\_TNT_/ wrote:
> Da der ser ud til at være en del af dem til salg i 0-10.000kr området, syns
> jeg da det ku være lidt interessant og høre om det er nogen der virker?
>
> tænker mere specifikt på MZ150, MZ250 og MZ251
En MZ er god og stabil... og kan godt komme til at køre 140km/t + det
løse uden de store problemer :) MEN...
Skal du ha er brugsmiddel, som skal skaffe dig fra A til B , og så lige
til lidt sjov osv... så skal du kigge på ETZ modellerne, da de er de
nyeste. Ud over det skal være en ETZ, så vil jeg fraråde dig at købe en
150'er da den ikke yder nær så meget(lidt ala DT175), og derved vil du
køre med 100% gas hele tiden, og derved hurtigt koste dig et kæmpe slid
osv... en anden ting med den 150'er er kæden inde i motoren, men det
snakker vi ikke om da du selvfølgelig ik køber en :)
Af de 3 store, 250, 251, og 301 ... så er 250 med et andet stel, og vej
ca. 15-20kg mere, er længere, drejer dårligere... men den er mest
behagelig til lange ture af de 2(3) ... 251, og 301 er sådan set samme
maskine, hvor 301 er en boret lidt mere, derved er 301 mere motorvejs
venlig, da den kan trække 5 gearet op, selv når du ikke har holdt
justeringen ved lige :) ulempen med 301 er så at den generelt er sjælden
her i DK, og når man finder den er den alt alt for meget dyre end en
251'er som er mere omdr. villig, samt for ca. 1500Kr. kan laves om til
en 301'er hvis man vil :)
Af ting du skal passe på er : Bagbremsen(oval tromle), den sorte
engelske CDi boks(værste lort), 3 gear(alm. / dødt / forbedret)...
f.eks. Bagers herinde har fået ombygget 3 gear, så det holder langt
bedre end det originale.. hans har den sorte CDi boks på, men den har
ikke vist overhednings tegn endnu, men det vil ske på et tidspunkt, og
hans bagbremse virker som den skal... jeg kender hans MZ ret godt, da
det er mig der har renoveret motor + monteret 3 gear forstærkningen :)
så hans er et godt køb af en Nysynet (når han har monteret det
elektroniske laderelæ) MZ.
Omkring service, så er det sådan med MZ'ere at dem sender man helst
ikke til værkstedet, da de ikke magter at gøre det ordentligt mere,
eller også bare sløser med det da det jo "bare" er en MZ ... Men da MZ
klub DK er stor, så er det let at finde nogen der vil hjælpe dig med
service osv.. f.eks. er der KubikH, og mig i KBH området, og i Jylland,
er der Ole Bendtsen, og så er der nede ved rødvig osv... ellers er MZ'er
ekstremt service venlige, der skal typisk kun smøres kabler, og så lige
tjekkes om oliepumpen er stillet som den skal... nogen glemmer enda at
tjekke luftfilter i årevis, indtil de syntes de bruger for meget benzin,
og så ofre de 50Kr. et nyt koster eller lignenden :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"
http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"