Hvad koster en revisor ?
Fra : Kim

Dato : 06-07-04 08:28

Regnskab afleveres fra et Concorde finansprogram.
Benytter virksomhedsskatteordningen.
Egentlig revision er ikke nødvendig.

Hvad koster det typisk at få en revisor til at lave en årsopgørelse /
selvangivelse for en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte ?

--
Kim

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-07-04 10:36

"Kim" wrote

> Hvad koster det typisk at få en revisor til at lave en årsopgørelse /
> selvangivelse for en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte ?

Et sted mellem 20 og 30 tusinde kroner.

- Jan

Fra : MAndersen

Dato : 06-07-04 10:59

"Jan Bang Jensby" <jbjX@promax.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim" wrote

> Et sted mellem 20 og 30 tusinde kroner.
>
> - Jan

Det var vist et revisorsvar.

Jeg gav det første år kr. 6.000, og nu ligger det på kr. 10.000,- - Alle
årene af statsaut.

MAndersen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-07-04 12:38

"MAndersen" wrote

> Det var vist et revisorsvar.
>
> Jeg gav det første år kr. 6.000, og nu ligger det på kr. 10.000,- - Alle
> årene af statsaut.

Det er vel også et sted mellem 20 kroner og 30 tusinde kroner.

- Jan

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-07-04 13:20

> Det er vel også et sted mellem 20 kroner og 30 tusinde kroner.

Kan du ikke prøve at være lidt seriøs. Du har nu postet 2 intetsigende
indlæg i denne tråd

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 06-07-04 19:10

On Tue, 6 Jul 2004 11:35:53 +0200, Jan Bang Jensby wrote in dk.erhverv
<40ea7207$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>"Kim" wrote

>Et sted mellem 20 og 30 tusinde kroner.

Det var dyrt.
Jeg får lavet det samme hos en statsautoriseret revisor for 6.000,-
I mit tilfælde drejer det sig om ca. 250 bilag samt et momsregnskab jeg
selv har lavet i årets løb.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-07-04 12:34

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad koster det typisk at få en revisor til at lave en årsopgørelse /
> selvangivelse for en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte ?

Det afhænger en del af hvor mange bilag du har (og hvor god orden du har i
dem), hvor i landet du bor og om vi taler om en registreret revisor eller en
statsautoriseret revisor.

Jeg benytter også selv VO, har ingen ansatte, levere mit regnskab på
diskette, har ca. 250-300 bilag pr. år og benytter en statsautoriseret
revisor.
Jeg betalte sidst 9.000 Kr. for udarbejdelse af årsregnskab + selvangivelse.

Fra : Kim

Dato : 06-07-04 15:55

On Tue, 6 Jul 2004 13:34:17 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Det afhænger en del af hvor mange bilag du har

Det er vel irrelevant, når der ikke skal foretages egentlig revision ?

> (og hvor god orden du har i dem),

De er i det mindste fortløbende nummereret.

>hvor i landet du bor

København.

--
Kim

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-07-04 16:34

> Det er vel irrelevant, når der ikke skal foretages egentlig revision ?

Og så alligevel ikke. For at du kan bruge dit regnskab eksternt fx. i
banken, så kræver de ofte, at der er en påtegning fra en revisor (det er
den, der koster, ikke resten af regnskabet, som du i princippet selv kunne
have lavet). For at revisionsfirmaerne vil sætte en påtegning i regnskabet,
så vil de kunne stå inde for det, de skriver under på, og vil derfor gerne
se visse bilag

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-07-04 18:12

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Det er vel irrelevant, når der ikke skal foretages egentlig revision ?

Nej, for revisoren kikker dem igennem og kontrollere bl.a. om de er posteret
rigtigt. Det har begge de revisorer jeg har brugt gjort, selv om de ikke har
foretaget nogen egentlig revision.
Jeg var i år ude for at finde en ny revisor. Ved det første møde blev der
specifikt spurgt til hvor mange bilag jeg havde da jeg bad om en
prisindikation.

> De er i det mindste fortløbende nummereret.

