Share USBprinter MacOSX MacOS9
Fra : Jan B. Nielsen

Dato : 05-07-04 12:38

Hej
Jeg har en Epson 740 printer, som er tilkoblet min iMac med MacOsX (10.3.4)
via USB. Via en Router fra TDC har jeg desuden en ældre iMac med MacOS9.1
koblet i et lille netværk. Jeg har "bøvlet" lidt med at dele printeren, så
jeg også kan printe fra den gamle iMac. På OSX´eren har jeg "vinget af" i
"dele printeren" i Classic-mode, men der kommer alligevel ikke noget ud når
jeg sætter OS9´eren igang med at printe.
Er der noget der har erfaring med det eller evt. en problemløsning ?

På forhånd tak.

Mvh.
Jan

Fra : Morten

Dato : 05-07-04 13:55

On 2004-07-05 13:38:13 +0200, "Jan B. Nielsen" <janitzar@get2net.dk> said:

> [...]
> jeg sætter OS9´eren igang med at printe.
> Er der noget der har erfaring med det eller evt. en problemløsning ?

Kan du ikke printe over IP fra OS9? i givet fald kan du bruge cups
(OSX's native printer deling).

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jan B. Nielsen

Dato : 05-07-04 20:56

On 05/07/04 14:54, in article nlvnr1-e71.ln1@reippuert.dk, "Morten"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Kan du ikke printe over IP fra OS9? i givet fald kan du bruge cups
> (OSX's native printer deling).

Jeg er ikke helt med? Hvis jeg forstår dit svar rigtigt - er det så ikke en
netværksprinter du mener ? Men det er min ikke. Den er koblet på OSX´eren -
og kan selvfølgelig kun printe når denne er tændt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-04 00:56

Jan B. Nielsen <janitzar@get2net.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt med? Hvis jeg forstår dit svar rigtigt - er det så ikke en
> netværksprinter du mener ? Men det er min ikke. Den er koblet på OSX´eren -
> og kan selvfølgelig kun printe når denne er tændt.

OSX indeholder en avanceret printerserver ved navn CUPS. du bør kunne
dele din USB printer med andre OS9, OSX, Windows eller Linux maskiner på
netværket.

Under OS 9 skal du formegenlig bruge LaserWriter 8 klienten som driver.

slå printerdeling til under Systeminstillinger -> Deling og gå til
<http://localhost:631> for at sætte printserveren op. Det er muligt at
du skal editere nogen af Cups's config filer manuelt osse, idet Apple
har slået en række funktioner fra.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).