Skal vi hjælpe hinanden??
Fra : Kenneth

Dato : 05-07-04 21:47

Hej..

Denne tråd er et kæmpe øf til nogle MC'ister..Jeg er selv ny i trafikken,
ihvertfald på den tohjulede med motor, og der er mange ting som jeg ikke har
styr på. Mekaniske ting, tekniske ting m.m. Herinde i NG'en er hjælpen altid
parat, men det er den ikke altid når vi er ude at køre lader det til. Jeg
har et par eksempler, som jeg vil kaste ud.. Begge omhandler de mig.
En af de første spæde sommerdage i maj/juni, var jeg ude at køre og på et
tidspunkt går min cykel i stå.. Jeg roder selv lidt rundt med den i håb om
at jeg finder en fejl, men forgæves.. En BIList stopper og siger at han er
gammel mcmekaniker og han gerne ville ha', hvis det var ham som stod der en
dag, at andre MC'ister stoppede og måske gav en hjælpende hånd eller råd. Vi
kiggede på maskinen og en mc'ist kørte forbi og dyttede, men stoppede ikke.
Vi fandt ikke fejlen, men cyklen startede og så var den løst jo.. Jeg var
glad for at han stoppede og kiggede på maskinen sammen med mig, selvom vi
ikke fandt den fejl og jeg stadig ikke har nogen anelse om, hvad der skete
den dag.
Den anden hændelse var i dag, hvor min kæde knækker ude på motorvejen ved
Køge. Det sker kort efter vejen deler sig mod Rødby og Odense. Igen er det
BIListerne, der viser sig som de gode.. Der er 4-5 stykker som stopper og
hører om de kan hjælpe, nogle er selv MC'ister i bil og andre er ikke. Jeg
ser desuden omkring 30-40 MC'ister i de 3 timer, jeg sidder der i nødsporet
og INGEN af dem gør mine til at standse og høre om de kan hjælpe. Det synes
jeg er kæmperinge.. Vi hilser gerne på hinanden derude, sviner gerne
bilister til her i NG'en, når de laver tåbelige ting, men når det kommer til
at hjælpe hinanden, så er det en anden historie.. Det holder sgu ikke..
Jeg vil slutte med at sige tak til de venlige bilister og at jeg håber
aldrig , jeg får så travlt, at jeg ikke har tid til at stoppe og hjælpe en
anden MC'ist som har problemer med sin cykel.

MVH

Kenneth. (Som ikke kommer ud at køre på onsdag, hvor det bliver godt vejr.)

www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=620

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 05-07-04 22:00

"Kenneth" <Yoda@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> MVH
>
> Kenneth. (Som ikke kommer ud at køre på onsdag, hvor det bliver godt

Hejsa

Surt at høre om alle dine uheld du har været hårdt ramt

Jeg vil sige om det med at stoppe for folk at hvis du står og kigger på din
maskine så kan det være svært at vurdere om du har brug for hjælp eller
bare venter på fejebladet og det kan være sin sag at komme fra 3.spor ind i
nødsporet på de 100-150 mtr. hvor jeg ser dig og til der hvor du står.

så hvis du vil have hjælp stik en hånd i vejret og vink eller noget andet så
skal du bare se så tror jeg flere vil stoppe og gøre hvad de kan for dig !

Mvh

Jens
RF900
www.kantanamc.dk

Fra : Kenneth S

Dato : 05-07-04 22:31

> [...]

> skal du bare se så tror jeg flere vil stoppe og gøre hvad de kan for dig !

Helt enig, det kan være svært at analysere dig og din motorcykel på afstand,
tage beslutningen, krydse to vejbaner og bremse ned fra (nu) 160 km/t, hvis
du ikke råber et entydigt svar på kropssprog.

Og glem da ikke at mange af de bilister som stoppede, rent faktisk var
MCister, bare i forklædning.

Kenneth S
www.kantanamc.dk
http://www.dfmc.dk/?id=151

Fra : dots

Dato : 05-07-04 23:08

"Kenneth S" <kenneth@DetteSkalFjernes.krumling.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du ikke råber et entydigt svar på kropssprog.
>
> Og glem da ikke at mange af de bilister som stoppede, rent faktisk var

Hmm du skulle bare have mødt nogle af de rigtige jordhoppere - meen de
findes ikk så godt på motorvejen - sån mere ude til siden i grøften et
eller andet sted. Men vi gir altid en hånd og/eller feks et stk hegnstråd???

dots

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 05-07-04 23:39

Kenneth S wrote:

> [...]
> du ikke råber et entydigt svar på kropssprog.
>
> Og glem da ikke at mange af de bilister som stoppede, rent faktisk var

Snik snak.......

