En giftsnog ved vejen
Fra : MartiN

Dato : 05-05-01 22:19

Erik Dalgas skrev, (d.05.05.01; kl.21.32)
"Kjelleman er da velkommen til at tale på gruppens vegne, men må
selvfølgelig som Erik Larsen, være klar over at langt fra alle i
gruppen, kan identificere sig med hans syn på sagen."

For eliten ser jeg ingen problemer heri: Argumentet er glat som en ål.
Men for et fjols, der ikke kender sin plads -hvordan mon det er at
blive mødt med en spærreild af dogmatiske besværgelser?

Dersom vi endnu er på talefod, finder jeg det passende at foreholde
sagkundskaben flg. anmodning -som en given chance til at demonstrere
hvoraf sand oplysning udspringer:

ref. Ole Madsen, (d.01.05.01; kl.15.32)
"Jeg skal til at studere skabelsesberetningen, men kan I ikke lige
give mig alle de forskellige måder at fortolke den på,"..

Naturligvis ikke sådan at forstå, jeg venter en udførlig redegørelse.
Hvem ved, hvad Ole har modtaget pr. e-mail fra Dan -ja, der kan være
helt andre grunde til at springe over den varme grød... Måske findes
der i Toraen et rimeligt udvalg af tolkningsmuligheder. En anden ville
nok satse på lidt hjælp fra oven.

Skulle dén udfordring af gode grunde være uden appel til et
bibelstærkt forum som dette, ligger nok et par stykker på lur. Selv
placerer jeg en fra videnskabelig side kraftig fortrængning af det
sproglige billede -som et samlende medium for folkesjælen- i
fareklasse A. Men har bl.a. haft mine kvaler med følgende udsagn:

"Dan dømmer sit folk så godt som nogen Israels stamme. Dan blive en
slange ved vejen, en giftsnog ved stien, der bider hesten i hælen, så
rytteren styrter bagover. -På din frelse bier jeg, Herre!" (1.Mos;
kap.49, v.16-18.) Omend tydningen af en liden metaforisk passage som
ovenstående skulle kræve, hvad nogen kalder forhøjet årvågenhed, så
ville det glæde mig at få et hæderligt bud herpå...

For nu at afdæmpe sværhedsgraden lidt -og være på den sikre side, hvor
vi nu engang har det bedst- kunne man vel anføre den her sufi-historie
om en mand, som til hest kom ridende forbi en karl, der lå på en mark
og sov med munden på vid gab: Det værste var, at en slange havde
fattet interesse for hvad eventuelt måtte gemme sig sådan et hul og
tilmed var på vej ned i snorketræets indre...

Nu var gode råd vel dyre. Men rytteren var ej sen til at komme af
hesten og få greb om halen på krybet, hvorefter han med foden plantet
på karlen trak til, så denne vågnede med et sæt og fór op: "Hvad
bilder den bavian sig ind!"
--

Mvh, Martin. -:)

Fra : Erik Dalgas

Dato : 06-05-01 01:14

erik.dalgas@mail.dk
MartiN <paw@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3af46da3.18919758@News.tele.dk...
> [...]
> Men for et fjols, der ikke kender sin plads -hvordan mon det er at
> blive mødt med en spærreild af dogmatiske besværgelser?

Døm nu ikke dig selv for hårdt MartiN. Dette liberale og rummelige forum
har det med at slå ned på uskyldige, der blot ytrede sig "forkert" og gjorde
det på "upassende" sted. Som et lyn fra en klar himmel kan angrebet komme,
så vogt dig !

> [...]
> ovenstående skulle kræve, hvad nogen kalder forhøjet årvågenhed, så
> ville det glæde mig at få et hæderligt bud herpå...

[Kort]

Dan skal dømme sit folk (sin stamme). Baggrunden er at Dan jo er ældste søn
af Bilha, Rakels trælkvinde (1mos.30,1-6.) Jakob ligestiller Dan, med de af
sine brødre, som er givet ham ved sine ægte hustruer, Leah og Rakel. Et
hurtigt tjek viser at både jødiske og kristne forfattere ser passagen om -
slangen ved vejen - som en forudsigelse (profeti) af Dommeren Samson, som jo
udsprang af Dan`s stamme (Dom.13) Og som dømte og hævnede sit folk i en
perriode på ca. tyve år. Udfra samme tolkning, er Dan (Samson) symboliseret
ved slangen, som i Bibelen gives flere forskellige betydninger. Her peges
der klart på den frelsende betydning, som kommer til udtryk i (4Mos.21,9) og
(Joh.3,14).

