Flødekartofler
Fra : Karina & Søren

Dato : 04-07-04 20:56

Jeg skal lave flødekartofler på tirsdag og søger simpelthen bare den BEDSTE
opskrift der findes. Hvis du har den og gerne vil dele så takker jeg

Karina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-07-04 21:53

Hej Karina

"Karina & Søren" <karina.s@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal lave flødekartofler på tirsdag og søger simpelthen bare den
BEDSTE
> opskrift der findes. Hvis du har den og gerne vil dele så takker jeg

Jeg vil gerne dele min bedste opskrift på flødekartofler med dig ( og
andre ).

Nu ved jeg jo ikke hvor mange du skal lave til, men ellers må du bare gange
op.

1 pose frosne kartofel/løg tern
½ l. piskefløde
paprika
hvidløg
salt
peber

- hæld kartofelblandingen i et fad
- knus 2-3 fed hvidløg ned i fløden mend fløden stadig er i kartonen
- hæld fløden over og fordel evt hvidløget hvis det havner et sted
- drys med paprika, salt og peber
- hvis du har en mikro/kombiovn bliver de bedst, men en alm. ovn kan nok
også gøre det
- sørg for at det meste af fløden er suget op i kartoflerne, så bliver de
nemlig bedst og så er de færdige.

Velbekomme

Mange hilsner fra

Bolette ( der desværre ikke spiser flødekartofler fortiden da jeg følger
vægtvogterne. )
www.boletes.dk

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-07-04 22:32

Karina & Søren wrote:
> Jeg skal lave flødekartofler på tirsdag og søger simpelthen bare den BEDSTE
> opskrift der findes. Hvis du har den og gerne vil dele så takker jeg
>
> Karina

Du skal have fat i følgende:
Kartofler (ikke sådan nogen kedelige fra fryseren)
Løg
Fløde
Salt & Peber.

Skær de skrællede kartofler i skiver og smid dem i et fad og fordel
finthakkede løg imellem de forskellige lag kartofler. (ja, det er
nemmeste at putte løg i undervejs...)
Du kan krydre lagene med salt og peber efter smag og behag, eller bare
slutte af med at krydre det på toppen til sidst.

Slut af med at dække det med en tilpas mængde fløde. (mængden kommer
selvfølgelig an på hvor mange du laver mad til, men regn med ca 1/2
liter til 3-4 personer.

Så vidt jeg husker plejer jeg at give dem en times tid i ovnen, men det
er jo nemt at smage sig frem til hvornår de er møre :)

Mvh Anders Christensen

Fra : Tine & Jimmy

Dato : 05-07-04 00:20

Jeg plejer at bruge

Bage Kartofler (de er nemmere at skrælle og skære i skiver)
fløde (der skal så meget fløde i at kartoflerne og løgene er lidt over halvt
dækket)
Salt og pebber (efter smag)
Og så kommer det der giver den en god smag. Nemlig Muskat nød. det er bare
lige det der sætter prikken over iét.

håber at du kan bruge den

hilsen

Jimmy

Fra : nuser

Dato : 05-07-04 07:21

> [...]
BEDSTE
> opskrift der findes. Hvis du har den og gerne vil dele så takker jeg

Følgende opskrift plejer jeg at få ros for.

Kartofler i den mængde man har brug for skrælles og skæres i forholdsvis
tynde skiver, Et middelstort løg (Til 1½ kg kartofler) skrælles og skæres i
tern.
Først lægges et lag kartofler (a la gammeldags skifferplader) så drysset
lidt af løget og der krydderes med salt, peber og paprika og derefter igen
et lag kartofler, løg og krydderier, og sådan fortsættes til alle kartofler
er brugt.
½ l mornaysovs fra Karolines køkken hældes over kartoflerne (igen til 1½ kg
kartofler). Det hele sættes i ovnen i ca. 1 time ved 175 g . Mærk efter om
kartoflerne er møre og overfladen skal være gylden og boblene.

Håber du kan bruge det.

