Mangler strøm ?!?
Fra : Dan Jørgensen

Dato : 04-07-04 20:46

Hej NG,
Jeg står med et "spændende" problem.
Her i dag, da jeg ville køre en tur, ville min maskine ikke starte.
Selvstarteren hikkede uinteresseret - manglede helt klart strøm.
Istedet for at tømme batteriet helt, løb jeg cyklen igang.
Herefter trillede jeg ud på nærmeste motorvej for at give den lidt gas og få
lidt strøm.
Efter 10-15 kilometer satte den ud igen som om den manglede benzin (½ tank
tilbage).
Forsøg (3 stk) på at løbe den igang igen medførte (bortset fra minder om
alle de smøger, jeg lige havde røget på Roskilde festivalen) kun ca.100 m
kørsel.
Efter at have siddet 5 minutter der i nødsporet mens jeg nød min udfordrende
situation (mobiltelefonen lå hjemme), kom jeg til at tænke på, at sådan en
benzinpumpe jo nok kørte bedst med strøm.
Jeg slukkede lyset og kunne herefter løbe den igang og køre hele vejen hjem
igen.
Selvstarten er nu helt død, men der er umiddelbart strøm nok til lyset (ved
ikke hvor længe).
Jeg tjekkede lige sikringerne - ser vist fine ud.
Hvad skyldes mit problem, og hvad foreslår i jeg gør nu ?

Ivrige hilsener
Dan - xv 535

Fra : Ole Lelund

Dato : 04-07-04 21:45

Det lyder som om at dit batteri en klappet helt sammen/ mangler strøm ( hvis
det er et af de nuere batt. så lad være med at brække propperne af og fylde
vand på )
Eller også så lader den ikke mere, dette kan du finde ud af ved at starte
cyklen ( du må ud og løbe igen ) og måle på batt. når cyklen er startet og
når den er helt slukket, når den er startet skulle der gerne være over 12 V.

Hilsen Ole

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 04-07-04 22:18

"Ole Lelund" <lelund@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når den er helt slukket, når den er startet skulle der gerne være over 12

Tak, Ole,
Jeg må ud og købe et multimeter i morgen.
Dan

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-07-04 22:03

On Sun, 4 Jul 2004 21:46:10 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
wrote:

Hej Dan.

>Hvad skyldes mit problem, og hvad foreslår i jeg gør nu ?

Efter det du beskriver tror jeg din akku er OK.
Der er liv nok i den til at trække forbruget under kørslen hjem selv
om den er noget flad.
Årsagen er nok at der ikke bliver fyldt på den igen, hvilket indikerer
at generatoren ikke lader.
Det kan være en defekt generator eller en defekt regulator/ensretter,

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 04-07-04 22:17

> [...]
> at generatoren ikke lader.
> Det kan være en defekt generator eller en defekt regulator/ensretter,

Hej Steen,
Burde batteriet ikke være blevet 100% fladt, da jeg satte ud på motorvejen ?
Hvis laderen er færdig, hvor kom strømmen fra til kørslen efter at jeg
slukkede lyset ?
Lyset burde da have suget det sidste ud på det tidspunkt.
På den anden side, burde laderen jo kunne trække både lys og kørsel alene,
hvis Batteriet er stået af !?!?!
Men du har nok ret (suk).
Hvordan finder jeg ud af, hvad der er defekt, efter at jeg evt. kan udelukke
batteriet med Ole's metode ?
Er det noget jeg selv burde kunne klare ?
vh Dan

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-07-04 22:56

On Sun, 4 Jul 2004 23:16:42 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
wrote:

Hej Dan.

> [...]
>slukkede lyset ?
>Lyset burde da have suget det sidste ud på det tidspunkt.
Ja, men et godt batteri regenererer så meget efter at have sundet sig
lidt at du kan køre hjem på det hvis du reducerer forbruget.

>På den anden side, burde laderen jo kunne trække både lys og kørsel alene,
>hvis Batteriet er stået af !?!?!
>Men du har nok ret (suk).

Der er selvfølgelig den mulighed at batteriet er klappet sammen på en
eller flere celler, men den er ikke rigtigt på tale når den kan trække
cyklen hjem.

>Hvordan finder jeg ud af, hvad der er defekt, efter at jeg evt. kan udelukke
>batteriet med Ole's metode ?
>Er det noget jeg selv burde kunne klare ?

Du kan starte med at lade batteriet op med en lille lader.
Det vil det under alle omstændigheder have godt af efter den
behandling
Nå batteriet er opladet kan du starte motoren, og derefter måle
spændingen over polerne.
Tomgangsspændingen bør være omkring 12,5 volt, og ved ca. 4000 RPM
skal der være mindst 14 volt over batteriets poler.
Jeg formoder at det ikke er tilfældet.
Stop motoren og træk stikket til generatoren ud af regulatoren.
Mål så med universalinstrumentet i stilling ohm x1 (laveste ohm
område) over de tre spoler i generatoren.
Måleværdien vil nok ligge mellem 2 0g 3,5 ohm - værdiene er ikke så
vigtig, blot de er ens.
Mål lige fra en af spolerne til stel.
Der må ikke være forbindelse (heller ikke med instrumentet i f.eks.
ohm x1000).
Jeg går i det følgende ud fra at generatoren er af de type hvor der er
en permanent magnet som rotor (jeg kender ikke den MC) - Hvis det er
en type med roterende felt og kul, så kommer den forklaring bagefter.
Du kan checke generatoren ved at forbinde en gammel forlygtepære over
generatorens spoler.
Forbind pæren således at de to glødetråde er i serie (det kan du finde
mellem to af spadestikkene på pærens bagside).
Du lader blot motoren gå i tomgang når pæren er på som belastning, og
måler så spændingen over pæren med universalinstrumentet i stilling AC
med fuldt udslag for 50 volt.
Den målte spænding er ikke så vigtig, blot den er ens når du foretager
den over alle tre spoler.
Lad være med at give gas - Hvis generatoren er i orden er pæren
forhenværende
Hvis det er en generator med roterende felt, gælder målingerne på
spolerne med universalinstrumentet i stilling ohm x1 stadig, men du
kan ikke måle spændingen med motoren kørende uden at regulatoren er
med.
Hvis det er en type med roterende felt, er der formentlig 5 og ikke
tre ledninger fra generatoren til regulator/ensretter.
Der plejewr i så tilfælde at være tre kraftige ensfarvede ledninger
til selve generatoren og to tyndere ledninger til feltet.
Mål derfor også med instrumentet i ohm x1 over feltet.
Modstanden her vil sikkert være noget nær 10 ohm.
Hvis den er meget højere eller uendelig, kan der være tale om slidte
kul.
Fortvivl ikke - De er nemme at skifte, og ikke ret dyre.
Hvis de ovenstående målinger er i orden har du nok en defekt
regulator.
Sorry ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 04-07-04 23:13

Hej Steen,
Oooovkay, det lyder spændende, det tror jeg godt kan klare.
Min er i øvrigt med en permanent magnet, har jeg læst et sted.

Tak for din beskrivelse, det er lige hvad jeg har brug for, for at turde
prøve selv.
vh Dan

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 05-07-04 09:41

Hej Steen (og andre),
Jeg var lige ude og købe et multimeter og måle lidt over batteriet, hvilket
gav et "spændende" resultat.

1. gang jeg målte var inden jeg startede. Der var 11,5 V.
2. gang havde jeg startet maskinen (i tomgang) og her viste den det samme:
11,5 V.

Efter 5 minutter med slukket cykel ærgede jeg mig over, at jeg ikke lige
havde lavet en måling med nogle flere omdrejninger på motoren.

Resultatet blev denne gang med tændt cykel 12,8 V uanset omdrejninger.
Ved sluk af motor faldt spændingen hurtigt tilbage til 11,8 V.

Hvad siger det os (jer) ?
vh Dan

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-07-04 13:24

On Mon, 5 Jul 2004 10:40:36 +0200, "Dan Jørgensen" <dj@get2net.dk>
wrote:

Hej Dan.

>Resultatet blev denne gang med tændt cykel 12,8 V uanset omdrejninger.
>Ved sluk af motor faldt spændingen hurtigt tilbage til 11,8 V.
>
>Hvad siger det os (jer) ?

Noget i retning af defekt regulator.
Men du kan først fælde endelig dom i sagen når du har checket
generatoren selv.

A'prppos batteriet.
Har du ladet det op i nat eller har du bare pisket den yderligere?
Hvis det er topladet er det sandsynligvis defekt det burde ligge over
12,5 volt i ubelastet tilstand..
Hvis det blot er pisket videre er det OK - så længe det varer med den
behandling .

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : FTB

Dato : 05-07-04 15:02

Havde selv samme problem på min XJ600.

Det var et slidt kul, som ikke kunne nå ind og derfor ikke ladede på mit
batteri.

Problemet var nøjagtig som du beskriver det, med reduceret strømforbrug
kunne man køre lidt, og hvis man ladede på batteriet var det muligt at køre
lidt igen.

Jeg skiftede kullet, og straks var den OK igen (en lille sag til ca. 40 kr
for 2 stk.)

Held og lykke med fejlsøgningen...

Mvh... Finn

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 05-07-04 15:35

"FTB" <ftb@SLETkontorsyd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt igen.
>
> Jeg skiftede kullet, og straks var den OK igen (en lille sag til ca. 40 kr

Du har reddet min dag.
vh Dan

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 05-07-04 15:44

> Jeg skiftede kullet, og straks var den OK igen (en lille sag til ca. 40 kr
> for 2 stk.)

Jeg får lige at vide, at der ikke er noget "kul" på min model !?!
Ensretteren skulle være mit problem.
Giver det mening ?

Dan - xv 535

Fra : Armand

Dato : 05-07-04 21:41

> [...]
> for 2 stk.)
> >
> Jeg får lige at vide, at der ikke er noget "kul" på min model !?!

Det er rigtigt nok; men hvad mere sært er, er at generatoren på en XJ600
heller ikke har det

--
Armand.

Fra : FTB

Dato : 06-07-04 14:46

-
> Armand.
Der tager du nu fejl Armand

Der er under et dæksel på venstre side af motoren på en XJ600 fra '86, 2 stk
kul.

Jeg har netop sidste år skiftet et af disse, så den er god nok.

mvh...

Finn

Fra : Armand

Dato : 06-07-04 18:48

> [...]
stk
> kul.
> Jeg har netop sidste år skiftet et af disse, så den er god nok.

Tjaeh :-/
Jeg ved ikke alt om alle motorcykler - Jeg er til gengæld flittig bruger af
Ficherne på Powersportspro.com's "partsfish", og dette gør sig også gældende
i dette tilfælde hvor eksplosionsbilledet af generatoren på en XJ600 viser
et svinghjul (á permanent magnet) og et anker med tilhørende fastmonteret
ledning - Og altså ingen kulbaner eller kulholdere med dertil hørende ekstra
ledningsføring!

Jeg skal dog give det en chance mere og checke netop årgang '86

--
Armand.

Fra : FTB

Dato : 07-07-04 14:34

"Armand" wrote in message
> [...]
ekstra
> ledningsføring!
>
> Jeg skal dog give det en chance mere og checke netop årgang '86

Hej Armand

Ja - Ja - det tænkte jeg jo nok vi kunne få en lille snak om, og jeg kiggede
også lige i min Clymer for at finde bevis, og på side 155 beskrives det
hvordan disse 2 "brush" er monteret på indersiden af dækslet over
generatoren. Disse to "brush" er kul og slæber mod baner på generatorens
ende.
Så der må altså være forskellige udformninger af dette, eller en fejl på
Powersportspro.com.

mvh...

Finn

Fra : Dan Jørgensen

Dato : 05-07-04 17:45

> [...]
> 12,5 volt i ubelastet tilstand..
> Hvis det blot er pisket videre er det OK - så længe det varer med den

Det blev bare pisket videre - får min nye lader i overmorgen.
vh Dan

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 16:53

Dan Jørgensen skrev i meddelelsen ...
> [...]

>Resultatet blev denne gang med tændt cykel 12,8 V uanset omdrejninger.
>Ved sluk af motor faldt spændingen hurtigt tilbage til 11,8 V.

Stik, forbindelser (mangel på samme). Du har sikkert skubbet til et eller
andet mellem de to målinger. Eller..... periodisk fejl i regulator

mvh
Orla