Dette burde lede dig på sporet..............

Erik Dalgas

Fra : MartiN

Dato : 07-05-01 22:32

On Sun, 6 May 2001 02:14:23 +0200, "Erik Dalgas"
<erik.dalgas@mail.dk> wrote:

>"Som et lyn fra en klar himmel kan angrebet komme, så vogt dig !"

Kære Erik: Tak for de trøstens ord...

Selv hører een jo heller ikke til de mest spagfærdige, så man har det
med at få sin sag for. Blot er jeg af den formening at der må skæres
igennem, hvor ærtehalmen i dén grad hober sig op -hvilket forkommer
noget ubehageligt. Men værre var det vel, om øregangen skulle blive
uigenkaldelig tilstoppet.

>"1mos.30,1-6;.. Dom.13;.. 4Mos.21,9;.. Joh.3,14.
> Dette burde lede dig på sporet."..

Og tak for disse ledetråde!

Ja, for en henv. eft. Jakobs ord til Dan -Sl.119- kaster jo ikke meget
af sig hvad nøjere betydning angår. Men bl.a. gøremål -eftertrykkelig
at fordøje beretningen om Samson tager jo sin tid... Endnu et studium
i Herrens uransalige veje. Hans tjenere spoleres næppe af overdreven
beskyttelse, hvad Samsons kvindetække og filistrenes torturering af
samme bekræfter: Målet helliger midlet.

Det korte af det lange: Navnet 'Dan, ordspil med 'Ret... Iøvrigt kan
jeg ikke finde anvendelse for en henv. eft. Johs.3,4 til /Visd.16,5/
idet min bibel må skønnes at mangle nogle sider. Ihvertfald rummer
indholdsfortegnelsen intet spor af //skriftet.

Men ellers giver det ganske pænt mening, hvordan du end kan holde rede
på de mange mulige forbindelser. Og jeg, som i min enfoldighed havde
vejret noget i retning af en længere tidsramme, får nok lægge den gåde
i udbakken!

Da jeg for resten under læsning af Kor.10,10 stødte på begrebet
"Ødelæggeren" opstod en association til Shiva i den hinduistiske
gudeverden; men ved opslag i *ordforklaringen trådte "Dødsengelen"
eller måske snarere "Modstanderen" frem på lystavlen. Og så kunne man
grunde lidt over et livssyn, der til rollelisten føjer Den værdige
Modstander...

Samme *sted nævnes den græske mytologis hovedgud Zeus under en uskøn
betegnelse som
"ødelæggelsens vederstyggelighed!" Ja, nu kan det vel synes at gå op i
rædselshistorier
alt sammen. Dog egner et syn på dén side af sagen sig vel til at
bringe menigmands problemer med Treenigheden for dagen og sætte
skikkelsen til Messias i relief.

En græker ved navn Aesop anslog lignende strenge på fabelagtig vis
under den eng. titel, "We get the rulers we deserve." Antagelig vil en
fordanskning af sagnet berøve det lidt af charmen... Perhaps you will
find a slight coherence to the original tale. Therefore, freely
quoting a penguin-book:

"Idle conversation and ceaseless argumentation took place in a fair
little pond. The frogs -being finally tired of having noone to govern
them- made a request for some kind of King, sending a deputation to
Zeus himself...

He sized up the lot and saw how simple they were. So first of all he
just dropped a block of wood in the pond! Of course -being frightened
by the the mighty splash- they immidiately dived to the bottom. Then,
since the trunk stayed quite still, they came to the surface. At last
it seemed to them so familiar, they jumped up and squatted on it...

But shortly after this event -thinking it undignified to be ruled by
such an indolent object, they approached Zeus again and asked him for
a change to the more significant kind of a leadership. This one, they
said, was too easy going! Now, loosing his patience with such
querulous creatures, he brought down a water snake on their quarter,
which devoured as many of them as it could catch."

--

Mvh, Martin. -:)