påsætning af dæk
Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 14:41

hvordan med montering, når man har man selv har dækkene.

Mvh.

Dannie

Fra : MightyMax

Dato : 05-07-04 18:51

"DJ" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan med montering, når man har man selv har dækkene.
>
> Mvh.
>
> Dannie

Jeg skrev engang nedenstående.

mvh

Kenneth

****************
1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis du
ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig på
gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere en
særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med dækkanten
mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen mere
og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
begge sider.
2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide af.
3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som selv
sidder rimelig fast.
4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med hvor
du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
det første jern.
6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
du har gjort pkt. 4. rigtigt.
7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
det med knæet.
9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
dæksiden glider fri.
Resten er herefter vist let nok.

Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge. Husk
at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er det
vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
gangen.
Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet et
par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!

Fra : Per P.

Dato : 05-07-04 19:53

"MightyMax" <skak@nospam-email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
> fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på

Grrrr!!!! Jeg husker at jeg svarede på det indlæg. Og nu gør jeg det igen.

Undgå det der bankeri med en muggert. Det er noget man bruger på
landbrugsmaskiner. Har du en passende skruestik så sæt hjulet op i det og
klem dækket af. Sæt en klud i mellem på den kæbe der trykker på fælgen og
klem lige under fælgkanten med den anden kæbe. Det er til at styre og man
risikerer ikke at man rammer ved siden af med muggerten og rammer så vel
fingre som fælg.

> [...]
> 3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
> fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som

Jeg har et par stykker læder og det går også fint. Jeg har tilmed optimeret
mit værktøjsudvalg med et sæt fælgbeskyttere. Jeg har dog ikke prøvet dem af
endnu. Men det kommer snart.

> [...]
hvor
> du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!

Tommelfingerreglen siger; start afmontering ved ventilen og
afslutmonteringen ved ventil. Kort sagt, start og slut ved ventilen.

> [...]
et
> par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!

Resten af instruktionen er ganske fin. Det kræver mere teknik end kræfter at
skifte et dæk. Jeg havde engang en bodybuilder i værkstedet som selv ville
prøve. Da sveden sprang ham for panden og fælgen blev mere og mere ridset
kom lille Mads Lund med sine 65 kg til undsætning og vred dækket af for
øjnene af det undrende muskelbundt. Det var ret spas

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Som forleden brugt muggert og store dækjern i forbindelse med et punkteret
lastvognsdæk. Samme teknik blot er værktøjet noget større.......

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 16:20

> Undgå det der bankeri med en muggert.

Læg en træklods på jorden så fælgen lige går fri og træd dækket af. Så
er det slet ikke brug for vold (hvis man er tung nok

(Jeg har ingen skruestik)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Armand

Dato : 07-07-04 17:20

anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en

> Læg en træklods på jorden så fælgen lige går fri og træd dækket af. Så
> er det slet ikke brug for vold (hvis man er tung nok

Evt. v.h.a. en god gammeldags spade brugt á kængurustylte-style!!

--
Armand.
(der sammen med kliken engang gik meget op i dækskifte og afbalancering; men

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-04 21:09

"Per P." <milborg@FJERNe-privat.dk> writes:

> Med racende venlig hilsen
> Per M. Pedersen.....M for Motortosse
> Som forleden brugt muggert og store dækjern i forbindelse med et punkteret
> lastvognsdæk. Samme teknik blot er værktøjet noget større.......

Jeg har engang været nødt til at bruge en hel rendegraver som værktøj
Sådan et tvillingehjul til en traktor, der har haft samme dæk
monteret i 5-10 år, kan gro vildt godt fast.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Kenneth Mortensen

Dato : 06-07-04 07:38

> Jeg har engang været nødt til at bruge en hel rendegraver som værktøj
> Sådan et tvillingehjul til en traktor, der har haft samme dæk
> monteret i 5-10 år, kan gro vildt godt fast.
> --

..... og jeg har ,da jeg var "dækabe", engang måttet sende en
kridtgravslastvogn ud at køre med løse hjulbolte på forhjulene på
gårdspladsen for med hurtige skarpe sving at få fælgene til at løse sig fra
tromlerne.......

Kenneth

Fra : Kim. A. C.

Dato : 05-07-04 20:06

>hvordan med montering, når man har man selv har dækkene.

>Mvh.

>Dannie

Er det slangeløst? jeg havde mine problemer, se tråden fra den 28-06. Men
skal på den igen, denne gang fordækket som skal skiftes inden vi tager på
ferie de sidste 2 uger i juli hvor det bare er godt vejr

--
MVH: Kim A. C.
XJ 600n

http://dfmc.dk/?id=554