..... og sat pænt ind i ringbind så man kan finde rundt i dem
Min revisor påstår hårdnakket at han har klienter, der aflevere alle deres
bilag i skotøjsæsker eller bæreposer fra Bilka.

> København.

Jeg bor i Vestjylland, så du skal nok forvente en pris der er højere end
min.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-07-04 18:30

ind i ringbind så man kan finde rundt i dem
> Min revisor påstår hårdnakket at han har klienter, der aflevere alle deres
> bilag i skotøjsæsker eller bæreposer fra Bilka.

Så sent som et par uger før fristen for selvangivelser her midt i juni,
modtog jeg materialer fra en kunde.

Materialerne bestod af en pose indeholdt en mappe (ringbind), to pap-mapper
/ omslag - en fra ejendomsmægler og en fra Nykredit, samt en stak løse ark.

Der var utrolig meget i posen, men i et værre rod. Og det værste og mest
groteske af det hele var, at over 90% af materialet bestod af papirer fra
1997-2002, men stort set ingen ting fra 2003...

I ca. 14 dage har vi rekvireret manglende bilag ved ham udover vi har
sorteret og endevendt de allerede indleverede bilag. Vi har også løbende
modtaget yderligere bilag fra ham, men hver gang han kom med endnu en mappe
eller bunke papir, så var der stadig kun en meget lille procentdel, der
vedrørte 2003 eller havde relevans.

Kunden har også på forhånd givet udtryk for, at han ikke vil have noget med
papirarbejdet at gøre, men gerne vil betale sig fra det, men det hjælper
bare ikke noget, hvis der ikke er det mindste styr på det.

Summa summarum på det hele blev, at da vi nåede til 30.6 og selvangivelsen
og regnskabet skulle indleveres fik han ikke fradrag for alle de udgifter,
som han har haft i forbindelse med sin udlejningsejendom, samtidig med at
kunden har et gevaldigt problem, hvis skattevæsnet udtager hans regnskab til
videre undersøgelse, da vi blev nødt til at lave det færdigt med det vi
havde

Fra : Jesper

Dato : 06-07-04 18:33

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

Jeg giver i år 6.500 + m. for årsregnskab og selvangivelse hos et mindre
revisionsfirma. (1500 bilag)

Sidste år lavede Ernest & Young det samme for 21.000 :(

Fra : Dan Elgaard

Dato : 06-07-04 21:02

> Jeg giver i år 6.500 + m. for årsregnskab og selvangivelse hos et mindre
> revisionsfirma. (1500 bilag)

Det var GODT NOK billigt!!!
Sikker på at det ikke bare er et intro-tilbud for at få dig til at skifte?
Og, om et par år, så kommer prisen op i et mere rimeligt leje???

> Sidste år lavede Ernest & Young det samme for 21.000 :(

Ja, okey - det var måske også lige i overkanten - man må sige at du er
gået fra den ene yderlighed til den anden

mvh.,
Dan

Fra : Michael Sørensen

Dato : 06-07-04 21:18

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> skrev i en meddelelse

> Det var GODT NOK billigt!!!
> Sikker på at det ikke bare er et intro-tilbud for at få dig til at
skifte?
> Og, om et par år, så kommer prisen op i et mere rimeligt leje???

Hej Dan, (du har været længe væk, synes jeg. Ved ikke, om du husker, at du
hjalp meget med et skatteberegningsprogram i Excel

Nu er PWC jo nok heller ikke de billigste qua deres verdensnavn, mens mere
eller mindre lokale revisionsfirmaer skal konkurrere med pris og service i
højere grad, da de ikke har samme markedsværdi, navn og markedsføring som
big-5(4) firmaerne.

Det er ikke utopi, at vi kan lave selvangivelser for 2.000 kr for de
mindste, mens regnskaber også kan ligge på fx 5.000 (+ moms).

Alt i alt afhænger det jo af enten, om man har lavet forhåndsaftaler med
kunden eller hvad man har debiteret på kundens sagsnummer.

Fra : Dan Elgaard

Dato : 07-07-04 07:59

Hej Michael,

> Hej Dan, (du har været længe væk, synes jeg.

