Fratrække momsen.
Fra : Sanne Bülow

Dato : 07-07-04 21:21

Hej Gruppe

Jeg har prøvet at søge på google efter svar på mit spørgsmål, men har ikke
umiddelbart kunne finde noget, så jeg håber i kan hjælpe.

En ven og jeg overvejer at starte en virksomhed sammen, det drejer sig om
salg af grafisk design, spørgsmålet er nu om det ville være en fordel at
blive momsregistreret.

Jeg er klar over der er en beløbsgrænse, og spørgsmålet er jo selvfølgelig
om det på et tidspunkt kan betale sig at blive momsregistreret.

Vores kommende kunder vil jo nok primært være virksomheder, så der betyder
det vil ikke noget om vi er momsregistreret?

Ville vi kunne trække momsen fra på f.eks. krævet software, PC,
kontorinventar?

Som udgangspunkt ville vi jo arbejde hjemmefra indtil vi forhåbentlig engang
har nok arbejde til at kunne leve af det, men vil vores virksomhed indtil da
blive betragtet som hobby virksomhed?
Den ene af os har fast arbejde ved siden af, kan det betyde noget?
Den anden er på kontanthjælp, kan det få betydning for kontanthjælpen (altså
udover en reduktion alt efter indtjening)?

Jeg syntes tit jeg hører om almindelige mennesker der bliver
momsregistreret, for så f.eks. at benytte sig af diverse tilbud kun til
virksomheder (f.eks dagrofa, er det ikke sådan det hedder?) og evt trække
momsen fra andre ting som man umiddelbart ikke kan se skulle have noget med
virksomheden at gøre... Et eksempel en veninde startede en virksomhed med
salg af PCer, købte nogle enkelte pcer som hun solgte videre til venner, og
beholdte noget til sig selv, som hun ikke betalte moms af, det kan da ikke
være lovligt?

--
Knus
Sanne

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-07-04 21:47

Sanne Bülow wrote:

> Vores kommende kunder vil jo nok primært være virksomheder, så der betyder
> det vil ikke noget om vi er momsregistreret?

Økonomisk betyder det ikke noget for virksomheden (hvis I altså kun
sælger jeres arbejde og ikke videresælger noget fra andre). Men det kan
virke lidt mere seriøst, og kunden behøver ikke i samme grad være bange
for at hænge på jeres skattebetaling.

> Ville vi kunne trække momsen fra på f.eks. krævet software, PC,
> kontorinventar?

Hvis I ville have købt det alligevel privat (eller hvis Told*Skat
mener, at I ville have gjort det...), kan I ikke trække det fra.
Er det uden tvivl kun til brug i virksomheden, kan I godt trække det
fra (og så vil det være en fordel med moms-registreringen).

> Den anden er på kontanthjælp, kan det få betydning for kontanthjælpen (altså
> udover en reduktion alt efter indtjening)?

Snak med kommunen først - der er vist lidt forskellige tolkninger.

Ikke som du beskriver det her.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ulrich Valera

Dato : 07-07-04 23:27

"Sanne Bülow" <sans@abso.adsl.dk> wrote in message
> [...]
> salg af grafisk design, spørgsmålet er nu om det ville være en fordel at

I bør være fast beluttet på, at drive en seriøs virksomhed og en sådan vil
meget snart sælge for over de 50000 kr, der i dag er den nedre grænse for
momspligt.
Selv om man holder sig under de 50000, er der alligevel fuld bogførings- og
regnskabspligt, så regnskabsarbejdet er det samme.

> Vores kommende kunder vil jo nok primært være virksomheder, så der betyder
> det vil ikke noget om vi er momsregistreret?

Korrekt.

> Ville vi kunne trække momsen fra på f.eks. krævet software, PC,
> kontorinventar?

Ja, husk at få en korrekt faktura på købene. Boner er ikke nok.

> [...]
da
> blive betragtet som hobby virksomhed?
> Den ene af os har fast arbejde ved siden af, kan det betyde noget?

Det er ok, men undgå at ligne et par halve lønmodtagere. "If You are small,
think big"
Kom snarest i luften med noget, der ligner noget.

> Den anden er på kontanthjælp, kan det få betydning for kontanthjælpen
(altså
> udover en reduktion alt efter indtjening)?

