|
| CBR 1000 Startmotor problemer Fra : TBH |
Dato : 06-07-04 23:22 |
|
Hej gruppe
Jeg har problemer med min CBR 1000 fra 1992. Den kan uden problemer løbes
igang, men når den skal startes med elstarteren er det som motoren ikke kan
trækkes hurtig nok rundt. Har selvfølgelig nyt batteri og prøvet med
startkabler fra bilen. Har prøvet med anden startmotor som bliver det samme.
Lader også til at startkoblingen tager fint ved som den skal, når man
afprøver den med starteren afmonteret. Kan startkobling evt. være i stykker
alligevel selv om motoren drejer, men bare ikke hurtig nok.
Når maskinen kører har den periodisk banken (rå lyd) ved lave omdrejninger,
men ellers kører den fint og ved højere omdrejninger er der ingen problemer.
Jeg tænkte om der evt. kan være noget med ventiler eller lignende der
betyder at motoren er sværere at trække rundt for starteren.
Mvh Tommy
| |
Armand (11-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-07-04 09:35 |
|
TBH <tbh@tunet.dk> skrev i en news:ccf8br$fk2$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg har problemer med min CBR 1000 fra 1992. Den kan uden problemer løbes
> igang, men når den skal startes med elstarteren er det som motoren ikke
kan
> trækkes hurtig nok rundt. Har selvfølgelig nyt batteri og prøvet med
> startkabler fra bilen. Har prøvet med anden startmotor som bliver det
samme.
> Lader også til at startkoblingen tager fint ved som den skal, når man
> afprøver den med starteren afmonteret. Kan startkobling evt. være i
stykker
> alligevel selv om motoren drejer, men bare ikke hurtig nok.
> Når maskinen kører har den periodisk banken (rå lyd) ved lave
omdrejninger,
> men ellers kører den fint og ved højere omdrejninger er der ingen
problemer.
> Jeg tænkte om der evt. kan være noget med ventiler eller lignende der
> betyder at motoren er sværere at trække rundt for starteren.
Hvis jeg skal skære heelt ind til benet, så vil en lejeskade (á bankeriet?)
gøre motoren sværere at trække for startmotoren.
Lidt voldsomt nok; men hvis ikke at det er starteren der er blevet tung at
trække p.g.a. mgl. smøring, ligesom jeg også har set indtrængende fedt ved
kullene som hæmmende for starterens funktion!
Hvis du liige kunne slippe til at låne en anden starter ville du blive meget
klogere på sagen!
--
Armand.
| |
TBH (11-07-2004)
| Kommentar Fra : TBH |
Dato : 11-07-04 23:15 |
|
Tak for svaret.
Jeg har efterhånden læst rigtig meget om startproblemer og fundet ud af at
det åbenbart er generelt problem for mange motorcykler med den måde
starterkoblingen er lavet på.
Jeg har prøvet med anden startmotor og motoren lyder på nøjagtig samme måde
når man prøver at starte den.
Det mærkelige er at når den først er blevet skubbet igang og blevet lidt
varm holder bankeriet op og den går utrolig fin i motoren.
Man kan så efterfølgende starte den alene på flad vej med et lille skub, men
når elstarteren bruges er det samme problem som når den er kold. Den kan
ikke trække motoren hurtig nok rundt til at den vil starte.
Jeg ved ikke om en startkobling når den bliver slidt opføre sig som en
almindelig kobling og ligesom glider lidt. Det er jo nogle metalruller der
går mod andet metal, så jeg mener enten virker den og tager ved eller også
tager den ikke ved og starteren kører bare frit rundt ligesom på den FZR
1000 jeg havde hvor startkoblingen ikke altid tog ved, men når først den tog
ved startede den med det samme.
Jeg håber jo stadig på at finde problemet et andet end ved startkoblingen,
da det jo indebære at motoren skal ud af cyklen og skilles ad.
Tommy
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ccr06n$1dmb$2@news.cybercity.dk...
>
> TBH <tbh@tunet.dk> skrev i en news:ccf8br$fk2$1@news.net.uni-c.dk...
> > Hej gruppe
> >
> > Jeg har problemer med min CBR 1000 fra 1992. Den kan uden problemer
løbes
> > igang, men når den skal startes med elstarteren er det som motoren ikke
> kan
> > trækkes hurtig nok rundt. Har selvfølgelig nyt batteri og prøvet med
> > startkabler fra bilen. Har prøvet med anden startmotor som bliver det
> samme.
> > Lader også til at startkoblingen tager fint ved som den skal, når man
> > afprøver den med starteren afmonteret. Kan startkobling evt. være i
> stykker
> > alligevel selv om motoren drejer, men bare ikke hurtig nok.
> > Når maskinen kører har den periodisk banken (rå lyd) ved lave
> omdrejninger,
> > men ellers kører den fint og ved højere omdrejninger er der ingen
> problemer.
> > Jeg tænkte om der evt. kan være noget med ventiler eller lignende der
> > betyder at motoren er sværere at trække rundt for starteren.
>
> Hvis jeg skal skære heelt ind til benet, så vil en lejeskade (á
bankeriet?)
> gøre motoren sværere at trække for startmotoren.
> Lidt voldsomt nok; men hvis ikke at det er starteren der er blevet tung at
> trække p.g.a. mgl. smøring, ligesom jeg også har set indtrængende fedt ved
> kullene som hæmmende for starterens funktion!
>
> Hvis du liige kunne slippe til at låne en anden starter ville du blive
meget
> klogere på sagen!
>
> --
> Armand.
>
>
| |
Armand (12-07-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-07-04 03:40 |
|
TBH <tbh@tunet.dk> skrev i en news:ccse5g$714$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Jeg har efterhånden læst rigtig meget om startproblemer og fundet ud af at
> det åbenbart er generelt problem for mange motorcykler med den måde
> starterkoblingen er lavet på.
Dét drejer sig fortrinsvis om startere der "drejer igennem" uden at
friløbsmekanismen får fat. Dit problem er nærmere modsat - At der er for
stor modstand!
> Jeg ved ikke om en startkobling når den bliver slidt opføre sig som en
> almindelig kobling og ligesom glider lidt. Det er jo nogle metalruller der
> går mod andet metal, så jeg mener enten virker den og tager ved eller også
> tager den ikke ved og starteren kører bare frit rundt ligesom på den FZR
> 1000 jeg havde hvor startkoblingen ikke altid tog ved, men når først den
tog
> ved startede den med det samme.
Jo, netop!
> Jeg har prøvet med anden startmotor og motoren lyder på nøjagtig samme
måde
> når man prøver at starte den.
> Jeg håber jo stadig på at finde problemet et andet end ved startkoblingen,
> da det jo indebære at motoren skal ud af cyklen og skilles ad.
Jeg er næsten sikker på at der er noget grueligt ivejen med motoren, så du
slipper sikkert ikke for at skille den ad uanset :-/
--
Armand
| |
|
|