Narj, men blot valgt at følge lidt med på sidelinien her i forået op til den
1. juli, hvor vi, som altid, har haft hammer travlt - det har I vel også
haft?

> Ved ikke, om du husker, at du
> hjalp meget med et skatteberegningsprogram i Excel

Jo, det husker jeg udemærket, og nu emnet er på banen, så agter jeg at
ligge dit Excel-regneark ud på mit nye Excel-website, hvis du ikke har noget
imod det?
Jeg regner med, at det bliver engang i næste uge, men smid mig en mail, og
du kan få et "smug-kig"

> Nu er PWC jo nok heller ikke de billigste qua deres verdensnavn,

Måske ikke billige, men vi er go'e

> eller mindre lokale revisionsfirmaer skal konkurrere med pris og service i
> højere grad, da de ikke har samme markedsværdi, navn og markedsføring som
> big-5(4) firmaerne.

Enig!
Men, derfor lød det tilbud, som blev nævnt, alligevel i den billige ende,
men jeg ved selvfølgelig heller ikke, hvor meget forarbejde han selv laver:
Hos mine klienter laver vi typisk alt - helt indtil bank- og
moms-afstemningen (hvorfor kan folk dog ikke lære selv at stemme deres bank
af - det fatter jeg simpelthen ikke!)

> Det er ikke utopi, at vi kan lave selvangivelser for 2.000 kr for de
> mindste, mens regnskaber også kan ligge på fx 5.000 (+ moms).

En ren selvangivelse kan vi nok klare for det samme beløb, med det er nu
sjældnet, at det bare er en ren selvangivelse - der er som oftest mere i
kølvandet (som folk så vil have lavet oveni, men indenfor prisen

> Alt i alt afhænger det jo af enten, om man har lavet forhåndsaftaler med
> kunden eller hvad man har debiteret på kundens sagsnummer.

Yepper - præcist - ingen argument mod det her fra

Go' sommer,

Dan Elgaard

Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-07-04 16:08

> [...]
den
> 1. juli, hvor vi, som altid, har haft hammer travlt - det har I vel også

Ja, helt klart. Men dog i modsætning til andre år, så - på trods af, at vi
havde travlt - påstod min "stasi" at vi ikka havde haft så lidt at lave i
ugen op til 1/7. (folk havde dog stadigvæk overarbejde nok)

Forskellen ligger jo i, at fristen for selskaber er gået fra 6 til 5
måneder, så en stor del af det arbejde, der ligger op til 1/7 er flyttet til
1/6.

> [...]
> Hos mine klienter laver vi typisk alt - helt indtil bank- og
> moms-afstemningen (hvorfor kan folk dog ikke lære selv at stemme deres

Jamen, jeg er også enig med dig

> [...]
> kølvandet (som folk så vil have lavet oveni, men indenfor prisen

> Yepper - præcist - ingen argument mod det her fra

I lige måde (til jer alle)

Fra : Ole Geisler

Dato : 07-07-04 22:58

On Tue, 6 Jul 2004 22:02:04 +0200, "Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> wrote:

> Det var GODT NOK billigt!!!
> Sikker på at det ikke bare er et intro-tilbud for at få dig til at skifte?
> Og, om et par år, så kommer prisen op i et mere rimeligt leje???

Tjah. Jeg er nu på tredie år, 5000.- + moms er fast takst. 2000+
bilag, men alt er ordnet og bogført 100%.
Og jeg er ikke en "besværlig kunde" der ringer/skriver hveranden dag.
Det laves af en nu fhv. skribent her i gruppen, jeg er meget tilfreds.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Dan Elgaard

Dato : 08-07-04 08:55

> Det laves af en nu fhv. skribent her i gruppen, jeg er meget tilfreds.

