Suppe
Fra : Allan Møller

Dato : 07-07-04 17:43

Har i nogen gode opskrifter på løgsuppe og tomatsuppe ?
Har prøvet et par stykker men de bliver knap så gode som jeg kunne tænke
mig.

Mvh. Allan

Fra : My

Dato : 07-07-04 19:28

Her er min opskrift på tomatsuppe. Synes selv der er lækker, og så er den
nem og hurtig at lave.

Tomat suppe

2 ds. hakkede tomater
½ l. vand
1 løg
2 bouillion terninger
2 dl. piskefløde
2 dl. sødmælk
salt og peber
1 fed hvidløg
1 tsk. tørret timian
olie

1. Hak løget fint og steg det i olie
2. Hæld tomater i og derefter vandet - lad det koge i 25 min
3. Suppen blendes og kommes tilbage i gryden
4. Tilsæt fløde, mælk, boillionterninger, presset hvidløg, timian og smag
til med salt og peber

* server evt. med revet ost på toppen, nudler eller kødboller
- og flutes.

MY

Fra : ASKF

Dato : 08-07-04 01:13

My ytrede sig i <40ec40a3$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>til med salt og peber
>
> * server evt. med revet ost på toppen, nudler eller kødboller

Prøv med 1 ds. tomater og 4-5 friske tomater (de friske tomater
blanceres selvfølgelig først, så skindet nemt kan fjernes). Det vil give
suppen den lidt mere friske og let syrlig smag, som dåsetomater normalt
mangler.

Når der alligevel skal benyttes en liter vand, så hvorfor ikke lave det
til en boullion og skippe de grumme terninger? Den boullion man laver
kunne fint være med hvidløg og selleri[1], så man ikke behøver tilsætte
det senere...

[1] Der hører da lidt selleri til en tomatsuppe, da selleri og oregano
jo som bekendt kæmper om at være tomatens bedste ven
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : My

Dato : 08-07-04 13:11

Ja, det lyder ikke tosset det du kommer med der. Det vil jeg prøve næste
gang.

MY

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-07-04 22:52

> [...]
>
> [1] Der hører da lidt selleri til en tomatsuppe, da selleri og oregano
> jo som bekendt kæmper om at være tomatens bedste ven

Min tomatsuppe er lavet på fiskevand. Især hvis man har fået kogt hornfisk, men
også fra kogt rødspætte.
Fisken koges som man plejer med de krydderier der skal bruges dertil.
Tilsæt så lidt timian og løg (hvis ikke løg blev brugt ved fiskekogningen).
Fiskevand fra torsk smager ikke af meget og fra laks kan det blive lidt tungt.
Juster evt. smagen med citronsaft/eddike.
mvh
Jørgen

Fra : mcloud

Dato : 07-07-04 20:18

Hej Allan
Her er 2 link på ihvertfald gode supper der er gennemprøvede
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=119
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=75

mvh mclud