Skærme
Fijala 3554
Apples nye TFT-skærme
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-07-04 10:18

Er der nogen der ved, hvilken paneltype de nye Apple-TFT'er
kører med?

<http://www.apple.com/displays/specs.html>.
Det tyder på S-IPS, gør det ikke?

Det smarte er, at de nu også har DVI-tilslutning, så de kan
kobles direkte til en Windows-baseret PC uden adapter.

30" widescreen med både 2 x USB og 2 x Firewire-tilslutning,
16 ms responstid og 2560 x 1600 pixels. Interessant ser det
jo ud.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Søren Lund

Dato : 06-07-04 14:54

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>
> 30" widescreen med både 2 x USB og 2 x Firewire-tilslutning,
> 16 ms responstid og 2560 x 1600 pixels. Interessant ser det

Der skal et specielt grafikkort til for at kunne trække 30" skærmen: Et
GeForce 6800. Koster ca. $ 600 fra Apple. Jeg mener at der er tale om
en special version af det kort, som vi allerede nu kan købe til vores
PC'ere.

--
Med venlig hilsen,
Søren Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-07-04 16:36

Søren Lund skrev:

> Der skal et specielt grafikkort til for at kunne trække 30"
> skærmen:

Måske, men Apple skriver på siden:
| Windows-based PCs with graphics card that supports DVI ports
| with full single link digital bandwidth and VESA DDC standard
| for plug and play setup.

- så som jeg læser det, så _skal_ det ikke absolut sidde et
Geforce 6800 bag, medmindre det er det eneste kort på markedet,
som kan køre i så høj en opløsning på DVI. Jeg er ikke sikker
på om mit Parhelia kan. Det kan det muligvis ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-07-04 18:15

> Er der nogen der ved, hvilken paneltype de nye Apple-TFT'er
> kører med?

Det stinker langt væk af S-IPS fra LG Philips.

20" lugter langt væk af, at være samme panel, som sidder i mine 2 Del
2001FP skærme.
Men da der er tale om wide formater, så er der måske tale om en special
fremstillet panel type til Apple skærmene.

23" vil jeg stærkt gå ud fra har et S-IPS panel, der er identisk med det LG
Philips S_IPS panel, der i 1-2 måneder har siddet i HP L2335 og Philips
230W.

30" er sikkert special fremstillet - men igen tror jeg panelet er lavet af
LG Philips og et S-IPS panel.

> Det smarte er, at de nu også har DVI-tilslutning, så de kan
> kobles direkte til en Windows-baseret PC uden adapter.

Jep, nu er det bare at anvende den som enhver anden TFT skærm.
Apple kan nu vinde en del af High End PC TFT markdet, hvilket de vil kunne
mærke på salget af denne Apple skærm, da den see ret lækker ud.
Jeg overvejer lige nu 23" modellen - men tror det bliver svært for mig at
få plads til mine 2 Dell 2001FP ved siden :)

Så måske jeg sælger mine 2 Dell 2001FP og køber den ene 23" - og så måske 2
små Samsung 172X på siderne.......eller måske en 23" TFT er nok alene til
kraftig multitasking.

Er blevet lidt afhængig af dual TFT setuppet - men 23" vil give mig et
stykke skærm direkte foran mig og ikke som nu, hvor jeg kigger direkte ind
i 2 cm plastik :))

Men til gengæld vil jeg mangle lidt plads - nu har jeg:

2 X 1600X1200= 3.840.000 punkter

sat op imod:

1 X 1920X1200= 2.304.000 punkter

Altså en nedgang på 40% skærm areal :(

Måske jeg sparer sammen til 30" TFT'en......den er for vild.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Mark

Dato : 06-07-04 20:39

"Dr.Ralph"

> Det stinker langt væk af S-IPS fra LG Philips.

Er det en skidt ting?

Mvh
Mark

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-07-04 02:51

> Er det en skidt ting?

