/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
olie
Fra : Kasper Simonsen


Dato : 06-07-04 22:01

Hej,

Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
Heldigvis var jeg i nærheden af en tank, så jeg skyndte mig at købe en liter
som jeg smed i hullet. Da jeg kom hjem, kom jeg til at tænke på om det mon
var for meget olie. Så frem med manualen og kigge hvordan man kan se
hvormeget der skal på. Nu ser det ud til at der er kommer lidt for på, står
lidt over max tegnet, skal jeg tage lidt af igen, og hvordan gør man det?

Da jeg lige har fået mc, ved jeg ikke så meget om hvordan sådan en motor
virker, finder der nogle "lær din mc at kende"-kurser, som fortælle lidt om
vedligeholdelse eller er det bare igang med manualen?

mvh
Kasper



 
 
Hekto (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-07-04 22:09

Kasper Simonsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
> Heldigvis var jeg i nærheden af en tank, så jeg skyndte mig at købe en liter
> som jeg smed i hullet. Da jeg kom hjem, kom jeg til at tænke på om det mon
> var for meget olie. Så frem med manualen og kigge hvordan man kan se
> hvormeget der skal på. Nu ser det ud til at der er kommer lidt for på, står
> lidt over max tegnet, skal jeg tage lidt af igen, og hvordan gør man det?
>
> Da jeg lige har fået mc, ved jeg ikke så meget om hvordan sådan en motor
> virker, finder der nogle "lær din mc at kende"-kurser, som fortælle lidt om
> vedligeholdelse eller er det bare igang med manualen?
>

Hvis der har været skiftet olie/filter for nyligt, kan det have været en
luftboble!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ronni (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 07-07-04 08:43

Kasper Simonsen wrote:

> Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
> Heldigvis var jeg i nærheden af en tank, så jeg skyndte mig at købe en liter
> som jeg smed i hullet. Da jeg kom hjem, kom jeg til at tænke på om det mon
> var for meget olie. Så frem med manualen og kigge hvordan man kan se

Ja, det kan sagtens tænkes det er for meget du har hældt på - der kan ikke
være så meget olie i en motorcykel som der kan i en bil.
Hvilken type olie har du hældt på? Der skal normalt bruges en speciel olie
til motorcykler, da både motor og gearkasse bruger den samme olie på en MC
(til forskel fra biler).

Der sker nok ikke noget ved at du i en kort periode har kørt med for meget
olie, men hvis jeg var dig ville jeg først checke om det er en ok olie du
har hældt på (kig i instruktionsbogen), og dernæst dræne noget olie fra
cyklen så den kommer ned under max-mærket.

I bunden af cyklen (under motoren) sidder en enkelt bolt (den bolt der
sidder lavest på motoren), hvis du fjerner den begynder olien at løbe ud.
Det kan naturligvis være svært at vide hvor meget olie du skal lade løbe
ud, ligesom det også kan være svært at få bolten på igen inden al olien er
løbet af.
Så hvis det viser sig at du har hældt en forkert olie på, ville jeg nok
dræne al olien og hælde en rigtig olie på - og skifte oliefilteret
samtidig.
Nu skriver du ikke hvilken cykel du har, men her findes en guide til en
CBR600, og det er samme princip på alle motorcykler, selvom tingene
sikkert ikke ser lige sådan ud på din:
http://web.tampabay.rr.com/luckydevil/oil/

Han bruger meget tid på at forklare hvordan man fjerner kåben og kommer
til oliefilteret, det kan du bare skippe.
Hvis du synes det virker helt uoverskueligt, er det nok bedst at finde en
der kan hjælpe dig med det.

Held og lykke
//Ronni





Kasper Simonsen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Simonsen


Dato : 07-07-04 21:44

> Hvilken type olie har du hældt på? Der skal normalt bruges en speciel olie
> til motorcykler, da både motor og gearkasse bruger den samme olie på en MC
> (til forskel fra biler).

