Revision af I/S' årsregnskab...
Fra : Nygaard

Dato : 06-07-04 09:48

Hi

Hvilken "slags" revisor kræver loven at man bruger til revision
årsregnskabet for et I/S?
Statsautoriseret revisor, registreret revisor, eller er der ikke nogle krav?

Firmaet drives på "hobby-basis" af 2 privatpersoner.

mvh
Keld Nygaard

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-07-04 10:35

"Nygaard" wrote

> Hvilken "slags" revisor kræver loven at man bruger til revision
> årsregnskabet for et I/S?
> Statsautoriseret revisor, registreret revisor, eller er der ikke nogle
krav?

Der er ikke lovmæssige krav om revision af et interessentskabs årsregnskab.

Interessentskabskontrakten regulerer hvorvidt og hvorledes årsregnskabet
skal revideres.

Det kan i øvrigt stærkt anbefales at få udarbejet en
interessentskabskontrakt - revision eller ej.

- Jan

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-04 18:56

"Jan Bang Jensby" <jbjX@promax.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det kan i øvrigt stærkt anbefales at få udarbejet en
> interessentskabskontrakt - revision eller ej.

Og dét er ikke revisorarbejde!

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-07-04 20:42

Peter G C wrote:

> Og dét er ikke revisorarbejde!

Hmmm, hvor mange I/S er det lige du har lavet...

Men bedre at det koster, uanset hvem der laver den,
men det er jo selve aftalegrundlaget for samarbejdet.

(Og de der advokataftaler, skattemæssigt phuha
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-04 20:46

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hmmm, hvor mange I/S er det lige du har lavet...

Nogle stykker. Og opløst ét - jeg gør det aldrig mere! Så hellere
skilsmisse-advokat

> Men bedre at det koster, uanset hvem der laver den,
> men det er jo selve aftalegrundlaget for samarbejdet.

Jep.

> (Og de der advokataftaler, skattemæssigt phuha

SÅ!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Nygaard

Dato : 07-07-04 07:40

> Der er ikke lovmæssige krav om revision af et interessentskabs
årsregnskab.

Skal årsregnskabet ikke indleveres til en eller anden offentlig instans?

/Nygaard

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-07-04 07:47

> Skal årsregnskabet ikke indleveres til en eller anden offentlig instans?

Jo, det skal sendes sammen med jeres udvidede selangivelser og
kapitalforklaringer.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-07-04 10:20

Jesper Nielsen wrote:

> Jo, det skal sendes sammen med jeres udvidede selangivelser og
> kapitalforklaringer.

Selvangivelse, jo - men ikke længere kapital-forklaring.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Nygaard

Dato : 07-07-04 11:36

> Selvangivelse, jo - men ikke længere kapital-forklaring.

Der skulle vel ikke være en der ligger inde med et link til en artikkel, der
beskriver alt hvad man skal vide om et I/S?
Jeg har kigget på eogs.dk - men de beskriver kun I/S'er, hvor
interessenterne er firmaer, og på startguide.dk, men der synes jeg ikke at
kunne finde "A-Z" gennemgang.

/Nygaard

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-04 12:12

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Jeg har kigget på eogs.dk - men de beskriver kun I/S'er, hvor
> interessenterne er firmaer, og på startguide.dk, men der synes jeg ikke at

LOL - der er skrevet bøger om den slags.

Søg prof. rådgivning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Nygaard

Dato : 07-07-04 12:43

> der
>
> LOL - der er skrevet bøger om den slags.
>
> Søg prof. rådgivning.
>
> /Peter
Tak Peter. Betyder det, at du _ikke_ kender et link til en artikkel, men
simpelthen bare måtte svare alligevel??
Jeg kunne gå ud og købe 75 forskellige bøger det beskriver alt muligt jeg
aldrig har behov for at vide. Det jeg søger er en artikel der beskriver hvad
det er man skal sætte sig ind i - INDEN jeg sætter mig ned sammen med en
revisor. Jeg er jo ikke så blåøjet at jeg blindt stoler på hvad en "prof."
fortæller mig.

Men lad mig gætte: Dit levebrød er at rådgive folk om sådanne emner?

/Nygaard

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-04 14:55

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tak Peter. Betyder det, at du _ikke_ kender et link til en artikkel, men
> simpelthen bare måtte svare alligevel??

Jeg gav dig det svar jeg fandt formålstjeneligt således du ikke kommer galt
afsted i forbindelse med din opstart af virksomhed. Du kan ignorere
indlægget hvis du ikke bryder dig om det.

> Jeg kunne gå ud og købe 75 forskellige bøger det beskriver alt muligt jeg
> aldrig har behov for at vide.

Ja.

> Det jeg søger er en artikel der beskriver hvad
> det er man skal sætte sig ind i - INDEN jeg sætter mig ned sammen med en
> revisor.

Det kunne du jo have angivet i dit spørgsmål.

> Jeg er jo ikke så blåøjet at jeg blindt stoler på hvad en "prof."
> fortæller mig.

Det burde du nok - du kan i hvert fald ikke støtte dig til det, du finder på
nettet. Dét er blåøjet.

> Men lad mig gætte: Dit levebrød er at rådgive folk om sådanne emner?

Det sker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 15:40

> [...]
> revisor. Jeg er jo ikke så blåøjet at jeg blindt stoler på hvad en "prof."

Hej Nygaard,

nu er det ikke første (og garanteret heller ikke sidste gang), at Peter
giver svar, som ikke kan bruges til andet end få ondt i maven af. Læs evt.
andre tråde, hvor han har bidraget med sin enorme viden.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-04 16:32

På ejendommeligvis fremsatte Nygaard følgende påstand:

> [...]
> Jeg har kigget på eogs.dk - men de beskriver kun I/S'er, hvor
> interessenterne er firmaer, og på startguide.dk, men der synes jeg

Der er flere steder på nettet, du kan finde information om
Interessentskab. Du skal bare have lidt tålmodighed og så søge på
google.

Men den korte forklaring er, at et I/S er to eller flere personer, som
er gået sammen om et firma. Alle hæfter solidarisk med *hele* sin
personlige formue, og kreditorer kan selv bestemme, hvem de vil drage
til ansvar, hvis det går galt. Der kan ikke laves nogen former for
hæftebegrænsninger. Der er intet stiftelsgebyr, og der er intet krav
til kapital. Der er heller ingen krav til revisoren.

Men omvendt kan der ikke automatisk gøres udlæg i firmaet, hvis een af
interessenterne kommer i økonomiske problemer privat. Der kan dog
stilles krav om, at han frigøres fra selskabet, så hans eventuelle
værdier bliver gjort tilgængelige for hans kreditorer.

Det er en overordentlig god ide, at man laver en interessensskabspagt
eller aftale, hvor den enkelte interessent's rolle bliver klart
defineret, samt hvordan udbyttet og ansvar skal fordeles. Der bør også
være defineret en fast procedure for, hvordan det skal foregå, hvis en
interessent ønsker at forlade selskabet. Det bør gøres i samråd med
revisor og/eller advokat.

Claus

Fra : Nygaard

Dato : 08-07-04 09:15

> [...]
> være defineret en fast procedure for, hvordan det skal foregå, hvis en
> interessent ønsker at forlade selskabet. Det bør gøres i samråd med

Hej Claus - og alle

Tak for de tips i kom med.
Vi er i fuld sving med at forfatte en I/S-kontrakt, der tager højde for alt
fra uoverensstemmelser over hvilke opgaver vi skal tage, til hvordan
arvinger kan flå selskabet i tilfælde af den enes død.
Vi har kontaktet en revisor, som kigger kontrakten igennem lige inden vi
grifler på den (Ved det burde være en advokat, men vi ønsker jo på den anden
side heller ikke at skulle arbejde i 2 år for at betale af på
opstartsomkostningerne).
Vi har besluttet, at vi som minimum vil lade revisoren håndterer vores
årsregnskab / selvangivelse det første år - derefter ser vi om vi har mod på
selv at håndtere det.

mvh
Nygaard

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-07-04 20:48

Nygaard wrote:

> Vi har besluttet, at vi som minimum vil lade revisoren håndterer vores
> årsregnskab / selvangivelse det første år - derefter ser vi om vi har mod på
> selv at håndtere det.

Ok, pristilbud herfra max 8 tkr pr år,
men så skal der naturligvis være fuldstændig tjeck på kontering mv,
inclusiv private udtræk.