Absolut IKKE - tværtimod er det en god ting i min bog - hvis du havde fulgt
mine duskussioner herinde med alskens folk, der er ude efter TFT - og
særligt S-IPS, så vil du vide, at jeg i høj grad har været fortalr for
S-IPS paneler - og nu har Apple omsider læst på lektien og proppet det
ultimative oanel i deres High Tech skærme.

Jeg skulle ikke have brugt ordet "stinker" i denne sammenhæng, da det er
negativt ladet, men Madsen kender mit forhold til S-IPS og derfor var det
vist lidt indforstået ordvalg

Men der er stadig en bid vej endnu før TFT skærmene helt får fjernet CRT
fra jordens overflade - men som jeg siger, så tror jeg ikke der bliver
produceret en eneste CRT skærm noget sted i verden om 2 år til PC brug.

Allerede nu er salget af CRT nede på under 40% af totalt salget og det går
meget hurtigt endnu længere ned - tror CRT andelen af PC skærmmarkedet
ultimo 2005 vil være nede under 10%.

Det vil kun være de helt fattige lande, hvor CRT skærme vil sælge og så de
helt dyre CRT skærme til de stædige grafikere/gamere/DTP'er der vil stå for
det fortsatte CRT salg.

Med Apples klare udmelding og gåen over til S-IPS paneler, så får CRT det
sidste dødstød i mac verdenen, og jeg tror mange grafikere nu vil kaste
deres CRT skærme ud og indkøbe de nye flotte Apple TFT skærme i hobetal.

De gamle Apple TFT skærme byggede på 2,5 år gammel panel teknologi, og
mange Apple nørder, der KUN køber Apple - kunne med rette hævde, at Apples
TFT skærme abolut ikke var tilfredsstillende i spil - men det tror da
pokker, når de byggede på 35 ms repons 2,5 år gamle paneler.
Nu er der helt nye paneler i - og piben får en anden lyd meget snart - bare
vent og se :)

Du vil opleve Apple 10% af EDB markedet juble over TFT og overgive sig over
for denne teknologi - uanset de stadige relative få ulemper, der er ved TFT
teknologien.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Mark

Dato : 07-07-04 10:04

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
over
> for denne teknologi - uanset de stadige relative få ulemper, der er ved

Okej, tænkte det nok, har nemlig læst dine indlæg om såvel S-IPS som dine
dell skærme
Jeg takker mange gange for et langt, og godt indlæg!

Mvh
Mark

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-07-04 21:20

Dr.Ralph skrev:

> Det stinker langt væk af S-IPS fra LG Philips.

Det skulle da heller ikke undre mig, hvis det var det.

> Men da der er tale om wide formater, så er der måske tale om
> en special fremstillet panel type til Apple skærmene.

Måske og deres antiglare coat er også anderledes, så de får
nok en speciel behandling.

> [...]
> Apple kan nu vinde en del af High End PC TFT markdet, hvilket
> de vil kunne mærke på salget af denne Apple skærm, da den see

Det er garanteret også derfor, de har valgt at gå over til DVI.
Før måtte man købe en adapter fra ADC til DVI, hvis man ville
have en Apple-skærm til at køre på en Windows-baseret PC, men
med deres nye serie, er det omvendt.

> Jeg overvejer lige nu 23" modellen - men tror det bliver svært
> for mig at få plads til mine 2 Dell 2001FP ved siden :)

Det bliver nok ikke nemt nej. :)

> Måske jeg sparer sammen til 30" TFT'en......den er for vild.

Ja, det er den. Der går dog rygter om, at det ville være dumt
at købe den, da der kommer noget helt nyt her sidst i 2004 og i
starten af 2005. Det irriterer mig, at jeg ikke kan gennemskue,
hvad det nye præcist er, men jeg har nu læst så mange skrive om
det, at der må være noget om snakken.

Det tyder på, at man går i flere forskellige retninger. For det
første, er man ved at gå væk fra det baglys vi kender i dag og
på vej over i en anden type, som giver en jævnere fordeling af
lyset over hele skærmarealet og en større farveskala.
(<news:c916ps.1q4.1@tgm.dyndns.dk> f.eks.)