Jeg har fyldt op med en 15W-40 SAE, men det ser ud til jeg skal prøve med en
SAE 20w40

> Så hvis det viser sig at du har hældt en forkert olie på, ville jeg nok
> dræne al olien og hælde en rigtig olie på - og skifte oliefilteret
> samtidig.

Det tror jeg, at jeg vil prøve, så finder jeg også ud af hvordan jeg gør det
:)
Hvilket olie (mærke) plejer du/i at købe?

> Nu skriver du ikke hvilken cykel du har, men her findes en guide til en
> CBR600, og det er samme princip på alle motorcykler, selvom tingene
> sikkert ikke ser lige sådan ud på din:
> http://web.tampabay.rr.com/luckydevil/oil/

Jeg har en fzr600, men det skulle være til at finde ud af.

> Hvis du synes det virker helt uoverskueligt, er det nok bedst at finde en
> der kan hjælpe dig med det.

Nej, det går nok, jeg skal jo lære det :)

/Kasper



Kenn H. Jensen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 07-07-04 21:56

Kasper Simonsen skrev i meddelelsen
news:40ec607d$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg har fyldt op med en 15W-40 SAE, men det ser ud til jeg skal prøve
> med en SAE 20w40

Prøv at finde din model i databasen på www.louis.de for at se hvilken olie
der anbefales til din mc, eller se det i din instruktionsbog.


> Hvilket olie (mærke) plejer du/i at købe?

Jeg plejer at købe en Delo olie fra Louis. Den har jeg været rigtigt godt
tilfreds med.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk



Kai Harrekilde-Peter~ (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 07-07-04 21:52

"Kasper Simonsen" <anyone@anywhere.dk> writes:

>> Hvilken type olie har du hældt på? Der skal normalt bruges en speciel olie
>> til motorcykler, da både motor og gearkasse bruger den samme olie på en MC
>> (til forskel fra biler).
>
> Jeg har fyldt op med en 15W-40 SAE, men det ser ud til jeg skal prøve med en
> SAE 20w40

SAE tallene er det forkerte at kigge på i dette tilfælde. Det som du
skal kigge på er API specifikationerne, f.eks. SJ/CD/MA.

> Hvilket olie (mærke) plejer du/i at købe?

Silkolene Pro4+ en SAE 10W40, API SG/MA helsyntetisk olie.


--Kai
R6 & R1

Dan (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan


Dato : 07-07-04 20:43

"Kasper Simonsen" <anyone@anywhere.dk> skrev i en meddelelse
news:40eb1305$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
> Heldigvis var jeg i nærheden af en tank, så jeg skyndte mig at købe en
liter
> som jeg smed i hullet. Da jeg kom hjem, kom jeg til at tænke på om det mon
> var for meget olie. Så frem med manualen og kigge hvordan man kan se
> hvormeget der skal på. Nu ser det ud til at der er kommer lidt for på,
står
> lidt over max tegnet, skal jeg tage lidt af igen, og hvordan gør man det?

Kommer lidt an på om du har oliepind, eller et glasvindue på siden..Med
oliepind,kan du måle både iskruet og hvilene på gevindet..Og der kan være
2-400 dl olie til forskel..

-
Mvh
Dan
"CB500Rooaar"




Kasper Simonsen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Simonsen


Dato : 07-07-04 21:39

> Kommer lidt an på om du har oliepind, eller et glasvindue på siden..Med
> oliepind,kan du måle både iskruet og hvilene på gevindet..Og der kan være
> 2-400 dl olie til forskel..

Jeg har et lille vindue.

/Kasper



Kenn H. Jensen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 07-07-04 21:48

Dan skrev i meddelelsen
news:40ec521e$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Kommer lidt an på om du har oliepind, eller et glasvindue på
> siden..Med oliepind,kan du måle både iskruet og hvilene på
> gevindet..Og der kan være 2-400 dl olie til forskel..

Det var da godt nok noget.. Hvilken mc er der 40 L forskel på bare i forskel
på iskruet og løst liggende ovenpå

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk



Dan (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan


Dato : 11-07-04 01:16



">
> > Kommer lidt an på om du har oliepind, eller et glasvindue på
> > siden..Med oliepind,kan du måle både iskruet og hvilene på
> > gevindet..Og der kan være 2-400 dl olie til forskel..
>
> Det var da godt nok noget.. Hvilken mc er der 40 L forskel på bare i
forskel
> på iskruet og løst liggende ovenpå


Boss Hoss V8 boret til 27. overstr...;)

--
Mvh
Dan
"CB500Rooaar"




Armand (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-07-04 22:30


Kasper Simonsen <anyone@anywhere.dk> skrev i en
news:40eb1305$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
> Heldigvis var jeg i nærheden af en tank, så jeg skyndte mig at købe en
liter
> som jeg smed i hullet. Da jeg kom hjem, kom jeg til at tænke på om det mon
> var for meget olie. Så frem med manualen og kigge hvordan man kan se
> hvormeget der skal på. Nu ser det ud til at der er kommer lidt for på,
står
> lidt over max tegnet, skal jeg tage lidt af igen, og hvordan gør man det?

Hvis det kun liige er over max (á 1mm's penge) så går det nok!
Ellers kan man sikkert komme til at opsuge tilstrækkelig mængde med et par
klud-strimler der stoppes tørre ned (uden at tabe dem!!!) igennem
påfyldningen og trækkes våde op - Men pas meget på at der ikke er løse tråde
og trevler som risikerer at fortabes i motorens indre
Er der plads ned i påfyldningshullet kan en pind (á tommestok) bruges på
samme måde, dog ved brug af mellemliggende aftørring!
Den helt dovne metode er at hælde det overskydende sidelæns ud af
påfyldningen; men hvis der er monteret fuldkåbe og andet er dét næsten en
umulighed!

> Da jeg lige har fået mc, ved jeg ikke så meget om hvordan sådan en motor
> virker, finder der nogle "lær din mc at kende"-kurser, som fortælle lidt
om
> vedligeholdelse eller er det bare igang med manualen?

Punkt 1 (som du skulle have hørt allerede for længe siden):
Kontrollér oliestanden mere end jævnligt, indtil du har fået dig et sikkert
billede af om den overhovedet bruger, eller hvor ofte at den lige kan snuppe
1/4 ell. evt. 1/2 liter!
Ofte vil man ende med en given efterfyldnings-distance, men da især
køremåden gør sit til olieforbruget vil f.eks. bensinforbruget (á antal
tankninger eller ligefrem liter bensin) være et mere præcist parameter for
hvornår det er på tide at kontrollere
Men start nu med at kontrollere mindst á dagligt her i starten :-|

Noget helt andet er at du sikkert ikke har nogen anelse over hvor gammelt
motorens olieindhold og oliefilter er - Hvor sort er olien at se til ??
Jeg har ikke købt et brugt køretøj uden at have skiftet olie+filter
indenfor den første uges tid, og det kunne hænde at være en god ide for dig
også!

--
Armand.





Carl Dragert (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 08-07-04 00:25

Armand wrote:
> Hvis det kun liige er over max (á 1mm's penge) så går det nok!
> Ellers kan man sikkert komme til at opsuge tilstrækkelig mængde med
> et par klud-strimler der stoppes tørre ned (uden at tabe dem!!!)
> igennem påfyldningen og trækkes våde op - Men pas meget på at der
> ikke er løse tråde og trevler som risikerer at fortabes i motorens
> indre
> Er der plads ned i påfyldningshullet kan en pind (á tommestok) bruges
> på samme måde, dog ved brug af mellemliggende aftørring!
> Den helt dovne metode er at hælde det overskydende sidelæns ud af
> påfyldningen; men hvis der er monteret fuldkåbe og andet er dét
> næsten en umulighed!