Fra : My

Dato : 05-07-04 15:00

Den samme opskrift ville jeg ha skrevet. Har selv "fået" verdens bedste
opskrift på flødekartofler herinde, og det er nok fra dig, Nuser.

Kan helt klart anbefales. Det jeg mener gør den så god, er mornay sovsen.
Det gør også at sovse konsistensen bliver tilpas tyk. Ved kun piskefløde
synes jeg enten det bliver for tyndt eller grynet.

Fra : Karina & Søren

Dato : 05-07-04 15:57

> [...]

> Håber du kan bruge det.
>

> Det var lige netop en opskrift der var lidt anderledes jeg håbede på. Og
det lyder faktisk ret lækkert med mornaysauce. Men undrer mig en smule, er
det korekt at der så slet ikke skal fløde ved???

Karina

Fra : Dorte Klerke

Dato : 05-07-04 16:23

> Det var lige netop en opskrift der var lidt anderledes jeg håbede på. Og
> det lyder faktisk ret lækkert med mornaysauce. Men undrer mig en smule, er
> det korekt at der så slet ikke skal fløde ved???

Ja. Dengang jeg lavede flødekartofler (den fede udgave), brugte jeg også kun
mornaysovs, det er nok til at gøre det dejligt cremet og fløde er derfor
ikke nødvendigt. Det får endda en dejlig lidt "ostet" smag ;)

Hilsen

Dorte

Fra : Emil

Dato : 05-07-04 18:22

Dorte Klerke skrev:

>Ja. Dengang jeg lavede flødekartofler (den fede udgave), brugte jeg også kun
>onaysomvsr, det er nok til at gøre det dejligt cremet og fløde er derfor
>ikke nødvendigt. Det får endda en dejlig lidt "ostet" smag ;)

Retten bliver helt spiselig på denne måde. Den bliver helt god
med extra tilsætning af muskatnød og egnet ost.

Jeg mindes med væmmelse flødekartofler, som var tilberedt med
fløde; mage til kulinarisk lort skal man lede længe efter.
Alligevel var der familiemedlemmer som ÅD (grovspiste) af
kartoflerne med fløde.

Så konklutionen må være: Enten bryder man sig ikke om fløde,
eller man nyder smagen som det ypperste inden for kogekunsten.
Til gæster anbefales derfor hjemmelavet monaysovs. det er jo nemt
og kan nydes af alle.

m.v.h. Emil

Fra : Dorte Klerke

Dato : 05-07-04 20:06

Desuden er min ynglings fortiden en anden slags flødekartofler, som fakta
havde i deres reklame engang, men feta, madlavningsfløde og cheasy 9 % og
forårsløg og selvfølgelig kartofler, dog er fremgangsmåden nemmere og måske
lidt hurtigere (kartoflerne skulle bare koges og så tilsættes den varmede
"sovse"blandning). Den smager simpelthen himmelsk og man har stadig den
cremede fornemmelse.

Dorte

Fra : My

Dato : 05-07-04 21:21

Jeg kommer godt nok også fløde i..... Nok ½ af hver

Fra : mcloud

Dato : 05-07-04 11:28

Hej
Her er mit bud :
1½ kilo kartofler
1 løg hakket
3-4 fed hvidløg knust
Salt og friskkværnet peber
Muskatnød revet efter behag (dette krydre godt ,pas på )
revet ost
½ l. piskefløde

Skur og skiv kartoflerne og hak løget ,lægges i bradepanden
knus hvidløgene over,salt ,peber og muskatnød tilsættes.,ned mellem
kartoflerne.
Drys med revet ost
hæld fløden på ,ind i ovnen ca 3/4- 1 time på 180-200 grader.
mvh mcloud

Fra : Carina

Dato : 05-07-04 16:45

"Karina & Søren" <karina.s@mail.dk> wrote in message
> Jeg skal lave flødekartofler på tirsdag og søger simpelthen bare den
BEDSTE
> opskrift der findes. Hvis du har den og gerne vil dele så takker jeg

½ gang kartofler
½ gang jordskokker
Revet parmesan
Brødkrummer