|
| Pudsning, rengøring af MC Fra : SRS |
Dato : 08-07-04 12:45 |
|
Hej
Hvordan pudser, regører i jeres MC'er efter dette herlige vejr?
Specielt tænker jeg på tanken og cromen, som jo ikke så gerne skulle blive
mat. Men også andre motordele, samt diverse kroge.
Nymand
| |
Ronni Jensen (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 08-07-04 13:00 |
|
"SRS" <SRS_Fjern_mig@os-FJERN-MIG.dk> wrote in
news:40ed33a0$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> Hej
>
> Hvordan pudser, regører i jeres MC'er efter dette herlige vejr?
>
> Specielt tænker jeg på tanken og cromen, som jo ikke så gerne skulle
> blive mat. Men også andre motordele, samt diverse kroge.
>
> Nymand
>
Jeg plejer bare at tage en spand vand og proppe lidt flydende håndsæbe i,
og så vaske med en forholdsvis blød "vaske-vinduer-børste".
Til de lidt sejere dele.. fælge, skiver, bagsvinger (foruden petroleum),
bruger jeg intet mindre end en stiv opvaskebørste - den ka' ta' sager :D
Og derpå bliver den bare sprayed med lunkent vand og kald mig perniffen
eller ej, men så får den altså lige en polere-tur med vaskeskind også, så
den ser ud som ny :D
(ja det var så den sædvanlige 1 times beskæftigelse lørdag middag)
Og ja.. så kan man jo næsten ikke lade være med at lufte den en tur
ovenpå den omgang :)
/Ronni
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Armand (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-07-04 15:06 |
|
Ronni Jensen <jackass@fail_udendette.dk> skrev i en
news:Xns95208E5765D89jackassfaildk@212.242.40.196...
>
> ....derpå bliver den bare sprayed med lunkent vand og kald mig perniffen
> eller ej, men så får den altså lige en polere-tur med vaskeskind også, så
> den ser ud som ny :D
Er der noget jég ellers ikke skal gøre mig klog på, så er det vask&puds; men
en slutskylning med vand tilsat afspændingsmiddel sparer én for turen med
vaskeskindet!
Afvaskning i regn er forøvrigt den biodynamiske metode af samme virkning
--
Armand.
| |
Anja-Niklas (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Anja-Niklas |
Dato : 08-07-04 14:27 |
|
"SRS" <SRS_Fjern_mig@os-FJERN-MIG.dk> skrev i en meddelelse
news:40ed33a0$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvordan pudser, regører i jeres MC'er efter dette herlige vejr?
>
> Specielt tænker jeg på tanken og cromen, som jo ikke så gerne skulle blive
> mat. Men også andre motordele, samt diverse kroge.
>
> Nymand
>
>
Hej Nymand
jeg starter altid med at skylle det løstsiddende af med en blød stråle fra
haveslangen derefter får den en tur med varmt vand med meget opvaskemiddel
i, det er udemærket til af affedte. på store tilgængelige overflader bruger
jeg en stor og meget blød svamp, og til de små kroge en opvaskebørste af den
bløde slags. når så det hele er blevet gnubbe, skyller jeg af med lunkent
vand til opvaskemaskine afspændingsmiddel, det mindsker kalkstriber. til
slut tørrer jeg af med bomuldsklude og vupti !!!! Hvis det hele skal
holde lidt længere giver jeg hele cyklen en gang autovoks også kromen. På
udsatte steder som kromfælge og stel omkring kæden bruger jeg WD40 det gør
det lættere næste gang der vaskes. Til slut et lille tip. de steder hvor der
er mat maling får silikone spray det giver nyt glans og det holder faktisk
længe også på varme steder. brug aldrig autosol på krom, det ridser og
der vil kome rust. god tur!!
Venlig hilsen
niklas
vn800
| |
Ukendt (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-07-04 16:12 |
|
Anja-Niklas skrev den 08-07-2004 15:26:
>...brug aldrig autosol på krom, det ridser og der vil kome rust...<
Hvad er bedst at bruge til krom ?
vh Jast
--
Traveller, there are no paths. Paths are made by walking
| |
Anja-Niklas (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Anja-Niklas |
Dato : 08-07-04 18:58 |
|
"Jast" <~0~> skrev i en meddelelse
news:40ed63f7$0$23875$14726298@news.sunsite.dk...
> Anja-Niklas skrev den 08-07-2004 15:26:
>
> >...brug aldrig autosol på krom, det ridser og der vil kome rust...<
>
> Hvad er bedst at bruge til krom ?
>
> vh Jast
>
>
>
> --
> Traveller, there are no paths. Paths are made by walking
Hvis kromen er uden rust eller bobler, bruger jeg bare vand/sæbe og tørrer
efter med bomuldsklude. Hvis skaden er sket og der er en smule rust, kan en
ren klud og WD40 eller lig. gøre underværker. Med hensyn til krom og
autosol har jeg kun dårlige og dyre erfaringer.
jeg har også ladet mig fortælle at almindelig lampeolie skulle være lige så
godt som WD40 men jeg har aldrig prøvet. hvad siger i til det? Der kunne jo
spares en del $.
| |
Richard (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 08-07-04 19:27 |
|
Jast wrote:
>> ...brug aldrig autosol på krom, det ridser og der vil kome rust...<
>
> Hvad er bedst at bruge til krom ?
Netop igår prøvede jeg et engelsk pudsemiddel, der hedder Autoglym.
Minder om Autosol, men er mere pastagtigt / mere cremet og helt uden
Autosols grove korn, der ridser chromen så fælt. Virkelig flot resultat
på chrom og forrygende på bar alu - det pudser hurtigt til højglans og
efterlader tilsyneladende en hinde på overfladen.
Men jeg finder kun danske hits til Autoglyms lakprodukter - kender nogen
til en dansk forhandler af pudsecremen?
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
Richard (09-07-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 09-07-04 16:19 |
|
Richard wrote:
> Men jeg finder kun danske hits til Autoglyms lakprodukter - kender nogen
> til en dansk forhandler af pudsecremen?
FYI: Det viser sig, at LakGruppen i Odense, der importerer Autoglym's
lakprodukter, også hjemtager metal- og lakplejeprodukterne i beskedent
omfang. De har ingen forhandlere, men tilbyder at sende produkterne til
private mod forudbetaling.
Autoglym Metal Polish, 75gram tube, koster 65,- kr.
Autoglym Instant (Bike) Show Shine, 450 ml sprayflaske, 86,50
Priserne er eksl. moms, "men inkl porto, når man blot skriver det på
indbetalingen via netbank", som de siger.
På eBay UK koster Metal Polish'en £3.75 så det ender nok i samme
prisleje med porto derfra ved indkøb af enkeltstyk. Oplagt artikel til
fællesindkøb...
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
| |
mordup (21-03-2006)
| Kommentar Fra : mordup |
Dato : 21-03-06 15:06 |
|
Hej www.garagekit.dk er en ny hjemmeside som forhandler alle Autoglyms
produkter
| |
Tony Lorentzen (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Tony Lorentzen |
Dato : 08-07-04 17:28 |
|
Anja-Niklas wrote:
> brug aldrig
> autosol på krom, det ridser og der vil kome rust. god tur!!
Pjat - men lad være med at gøre det for ofte, lad være med at trykke for
hårdt, afvask området først og brug en ren (!) klud. Prøv evt. selv først på
et "gemt" sted - såsom undersiden af udstødningen hvor man ikke kigge så
ofte - og tjek selv resultatet.
--
Tony
Fazer 1000
| |
TH (08-07-2004)
| Kommentar Fra : TH |
Dato : 08-07-04 20:42 |
|
> Hej Nymand
>
> jeg starter altid med at skylle det løstsiddende af med en blød stråle fra
> haveslangen derefter får den en tur med varmt vand med meget opvaskemiddel
> i, det er udemærket til af affedte. på store tilgængelige overflader
bruger
> jeg en stor og meget blød svamp, og til de små kroge en opvaskebørste af
den
> bløde slags. når så det hele er blevet gnubbe, skyller jeg af med lunkent
> vand til opvaskemaskine afspændingsmiddel, det mindsker kalkstriber. til
> slut tørrer jeg af med bomuldsklude og vupti !!!! Hvis det hele skal
> holde lidt længere giver jeg hele cyklen en gang autovoks også kromen. På
> udsatte steder som kromfælge og stel omkring kæden bruger jeg WD40 det gør
> det lættere næste gang der vaskes. Til slut et lille tip. de steder hvor
der
> er mat maling får silikone spray det giver nyt glans og det holder faktisk
> længe også på varme steder. brug aldrig autosol på krom, det ridser og
> der vil kome rust. god tur!!
>
> Venlig hilsen
>
> niklas
> vn800
>
For at undgå kalkpletter kan man alternativt skylle motorcyklen med regnvand
efter vasken. En regnvandstønde koster kun 75 kr., så det er mit hidtil
billigste mc-udstyrs-indkøb
VH Tim.
K1200RS.
| |
Knud Dam (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 08-07-04 21:35 |
|
"TH" <spamblocked@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cck81h$13jk$1@news.cybercity.dk...
> For at undgå kalkpletter kan man alternativt skylle motorcyklen med
regnvand
> efter vasken. En regnvandstønde koster kun 75 kr., så det er mit hidtil
> billigste mc-udstyrs-indkøb
>
> VH Tim.
> K1200RS.
>
Eller man kan blæse den tør, hvis man har adgang til en kompressor.
Mvh
KD
| |
stefan jørgensen (08-07-2004)
| Kommentar Fra : stefan jørgensen |
Dato : 08-07-04 17:26 |
|
Jeg plejer at gøre det når jeg har vakset motorcyklen nogenlunde pæn og ren
så bruger jeg det middel der hedder Plexus, det renser de værste myg og
andet skidt væk og efterlader lakken i en pæn og glat overflade.
Stefan
RF600R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=308
"SRS" <SRS_Fjern_mig@os-FJERN-MIG.dk> skrev i en meddelelse
news:40ed33a0$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvordan pudser, regører i jeres MC'er efter dette herlige vejr?
>
> Specielt tænker jeg på tanken og cromen, som jo ikke så gerne skulle blive
> mat. Men også andre motordele, samt diverse kroge.
>
> Nymand
>
>
| |
Steen Egeberg (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Steen Egeberg |
Dato : 08-07-04 19:20 |
|
> Hvordan pudser, regører i jeres MC'er efter dette herlige vejr?
>
> Specielt tænker jeg på tanken og cromen, som jo ikke så gerne skulle blive
> mat. Men også andre motordele, samt diverse kroge.
>
> Nymand
>
>
jeg bruger det samme som til bilen - Vask med rigeligt vand og en lille
smule opvaskemiddel (ikke med salmiakholdige midler som Ajax), skylning og
tørring og derefter Alaska Lakforsegler (voks) til lak og krom (minus
udstødning der vel er rustfri og blot rengøres) et par gange om året og
silikone til plast- og gummislanger/ledninger (minus dæk, håndtag og sæde,
de vil blive glatte !) .. ser ud som ny i årevis, en ulempe ved
lakforsegleren er at overfladen bliver så blank at det kan være vanskeligt
at klæbe noget på.
Kæden er et kapitel for sig, som er blevet drøftet her tit.
--
Steen Egeberg
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Arne Lorenzen (08-07-2004)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 08-07-04 20:22 |
| | |
Psypher (09-07-2004)
| Kommentar Fra : Psypher |
Dato : 09-07-04 12:48 |
| | |
Psypher (09-07-2004)
| Kommentar Fra : Psypher |
Dato : 09-07-04 12:56 |
| | |
Armand (10-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-07-04 17:04 |
|
Steen Egeberg <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en
news:40ed906b$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> jeg bruger det samme som til bilen - Vask med rigeligt vand og en lille
> smule opvaskemiddel (ikke med salmiakholdige midler som Ajax),
Det er klogt at holde salmiak og transparente plastprodukter adskilt; men
opvaskemiddel er affedtende og derfor hård mod et givent vokslag og bør
derfor også undgåes!
Brug altid shampoo til køretøjsvask, det har den ekstra virkning at det
skummer hvorved en spandfuld shampo-vand vil kunne transportere mere skidt
væk (á skum-laviner hen over lakken) end sulfo-vandet!
En af mine allerførste arbejdsgivere udtalte at "sulfo gav striber" (på hans
folkevognsrugbrød) og dén konstantering kan måske henføres til manglende
"bortledningsskum"
:-/
--
Armand.
| |
|
|