Ja, vedkommende skal sikre sig skriftligt grønt lys for at være med i
virksomheden. Sagsbehandlere vil ofte anmode om en udskrift af
kvartalsregnskaberne.

> [...]
og
> beholdte noget til sig selv, som hun ikke betalte moms af, det kan da ikke

Igen: Man skal være seriøs og ikke blive momsregistreret for noget small
plat, men fordi man vil noget med det!

Held og Lykke!
--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-04 08:28

På ejendommeligvis fremsatte Sanne Bülow følgende påstand:

> [...]
> Vores kommende kunder vil jo nok primært være virksomheder, så der
> betyder det vil ikke noget om vi er momsregistreret?

Jo, absolut. Der er ganske givet firmaer, der ikke vil acceptere en
regning, som ikke indeholder moms. Så I kan lige så godt blive
registrerede med det samme, hvis I mener, at I kan få kunder nok. Hvis
I alligevel vælger at starte op uden at være momsregistrerede, så er
grænsen for det I må omsætte kr. 50.000

Husk, at det er omsætning og ikke overskud....

Men hvordan det hænger sammen med, at I er nødsaget til at etablere et
I/S, det tør jeg ikke svare på. Jeg ved faktisk ikke, om det
overhovedet er muligt. Hvis I skal være to om firmaet, så er I jo
nødsaget til at køre det som et interessens selskab. Det kan du læse
mere om i tråden længere nede: "revision af I/S....." fra den 6/7.

> Ville vi kunne trække momsen fra på f.eks. krævet software, PC,
> kontorinventar?

Ja, I kan modregne al den moms, der er relevant for virksomhedens
drift og etablering.

> Som udgangspunkt ville vi jo arbejde hjemmefra indtil vi
forhåbentlig
> engang har nok arbejde til at kunne leve af det, men vil vores
> virksomhed indtil da blive betragtet som hobby virksomhed?

Det kommer an på, hvor meget over/underskud virksomheden har.
Hobbyvirksomhed er et begreb skattevæsnet har fundet på i forbindelse
med folk, der gentagende år har skattemæssigt underskud. Der kan
skattevæsnet så sige, at det bliver aldrig en rentabel virksomhed, så
det er at betragte som hobbyvirksomhed, og dermed er der intet
skattefradrag for eventuelt underskud. Men sjovt nok skal man stadig
betale skat af et overskud

Jeg mener, at skattevæsnet normalt vil acceptere underskud de første
tre år, men derefter begynder de at kigge selskabet i krogene.

Men det kommer også an på branchen, f.eks. vil de være ekstra
opmærksomme på fotografer, fordi det ofte har været anvendt, at
amatørfotografer starter firma for at kunne afskrive deres fotoudstyr,
altså modregne skatteunderskuddet i den indtægt, de har fra deres
rigtige arbejde.

> Den ene af os har fast arbejde ved siden af, kan det betyde noget?

Nej. Det er for så vidt underordnet.

> Den anden er på kontanthjælp, kan det få betydning for
kontanthjælpen
> (altså udover en reduktion alt efter indtjening)?

Ja, det kan slet ikke lade sig gøre at modtage kontanthjælp, når man
er momsregistret eller driver uregistreret virksomhed. Det er i strid
med Lov om aktiv socialpolitik. Bl.a. siger loven, at man for at få
kontanthjælp skal være til rådighed for arbejdsmarkedet, det er man
ikke, når man har egen virksomhed.

Men din ven har en anden mulighed. Paragraf 65 i lov om aktiv
socialpolitik åbner mulighed for, at der kan ydes tilskud til
etablering af egen virksomhed. Men det er *meget* , læs igen, meget
svært at få igennem, og det er bl.a. et krav, at man er fundet
revalideringsberettiget. Dernæst kigges der på ansøgerens evner og
forudsætninger for at drive egen virksomhed.

> [...]
hun
> ikke betalte moms af, det kan da ikke være lovligt?

Sikkert ikke, og det er bare lige til der kommer en revision, så har
han eller hun et forklaringsproblem. Før eller senere klapper fælden.
Se bare hvor effektive Told & Skat er i forbindelse med pizzeriaer og
kiosker.

Claus