Jeg har opdaget snorkeling!
Fra : Mette

Dato : 04-07-04 16:15

Aner ikke om denne gruppe er den rette, men forsøger alligevel.

I tirsdags (suk) befandt jeg mig i det Røde Hav ud for Hurghada med en maske
og en snorkel - for første gang i mit liv, men bestemt ikke sidste.

Næste sommer vil jeg gerne snorkle igen (ikke dykke), og jeg tager min
kæreste og min 6årige datter med. Hvilke steder i syden kan anbefales, der
både harmonerer med børn og med muligheden for en bådtur med snorkeling?

Fra : Jeff

Dato : 05-07-04 12:02

>. Hvilke steder i syden kan anbefales, der
> både harmonerer med børn og med muligheden for en bådtur med snorkeling?

Corfu

Kroatsia

Thailand/Australia (Du sier ikke hvor langt syd du vil reise

Fra : Mette

Dato : 05-07-04 12:05

"Jeff" <100pi_removethis_@frisurf.no> skrev i en meddelelse

> Corfu
>
> Kroatsia
>
> Thailand/Australia (Du sier ikke hvor langt syd du vil reise

Tak for det - har også overvejet Korfu Vi skal rejse med en 6årig, så
helst ikke for langt væk

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 05-07-04 20:39

Øhh, i 1998 hev jeg begge mine drenge, der dengang var 6 og 7 år med til
Malaysia i en måned. Det har de da aldrig klaget over! Vi snorklede på
livet løs i "det sydkinesiske hav"...

Mvh.
Roland

Fra : J.B.

Dato : 05-07-04 21:06

Kreta har nogle fine ture ud med båd hvor hele familien kan være med.
Jeg tænker på Chania-kysten.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-07-04 21:20

J.B. wrote:
> Kreta har nogle fine ture ud med båd hvor hele familien kan være med.
> Jeg tænker på Chania-kysten.

Det er dog koldere og der er knap så meget liv som i rødehavet :)

Fra : Uffe Zeuthen

Dato : 07-07-04 07:50

Jeg var på Chania-kysten for nogle år siden, og sigtbarheden i det område
var cirka 0,5 meter, så det kan jeg bestemt ikke anbefale ifht snorkling.
Godtnok var jeg der kun en uge, så det er meget muligt at det var specifikke
vejr- eller strømforhold, der var skyld i den ringe sigtbarhed.
På sydkysten ved udmundingen af Samaria-kløften og ved Elafonisi var der
rigtig god sigt og en del liv at se på.

Mvh. Uffe Zeuthen

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 07-07-04 19:14

Jeg har oplevet det samme i Chania, men sigten var altid god tidligt på
dagen og blev så gradvist dårligere om eftermiddagen. Vi tog så på en
heldagstur med en båd, hvor vi kom ud at snorkle ved nogle øer et stykke fra
kysten. Der var sigten helt fint - og der var også en masse at se på inkl.
fisk.

Ved Elafonisi er der flot, men også meget lavvandet. Men et godt sted at
snorkle. Helt klar. Har været der adskillige gange...

Mvh.
Roland

Fra : Jan Peterson

Dato : 08-07-04 19:30

"Roland Lyngvig" <nospam@nospam.net> skrev i en meddelelse
> [...]
|
| Ved Elafonisi er der flot, men også meget lavvandet. Men et godt sted at
| snorkle. Helt klar. Har været der adskillige gange...

Når det blæser på Kreta er det næsten altid nordenvind, altså pålandsvind på
nordkysten, som giver usigtbart vand at snorkle i. Men på stille dage eller
om formiddagen - som du skriver - inden det begynder at blæse, kan sigten
snildt være 10 m. Jeg har ligget i overfladen lige uden for chania by og
identificeret muslingeskaller på 6-7 meter vand og dykket ned og hentet dem.
Jeg er sikker på dybden, idet jeg havde min Suunto Mosquito med.
Elafonisi er ganske rigtigt flot, men glem ikke Falasarna på vestkysten.
Især var den sydlige ende af området godt, helt nede ved drivhusene. Man kan
svømme ud til nogle klippeøer/skær, som man kan gå i land på. Rart hvis man
lige skal have varmen. Jeg havde ikke våddragt med og vandet på vestkysten
er lige så koldt som på sydkysten, hvor der jo hersker fralandsvind, som
trækker koldt "bundvand" ind fra det Libyske hav. Fra ca midt i juni kan man
på nordkysten faktisk ligge i vandet i ubegrænset tid i en T-shirt. Det kan
vist kun de barskeste på sydkysten. I slutningen af juni kunne jeg være ude
i en halv time, så frøs jeg.
Hvis man i stedet for Chania havner i Rethymnon kan jeg anbefale Bali, ca 20
km mod øst ad kystvejen. Rigtig dejligt snorklested, som også har
dykkercenter, hvis man vil prøve lidt scuba.
vh Jan Peterson