Tvtuner-kort
Fra : Nicolai

Dato : 04-07-04 20:32

Hej.

Jeg kigger på TVtuner kort, men kan ikke lige gennemskue tilbudene.

Følgende skal være opfyldt, hvilket de fleste vel kan klare:

Alm. TV (Både fuld skærm og vindue)
TekstTV
At kunne optage programmer på harddisk (Medfølgende software?)

Jeg har kigget på et "Terratec Cinergy 400 TV" til 489,- kr. Er der et bedre
alternativ, +- 1-200 kr.?

Nicolai

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-07-04 21:35

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> At kunne optage programmer på harddisk (Medfølgende software?)
>
> Jeg har kigget på et "Terratec Cinergy 400 TV" til 489,- kr. Er der et

Hvis kvalitet i dine optagelse er vigtige vil jeg anbefale dig at skaffe en
løsning med hardware MPEG encoding. De billige kort er afhængige af
PC'ens processor og det kræver enormt mange ressourcer. Nu ved jeg
ikke hvor kraftig din maskine er, men her er mine erfaringer med selvsamme
kort i en P4 1.7Ghz, 512MB Ram maskine:

TV og Tekst TV delen virker fint.
Både i vindue og fuld skærm.
Bemærk dog at du IKKE får stereolyd gennem kortet via antennestikket
men KUN hvis du kobler TV/Video til S-video / Composite indgangen
og bruger kortets line-in til lyd.

Den Philips chip der sidder derpå er der ikke meget andet end det
medfølgende
software der understøtter ordentligt (ikke jeg har kunnet finde, og jeg har
prøvet
MEGET forskelligt).
Typiske symptomer er at softwaren ikke kan finde kanaler, scanne eller finde
ud af hvor i verden jeg er. Andre finder slet ikke kortet.
Så mine erfaringer siger at man er ret låst.
Men det medfølgende virker såmænd også udemærket.

Optagelse:
Jeg måtte helt ned i VCD kvalitet før jeg kunne optage realtime til Mpeg
eller
DivX uden at miste frames, og det vel at mærke kun når jeg ikke brugte PC'en
til andet i mellemtiden. DVD eller SVCD kvalitet gik helt galt .. mistede
flere
frames end jeg fik optaget.
Jeg prøvede også codecs som Mjpeg og Huffyuv som skulle performe bedre
(med bruger en del plads), men det blev heller ikke godt.

Så hvis jeg kunne gøre det om ville jeg gå efter et kort med hardware Mpeg
encoder chip på - eks. Hauppauge PVR-250 eller måske en ekstern boks
(har ikke lige nogle gode tips der, anyone ?)
Men så snakker vi altså også en noget anden pris. 1500 og opefter sidst
jeg checkede. Men hvis jeg endelig skal optage noget vil jeg også have
det i en kvalitet der ligner det oprindelige, og ikke noget grumset,
pixeleret
stads når det vises i fuld skærm.

Jeg kan altså ikke rigtig anbefale dig noget i den prisklasse, men jeg ville
da lige give dig en historie fra det virkelige liv :)

God jagt !
--
Peter J

Fra : Nicolai

Dato : 06-07-04 22:17

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> wrote in message

> [...]

ville
> da lige give dig en historie fra det virkelige liv :)

Tak for svaret. Jeg tjekkede lige og Hauppage PVR-250 koster 989,- kr hos
midtdata, så den springer jeg på i stedet for.

> --
> Peter J

Nicolai