Stop den ene ende af en almindelig gennemsigtig plast slange ned i
påfyldningen, den anden ende i munden og sug til du mener at have fået
tilstrækkeligt op i slangen - eller olien i slangen nærmer sig din mund


--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Kenn H. Jensen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Kenn H. Jensen


Dato : 08-07-04 07:31

Carl Dragert skrev i meddelelsen
news:40ec8637$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Stop den ene ende af en almindelig gennemsigtig plast slange ned i
> påfyldningen, den anden ende i munden og sug til du mener at have fået
> tilstrækkeligt op i slangen - eller olien i slangen nærmer sig din
> mund

Brug evt. en engangssprøjte til at suge det op med, så undgår man at få
olien i munden. Engangssprøjten mases ned i slangen, og så er det bare at
suge.

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk



Armand (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-07-04 14:42


Carl Dragert <fornavn@efternavn.dk> skrev i en
news:40ec8637$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > Hvis det kun liige er over max (á 1mm's penge) så går det nok!
> > Ellers kan man sikkert komme til at opsuge tilstrækkelig mængde med
> > et par klud-strimler der stoppes tørre ned (uden at tabe dem!!!)
> > igennem påfyldningen og trækkes våde op.........
>
> Stop den ene ende af en almindelig gennemsigtig plast slange ned i
> påfyldningen, den anden ende i munden og sug til du mener at have fået
> tilstrækkeligt op i slangen - eller olien i slangen nærmer sig din mund


- - - - - eller du kan smage olie!

--
Armand.




Kasperkk (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 11-07-04 11:04


> Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
> Heldigvis var jeg i nærheden af en tank, så jeg skyndte mig at købe en
liter
> som jeg smed i hullet. Da jeg kom hjem, kom jeg til at tænke på om det mon
> var for meget olie. Så frem med manualen og kigge hvordan man kan se
> hvormeget der skal på. Nu ser det ud til at der er kommer lidt for på,
står
> lidt over max tegnet, skal jeg tage lidt af igen, og hvordan gør man det?
>
> Da jeg lige har fået mc, ved jeg ikke så meget om hvordan sådan en motor
> virker, finder der nogle "lær din mc at kende"-kurser, som fortælle lidt
om
> vedligeholdelse eller er det bare igang med manualen?


Du kører på en fzr ikke?

Jeg mener engang jeg har hørt et eller andet om at det er en slags niveau
lampe og ikke en trykalarm.
Er der nogle der vil be eller afkræfte?

Kasperkk
også fzr



Steen Egeberg (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 11-07-04 15:22

> > Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.

>
> Du kører på en fzr ikke?
>
> Jeg mener engang jeg har hørt et eller andet om at det er en slags niveau
> lampe og ikke en trykalarm.
> Er der nogle der vil be eller afkræfte?
>
> Kasperkk
> også fzr
>

Ja, på en Fazer 1000 er det ifølge service manual'en en "Oil Level Switch" i
modsætning til en olietrykmåler - det er måske generelt for Yamaha ?
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Kasperkk (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 12-07-04 09:12


"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40f14cf0$0$224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Jeg var ude og køre idag, da olie lampen pludselig begyndte at lyse.
>
> >
> > Du kører på en fzr ikke?
> >
> > Jeg mener engang jeg har hørt et eller andet om at det er en slags
niveau
> > lampe og ikke en trykalarm.
> > Er der nogle der vil be eller afkræfte?
> >
> > Kasperkk
> > også fzr
> >
>
> Ja, på en Fazer 1000 er det ifølge service manual'en en "Oil Level Switch"
i
> modsætning til en olietrykmåler - det er måske generelt for Yamaha ?
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623


Det passer også umiddelbart godt med mine erfaringer. Den begyndte nemlig at
lyse en gang da jeg olien nærmede sig minimum. Sådan som jeg opfatter det,
er det ikke lige så kritisk den lyser som hvis det var en olietrykslampe

Kasperkk



Jes Vestervang (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-07-04 22:26

"Kasperkk" <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> writes:

[olieniveau-lampe]
> Sådan som jeg opfatter det, er det ikke lige så kritisk den lyser
> som hvis det var en olietrykslampe

Det kommer jo an på om den kan lave olietryk med for lavt niveau :-/

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste