Hej Steen,
Oooovkay, det lyder spændende, det tror jeg godt kan klare.
Min er i øvrigt med en permanent magnet, har jeg læst et sted.
Tak for din beskrivelse, det er lige hvad jeg har brug for, for at turde
prøve selv.
vh Dan
"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:entge0dq2uv5l4p9s26188j3udmdr3p7hb@4ax.com...
> On Sun, 4 Jul 2004 23:16:42 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
> wrote:
>
> Hej Dan.
>
> >Burde batteriet ikke være blevet 100% fladt, da jeg satte ud på
motorvejen ?
> >Hvis laderen er færdig, hvor kom strømmen fra til kørslen efter at jeg
> >slukkede lyset ?
> >Lyset burde da have suget det sidste ud på det tidspunkt.
> Ja, men et godt batteri regenererer så meget efter at have sundet sig
> lidt at du kan køre hjem på det hvis du reducerer forbruget.
>
> >På den anden side, burde laderen jo kunne trække både lys og kørsel
alene,
> >hvis Batteriet er stået af !?!?!
> >Men du har nok ret (suk).
>
> Der er selvfølgelig den mulighed at batteriet er klappet sammen på en
> eller flere celler, men den er ikke rigtigt på tale når den kan trække
> cyklen hjem.
>
> >Hvordan finder jeg ud af, hvad der er defekt, efter at jeg evt. kan
udelukke
> >batteriet med Ole's metode ?
> >Er det noget jeg selv burde kunne klare ?
>
> Du kan starte med at lade batteriet op med en lille lader.
> Det vil det under alle omstændigheder have godt af efter den
> behandling
> Nå batteriet er opladet kan du starte motoren, og derefter måle
> spændingen over polerne.
> Tomgangsspændingen bør være omkring 12,5 volt, og ved ca. 4000 RPM
> skal der være mindst 14 volt over batteriets poler.
> Jeg formoder at det ikke er tilfældet.
> Stop motoren og træk stikket til generatoren ud af regulatoren.
> Mål så med universalinstrumentet i stilling ohm x1 (laveste ohm
> område) over de tre spoler i generatoren.
> Måleværdien vil nok ligge mellem 2 0g 3,5 ohm - værdiene er ikke så
> vigtig, blot de er ens.
> Mål lige fra en af spolerne til stel.
> Der må ikke være forbindelse (heller ikke med instrumentet i f.eks.
> ohm x1000).
> Jeg går i det følgende ud fra at generatoren er af de type hvor der er
> en permanent magnet som rotor (jeg kender ikke den MC) - Hvis det er
> en type med roterende felt og kul, så kommer den forklaring bagefter.
> Du kan checke generatoren ved at forbinde en gammel forlygtepære over
> generatorens spoler.
> Forbind pæren således at de to glødetråde er i serie (det kan du finde
> mellem to af spadestikkene på pærens bagside).
> Du lader blot motoren gå i tomgang når pæren er på som belastning, og
> måler så spændingen over pæren med universalinstrumentet i stilling AC
> med fuldt udslag for 50 volt.
> Den målte spænding er ikke så vigtig, blot den er ens når du foretager
> den over alle tre spoler.
> Lad være med at give gas - Hvis generatoren er i orden er pæren
> forhenværende
> Hvis det er en generator med roterende felt, gælder målingerne på
> spolerne med universalinstrumentet i stilling ohm x1 stadig, men du
> kan ikke måle spændingen med motoren kørende uden at regulatoren er
> med.
> Hvis det er en type med roterende felt, er der formentlig 5 og ikke
> tre ledninger fra generatoren til regulator/ensretter.
> Der plejewr i så tilfælde at være tre kraftige ensfarvede ledninger
> til selve generatoren og to tyndere ledninger til feltet.
> Mål derfor også med instrumentet i ohm x1 over feltet.
> Modstanden her vil sikkert være noget nær 10 ohm.
> Hvis den er meget højere eller uendelig, kan der være tale om slidte
> kul.
> Fortvivl ikke - De er nemme at skifte, og ikke ret dyre.
> Hvis de ovenstående målinger er i orden har du nok en defekt
> regulator.
> Sorry ,-)
> >vh Dan
> >
>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk