Naturlig emulgator, der kan spises?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-07-04 11:58

Til et eksperiment med en chilisovs, har jeg brug for en emulgator.
Den skal helst være "naturlig".

Hvilke muligheder er der?

Det drejer sig om ananasjuice og alm. madolie, der skal emulgeres.

--
Steen Suder

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 05-07-04 14:01

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Til et eksperiment med en chilisovs, har jeg brug for en emulgator.
> Den skal helst være "naturlig".
>
> Hvilke muligheder er der?
>
> Det drejer sig om ananasjuice og alm. madolie, der skal emulgeres.

Man kan bruge skummetmælk til at emulgere olie, måske er der et problem med
den sure juice.

Skummetmælk har jo før haft mælkefedt i sig

Jeg har også høt at man kan bruge saft evt. fra ananas, men det har jeg ikke
prøvet.

Søren

Fra : Emil

Dato : 05-07-04 14:22

Steen Suder, privat skrev:

>Til et eksperiment med en chilisovs, har jeg brug for en emulgator.
>Den skal helst være "naturlig".
>Hvilke muligheder er der?
>Det drejer sig om ananasjuice og alm. madolie, der skal emulgeres.

Nu véd jeg ikke lige med annanas, som indeholder nogle enzymer
som kan gøre gelétering (og evt. emulgering) vanskelig.
Det findes nogle tip ang. dette; men jeg husker ikke lige hvilke.

Min første indskydelse er at bruge æggeblommer som emulgator,
fremgangsmåde som ved majonæse.

Da det er til en sovs, kan du opbage mel og madolie, og herefter
bruge juicen som fond.

Ellers må du bruge ultralyd til at blande olie og juice. Det
virker fint, men er ikke ret tilgængeligt for menigmand.

m.v.h. Emil

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 05-07-04 19:21

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu véd jeg ikke lige med annanas, som indeholder nogle enzymer
> som kan gøre gelétering (og evt. emulgering) vanskelig.
> Det findes nogle tip ang. dette; men jeg husker ikke lige hvilke.
Ananas indeholder cellulase, som ødelægger cellulose. Man kan derfor ikke
stabilisere saften med cellulose.

Fra : Emil

Dato : 05-07-04 22:49

Søren 35 - Ølstykke skrev:

>Ananas indeholder cellulase, som ødelægger cellulose. Man kan derfor ikke
>stabilisere saften med cellulose.

Alle frugter indeholder cellulose. Cellulase er et enzym.
Kan du uddybe dit svar til noget som er brugeligt/fornuftigt?

m.v.h. Emil

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 06-07-04 08:46

> Alle frugter indeholder cellulose. Cellulase er et enzym.
Ja, det er rigtigt.

> Kan du uddybe dit svar til noget som er brugeligt/fornuftigt?
Man kan sagtens emulgere saft der indeholder cellulase da enzymet ikke
påvirker emulgatoren.
Man kan også godt lave ananasgelé med gelatine, men man kan ikke
fortykke/stabilisere ananassaft med cellulose da enzymet vil ødelægge
effekten.

Jeg håber at mit svar vil forklare at emulgering ikke har noget med
cellulase at gøre.

Søren