For det andet, er OLED-teknologien ved at være så langt fremme,
at der vist snart skulle komme store skærme med den teknologi,
men mon ikke de vil koste en formue til at starte med? Det vil
sikkert resultere i, at de skærme vi ser på markedet i dag, vil
rasle voldsomt ned i pris.

Se f.eks.:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?128@179.gB53cRlfMyI.3@.3bb4db05

En spørger til Apples nye 30", hvortil en anden, som jeg ved
er ret godt inde i tingene, svarer:

| crap.
|
| IT's not diode based, but florescent.

Længere nede i tråden, er der en der spørger:
| When you say "diode-based," are you referring to the new OLED
| (Organic Light Emitting Diode) screens?

Og svaret til det er ja.

Et sted i tråden, skriver Bruce Fraser (velrenommeret farve-guru)
følgende:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-07-04 03:16

> [...]
> Før måtte man købe en adapter fra ADC til DVI, hvis man ville
> have en Apple-skærm til at køre på en Windows-baseret PC, men

Tror virkelig Apple vil sælge markant bedre med dette træk - nu er PC
verdenen åben - ligesom med IPOD'en.

> [...]
> starten af 2005. Det irriterer mig, at jeg ikke kan gennemskue,
> hvad det nye præcist er, men jeg har nu læst så mange skrive om

Spændende læsning. Ja jeg ved OLED er på vej - men jeg regner ikke med OLED
PC skærme før tidligst næste år - og det til vildt høje priser.
Først Primo 2006, tror jeg OLED vil presse prisen ned på de dyreste TFT.
Men kan godt være jeg beholder mine 2 stk. Dell 2001FP alligevel.

Det er trods alt til at leve med de 2 bette 20" pjok - selvom en 30" TFT i
2560X1600 unægteligt giver mig blod på tanden

30" TFT'en er prissat til over 3.000$ - altså en forventet DK pris på tæt
ved 25.000 kr er ikke utænkeligt.
Faktisk gætter jeg på 24.999 for 30", 12.999 for 23" og 9.999 for 20" -
hvad tror du ?

30" vil være MEGET vær at få med under 10-20 pixel fejl - faktisk vil
100-200 pixel fejl nok mere være normen - for at undgå dette må Apple laver
en SERIØS kvalitets kontrol, der vil fordyre produktionen markant og derfor
tror jeg den vil holde en ret høj pris - set i forhold til 23".

23" panelet er allerede lavet til andre modeller og LG Philips har derfor
kunnet drage erfaringer med produktions processen på dette panel - og fejl
raten vil være nede allerede nu.
Det samme med 20" panelet.

Derfor vil 30" koste så meget mere end 23" - det er mit bud i hvert fald.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Mark

Dato : 07-07-04 10:19

> 30" TFT'en er prissat til over 3.000$ - altså en forventet DK pris på tæt
> ved 25.000 kr er ikke utænkeligt.
> Faktisk gætter jeg på 24.999 for 30", 12.999 for 23" og 9.999 for 20" -
> hvad tror du ?

20" = 11.990
23" = 18.490
30" = 29.990

Mvh
Mark

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-07-04 11:57

> 20" = 11.990
> 23" = 18.490
> 30" = 29.990

Wow - jeg gættede for lavt.
Det er jo rene B&O priser :)

Syntes 18.490 er latterligt dyrt for 23" - så vil jeg hellere købe Philips
230W'en - der efter min ringe mening er flottere designet end Apple skærmen
og indeholder nøjagtigt samme panel teknologi.

Men måske jeg lige skal tjekke dem ud side om side i virkeligheden først -
men vurderet ud fra inet billeder er Philips'en flottere.
Philips 230W koster 13.000 kr

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-07-04 21:36

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> crashed Echelon writing

> 20" lugter langt væk af, at være samme panel, som sidder i mine 2 Del
> 2001FP skærme.

Det lyder næsten negativt, men hvor blev testen af dine skærme af, eller
venter vi stadig på et dual-dvi kort der også kan lege med spil?

--
Bjarke Andersen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-07-04 03:07

> Det lyder næsten negativt, men hvor blev testen af dine skærme af, eller
> venter vi stadig på et dual-dvi kort der også kan lege med spil?

Jeg er MEGET glad for mine 2 Dell 2001FP.
Jeg er endvidere stadig meget glad for S-IPS - "stinker" er blot anvendt
lidt sarkastisk - særligt overfor de mange trolls, jeg har diskuteret med i
dette forum igennem den senere tid, der alle ser ned på TFT uden selv at
have erfaret, hvad de ser ned på - men læner sig op ad en kvajpande som Tom
og Rune.

Derfor min lettere sarkasme.
Udover dette, så ved stamlæserne af denne gruppe, at jeg har været vild med
S-IPS paneler i snart 2 år.

Som du ganske rigtigt gætter, så er det STADIG umuligt at få de satans
Geforce 6800 ultra dual DVI kort - jeg bestilte et for 4 uger siden, hvor
der stod 7 dages levering på. I dag står der stadig 5 dages levering på de
satans kollegie websites shops - så nu har jeg i protest trukket min
bestilling tilbage - og holder mig nu til mit Radeon 9800 pro med 1 DVI og
1 VGA. Derfor kan jeg ikke vurdere skærmen i dual setup optimalt - og
derfor har jeg ikke gidet komme med en anmeldelse :)

Jeg syntes dog det er til at leve med 1 Dell 2001FP på DVI og 1 anden på
VGA - selvom den på DVI står klart bedre.
Jeg har prøvet at skifte dem rundt - og det er blot DVI porten der er bedre
- begge skærme står lige godt, når de er på DVI.
Mange uvidende tosser anmelder sikkert TFT'er alene baseret på deres evner
i VGA mode.

Men jeg har efter hånden haft en sur nedtur mht til at finde et dual DVI,
der også kunne rykke i spil - og min 4 ugers venten på et kort, der aldrig
kommer - har gjort min lyst til at anmelde meget lille :(

Jeg venter nu til Geforce 6800 ultra dual DVI er kommet i flere versioner -
og vil så udfra anmeldelser vælge det kort, der har den mest støjsvage
blæser. Køber jeg det først og bedste kort, så får jeg måske en blæser, der
støjer ad H til - og de er ikke lige sådan at skifte - og passiv køling er
stort set en umulighed på disse varme kæmpe kort.

Og nu har jeg allrede ventet i en evighed, så nu venter jeg til hele lortet
er kommet på markedet, og køber så det mest støjsvage med den bedste 2D
kvalitet - til den mest rimelig pris.
Foreløbig tegner PNY kortet til at blive min favorit - god pris (4.300 kr),
gode 2D/3D traditioner og en forhåbentlig støjsvag blæser på :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : N_B_DK

Dato : 07-07-04 12:09

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> diskuteret med i dette forum igennem den senere tid, der alle ser ned
> på TFT uden selv at have erfaret, hvad de ser ned på - men læner sig

Aha giver man dig ikke lige ret, så er man en troll ? LOL jeg læner mig ikke
op af hverken Tom eller Rune (hvem det så end er), men kender en del til
teknologierne igennem mit tidligere arbejde som reperatør af monitorer,
projektors, osv. (er radiomekaniker)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-07-04 02:35

> [...]
> op af hverken Tom eller Rune (hvem det så end er), men kender en del til
> teknologierne igennem mit tidligere arbejde som reperatør af monitorer,

Nu refererede jeg ikke lige til dig, men et par andre, som fint falder ind
under min definition på en TROLL.

En TROLL er i denne sammenhæng efter min mening en person, hvis totale sum
af argumenter og viden om et givent emne, som personen prøver at gøre sig
klog, stammer fra stort set ingen praktisk erfaring, men er rent baseret
på "hear-say", rygter, omtale og sladder fra mindre anerkendte kilder.

TROLLEN manifisterer sin position som TROLL ved at fortsætte med at anvende
kilder, som indtil flere med lethed kan konstatere er rigtig dårlige og
uinformerede kilder.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph