sig til det modsatte med
> tiden....forhåbentlig

Så skal der regnes noget mere. Du kan overveje at købe bilen til
firmaet og blive beskattet af fri bil (så skal bilen være dyr) eller
købe den privat og få kørselsgodtgørelse - eller købe den blandet.
Vi er derude, hvor en revisor ikke vil være en skidt ting...

Men du kan f.eks. starte med at læse
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200366

Fra : [8830]plis

Dato : 10-07-04 17:15

Jeg takker for svar...og er på køb af bil til firma og privatbrug, blevet
MEGET klogere

Bedste hilsner

Peder Lisberg