Billigt - hold fast i ham

mvh.,
Dan

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 09:53

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
> Aut. baatnakke, flueknepper og universalgeni

Meget billigt. Du er praktisk taget i samme eller "bedre" situation, end Dan
Elgaard, er det vist - han signerer vist ikke sine indlæg, så vidt jeg kan
se, men jeg er nok også blind på det ene øje og kan ikke se med det
andet..
Karsten H. Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-07-04 21:06

Ole Geisler wrote:

> [...]
> Og jeg er ikke en "besværlig kunde" der ringer/skriver hveranden dag.
> Det laves af en nu fhv. skribent her i gruppen, jeg er meget tilfreds.

Tja, vi bøvler jo lidt med skatterne om dit fradrag for egen virksomhed
i egen bolig, men jeg tror hun bliver passiveret, når hun end ikke har
styr på de aftaler, hendes medarbejdere har lavet.

Men ellers er det fortsat fast maks pris på 5 tkr for første opgørelse,
og derefter efter forbrug, du har rettet ind efter (eller bedre, din bogfører)

Men vi er nok lidt reserveret over flere, pga fusionsplaner.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-04 18:55

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
posteret
> rigtigt. Det har begge de revisorer jeg har brugt gjort, selv om de ikke

Hvad er en revision hvis det ikke en kontrol af regnskabet og posteringer?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 19:01

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er en revision hvis det ikke en kontrol af regnskabet og posteringer?

Elevarbejde...

En revisor bør kontrollerer alt inkl.. bank.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-04 19:15

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Elevarbejde...
>
> En revisor bør kontrollerer alt inkl.. bank.

Ikke alt - kun stikprøvevis. Det andet har de ikke tid til og du har ikke
råd

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 19:19

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke alt - kun stikprøvevis. Det andet har de ikke tid til og du har ikke
> råd

Tjaee .. E&Y er da også med, når jeg tæller lager op i bikserne..?

Det hele er et spørgsmål om en fornuftig "kontrakt" som tilfredsstiller
begge parter.

Sådan en "kontrakt" har jeg og den gælder for 2 år ad gangen..)

Hr. Bjørn

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-07-04 23:43

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en revision hvis det ikke en kontrol af regnskabet og posteringer?

Der er ikke tale om en revision, men en "gennemgang". Der foretages f.eks.
ingen kontrol af min lageroptælling, ligesom udgangspunktet er at de
oplysninger jeg giver er korrekte.

I revisors erklæring beskrives det udførte arbejde således:

<SNIP>
Den udførte gennemgang

Vi har udført gennemgangen i overensstemmelse med dansk revisionsstandard.
Disse standarder kræver, at vi tilrettelægger og foretager gennemgangen med
henblik på at opnå moderat grad af sikkerhed for, at årsrapporten ikke
indeholder væsentlige fejlinformationer. En gennemgang er begrænset til
først og fremmest at omfatte forespørgsler til virksomhedens ejer samt
analyser af regnskabstal og giver derfor mindre sikkerhed end en revision.
Vi har ikke udført revision og udtrykker derfor ingen revisionskonklusion om
årsrapporten.
</SNIP>

Fra : KJ

Dato : 06-07-04 22:24

Kim <k@x.x> wrote:

> Hvad koster det typisk at få en revisor til at lave en årsopgørelse /
> selvangivelse for en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte ?

Jeg har læst de forskellige svar, og er selv blevet lidt nysgerrig, det
bliver nok relevant ved næste årsregnskab. Hvad ville det mon koste at
få lavet årsregnskab for mine 250-350 bilag hvis...

- de sidder i en mappe med fortløbende nummerering
- til hvert udgiftsbilag er der hæftet en blå udgiftsseddel påført
udgift samt moms, og kontering kontant/bank - (er det egentlig smart
eller ej?)
- der medleveres en bankudskrift, hvor der ud for hver bevægelse er
skrevet det tilhørende bilagsnummer.
- der medleveres et regnskab i kommasepareret format, hvor bilagene er
forsøgt konteret på drift, inventar, køb, privat forbrug etc.
- der leveres seperat bilag over inventar afskrivninger mv.

Er det væsentligt, om revisoren er statsautoriseret eller ej?

Måske er det bare mig, men revisorregningerne lyder af mange penge, og
jeg vil da gerne gøre, hvad jeg kan, for at bringe udgiften ned.

KJ