Dump problemer fra tørdragt
Fra : Jan Birk

Dato : 06-07-04 08:59

I par gange i de seneste måneder har jeg haft problemer med at udlufte
tørdragten ved opstigning. Det har resulteret i 'manuel' udluftning via
halsmanchetten.

Jeg troede først at det var ventilen, men har renset, skyllet og pustet
mm, uden at finde noget 'bevis'!

I søndags fik jeg så problemet igen.

Mit næste gæt er, at det er min inderdragt. Det har været fælles for de
gange hvor jeg har haft problemerne, at jeg har haft dragten på i lang
tid inden dykket (2. dyk /lang sejltur mm) og dermed svedt meget.

Mit gæt er nu, at der dannes (for) meget kondens mellem dragten og
inderdragten, så inderdragtens yderlag suges fast omkring ventilen og
dermed hindrer den fri luftgennemstrømning.

Er gættet helt tosset? Er der andre der har prøvet det samme og hvad gør
I (sørgebind om armen, måske

/Jan

Fra : Jesper Munk

Dato : 07-07-04 13:05

Hej Jan
Jeg har ikke haft problemet selv, men har du prøvet at puste dragten op på
land ? Hvis ikke, så put et par cola flasker i ærmerne og en gryde eller
skål i halsen. pust så luft i dragten og prøv om ventilen virker.
Mvh Jesper

Fra : Jan Birk

Dato : 07-07-04 13:25

> Jeg har ikke haft problemet selv, men har du prøvet at puste dragten op på
> land ? Hvis ikke, så put et par cola flasker i ærmerne og en gryde eller
> skål i halsen. pust så luft i dragten og prøv om ventilen virker.

Det var det jeg mente med 'renset, skyllet og pustet'! Så jo, den har
fået efter alle kunstens regler, og virker tilsyneladende fint!

Netop at den virker fint, når:

1) Et hurtigt dyk
2) På land og oppustet!!!

Og ikke:

1) Flere dyk eller lang tids bæren (hvis man kan skrive sådan?)
2) Det er kommet efterhånden som temperaturen er steget (Læs: jeg
sveder noget mere)

Får mig til at gætte på en kombination af inderdragten og ventilen!
Men er det helt hen i vejret at gætte på det?

/Jan

Fra : HKN

Dato : 07-07-04 15:16

> [...]
>
> Får mig til at gætte på en kombination af inderdragten og ventilen!
> Men er det helt hen i vejret at gætte på det?

Det giver da mening i mine øjne - har dog aldrig været udsat for det selv.
Prøv at sætte et armbind (sørgebind?) på næste gang du skal ud - så kan du
få det konstateret!

Mvh

Henrik

Fra : Allan

Dato : 07-07-04 15:33

"Jan Birk" <jan.birk@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Får mig til at gætte på en kombination af inderdragten og ventilen!
> Men er det helt hen i vejret at gætte på det?

Hvor tager dumpventilen luft ind - gennem kanaler i siden, eller gennem
kanaler på bagsiden?

Inderdragten burde ikke kunne stoppe ventilen hvis denne er lavet med
kanaler i siden. Jeg har hørt om folk der med en loddekolbe smelter små
huller i inderdragten ved dumpventilen hvis inderdragten er beklædt med tæt
nylon.

/Allan

Fra : Lars Danielsen

Dato : 07-07-04 15:39

> [...]
> inderdragten, så inderdragtens yderlag suges fast omkring ventilen og
> dermed hindrer den fri luftgennemstrømning.

Hej Jan

Jeg har haft præcis de problemer du beskriver.
Min løsning på problemet var at klippe et stykke af stoffet på inderdragten
ud, derefter syede min bedre halvdel et stykke netstof (mesh-nylon) på
istedet.
Jeg har ikke haft problemerne siden.

For at klippe rigtigt tog jeg dragten på efter at have fjernet ventilen,
opmærkede gennem hullet med en spritpen og klippede derefter et stykke ud
der var ca. 10 cm større på hver led.
Det er kun det yderste lag stof jeg har klippet ud og erstattet med
mesh-nylon.

Mvh
Lars

Fra : Jan Birk

Dato : 08-07-04 07:47

Jeg takker for de gode forslag. Jeg starter med et sørgebind og hvis
ikke det hjælper, må konen jo igang med at sy!

Jeg vender tilbage med resultatet!

/Jan

Fra : Henrik

Dato : 08-07-04 15:56

> så inderdragtens yderlag suges fast omkring ventilen og
> dermed hindrer den fri luftgennemstrømning.

Prøv gaffatape rundt om armen ved ventilen - jeg har haft samme
problem og tapen hjalp.

Mvh
Henrik

www.scubasserne.dk