Jeg stopper altid, når jeg ser en MC holde i vejsiden - det lyder
helligt, men gør jeg altså - om den så er i stykker eller hvad, det
finder man ud af når man taler med vedkommende... jeg har da også på den
konto givet at par lift m.m...
Den ene gang var ret sjovt, vedkommende troede ikke rigtig på mig, da
jeg tilbød at lift der til hvor han var på vej hen..

...og kan man ikke lige nå at stoppe lige ved siden af staklen, så dør
man ikke af at gå lidt tilbage igen..

Desuden så kører jeg på en italiæner, så det er højest sandsynligt at
jeg selv får brug for en tjeneste i vejsiden en dag

Thore
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=56

Fra : Kenneth S

Dato : 06-07-04 00:10

> [...]
>
> Desuden så kører jeg på en italiæner, så det er højest sandsynligt at
> jeg selv får brug for en tjeneste i vejsiden en dag

Ja ja, godt ord igen, jeg sagde bare det ofte var svært at nå, jeg stopper
sq da også.

...men man skal da ikke stå og få citronmund af anger, hellere signalere at
noget er galt, folk er jo ikke onde.

Kenneth S

Fra : Thomas Makro

Dato : 07-07-04 17:13

On Tue, 6 Jul 2004 01:10:02 +0200, "Kenneth S"
<kenneth@DetteSkalFjernes.krumling.dk> wrote:

>Ja ja, godt ord igen, jeg sagde bare det ofte var svært at nå, jeg stopper
>sq da også.
Det er da næsten ens pligt, når en af de andre motorcyklister er gået
i stå! Nå ja, hvis jeg kommer blæsende forbi i ydersporet, og først
ser den nødstedte i sidste øjeblik, kører jeg videre. Ikke noget med
at katastrofebremse i ydersporet, eller skifte vognbane hurtigt og
voldsomt. Jeg har ikke lyst til at være til unødig gene eller skabe
farlige situationer. Men har jeg mulighed for at komme til at holde
inden for 100 m fra den havarede, så stopper jeg altid. Også på
motorvejen. Jeg er en af dem der godt kan tåle at gå 100 m

Så sent som i dag kom jeg kørende på Hondaen ude omkring Ledøje/Smørum
mv, da jeg fik øje på en motorcyklist der holdt ved en sidevej med
hajtænder. Jeg kunne se at den holdt helt inde ved kantstenen, så jeg
regnede med at den nok bare overholdt sin vigepligt, og gjorde klar
til at svinge til højre. Jeg hilste, men blev ikke hilst igen. Da jeg
var kørt forbi kunne jeg se i spejlet at den eneste fremdrift var
førerens ben, og der var ikke noget lys på den. Hmmm føreren har nok
tænkt "hvorfor hilser han bare, hvorfor stopper han ikke", og det
kunne jeg jo ikke have siddende på mig, så jeg fik overtalt Hondaen
til at lave en u-vending. Et øjeblik efter var jeg i snak med føreren,
der ikke vidste hvad der var galt. Vi fik skubbet den gule Suki ind på
fortorvet, og jeg kunne konstatere, at den efter al sandsynlighed
havde en elektrisk fejl, som krævede mindst et voltmeter at
lokalisere. Den kvindelige fører var bevæbnet med en mobillos, så der
var ikke mere jeg kunne gøre, hvorfor jeg forlod hende.

Jeg kan derfor afsløre, at det slet ikke gør ondt at stoppe og hjælpe
en anden motorcyklist. Tværtimod giver det en tilfreds følelse.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-07-04 00:05

On Mon, 5 Jul 2004 22:46:45 +0200, "Kenneth" <Yoda@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Kenneth.

>Denne tråd er et kæmpe øf til nogle MC'ister.

Det kan du ikke rigtigt være bekendt.
Der kan være gode grunde til at ingen stopper og hjælper dig.
F.eks. at du ikke har givet til kende at du har hjælp behov.

Jeg har selv prøvet at stoppe for at tilbyde hjælp hvor jeg selv avr
på MC.
1. gang for en Harley kører i nærheden af Stenløse, ikke langt fra mit
eget lille værksted hvor der ellers er stumper nok til en "kør videre
reperation".
Han indikerede helt klart at jeg ikke kunne hjælpe og ikke var
velkommen.
Måske fordi jeg dengang kørte Yamaha XS500.
2. gang, og for i øvrigt flere følgende hvor jeg blot blev gjort
opmærksom på at stoppet skyldtes negotintrang, og at der ikke var
noget galt.
3. gang møder jeg en gut der har lånt en MC af en ven.
Bagdækket er total fladslidt og nu punkteret.
Ingen Falk eller Tophjælp.
Hvad ville du have man skulle gøre for ham?
Undskyld ordvalget: Sikke et fjols - På en lånt MC med et fladslidt
dæk uden nogen form for transporthjælp - Ikke mit bord!
4. gang i bil hvor en ungersvend havde taget turen ud over marken.
Asfalten i et sving var ikke længere
Det eneste jeg kunne gøre for ham var at sikre mig at han ikke havde
taget fysisk skade.
5. Gang på en Jysk motorvej, stadig i bil, stopper jeg og hjælper en
gut der er løbet tør for brændstof.
Jeg kører ham til nærmeste tank (25 Km) og tilbage til MC'en igen,
hvorefter jeg returnerer til tanken og afleverer den dunk vi har lånt.
Jeg havde det fint med at kunne hjælpe et medmenneske, men helt
ærligt, at løbe tør på en motorvej syntes du det er noget der råber på
medmenneskelighed?
Jeg stopper gerne og giver en hånd med, men jeg har indskrænket min
næstekærlighed til de tilfælde hvor der helt klart tilkendegives at
der er hjælp behov, og at den vil være velkommen.
Undskyld at jeg tager den fra den hårde side, men din indledning
provokerede mig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : p.jarnbak

Dato : 06-07-04 01:28

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg havde det fint med at kunne hjælpe et medmenneske, men helt
> ærligt, at løbe tør på en motorvej syntes du det er noget der råber på

Nej det råber på 500kr i bøde,da det er ulovligt at påbegynde kørsel
på motorvej uden at have benzin nok til at fuldføre turen.
Hej Palle.

Fra : Jesper

Dato : 06-07-04 06:48

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det råber på 500kr i bøde,da det er ulovligt at påbegynde kørsel
> på motorvej uden at have benzin nok til at fuldføre turen.

Er det ikke også kun redningskøretøjer, der må stoppe og hjælpe i nødsporet
?

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 09:32

> Er det ikke også kun redningskøretøjer, der må stoppe og hjælpe i
> nødsporet ?

Jo det kan nemt give en bøde at være hjælpsom ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 07:39

> Jeg ser desuden omkring 30-40 MC'ister i de 3
> timer, jeg sidder der i nødsporet og INGEN af dem gør mine til at
> standse og høre om de kan hjælpe.

Jeg har da en del gange stoppet når der står nogen og roder, men oftest
får man mere eller mindre direkte at vide at man skal passe sig selv ...
Hvis du sidder i grøften så vil de fleste nok først se dig når de
passerer. Der holder tit mc'er i nødsporet og jeg stopper ikke op ved
hver eneste for at se om der skulle gemme sig en motorcyklist et sted i
nærheden.

Så næste gang du har brug for hjælp så vis det lidt tydeligere ... (Men
en knækket kæde er der nok ikke mange der vil kunne klare på stedet ...)

> Jeg vil slutte med at sige tak til de venlige bilister og at jeg håber
> aldrig , jeg får så travlt, at jeg ikke har tid til at stoppe og
> hjælpe en anden MC'ist som har problemer med sin cykel.

De venlige bilister hvoraf flere ifølge dig selv var også var
motorcyklister... Odds'ene for at en bilist har lidt værktøj, strips &
gaffatape med er nok også større end for en ditto motorcyklist.

Det er også muligt at du så 30-40 motorcyklister køre forbi i løbet af
de 3 timer - men hvor mange bilister kørte forbi samme tidsrum ?
Rent statistisk er chancen for hjælp fra en bilist nok også noget
større.

Btw nu da allerede er oppe på 2 nedbrud så overvej et
redningsabbonement. Jeg har selv på begge mc'er og bilen ved Dansk
Autohjælp igennem FDM

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-07-04 09:29

Jeg stopper altid. Der er vist ikke mange som stopper i nødsporet på en
motorvej, uden at have brug for hjælp.

Sidst var det en Harley, men han ville tydeligvis ikke have hjælp af mig.
Måske fordi jeg kørte japaner, det blev jeg aldrig klar over. Han havde
ingen mærker på, så han var ikke fra nogen klub..... Men jeg stopper da
gerne næsten gang det er en Harley igen. Måske er det mig der har brug for
hjælp en dag....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Kenneth

Dato : 06-07-04 13:25

Halløj..

Jeg erkender blankt, at jeg bare sad i vejkanten og nød den sparsomme sol og
ventede på at blive hentet af en kammerat.. Jeg startede tråden, fordi jeg
syntes det var underligt at ingen mc'ister stoppede. Det har jeg så fundet
ud af nu. Tegngivning vil flere af jer ha' og det får I næste gang..Som
forhåbentlig ikke kommer, fordi det er stadig sjovere at køre end at stå
stille. Så nu vil jeg bede en lille bøn til mc-guderne og bede om godt vejr
og ingen uheld ;).
Hav en god sommer (hvis den dukker op i år)..

Kenneth

Fra : Oros

Dato : 06-07-04 13:48

Kenneth wrote:
> [...]
> en lille bøn til mc-guderne og bede om godt vejr og ingen uheld ;).
> Hav en god sommer (hvis den dukker op i år)..

Jeg husker en episode hvor alle bilister (inkl. mig selv blev øffet i
trafikradioen) for ikke at hjælpe en dame og hendes aldrende mor en
vintermorgen på motorvejen hvor de var strandet pga. def. køretøj. Jeg
husker udemærket godt bilen holdende i nødsporet, uden havari-blink, uden
tegn på liv andet end i det øjeblik man suste forbi kunne se at der sad 2
hoveder inde i bilen. Det endte tilsyneladende med at de fik lov at sidde
der i 2 timer i den bidende kulde og vente på hjælp. Men helt ærligt lå min
medlidenhed på et meget lavt sted når man ikke engang kan bevæge sig ud af
bilen og gøre bare "lidt" tegn til at man har brug for hjælp. Det må
tydeligvis have været et par madammer fra Gentofte som mente at hjælpen
måtte komme helt af sig selv. Som ikke ville ud af læet fra bilen og gøre
bare en lille indsats for at gøre opmærksom på sig selv, end ikke med
havariblinket inde fra bilen. Jeg blev næsten helt bitter over at det ikke
var muligt at give til genmæle på den øf man fik i radioen af
trafikmeldingen.

mvh
Rasmus Jensen, Ishøj nu uden MC
som i øvrigt _kun_ stopper ved tegn på ønske om hjælp. (uanset mc eller
madkasse)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-07-04 15:04

Kenneth wrote:
> [...]
> og INGEN af dem gør mine til at standse og høre om de kan hjælpe. Det synes
> jeg er kæmperinge.. Vi hilser gerne på hinanden derude, sviner gerne

Man må faktisk heller ikke holde i nødsporet med mindre man er
defekt, svjh ? eller husker jeg forkert.. ?

// Hans, der nu altid stopper med mindre der i forvejen holder 1-2
// personer..
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Armand

Dato : 06-07-04 18:48

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Man må faktisk heller ikke holde i nødsporet med mindre man er
> defekt, svjh ? eller husker jeg forkert.. ?

Omkring bugsering har jeg noteret mig at behov derfor er defineret som "for
at komme væk fra f.eks. motorvej", hvilket uværgeligt indebærer at man
forventes at skulle holde ind for at kunne montere en navlestreng til at
slæbe en uheldsramt væk v.h.a. :-/

- -
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 18:54

> [...]
> indebærer at man forventes at skulle holde ind for at kunne montere
> en navlestreng til at slæbe en uheldsramt væk v.h.a. :-/

Private må heller ikke slæbe på en motorvej / nødspor. Kan ikke lige
finde linket - men det er vel heller ikke så aktuelt med en MC.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 06-07-04 19:28

Armand wrote:

> [...]
> at komme væk fra f.eks. motorvej", hvilket uværgeligt indebærer at man
> forventes at skulle holde ind for at kunne montere en navlestreng til at

Svjh er det kun dertil indrettede køretøjer (kranbil, fejeblad m.v.) der
må bugsere nødstedte køretøjer på motorvejen, hvor bl.a. højtsiddende
rotorblink er et must.

Allan Bojesen